Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Attīstības psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_196
Zinātnes nozare
Attīstības psiholoģija; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Papildināt studentu zināšanas un veicināt izpratni par indivīda attīstību ietekmējošiem faktoriem, likumsakarībām dažādos personības attīstības posmos, kā arī attīstīt prasmi veikt personības attīstības analīzi pēc noteiktiem kritērijiem, raksturojot reālās un potenciālās attīstības problēmas un izvērtējot to risināšanas iespējas sociālā darbinieka un ergoterapeita profesionālās kompetences ietvaros.

Priekšzināšanas

Ievads specialitātē, Prakse I.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti pārzina personības attīstības psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, definē attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, nosauc un apraksta attīstības psiholoģijas procesu profesionālā terminoloģijā, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus personības attīstībā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums Eksāmens-gala tests par visiem vecumposmiem

Prasmes

1.Studenti prot lietot personības attīstības psiholoģijas kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālus uzdevumus un risinātu problēmas, spēj izmantot nepieciešamās zināšanas, analizējot pamata personības attīstības teorijas un prot izvēlēties un piemērot pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju, lai savstarpēji salīdzinātu dažādas teorētiskās koncepcijas. Prot novērtēt fizisko, kognitīvo un psihosociālo attīstību dažādos vecumposmos, lieto to personības attīstības izvērtēšanai dažādos vecumposmos teorētiskajā aspektā, izmantojot to prakses darbu aprakstā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums Patstāvīgais darbs

Kompetences

1.Studenti prot lietot teorētiskās atziņas un praktisko pētījumu rezultātus, spēj tos interpretēt attīstības psiholoģijas, specializācijas kontekstā. Spēj izmantot personības attīstības teorētiskās koncepcijas, analizējot konkrēta bērna attīstību un pieaugušā dzīves vēsturi. Ir pieredze attīstības psiholoģijas likumsakarību holistiskā interpretācijā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

0,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos: • Bērna novērošana (1-10 gadi) un novērošanas dienasgrāmatas analīze, korekti izmantojot attīstības teoriju konceptus par konkrēto gadījumu (individuāls darbs) vai pieaugušā intervija, intervijas analīze par intervējamā attīstību dažādos vecumposmos un attīstības krīzēm (individuāls darbs) –novērojamā bērna vai intervējamā pieaugušā vecums tiek saskaņoti ar pasniedzēju.Studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 18... gadi).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students nodarbībā prezentē bērna novērošanas dienasgrāmatu vai pieaugušā interviju. Novērošanas vai intervijas analīzi iesniedz e-studijās prezentācijas dienā. Instrukcija un jautājumi e-studijās

2.

Pārbaudījums

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Kontroltesti par katru vecumposmu.

3.

Eksāmens-gala tests par visiem vecumposmiem

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students kārto rakstisku gala pārbaudījumu- testu par visiem vecumposmiem

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. . PVO vecumposmu klasifikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. . PVO vecumposmu klasifikācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstība prenatālajā stadijā. Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 1-17 gadu vecumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstība prenatālajā stadijā. Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 1-17 gadu vecumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi par attīstību prenatālajā stadijā un vecumposmā līdz 17 gadiem, temperamentu un piesasiti.. Temperamenta loma attīstībā. Identitātes veidošanās..
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi par attīstību prenatālajā stadijā un vecumposmā līdz 17 gadiem, temperamentu un piesasiti.. Temperamenta loma attīstībā. Identitātes veidošanās..
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījumus par attīstību vecumposmā no 1-17 gadiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījumus par attīstību vecumposmā no 1-17 gadiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā. Dzīves vidus krīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā. Dzīves vidus krīze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstība prenatālajā stadijā. Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 1-17 gadu vecumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā. Dzīves vidus krīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījumus par attīstību vecumposmā no 1-17 gadiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. . PVO vecumposmu klasifikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi par attīstību prenatālajā stadijā un vecumposmā līdz 17 gadiem, temperamentu un piesasiti.. Temperamenta loma attīstībā. Identitātes veidošanās..
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. (288.-342.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.

2.

Sebre S. Miltuze A.( 2022). Attīstības psiholoģija. Zvaigzne ABC.

3.

Schaie, W. and Sherry, L. (2016). Handbook of the psychology of aging.

Papildu literatūra

1.

Boulbijs, Dž. (1998). Drošais pamats. Rīga: Rasa ABC.

2.

Hendry, L. B. and Kloep, M. (2002). Lifespan Development. Resources, Challenges and Risks. London. Thomson Learning.

3.

Craig, Grace. (1992). Human development. Prentice Hall /Крайг, Г. (2006). Психология развития. Санкт-Петербург: Питер.

4.

Kail, R. V. (2004). Human Development: A Life-Span View. (3rd Edition). Toronto. Wadsworth/ Thompson Learning.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Developmental Psychology