Attīstības psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti pārzina personības attīstības psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, definē attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, nosauc un apraksta attīstības psiholoģijas procesu profesionālā terminoloģijā, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus personības attīstībā.
Pārbaudījums • Eksāmens-gala tests par visiem vecumposmiem
Prasmes
1.Studenti prot lietot personības attīstības psiholoģijas kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālus uzdevumus un risinātu problēmas, spēj izmantot nepieciešamās zināšanas, analizējot pamata personības attīstības teorijas un prot izvēlēties un piemērot pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju, lai savstarpēji salīdzinātu dažādas teorētiskās koncepcijas. Prot novērtēt fizisko, kognitīvo un psihosociālo attīstību dažādos vecumposmos, lieto to personības attīstības izvērtēšanai dažādos vecumposmos teorētiskajā aspektā, izmantojot to prakses darbu aprakstā.
Pārbaudījums • Patstāvīgais darbs
Kompetences
1.Studenti prot lietot teorētiskās atziņas un praktisko pētījumu rezultātus, spēj tos interpretēt attīstības psiholoģijas, specializācijas kontekstā. Spēj izmantot personības attīstības teorētiskās koncepcijas, analizējot konkrēta bērna attīstību un pieaugušā dzīves vēsturi. Ir pieredze attīstības psiholoģijas likumsakarību holistiskā interpretācijā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
0,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos: • Bērna novērošana (1-10 gadi) un novērošanas dienasgrāmatas analīze, korekti izmantojot attīstības teoriju konceptus par konkrēto gadījumu (individuāls darbs) vai pieaugušā intervija, intervijas analīze par intervējamā attīstību dažādos vecumposmos un attīstības krīzēm (individuāls darbs) –novērojamā bērna vai intervējamā pieaugušā vecums tiek saskaņoti ar pasniedzēju.Studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 18... gadi). |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students nodarbībā prezentē bērna novērošanas dienasgrāmatu vai pieaugušā interviju. Novērošanas vai intervijas analīzi iesniedz e-studijās prezentācijas dienā. Instrukcija un jautājumi e-studijās |
||
|
2.
Pārbaudījums |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Kontroltesti par katru vecumposmu. |
||
|
3.
Eksāmens-gala tests par visiem vecumposmiem |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students kārto rakstisku gala pārbaudījumu- testu par visiem vecumposmiem |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. . PVO vecumposmu klasifikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. . PVO vecumposmu klasifikācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstība prenatālajā stadijā. Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 1-17 gadu vecumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstība prenatālajā stadijā. Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 1-17 gadu vecumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie pētījumi par attīstību prenatālajā stadijā un vecumposmā līdz 17 gadiem, temperamentu un piesasiti.. Temperamenta loma attīstībā. Identitātes veidošanās..
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie pētījumi par attīstību prenatālajā stadijā un vecumposmā līdz 17 gadiem, temperamentu un piesasiti.. Temperamenta loma attīstībā. Identitātes veidošanās..
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījumus par attīstību vecumposmā no 1-17 gadiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījumus par attīstību vecumposmā no 1-17 gadiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā.
Dzīves vidus krīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā.
Dzīves vidus krīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstība prenatālajā stadijā. Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 1-17 gadu vecumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā.
Dzīves vidus krīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījumus par attīstību vecumposmā no 1-17 gadiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. . PVO vecumposmu klasifikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie pētījumi par attīstību prenatālajā stadijā un vecumposmā līdz 17 gadiem, temperamentu un piesasiti.. Temperamenta loma attīstībā. Identitātes veidošanās..
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. (288.-342.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
Sebre S. Miltuze A.( 2022). Attīstības psiholoģija. Zvaigzne ABC.
Schaie, W. and Sherry, L. (2016). Handbook of the psychology of aging.
Papildu literatūra
Boulbijs, Dž. (1998). Drošais pamats. Rīga: Rasa ABC.
Hendry, L. B. and Kloep, M. (2002). Lifespan Development. Resources, Challenges and Risks. London. Thomson Learning.
Craig, Grace. (1992). Human development. Prentice Hall /Крайг, Г. (2006). Психология развития. Санкт-Петербург: Питер.
Kail, R. V. (2004). Human Development: A Life-Span View. (3rd Edition). Toronto. Wadsworth/ Thompson Learning.
Citi informācijas avoti
Journal of Developmental Psychology