Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kursa darbs sabiedrības veselībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVUEK_132
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sabiedrības veselības institūts
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt ieskatu sabiedrības veselības un epidemioloģijas pamatjautājumos, kas nepieciešams veselības informācijas novērtēšanai un uz pierādījumiem balstītai sabiedrības veselības praksei māszinību nozares ietvaros. Iepazīstināt studentus ar zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem un to pielietošanu sabiedrības veselības problēmu pētniecībā; iepazīstināt ar pētnieciskā darba organizēšanas, izpildes un novērtēšanas etapiem; lasīt, atlasīt un strukturēt zinātnisko literatūru un sagatavot literatūras apskatu par noteiktu sabiedrības veselības vai veselības aprūpes nozares tematu; veidot un veicināt uz pierādījumiem balstītas, sistemātiskas un analītiskas domāšanas attīstību sabiedrības veselības un veselības aprūpes problēmu risināšanā.

Priekšzināšanas

Cilvēka normālās un patoloģiskās fizioloģijas pamati, ievads psiholoģijā un socioloģijā, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Definēs veselības, sabiedrības veselības, slimību profilakses un veselības veicināšanas konceptus, pieejas un problemātiku. Atpazīs galvenos epidemioloģiskos pamatrādītājus un pētījumu dizainus. Aprakstīs pētnieciskā darba īstenošanas etapus; atšķirs zinātniskās publikācijas no populāriem informācijas avotiem; atpazīs informācijas avotus, kas balstīti uz zinātniskās metodoloģijas principiem; zinās zinātnisko publikāciju meklēšanas datu bāzes; aprakstīs iegūto informāciju, atbilstoši izvēlētajam pētniecības jautājumam un pētniecības projekta noformēšanas prasībām.

Prasmes

1.Spēs interpretēt un korekti pielietot veselības, sabiedrības veselības, slimību profilakses un veselības veicināšanas konceptuālās pieejas. Spēs pielietot epidemioloģiskos pamatrādītājus un atšķirt pētījuma dizainus. Spēs izvirzīt un definēt pētniecības projekta mērķi un uzdevumus atbilstoši izvirzītajam pētniecības jautājumam; atlasīt nepieciešamo zinātnisko literatūru atbilstoši pētniecības jautājumam; integrēt iegūto informāciju no dažādiem informācijas avotiem vienotā literatūras apskatā par izvēlēto pētniecības problēmu.

Kompetences

1.Spēs diskutēt par sabiedrības veselības problēmām un iespējamajiem risinājumiem, novērtēt datu avotu un rādītāju piemērotību sabiedrības veselības problēmas izzināšanai, novērtēt epidemioloģiskā pētījuma dizaina atbilstību pētniecības jautājumam. Spēs patstāvīgi formulēt pētniecības jautājumu un tematu; iegūt, atlasīt un analizēt informāciju sabiedrības veselības problēmu pētniecībā atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Darbs ar zinātnisko literatūru. Pētījumu publikāciju piemēru analīze. Kursa darba tēmas izvēle, aktualitātes pamatojums, kursa darba mērķa un uzdevumu definēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgi un atbilstoši metodiskajiem norādījumiem sagatavota literatūras analīze par izvēlēto kursa darba tematu un tā aizstāvēšana.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Veselība. Sabiedrības veselība. Ieskats slimību profilaksē un veselības veicināšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Veselība. Sabiedrības veselība. Ieskats slimību profilaksē un veselības veicināšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Epidemioloģija, cēlonība, pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Epidemioloģija, cēlonība, pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījumu dizaini epidemioloģijā – aprakstošie un analītiskie pētījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījumu dizaini epidemioloģijā – aprakstošie un analītiskie pētījumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Pētniecība un zinātniskā metodoloģija: pētniecības problēma, pētniecība jautājums, pētniecības mērķis, pētniecības uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Pētniecības metodes, izmantotie mērinstrumenti, koncepts.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Zinātnisko publikāciju meklēšanas iespējas RSU bibliotēkā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Zinātniskā literatūra, zinātnisko publikāciju struktūra un saturs, zinātniskās literatūras meklēšana, lasīšana, apkopošana, sintēze, literatūras apskata veidošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Kursa darba temata prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Kursa darbs)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija. Zinātne, 2003. (akceptējams izdevums)

2.

Gertsman B.B. Epidemiology Kept Simple. Wiley-Liss, 2013.

3.

Mārtinsone K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. RaKa, 2011. (akceptējams izdevums)

4.

Ārvalstu studentiem/For international students

5.

Gertsman B.B. Epidemiology Kept Simple. Wiley-Liss, 2013.

Papildu literatūra

1.

Beaglehole R., Bonita R., Kjellstorm T. Basic Epidemiology. WHO, 2006.

2.

Bowling A. Research methods in health. Open University Press, 2014.

3.

Ridley D. The Literature Review. A step-by-step guide for students. Sage, 2012.

4.

Matthews JR & Matthews RW. Successful scientific writing. A step-by-step guide for biological and medical sciences. Cambridge, 2014.

5.

Greenhalgh T. How to read a paper. The basics of evidence-based medicine. BMJ Books, 2014.

6.

Hall GM. How to write a paper. BMJ Books, 2013.

Citi informācijas avoti

1.

www.spkc.gov.lv

2.

www.csb.gov.lv

3.

www.who.int

4.

European Health Information Gateway. Available from: https://gateway.euro.who.int/en/