Kursa darbs sabiedrības veselībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt ieskatu sabiedrības veselības un epidemioloģijas pamatjautājumos, kas nepieciešams veselības informācijas novērtēšanai un uz pierādījumiem balstītai sabiedrības veselības praksei māszinību nozares ietvaros. Iepazīstināt studentus ar zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem un to pielietošanu sabiedrības veselības problēmu pētniecībā; iepazīstināt ar pētnieciskā darba organizēšanas, izpildes un novērtēšanas etapiem; lasīt, atlasīt un strukturēt zinātnisko literatūru un sagatavot literatūras apskatu par noteiktu sabiedrības veselības vai veselības aprūpes nozares tematu; veidot un veicināt uz pierādījumiem balstītas, sistemātiskas un analītiskas domāšanas attīstību sabiedrības veselības un veselības aprūpes problēmu risināšanā.
Priekšzināšanas
Cilvēka normālās un patoloģiskās fizioloģijas pamati, ievads psiholoģijā un socioloģijā, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Definēs veselības, sabiedrības veselības, slimību profilakses un veselības veicināšanas konceptus, pieejas un problemātiku. Atpazīs galvenos epidemioloģiskos pamatrādītājus un pētījumu dizainus. Aprakstīs pētnieciskā darba īstenošanas etapus; atšķirs zinātniskās publikācijas no populāriem informācijas avotiem; atpazīs informācijas avotus, kas balstīti uz zinātniskās metodoloģijas principiem; zinās zinātnisko publikāciju meklēšanas datu bāzes; aprakstīs iegūto informāciju, atbilstoši izvēlētajam pētniecības jautājumam un pētniecības projekta noformēšanas prasībām.
Prasmes
1.Spēs interpretēt un korekti pielietot veselības, sabiedrības veselības, slimību profilakses un veselības veicināšanas konceptuālās pieejas. Spēs pielietot epidemioloģiskos pamatrādītājus un atšķirt pētījuma dizainus. Spēs izvirzīt un definēt pētniecības projekta mērķi un uzdevumus atbilstoši izvirzītajam pētniecības jautājumam; atlasīt nepieciešamo zinātnisko literatūru atbilstoši pētniecības jautājumam; integrēt iegūto informāciju no dažādiem informācijas avotiem vienotā literatūras apskatā par izvēlēto pētniecības problēmu.
Kompetences
1.Spēs diskutēt par sabiedrības veselības problēmām un iespējamajiem risinājumiem, novērtēt datu avotu un rādītāju piemērotību sabiedrības veselības problēmas izzināšanai, novērtēt epidemioloģiskā pētījuma dizaina atbilstību pētniecības jautājumam. Spēs patstāvīgi formulēt pētniecības jautājumu un tematu; iegūt, atlasīt un analizēt informāciju sabiedrības veselības problēmu pētniecībā atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs ar zinātnisko literatūru. Pētījumu publikāciju piemēru analīze. Kursa darba tēmas izvēle, aktualitātes pamatojums, kursa darba mērķa un uzdevumu definēšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi un atbilstoši metodiskajiem norādījumiem sagatavota literatūras analīze par izvēlēto kursa darba tematu un tā aizstāvēšana.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselība. Sabiedrības veselība. Ieskats slimību profilaksē un veselības veicināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselība. Sabiedrības veselība. Ieskats slimību profilaksē un veselības veicināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Epidemioloģija, cēlonība, pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Epidemioloģija, cēlonība, pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizaini epidemioloģijā – aprakstošie un analītiskie pētījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizaini epidemioloģijā – aprakstošie un analītiskie pētījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Pētniecība un zinātniskā metodoloģija: pētniecības problēma, pētniecība jautājums, pētniecības mērķis, pētniecības uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Pētniecības metodes, izmantotie mērinstrumenti, koncepts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Zinātnisko publikāciju meklēšanas iespējas RSU bibliotēkā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Zinātniskā literatūra, zinātnisko publikāciju struktūra un saturs, zinātniskās literatūras meklēšana, lasīšana, apkopošana, sintēze, literatūras apskata veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Kursa darba temata prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija. Zinātne, 2003. (akceptējams izdevums)
Gertsman B.B. Epidemiology Kept Simple. Wiley-Liss, 2013.
Mārtinsone K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. RaKa, 2011. (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/For international students
Gertsman B.B. Epidemiology Kept Simple. Wiley-Liss, 2013.
Papildu literatūra
Beaglehole R., Bonita R., Kjellstorm T. Basic Epidemiology. WHO, 2006.
Bowling A. Research methods in health. Open University Press, 2014.
Ridley D. The Literature Review. A step-by-step guide for students. Sage, 2012.
Matthews JR & Matthews RW. Successful scientific writing. A step-by-step guide for biological and medical sciences. Cambridge, 2014.
Greenhalgh T. How to read a paper. The basics of evidence-based medicine. BMJ Books, 2014.
Hall GM. How to write a paper. BMJ Books, 2013.
Citi informācijas avoti
European Health Information Gateway. Available from: https://gateway.euro.who.int/en/