Gatavs startam - Pirmsstarta stāvokļi sportā, to individualizācija un optimizācija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt studējošiem zināšanu un praksmu apguvi par sporta psiholoģiju, sportistu emociju identificēšanu, un sportistu psiholoģisko sagatavošanu startam, kā arī sekmēt izpratnes un kompetenču izaugsmi par sportistu pirmsstarta sāvokļu izpausmēm, norišu būtību un to optimizēšanas iespējām ar psiholoģisko prasmju pielietošanas individualizēšanu.
Priekšzināšanas
Vispārīgās un attīstības psiholoģijas zināšanas, sporta teorijas pamatzināšanas, mācīšanas un mācīšanās izpratne un studenta kvalifikācija kādā sporta veidā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie definē un izprot sportistu psiholoģisko sagatavošanu startam, sportistu emocijas un pirmsstarta sāvokļu izpausmes, kā arī formulē psiholoģiskās prasmes un sportista un sporta veida specifiskos raksturojumus.
Sportistu psiholoģiskā sagatavošanās startam, sportistu emocijas un to izpausmes pirms konkrētā starta.
Prasmes
1.Studējošie spēj aprakstīt un analizēt sportistu emocijas, sportistu psiholoģisko sagatavošanos startam, spēj analizēt sportistu pirmsstarta stāvokļu izpausmes dažādos faktoros, kā arī spēj atlasīt psiholoģiskās prasmes, pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.
Sportistu pirmsstarta stāvokļu izpausmes analīze dažādos faktoros un vēlamo psiholoģisko prasmju atlase pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.
Kompetences
1.Studējošie spēj modelēt individualizēti sastādītu sportistu psiholoģisko sagatavošanās plānu startam, kā arī ir kompetenti izstrādāt programmu konkrētā sporta veida sportistu psiholoģisko prasmju pilnveidei, pirmsstarta sāvokļu optimizēšanai.
Viena sporta veida sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrāde raksturīgāko pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Sportistu psiholoģiskā sagatavošanās startam, sportistu emocijas un to izpausmes pirms konkrētā starta. |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tiek veikta trīs sportistu video analize pirms starta, un tiek veikts apraksts par sportistu psiholoģisko sagatavošanos startam un sportistu emociju izpausmēm pirms konkrētā starta (jēdzienu termini arī angļu val). |
||
|
2.
Sportistu pirmsstarta stāvokļu izpausmes analīze dažādos faktoros un vēlamo psiholoģisko prasmju atlase pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai. |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Veikt trīs dažāda vecuma sportistu pirmsstarta stāvokļu izpausmju analīzi dažādos faktoros un vēlamo psiholoģisko prasmju atlasi, pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai. |
||
|
3.
Viena sporta veida sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrāde raksturīgāko pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai. |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Sagatavot un prezentēt viena sporta veida sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrādi raksturīgāko, pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Psiholoģiskās sportistu sagatavošanas būtība.
Apraksts
Tiek sniegts kursa saturs un ievadlekcija par psiholoģiskās sportistu sagatavošanas būtību. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu psiholoģiskā sagatavošanās dažāda līmeņa startiem, sportistu attieksme pret treniņu un sacensību procesu.
Apraksts
Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par sportistu psiholoģisko sagatavošanos dažāda līmeņa startiem, sportistu attieksmi pret treniņu un sacensību procesu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sportista personības iezīmes un to loma sportista treniņu un sacensību darbības individualizēšanā.
Apraksts
Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par sportista personības iezīmju lomu sportista treniņu un sacensību darbības individualizēšanā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu emocijas, to raksturojums un izpausmes, FLOW jeb plūsmas izjūtas sacensībās.
Apraksts
Emociju būtība, funkcijas un teorijas, sportistu emocijas, to raksturojums un izpausmes. FLOW teorija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pirmsstarta stāvokļu izpausmes, to izvērtēšanas kritēriji dažādu sporta veidu vides raksturojuma kontekstā. Optimālās emocionālās zonas teorija (EZOF).
Apraksts
Teorētiskā informācija un praktiskais izvērtējums par pirmsstarta stāvokļu izpausmēm, to izvērtēšanas kritērijiem dažādu sporta veidu vides raksturojuma kontekstā. Optimālās emocionālās zonas teorija (EZOF). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to ietekme uz sacensību darbību dažādos sporta veidos dažāda vecuma sportistu raksturojuma kontekstā.
Apraksts
Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par dažādām psiholoģiskām prasmēm un to ietekmi uz sacensību darbību dažādos sporta veidos dažāda vecuma sportistu raksturojuma kontekstā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Elpošana un pozitīvā runa, to veidu pielietošana kā psiholoģiskā prasme pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.
Apraksts
Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par elpošanu, pozitīvo runu, un to veidu pielietošanu pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vizualizēšana, sajūtu akcentēšana un citas prasmes un darbības kā psiholoģiskā prasmes pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.
Apraksts
Teorētiskās atziņas un praktiskie piemēri par vizualizēšanu, sajūtu akcentēšanu un citām prasmēm un darbībām pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rutīnas darbības pirms sacensībām, sacensību dienā un pirms starta. To veidu pielietošana dažāda raksturojuma sporta vidu sportistiem.
Apraksts
Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par rutīnas vai rituālajām darbībām pirms sacensībām, sacensību dienā un pirms starta. To veidu pielietošana dažāda raksturojuma sporta vidu sportistiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrādes veidošana, raksturīgāko pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai un tā prezentēšana.
Apraksts
Personības iezīmju, emocionālo stāvokļu un treniņu procesa norises iezīmju raksturojums konkrēta sporta veida sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrādē pirmsstarta stāvokļa optimizēšanai. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ābele A. Sporta psiholoģija. Teorija un prakse. R: RaKa, 2018.
Weinberg, R. S. & Gould, D. Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics, 2023.Piemērots angļu valodas plūsmai
The individual zones of optimal functioning (IZOF) model (1978–2014): Historical overview of its development and use. Montse C. Ruiz,John S. Raglin &Yuri L. Hanin. Pages 41-63 | 15 May 2015Piemērots angļu valodas plūsmai
Deleon D.J. High Performance Sport Skill Instruction, Training and Coaching: 9 Principles for Athletes to Flow and Get in the Zone. DDJ publishing, 2022.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Lochbaum, M., Stoner, E., Hefner, T., Cooper, S., Lane, A. M., & Terry, P. C. 2022. Sport psychology and performance meta-analyses: A systematic review of the literature. PloS one, 17(2), e0263408
Burton D., Raedeke T.D. Sport Psychology for Coaches, Human kinetics, 2008.
Mihaly Csikszentmihalyi. Flow: The Psychology of Optimal Experience (Harper Perennial Modern Classics) Tapa blanda – 2008