Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Latviešu valoda medicīnā un informācijpratība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VC_086
Zinātnes nozare
Valodniecība un literatūrzinātne
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Farmācija; Māszinības; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt latviešu valodas prasmes ikdienas komunikācijai un studiju nolūkiem (A1 līmenī). Iegūt vispārēju priekšstatu par medicīnas informācijas meklēšanas iespējām, bibliotēkas resursiem, pakalpojumiem, lietošanas noteikumiem.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas latviešu valodā nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgi pabeidzot studiju kursu, studējošie zinās: • sarunu tēmu leksikas minimumu; • valodas pamatlikumības; • jautājumu veidošanas principus, ieskaitot jautājuma vārdus; • cilvēka ķermeņa daļu un orgānu, biežāk sastopamo slimību nosaukumus. Studējošie būs ieguvuši zināšanas, kas ļaus tiem atrast nepieciešamo informāciju elektroniskajā katalogā un medicīnas un daudznozaru e-resursos, izmantot bibliotēkas piedāvātos pakalpojumus.

Prasmes

1.Sekmīgi pabeidzot studiju kursu, studējošie pratīs: • sniegt informāciju par sevi, ģimeni, studijām, ikdienu mutiski un rakstiski; • uzdot vienkāršus jautājumus un atbildēt uz tiem; • izprast bibliotēkas struktūru un tās sniegtos pakalpojumus; • patstāvīgi strādāt bibliotēkas informācijas centros un filiālēs, izmantojot tur pieejamos resursus; • patstāvīgi meklēt informācijas avotus elektroniskajā katalogā un bibliotēkas veidotajās datubāzēs; • pielietot meklēšanas rīkus un aizstājējzīmes; • veikt literatūras pasūtījumus bibliotēkas abonementos; • patstāvīgi atrast un izgūt informāciju tiešsaistes pilntekstu datubāzēs.

Kompetences

1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā studējošie spēs lietot latviešu valodu vienkāršās ikdienas situācijās un saziņā ar pacientiem. Izmantojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, studējošie spēs veikt kvalitatīvu informācijas meklējumu, patstāvīgi analizēt informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidot nepieciešamajai tēmai atbilstošu meklēšanas stratēģiju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Individuālais un pāru darbs – dialogi, īsa prezentācija par sevi, rakstiski uzdevumi, darbs ar interneta resursiem. Studējošajiem kursa noslēgumā jāaizpilda studiju kursa novērtējuma anketa.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. • Kvalitatīvi, laikus izpildīti mājas darbi. • 1. semestra beigās – semestra ieskaite (mutvārdos – intervija (atbildēt uz 10 jautājumiem), rakstiski – daudzizvēļu tests (40 jautājumi, 3 izvēles) un uzdevums leksikas pārbaudei (20 leksiskās vienības). Informācijpratībā: praktisku uzdevumu izpilde; nodarbību ieskaite. • 2. semestra beigās – eksāmens (mutvārdos – prezentācija par veselīgu dzīvesveidu, rakstiski – daudzizvēļu tests (40 jautājumi, 3 izvēles), uzdevums leksikas pārbaudei (30 leksiskās vienības). Eksāmens veido 50% no gala vērtējuma, 1. semestra ieskaites rezultāti – 30%, aktīva līdzdalība nodarbībās, laikus un kvalitatīvi izpildīti un iesniegti mājas vai patstāvīgie darbi – 10%, kontroldarbs par cilvēka ķermeņa daļām un orgāniem – 10%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1. semestris. Ievads Rīgas Stradiņa universitātes bibliotēkas pakalpojumos un resursos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bibliotēkas elektronisko resursu prezentācija: e-katalogi, e-grāmatas un e-žurnāli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iepazīšanās. Sasveicināšanās. Latviešu valoda, tās raksturojums, īpatnības. Alfabēts, izruna. Darbības vārdu "būt/nebūt" locīšana tagadnē. Personu vietniekvārdi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iepazīšanās. Sasveicināšanās. Latviešu valoda, tās raksturojums, īpatnības. Alfabēts, izruna. Darbības vārdu "būt/nebūt" locīšana tagadnē. Personu vietniekvārdi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lietvārda dzimte un skaitlis. Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "vai" and "kas". Mana ģimene. Norādāmie vietniekvārdi "tas", "tā", "šis", "šī", piederības vietniekvārdi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lietvārda dzimte un skaitlis. Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "vai" and "kas". Mana ģimene. Norādāmie vietniekvārdi "tas", "tā", "šis", "šī", piederības vietniekvārdi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs, vecums. Jautājumu veidošana ar "cik" ("cik gadu, cik maksā?") Konstrukcijas "man/jums ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp". Cilvēka ķermenis I.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs, vecums. Jautājumu veidošana ar "cik" ("cik gadu, cik maksā?") Konstrukcijas "man/jums ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp". Cilvēka ķermenis I.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs, vecums. Jautājumu veidošana ar "cik" ("cik gadu, cik maksā?") Konstrukcijas "man/jums ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp". Cilvēka ķermenis I.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dzīvesvieta. Virzieni. Lokatīva lietojums (vienskaitlī un daudzskaitlī). Jautājumu veidošana ar "kur". Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot" u.c. 2. konjugācijas darbības vārdi. Konstrukcija "Es gribētu...". Ārsti – speciālisti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dzīvesvieta. Virzieni. Lokatīva lietojums (vienskaitlī un daudzskaitlī). Jautājumu veidošana ar "kur". Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot" u.c. 2. konjugācijas darbības vārdi. Konstrukcija "Es gribētu...". Ārsti – speciālisti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dzīvesvieta. Virzieni. Lokatīva lietojums (vienskaitlī un daudzskaitlī). Jautājumu veidošana ar "kur". Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot" u.c. 2. konjugācijas darbības vārdi. Konstrukcija "Es gribētu...". Ārsti – speciālisti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Valstis, tautība, valodas. Darbības vārdi "runāt" (2. konjug.), "saprast" (1. konjug.). "No kurienes tu esi/jūs esat?" Prievārda "no" lietošana ar lietvārdu vienskaitļa ģenitīvā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadalaiki, mēneši. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Jautājumu veidošana ar "kad". Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadalaiki, mēneši. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Jautājumu veidošana ar "kad". Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mans dzīvoklis/istaba/māja. Īpašības vārdu lietošana vienskaitlī un daudzskaitlī. Īpašības vārdu saskaņošana ar lietvārdu. Jautājumu veidošana ar "kāds, kāda, kādi, kādas". Īpašības vārdi, kas apzīmē sāpes. Krāsas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

2. semestris. Kārtas skaitļa vārdi, to lietojums. Dienas, mēneši, datumi, gadi. Dzimšanas gads "Kad jūs esat dzimis/dzimusi?". Jautājumu veidošana ar "kurš, kura, kuri, kuras", "kurā stāvā" u.c. Pacienta anamnēzes ievākšana – personas dati.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

2. semestris. Kārtas skaitļa vārdi, to lietojums. Dienas, mēneši, datumi, gadi. Dzimšanas gads "Kad jūs esat dzimis/dzimusi?". Jautājumu veidošana ar "kurš, kura, kuri, kuras", "kurā stāvā" u.c. Pacienta anamnēzes ievākšana – personas dati.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

2. semestris. Kārtas skaitļa vārdi, to lietojums. Dienas, mēneši, datumi, gadi. Dzimšanas gads "Kad jūs esat dzimis/dzimusi?". Jautājumu veidošana ar "kurš, kura, kuri, kuras", "kurā stāvā" u.c. Pacienta anamnēzes ievākšana – personas dati.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pulkstenis, laiks. "Cik pulkstenis? Cikos?". Darbības vārdi "sākties, beigties", to lietošana 3. personā. Ārsta pieņemšanas laiks. Mana diena.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pulkstenis, laiks. "Cik pulkstenis? Cikos?". Darbības vārdi "sākties, beigties", to lietošana 3. personā. Ārsta pieņemšanas laiks. Mana diena.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ēdienreizes. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietošana. Jautājumi ar "ko?" (What?). Darbības vārdi "ēst, dzert, gatavot". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Noliegums. Darbības vārdi "pirkt, dot, ņemt". Frāzes "Es vēlos..., Dodiet man... Kur var nopirkt…? Labu apetīti/ēstgribu! Lūdzu rēķinu!".
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ēdienreizes. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietošana. Jautājumi ar "ko?" (What?). Darbības vārdi "ēst, dzert, gatavot". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Noliegums. Darbības vārdi "pirkt, dot, ņemt". Frāzes "Es vēlos..., Dodiet man... Kur var nopirkt…? Labu apetīti/ēstgribu! Lūdzu rēķinu!".
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ēdienreizes. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietošana. Jautājumi ar "ko?" (What?). Darbības vārdi "ēst, dzert, gatavot". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Noliegums. Darbības vārdi "pirkt, dot, ņemt". Frāzes "Es vēlos..., Dodiet man... Kur var nopirkt…? Labu apetīti/ēstgribu! Lūdzu rēķinu!".
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Transporta līdzekļi. Darbības vārdi "iet, braukt", prievārdi "uz, ar". Kārtas skaitļa lietošana akuzatīvā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselīgs dzīvesveids, brīvais laiks. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē, pagātnē un nākotnē. Atgriezenisko darbības vārdu "skatīties, klausīties, mācīties" lietošana tagadnē, pagātnē un nākotnē 1. un 2. personā. Pārskats par prievārdu lietojumu ar akuzatīvu (vienskaitlī). Jautājumi "Cik ilgi?" "Cik bieži?". Kā izteikt ilgumu un biežumu (vienu dienu, divas stundas u.c, katru dienu, gadu, vienu reizi dienā u.c.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselīgs dzīvesveids, brīvais laiks. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē, pagātnē un nākotnē. Atgriezenisko darbības vārdu "skatīties, klausīties, mācīties" lietošana tagadnē, pagātnē un nākotnē 1. un 2. personā. Pārskats par prievārdu lietojumu ar akuzatīvu (vienskaitlī). Jautājumi "Cik ilgi?" "Cik bieži?". Kā izteikt ilgumu un biežumu (vienu dienu, divas stundas u.c, katru dienu, gadu, vienu reizi dienā u.c.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselīgs dzīvesveids, brīvais laiks. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē, pagātnē un nākotnē. Atgriezenisko darbības vārdu "skatīties, klausīties, mācīties" lietošana tagadnē, pagātnē un nākotnē 1. un 2. personā. Pārskats par prievārdu lietojumu ar akuzatīvu (vienskaitlī). Jautājumi "Cik ilgi?" "Cik bieži?". Kā izteikt ilgumu un biežumu (vienu dienu, divas stundas u.c, katru dienu, gadu, vienu reizi dienā u.c.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselīgs dzīvesveids, brīvais laiks. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē, pagātnē un nākotnē. Atgriezenisko darbības vārdu "skatīties, klausīties, mācīties" lietošana tagadnē, pagātnē un nākotnē 1. un 2. personā. Pārskats par prievārdu lietojumu ar akuzatīvu (vienskaitlī). Jautājumi "Cik ilgi?" "Cik bieži?". Kā izteikt ilgumu un biežumu (vienu dienu, divas stundas u.c, katru dienu, gadu, vienu reizi dienā u.c.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka ķermenis II. Slimības, to profilakse. Pārskats par datīva lietošanu, datīva konstrukcijas, prievārdi lietojumā ar datīvu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka ķermenis II. Slimības, to profilakse. Pārskats par datīva lietošanu, datīva konstrukcijas, prievārdi lietojumā ar datīvu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka ķermenis II. Slimības, to profilakse. Pārskats par datīva lietošanu, datīva konstrukcijas, prievārdi lietojumā ar datīvu.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

A.Svarinska Latviešu valoda. Mācību kurss 25 nodarbībām. Zvaigzne ABC, 2003

Papildu literatūra

1.

I.Auziņa, M.Berķe, A.Lazareva, A.Šalme. Laipa (A1). Latviešu valoda. Mācību grāmata, LVA, 2014

2.

I.Auziņa, M.Berķe, A.Lazareva, A.Šalme. Laipa (A1). Latviešu valoda. Darba burtnīca, LVA, 2014

3.

Complete Latvian. Teach Yourself. Tereze Svilane Bartholomew, 2011

4.

I.Budviķe, B.Šiliņa. Palīgā! Mācībgrāmata un darba burtnīca pieaugušajiem. 1.,2.,3. līmenis, Zvaigzne ABC, 1998

5.

D.Dumpe Latvian IN THREE MONTHS, ZVAIGZNE ABC, 2009

6.

G.Pujāte, M.Sosāre. Latvian for Foreigners. Rīga, 1995

Citi informācijas avoti

5.

www.letonika.lv (pieejamas vārdnīcas un latviešu valodas vārdu analīze)