Latviešu valoda medicīnā un informācijpratība
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgi pabeidzot studiju kursu, studējošie zinās: • sarunu tēmu leksikas minimumu; • valodas pamatlikumības; • jautājumu veidošanas principus, ieskaitot jautājuma vārdus; • cilvēka ķermeņa daļu un orgānu, biežāk sastopamo slimību nosaukumus. Studējošie būs ieguvuši zināšanas, kas ļaus tiem atrast nepieciešamo informāciju elektroniskajā katalogā un medicīnas un daudznozaru e-resursos, izmantot bibliotēkas piedāvātos pakalpojumus.
Prasmes
1.Sekmīgi pabeidzot studiju kursu, studējošie pratīs: • sniegt informāciju par sevi, ģimeni, studijām, ikdienu mutiski un rakstiski; • uzdot vienkāršus jautājumus un atbildēt uz tiem; • izprast bibliotēkas struktūru un tās sniegtos pakalpojumus; • patstāvīgi strādāt bibliotēkas informācijas centros un filiālēs, izmantojot tur pieejamos resursus; • patstāvīgi meklēt informācijas avotus elektroniskajā katalogā un bibliotēkas veidotajās datubāzēs; • pielietot meklēšanas rīkus un aizstājējzīmes; • veikt literatūras pasūtījumus bibliotēkas abonementos; • patstāvīgi atrast un izgūt informāciju tiešsaistes pilntekstu datubāzēs.
Kompetences
1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā studējošie spēs lietot latviešu valodu vienkāršās ikdienas situācijās un saziņā ar pacientiem. Izmantojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, studējošie spēs veikt kvalitatīvu informācijas meklējumu, patstāvīgi analizēt informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidot nepieciešamajai tēmai atbilstošu meklēšanas stratēģiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuālais un pāru darbs – dialogi, īsa prezentācija par sevi, rakstiski uzdevumi, darbs ar interneta resursiem. Studējošajiem kursa noslēgumā jāaizpilda studiju kursa novērtējuma anketa.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās.
• Kvalitatīvi, laikus izpildīti mājas darbi.
• 1. semestra beigās – semestra ieskaite (mutvārdos – intervija (atbildēt uz 10 jautājumiem), rakstiski – daudzizvēļu tests (40 jautājumi, 3 izvēles) un uzdevums leksikas pārbaudei (20 leksiskās vienības).
Informācijpratībā: praktisku uzdevumu izpilde; nodarbību ieskaite.
• 2. semestra beigās – eksāmens (mutvārdos – prezentācija par veselīgu dzīvesveidu, rakstiski – daudzizvēļu tests (40 jautājumi, 3 izvēles), uzdevums leksikas pārbaudei (30 leksiskās vienības).
Eksāmens veido 50% no gala vērtējuma, 1. semestra ieskaites rezultāti – 30%, aktīva līdzdalība nodarbībās, laikus un kvalitatīvi izpildīti un iesniegti mājas vai patstāvīgie darbi – 10%, kontroldarbs par cilvēka ķermeņa daļām un orgāniem – 10%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. semestris. Ievads Rīgas Stradiņa universitātes bibliotēkas pakalpojumos un resursos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bibliotēkas elektronisko resursu prezentācija: e-katalogi, e-grāmatas un e-žurnāli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās. Sasveicināšanās. Latviešu valoda, tās raksturojums, īpatnības. Alfabēts, izruna. Darbības vārdu "būt/nebūt" locīšana tagadnē. Personu vietniekvārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās. Sasveicināšanās. Latviešu valoda, tās raksturojums, īpatnības. Alfabēts, izruna. Darbības vārdu "būt/nebūt" locīšana tagadnē. Personu vietniekvārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietvārda dzimte un skaitlis. Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "vai" and "kas". Mana ģimene. Norādāmie vietniekvārdi "tas", "tā", "šis", "šī", piederības vietniekvārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietvārda dzimte un skaitlis. Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "vai" and "kas". Mana ģimene. Norādāmie vietniekvārdi "tas", "tā", "šis", "šī", piederības vietniekvārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs, vecums. Jautājumu veidošana ar "cik" ("cik gadu, cik maksā?")
Konstrukcijas "man/jums ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp". Cilvēka ķermenis I.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs, vecums. Jautājumu veidošana ar "cik" ("cik gadu, cik maksā?")
Konstrukcijas "man/jums ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp". Cilvēka ķermenis I.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs, vecums. Jautājumu veidošana ar "cik" ("cik gadu, cik maksā?")
Konstrukcijas "man/jums ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp". Cilvēka ķermenis I.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesvieta. Virzieni. Lokatīva lietojums (vienskaitlī un daudzskaitlī). Jautājumu veidošana ar "kur". Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot" u.c. 2. konjugācijas darbības vārdi. Konstrukcija "Es gribētu...". Ārsti – speciālisti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesvieta. Virzieni. Lokatīva lietojums (vienskaitlī un daudzskaitlī). Jautājumu veidošana ar "kur". Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot" u.c. 2. konjugācijas darbības vārdi. Konstrukcija "Es gribētu...". Ārsti – speciālisti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesvieta. Virzieni. Lokatīva lietojums (vienskaitlī un daudzskaitlī). Jautājumu veidošana ar "kur". Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot" u.c. 2. konjugācijas darbības vārdi. Konstrukcija "Es gribētu...". Ārsti – speciālisti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valstis, tautība, valodas. Darbības vārdi "runāt" (2. konjug.), "saprast" (1. konjug.).
"No kurienes tu esi/jūs esat?" Prievārda "no" lietošana ar lietvārdu vienskaitļa ģenitīvā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gadalaiki, mēneši. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Jautājumu veidošana ar "kad". Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gadalaiki, mēneši. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Jautājumu veidošana ar "kad". Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mans dzīvoklis/istaba/māja. Īpašības vārdu lietošana vienskaitlī un daudzskaitlī. Īpašības vārdu saskaņošana ar lietvārdu. Jautājumu veidošana ar "kāds, kāda, kādi, kādas". Īpašības vārdi, kas apzīmē sāpes. Krāsas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. semestris. Kārtas skaitļa vārdi, to lietojums. Dienas, mēneši, datumi, gadi. Dzimšanas gads "Kad jūs esat dzimis/dzimusi?". Jautājumu veidošana ar "kurš, kura, kuri, kuras", "kurā stāvā" u.c. Pacienta anamnēzes ievākšana – personas dati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. semestris. Kārtas skaitļa vārdi, to lietojums. Dienas, mēneši, datumi, gadi. Dzimšanas gads "Kad jūs esat dzimis/dzimusi?". Jautājumu veidošana ar "kurš, kura, kuri, kuras", "kurā stāvā" u.c. Pacienta anamnēzes ievākšana – personas dati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. semestris. Kārtas skaitļa vārdi, to lietojums. Dienas, mēneši, datumi, gadi. Dzimšanas gads "Kad jūs esat dzimis/dzimusi?". Jautājumu veidošana ar "kurš, kura, kuri, kuras", "kurā stāvā" u.c. Pacienta anamnēzes ievākšana – personas dati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pulkstenis, laiks. "Cik pulkstenis? Cikos?". Darbības vārdi "sākties, beigties", to lietošana 3. personā. Ārsta pieņemšanas laiks. Mana diena.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pulkstenis, laiks. "Cik pulkstenis? Cikos?". Darbības vārdi "sākties, beigties", to lietošana 3. personā. Ārsta pieņemšanas laiks. Mana diena.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ēdienreizes. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietošana. Jautājumi ar "ko?" (What?). Darbības vārdi "ēst, dzert, gatavot". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Noliegums. Darbības vārdi "pirkt, dot, ņemt". Frāzes "Es vēlos..., Dodiet man... Kur var nopirkt…? Labu apetīti/ēstgribu! Lūdzu rēķinu!".
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ēdienreizes. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietošana. Jautājumi ar "ko?" (What?). Darbības vārdi "ēst, dzert, gatavot". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Noliegums. Darbības vārdi "pirkt, dot, ņemt". Frāzes "Es vēlos..., Dodiet man... Kur var nopirkt…? Labu apetīti/ēstgribu! Lūdzu rēķinu!".
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ēdienreizes. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietošana. Jautājumi ar "ko?" (What?). Darbības vārdi "ēst, dzert, gatavot". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Noliegums. Darbības vārdi "pirkt, dot, ņemt". Frāzes "Es vēlos..., Dodiet man... Kur var nopirkt…? Labu apetīti/ēstgribu! Lūdzu rēķinu!".
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Transporta līdzekļi. Darbības vārdi "iet, braukt", prievārdi "uz, ar". Kārtas skaitļa lietošana akuzatīvā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids, brīvais laiks. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē, pagātnē un nākotnē. Atgriezenisko darbības vārdu "skatīties, klausīties, mācīties" lietošana tagadnē, pagātnē un nākotnē 1. un 2. personā. Pārskats par prievārdu lietojumu ar akuzatīvu (vienskaitlī). Jautājumi "Cik ilgi?" "Cik bieži?".
Kā izteikt ilgumu un biežumu (vienu dienu, divas stundas u.c, katru dienu, gadu, vienu reizi dienā u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids, brīvais laiks. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē, pagātnē un nākotnē. Atgriezenisko darbības vārdu "skatīties, klausīties, mācīties" lietošana tagadnē, pagātnē un nākotnē 1. un 2. personā. Pārskats par prievārdu lietojumu ar akuzatīvu (vienskaitlī). Jautājumi "Cik ilgi?" "Cik bieži?".
Kā izteikt ilgumu un biežumu (vienu dienu, divas stundas u.c, katru dienu, gadu, vienu reizi dienā u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids, brīvais laiks. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē, pagātnē un nākotnē. Atgriezenisko darbības vārdu "skatīties, klausīties, mācīties" lietošana tagadnē, pagātnē un nākotnē 1. un 2. personā. Pārskats par prievārdu lietojumu ar akuzatīvu (vienskaitlī). Jautājumi "Cik ilgi?" "Cik bieži?".
Kā izteikt ilgumu un biežumu (vienu dienu, divas stundas u.c, katru dienu, gadu, vienu reizi dienā u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids, brīvais laiks. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē, pagātnē un nākotnē. Atgriezenisko darbības vārdu "skatīties, klausīties, mācīties" lietošana tagadnē, pagātnē un nākotnē 1. un 2. personā. Pārskats par prievārdu lietojumu ar akuzatīvu (vienskaitlī). Jautājumi "Cik ilgi?" "Cik bieži?".
Kā izteikt ilgumu un biežumu (vienu dienu, divas stundas u.c, katru dienu, gadu, vienu reizi dienā u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermenis II. Slimības, to profilakse. Pārskats par datīva lietošanu, datīva konstrukcijas, prievārdi lietojumā ar datīvu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermenis II. Slimības, to profilakse. Pārskats par datīva lietošanu, datīva konstrukcijas, prievārdi lietojumā ar datīvu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermenis II. Slimības, to profilakse. Pārskats par datīva lietošanu, datīva konstrukcijas, prievārdi lietojumā ar datīvu.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
A.Svarinska Latviešu valoda. Mācību kurss 25 nodarbībām. Zvaigzne ABC, 2003
Papildu literatūra
I.Auziņa, M.Berķe, A.Lazareva, A.Šalme. Laipa (A1). Latviešu valoda. Mācību grāmata, LVA, 2014
I.Auziņa, M.Berķe, A.Lazareva, A.Šalme. Laipa (A1). Latviešu valoda. Darba burtnīca, LVA, 2014
Complete Latvian. Teach Yourself. Tereze Svilane Bartholomew, 2011
I.Budviķe, B.Šiliņa. Palīgā! Mācībgrāmata un darba burtnīca pieaugušajiem. 1.,2.,3. līmenis, Zvaigzne ABC, 1998
D.Dumpe Latvian IN THREE MONTHS, ZVAIGZNE ABC, 2009
G.Pujāte, M.Sosāre. Latvian for Foreigners. Rīga, 1995