Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Patērētāju uzvedība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_143
Zinātnes nozare
-
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni patērētāju uzvedības un mārketinga stratēģijas mijiedarbes procesu tirgū, apgūstot patērētāju uzvedības izpētes un analīzes metodoloģiju. Kurss iepazīstina studentus ar patērētāju uzvedības pamatiem, padziļināti apgūstot teorētiskās zināšanas.

Priekšzināšanas

Mikroekonomika, makroekonomika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Spēj interpretēt patērētāju uzvedības un mārketinga stratēģijas mijiedarbes procesu tirgū. 2. Spēj klasificēt patērētājus grupās pēc to kopīgajiem uzvedību ietekmējošajiem faktoriem.

Prasmes

1.1. Spēj analizēt patērētāju uzvedības tendences un integrēt tās uzņēmuma mārketinga aktivitātēs. 2. Spēj analizēt pirkuma lēmuma pieņemšanas procesu un to ietekmējošos faktorus. 3. Spēj paredzēt patērētāju reakciju uz mārketinga aktivitātēm.

Kompetences

1.1. Spēj sistematizēt patērētāju uzvedību ietekmējošus faktorus. 2. Spēj novērtēt patērētāju paradumus dažādos reģionos.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Līdzdalība lekcijās un semināros, individuālais pētniecisks darbs – integrēts grupu darba prezentācijā. Lekciju tēzes/ esejas, saistīti ar katras lekcijas tematiku. Gatavošanas semināru nodarbībām, zinātniskās literatūras analīze, patērētāju uzvedība, to ietekmējošo faktoru analīze un pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte. Patstāvīga darba izstrāde par patērētāju uzvedības aktuālajiem tematiem (piemēram, Euromonitor pētījumiem). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentiem jāiesniedz 7 (PL) lekciju kopsavilkumu (20% no gala vērtējuma), praktisko nodarbību laikā tiks izstrādāti semināru darbi (20% no gala vērtējuma), jāizstrādā ar patērētāju uzvedības aktualitāti saistīts grupu darbs (20% no gala vērtējuma). Eksāmens: 40% Akumulētā atzīme un eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskā raksta analīze (saistītu ar patērētāju uzvedību un to ietekmējošiem faktoriem).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšana kā patērētāja problēma. Lēmuma pieņemšanas procesu tipi: paplašināts problēmas risinājums un limitēts problēmas risinājums, sākotnējie un atkārtotie pirkumi, īpaši pircēju rīcības modeļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: vajadzības apzināšanās, informācijas meklēšana un alternatīvu novērtēšana pirms pirkšanas. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: produkta pirkšana, produkta patērēšana, alternatīvu novērtēšana pēc pirkuma, atbrīvošanās no produkta, tā iesaiņojuma, atlikumiem. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starptautiskā patērētāju diena.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju individuālās atšķirības kā uzvedību determinējoši faktori un to pētīšana mārketingā: patērētāju resursi, patērētāju zināšanas, motivācija, attieksme, individualitāte un dzīves stils.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apkārtējā vide kā patērētāju uzvedību determinējošu faktoru kopums un to pētīšana mārketingā: sociālā klase, kultūra, personiskā ietekme, ģimene un mājsaimniecība, situācijas faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskā raksta analīze (saistītu ar patērētāju uzvedību un to ietekmējošiem faktoriem).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšana kā patērētāja problēma. Lēmuma pieņemšanas procesu tipi: paplašināts problēmas risinājums un limitēts problēmas risinājums, sākotnējie un atkārtotie pirkumi, īpaši pircēju rīcības modeļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: vajadzības apzināšanās, informācijas meklēšana un alternatīvu novērtēšana pirms pirkšanas. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju individuālās atšķirības kā uzvedību determinējoši faktori un to pētīšana mārketingā: patērētāju resursi, patērētāju zināšanas, motivācija, attieksme, individualitāte un dzīves stils.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apkārtējā vide kā patērētāju uzvedību determinējošu faktoru kopums un to pētīšana mārketingā: sociālā klase, kultūra, personiskā ietekme, ģimene un mājsaimniecība, situācijas faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Evans M., Jamal A., Foxall G. Consumer Behaviour. 2nd edition, Wiley Publication, 2012.

2.

Payne A., Frow P. Strategic Customer Management. Cambridge University Press, 2013.

3.

Jia Zhao, Fei Xue, Shahnawaz Khan, Saleh F.A. Khatib. Consumer behaviour analysis for business development. 2021.

4.

Akhunjonov, U., Obrenovic, B. Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature. Review. Journal of International Business Research and Marketing. Vol. 2, Issue 6. 2017.

Papildu literatūra

1.

Schmitt B. The consumer psychology of brands. Journal of Consumer Psychology 22. 2012. 7 – 17.

2.

Stankevich A. Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature Review. Journal of International Business Research and Marketing. Volume 2, Issue 6, 2017.

3.

Andrew T. Stephen. The role of digital and social media marketing in consumer behavior: Current Opinion in Psychology special issue on consumer behavior. 2015.

4.

Remesovschia N. Consumer behaviour approach under the aspect of concept evolution. Journal Economica 2018

5.

Qazzafi, S. Factors Affecting Consumer Buying Behavior: A Conceptual Study. International Journal for Scientific Research & Development. Vol. 8. 2020.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Consumer Psychology

2.

Euromonitor International. 2023. Top Five Digital Consumer Trends in 2023.

3.

Blumfelde-Rutka, K. "European Green Deal: The Transformation of Consumer Behaviour and Business Marketing Communication as Opportunities to Increase Consumer Involvement in the Sorting of Waste in Latvia". Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 1-2023, pp. 163-176. DOI: 10.33067/SE.1.2023.8. 2023.