Patērētāju uzvedība
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Spēj interpretēt patērētāju uzvedības un mārketinga stratēģijas mijiedarbes procesu tirgū. 2. Spēj klasificēt patērētājus grupās pēc to kopīgajiem uzvedību ietekmējošajiem faktoriem.
Prasmes
1.1. Spēj analizēt patērētāju uzvedības tendences un integrēt tās uzņēmuma mārketinga aktivitātēs. 2. Spēj analizēt pirkuma lēmuma pieņemšanas procesu un to ietekmējošos faktorus. 3. Spēj paredzēt patērētāju reakciju uz mārketinga aktivitātēm.
Kompetences
1.1. Spēj sistematizēt patērētāju uzvedību ietekmējošus faktorus. 2. Spēj novērtēt patērētāju paradumus dažādos reģionos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Līdzdalība lekcijās un semināros, individuālais pētniecisks darbs – integrēts grupu darba prezentācijā.
Lekciju tēzes/ esejas, saistīti ar katras lekcijas tematiku.
Gatavošanas semināru nodarbībām, zinātniskās literatūras analīze, patērētāju uzvedība, to ietekmējošo faktoru analīze un pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte.
Patstāvīga darba izstrāde par patērētāju uzvedības aktuālajiem tematiem (piemēram, Euromonitor pētījumiem).
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentiem jāiesniedz 7 (PL) lekciju kopsavilkumu (20% no gala vērtējuma), praktisko nodarbību laikā tiks izstrādāti semināru darbi (20% no gala vērtējuma), jāizstrādā ar patērētāju uzvedības aktualitāti saistīts grupu darbs (20% no gala vērtējuma).
Eksāmens: 40%
Akumulētā atzīme un eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā raksta analīze (saistītu ar patērētāju uzvedību un to ietekmējošiem faktoriem).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirkšanas lēmuma pieņemšana kā patērētāja problēma. Lēmuma pieņemšanas procesu tipi: paplašināts problēmas risinājums un limitēts problēmas risinājums, sākotnējie un atkārtotie pirkumi, īpaši pircēju rīcības modeļi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: vajadzības apzināšanās, informācijas meklēšana un alternatīvu novērtēšana pirms pirkšanas. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: produkta pirkšana, produkta patērēšana, alternatīvu novērtēšana pēc pirkuma, atbrīvošanās no produkta, tā iesaiņojuma, atlikumiem. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskā patērētāju diena.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patērētāju individuālās atšķirības kā uzvedību determinējoši faktori un to pētīšana mārketingā: patērētāju resursi, patērētāju zināšanas, motivācija, attieksme, individualitāte un dzīves stils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apkārtējā vide kā patērētāju uzvedību determinējošu faktoru kopums un to pētīšana mārketingā: sociālā klase, kultūra, personiskā ietekme, ģimene un mājsaimniecība, situācijas faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā raksta analīze (saistītu ar patērētāju uzvedību un to ietekmējošiem faktoriem).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirkšanas lēmuma pieņemšana kā patērētāja problēma. Lēmuma pieņemšanas procesu tipi: paplašināts problēmas risinājums un limitēts problēmas risinājums, sākotnējie un atkārtotie pirkumi, īpaši pircēju rīcības modeļi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: vajadzības apzināšanās, informācijas meklēšana un alternatīvu novērtēšana pirms pirkšanas. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patērētāju individuālās atšķirības kā uzvedību determinējoši faktori un to pētīšana mārketingā: patērētāju resursi, patērētāju zināšanas, motivācija, attieksme, individualitāte un dzīves stils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apkārtējā vide kā patērētāju uzvedību determinējošu faktoru kopums un to pētīšana mārketingā: sociālā klase, kultūra, personiskā ietekme, ģimene un mājsaimniecība, situācijas faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Evans M., Jamal A., Foxall G. Consumer Behaviour. 2nd edition, Wiley Publication, 2012.
Payne A., Frow P. Strategic Customer Management. Cambridge University Press, 2013.
Jia Zhao, Fei Xue, Shahnawaz Khan, Saleh F.A. Khatib. Consumer behaviour analysis for business development. 2021.
Akhunjonov, U., Obrenovic, B. Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature. Review. Journal of International Business Research and Marketing. Vol. 2, Issue 6. 2017.
Papildu literatūra
Stankevich A. Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature Review. Journal of International Business Research and Marketing. Volume 2, Issue 6, 2017.
Andrew T. Stephen. The role of digital and social media marketing in consumer behavior: Current Opinion in Psychology special issue on consumer behavior. 2015.
Remesovschia N. Consumer behaviour approach under the aspect of concept evolution. Journal Economica 2018
Qazzafi, S. Factors Affecting Consumer Buying Behavior: A Conceptual Study. International Journal for Scientific Research & Development. Vol. 8. 2020.
Citi informācijas avoti
Journal of Consumer Psychology
Blumfelde-Rutka, K. "European Green Deal: The Transformation of Consumer Behaviour and Business Marketing Communication as Opportunities to Increase Consumer Involvement in the Sorting of Waste in Latvia". Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 1-2023, pp. 163-176. DOI: 10.33067/SE.1.2023.8. 2023.