Klīniskā aprūpe un rehabilitācija pacientu aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students zinās studiju kursā iekļauto manipulāciju mērķus, indikācijas un kontrindikācijas. Students zinās studiju kursā iekļauto manipulāciju posmus.
Prasmes
1.Students spēj sekmīgi demonstrēt studiju kursā iekļauto manipulāciju izpildi uz manekena.
Kompetences
1.Spēja nodrošināt pacientam labāko iespējamo komforta līmeni un drošu vidi. Spēja administrēt medikamentozos un ārstniecības līdzekļus. Spēja izvērtēt un nodrošināt pacienta oksigenāciju. Spēja nodrošināt šķidruma un uztura uzņemšanu pacientam. Spēja nodrošināt klīniskās procedūras eliminācijas procesiem. Spēja sagatavot un līdzdarboties pacientu diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām un piedalīties to veikšanā. Spēja nodrošināt pacienta mobilizāciju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Teorētiska sagatavošanās studiju kursā iekļauto klīnisko prasmju apgūšanai, izmantojot rekomendētos materiālus. Patstāvīgā klīniskās prasmes pilnveidošana MITC simulētā vidē.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. daļas (I studiju gadā) kursa noslēgumā “ieskaitīts” students saņem, ja ir sekmīgi nokārtoti visi pārbaudes un patstāvīgie darbi, kā arī nav nevienas kavētas nodarbības vai tās ir atstrādātas.
2. daļas (II studiju gadā) kursa noslēgumā – Objektīvi strukturētais klīniskais eksāmens (OSKE) (vērtējums 10 punktu sistēmā). Objektīvi strukturētā klīniskā eksāmena (OSKE) vērtēšanas kritēriji: 1. Objektīvi strukturēto klīnisko eksāmenu atļauts kārtot, ja saņemts “ieskaitīts” visos pārbaudes un patstāvīgajos darbos, kā arī nav nevienas kavētas nodarbības vai tās ir atstrādātas. OSKE 1. daļa – kompleksais teorētiskais pārbaudījums, kurā ietilpst 100 jautājumi testa veidā .( atļautie mēģinājumi: 1, Laika ierobežojums: 1 stunda 30 min (datorizēts). Sekmīgs testa vērtējums tiek piemērots, ja studējošais atbild pareizi uz vismaz 55% no kopējā jautājumu apjoma. Galīgajā vērtējumā 1.daļas testa rezultāta īpatsvars ir 30% no kopējā vērtējuma. Ja tests netiek nokārtots sekmīgi, studējošais neturpina kārtot 2. pārbaudījuma daļu.
2. daļa – students, kārto klātienē, praktiskais eksāmens, kurā iekļauts visā studiju kursā apgūto prasmju praktiskais pārbaudījums 3 bāzes stacijās, kurās 1. bāzes stacija zāļu administrēšana. 2. bāzes stacija vispārīgās prasmes. 3. bāzes stacija rehabilitācija un pacientu aprūpe.
Ienākot eksaminācijas telpā students izlozē biļeti ar trīs prasmēm, kur viena no prasmēm ir zāļu administrēšana, otra vispārējā prasme un trešā rehabilitācija un pacientu aprūpes prasme.
Atbildot un praktiski demonstrējot prasmi studentam ir jāzina prasmes mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, jāsagatavo atbilstošs aprīkojums, jādemonstrē prasme, jānovērtē pacients pirms un pēc procedūras. Galīgajā eksāmena vērtējumā praktiskā eksāmena vērtējuma īpatsvars ir 70% no kopējā vērtējuma. Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studējošajam ir jāsaņem pozitīvs vērtējums katrā bāzes stacijā. Visās bāzes staciju vienībās ir saņemts vismaz vērtējums 1.
Praktiskās daļas vērtējums veidojas sekojoši:
1. Prasmes mērķis, indikācijas, kontrindikācijas 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav atbildējis vai atbildējis nepareizi par konkrētās prasmes jautājumiem; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji pareizi atbildējis par konkrētās prasmes jautājumiem. 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi atbildējis par visiem konkrētās prasmes jautājumiem.
2. Aprīkojums. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav sagatavojis vai nepareizi sagatavojis aprīkojumu konkrētās bāzes prasmei; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji sagatavojis aprīkojumu konkrētās bāzes prasmei. 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi sagatavojis aprīkojumu konkrētās bāzes prasmei.
3. Prasmes izpilde. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students veicis prasmi nepareizi kaitējot pacientam; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students veicis prasmi neprecīzi nekaitējot pacientam. 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi veicis prasmi.
4. Pacienta novērtēšana un izglītošana pirms un pēc procedūras. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav novērtējis un izglītojis pacientu vai to izdarījis nepareizi, kas nepieciešams konkrētās bāzes prasmei; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei; 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei.
2. daļas eksāmenā iegūto punktu summu dala ar trīs un iegūst gala atzīmi (balles). Vērtēšana norit 10 ballu sistēmā: Izcili (10) – zināšanas, prasmes un kompetence pārsniedz studiju kursa apguves prasības, liecina par spēju veikt patstāvīgus pētījumus un dziļu problēmu izpratni; teicami (9) – zināšanas, prasmes un kompetence pilnībā atbilst studiju kursa apguves prasībām, piemīt prasme patstāvīgi lietot iegūtās zināšanas; ļoti labi (8) – pilnīgi izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču atsevišķos jautājumos nav pietiekami dziļas izpratnes, lai zināšanas patstāvīgi lietotu sarežģītāku problēmu risināšanā; labi (7) – kopumā izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču dažkārt konstatējama neprasme iegūtās zināšanas izmantot patstāvīgi; gandrīz labi (6) – izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču konstatējama nepietiekami dziļa problēmas izpratne un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; viduvēji (5) – kopumā apgūts studiju kurss, taču konstatējama nepietiekama dažu problēmu pārzināšana un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; gandrīz viduvēji (4) – kopumā apgūts studiju kurss, tomēr konstatējama nepietiekama dažu pamatkoncepciju izpratne, ir ievērojamas grūtības iegūto zināšanu praktiskā izmantošanā; vāji (3) – zināšanas virspusējas un nepilnīgas, studējošais nespēj tās lietot konkrētās situācijās; ļoti vāji (2) – ir virspusējas zināšanas tikai par atsevišķām problēmām, lielākā studiju kursa daļa nav apgūta; ļoti, ļoti vāji (1) – nav izpratnes par studiju priekšmeta pamatproblemātiku, nav gandrīz nekādu zināšanu studiju kursā. Tiek uzskatīts par nokārtotu, ja vērtējums nav zemāks par 4 (gandrīz viduvēji), t.i., visās bāzes staciju vienībām ir saņemts vismaz vērtējums 1. Ja eksāmenā saņemts vērtējums 3 (vāji) vai mazāk, tad tiek uzskatīts, ka eksāmens nav nokārtots. Nenokārtota eksāmena gadījumā jāvienojas ar RSU MDAK katedras vadītāju par atkārtota eksāmena kārtošanas laiku. Atkārtotu eksāmenu students kārto klātienē, tiek izveidota komisija no RSU MDAK docētājiem. Ja students neierodas uz eksāmenu, tiek uzskatīts, ka eksāmenā saņemts negatīvs vērtējums un studentam ir iespēja kārtot eksāmenu pie speciāli izveidotas RSU MDAK docētāju komisijas.
Kumulatīvais kursa gala vērtējums tiek aprēķināts pēc formulas: (Pārbaudes un patstāvīgo darbu vērtējums 30% + 10% apmeklējums, 10% patstāvīgi darbi Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrā ( RSU Liepājas filiālē) 50% OSKE vērtējums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības iestādes higiēniskā un pretepidēmiskā režīma plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Roku higiēna. Individuālo aizsarglīdzekļu lietošanu atbilstoši procedūrai vai veicamajam pretepidēmijas pasākumam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Aseptikas un antiseptikas principi. Sterila halāta un cimdu uzvilkšanas tehnika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ergonomikas pamatprincipi. Pacienta pārvietošana, pozicionēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vides drošība un komforts. Pacienta aprūpes higiēna un veļas maiņa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pacienta mobilizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vitālās pazīmes un to noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās procedūras, kas nodrošina šķidruma un uztura uzņemšanu pacientam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās procedūras, kas nodrošina šķidruma un uztura uzņemšanu pacientam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Antropometriskie rādītāji un to noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās procedūras, gastrointestinālās eliminācijas procedūru nodrošināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu sagatavošana diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Laboratoriskie izmeklējumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās procedūras uroģenitālās eliminācijas procedūru nodrošināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās procedūras uroģenitālās eliminācijas procedūru nodrošināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās procedūras oksigenācijas procesa nodrošināšanai pacientam.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas komandas darba principi. Rehabilitācijas metodes māsas pacienta aprūpē. Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Pacienta pašaprūpes spēju izvērtējums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas etapi. Svarīgākās metodes invaliditātes novēršanai vai mazināšanai agrīnā rehabilitācijas etapā. Metodes invaliditātes novēršanai vai mazināšanai dažādos rehabilitācijas etapos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu administrēšana. Parenterāla zāļu ievade. Aprīkojums parenterālai zāļu ievadei.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu administrēšana. Parenterāla zāļu ievade. Aprīkojums parenterālai zāļu ievadei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Perorālo un topikālo zāļu administrēšana. Zāļu (medikamentu) parenterālā ievadīšana – intrakutāni, subkutāni, intramuskulāri, intravenozi un intraosāli. Heparīna un Insulīna ievadīšanas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Perorālo un topikālo zāļu administrēšana. Zāļu (medikamentu) parenterālā ievadīšana – intrakutāni, subkutāni, intramuskulāri, intravenozi un intraosāli. Heparīna un Insulīna ievadīšanas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Perifērā intravenozā katetra ievadīšana. Intravenozās terapijas nodrošināšana caur perifēro vēnu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Perifērā intravenozā katetra ievadīšana. Intravenozās terapijas nodrošināšana caur perifēro vēnu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Intravenozās terapijas nodrošināšana caur centrālo vēnu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Intravenozās terapijas nodrošināšana caur centrālo vēnu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) ievadīšana intravenozi caur infūzijas sūkņiem (infuzomats, perfuzors).PVK CVK
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) ievadīšana intravenozi caur infūzijas sūkņiem (infuzomats, perfuzors).PVK CVK
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Asins komponentu transfūzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas principi neiroloģijā, kardioloģijā un pulmonoloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas principi ķirurģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas principi pediatrijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Perry, Anne Griffin. Clinical nursing skills & techniques / [edited by] Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy R. Ostendorf. 8th ed. St. Louis, Mo. : Elsevier, [2013], c2014
Klīniskās procedūras un pacientu drošība / Dzintra Puriņa, Ināra Upmale. Rīga : Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža, 2018.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 104 . Noteikumi par higiēniskā un pretepidēmiskā režīma pamatprasībām ārstniecības iestādē. Rīgā 2016. gada 16. februārī (prot. Nr.8 21.§); Ministru kabineta noteikumi Nr. 104 Rīgā 2017. gada 28. februārī (prot. Nr. 10 7. §) Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem
RSU Klīnisko prasmju reģistrs
Ārvalstu studentiem/For international students
Perry, Anne Griffin. Clinical nursing skills & techniques / [edited by] Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy R. Ostendorf. 8th ed. St. Louis, Mo. : Elsevier, [2013], c2014
Papildu literatūra
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Rīga: Pasaules Veselības organizācija, 2003. 299 lpp.
Lu Werne, W.Lewis, Barbara K. Timby's fundamental nursing skills and concepts / Loretta A. Donnelly-Moreno. Library of Congress Catologing-in-Publication Data J.B.Lippincott Company Philadelphia, 2021.
Doenges, Marilynn E., Nursing care plans : guidelines for individualizing client care across the life span / Marilynn E. Doenges, Mary Frances Moorhouse, Alice C. Murr. Edition 9. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2019
Medforth J., Battersby S., Evans M. Oxford handbook of midwifery. Oxford University Press, 2017.
Johnson R., Taylor W. Skills for midwifery practice. Elsevier/Churchill Livingstone, 2016.
The Oxford handbook of rehabilitation psychology, edited by Paul Kennedy. New York: Oxford University Press, 2012, 594 p.
Merholz J, Physical therapy for the stroke patient: early stage rehabilitation. Stuttgart; New York: Thieme, 2012. 195 p.
Physical therapy for children, edited by Suzann K. Campbell. Elsevier/Saunders 2017, 1090 p.
Essentials of cardiopulmonary physical therapy, edited by Ellen Hillegass. 3rd ed., Elsevier/Saunders 2011, 763 p.
Physical medicine and rehabilitation, edited by Randall L. Braddom, 4th ed., Elsevier/Saunders 2011, 1506 p.
Gutenbrunner C., Rehabilitācija, fizikālā medicīna un dabas dziedniecība. Rīga, Nacionālais apgāds, 2008.
Ārvalstu studentiem/ For international students:
Physical medicine and rehabilitation, edited by Randall L. Braddom, 4th ed., Elsevier/Saunders 2011, 1506 p.
Lu Werne, W.Lewis, Barbara K. Timby's fundamental nursing skills and concepts / Loretta A. Donnelly-Moreno. Library of Congress Catologing-in-Publication Data J.B.Lippincott Company Philadelphia, 2021.
Doenges, Marilynn E., Nursing care plans : guidelines for individualizing client care across the life span / Marilynn E. Doenges, Mary Frances Moorhouse, Alice C. Murr. Edition 9. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2019
Medforth J., Battersby S., Evans M. Oxford handbook of midwifery. Oxford University Press, 2017.
Johnson R., Taylor W. Skills for midwifery practice. Elsevier/Churchill Livingstone, 2016.
Merholz J, Physical therapy for the stroke patient: early stage rehabilitation. Stuttgart; New York: Thieme, 2012. 195 p.
Physical therapy for children, edited by Suzann K. Campbell. Elsevier/Saunders 2017, 1090 p.
Essentials of cardiopulmonary physical therapy, edited by Ellen Hillegass. 3rd ed., Elsevier/Saunders 2011, 763 p.
Citi informācijas avoti
Science of Disinfection & Sterilization.
Decontamination, Sterilization, and Sterile Storage.