Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kopējā politika un pārvaldība: zaļā uzņēmējdarbība un uzņēmējdarbība ES vienotajā tirgū

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_214
Zinātnes nozare
Ekonomika un uzņēmējdarbība; Uzņēmējdarbības vadība
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Politikas zinātne; Tiesību zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir zaļā biznesa, uzņēmējdarbības un inovācijas koncepcija, kas ir transformācijas tendence Eiropas vienotajā tirgū. Kursa metodika ir vērsta uz izaicinājumiem kvalitatīvas izglītības un pētniecības - apmācības vides nodrošināšanā.

Priekšzināšanas

Mikroekonomikas pamati, ES tiesību pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par ES vienoto tirgu, tā sociālekonomiskajiem un regulatīvajiem aspektiem, koncepcijām un idejām, kas parāda izpratni par studiju kursa tēmu, zaļas organizācijas biznesa modeli.

2.Zināšanas par zaļās transformācijas tendencēm saistībā ar vienoto tirgu.

3.Zināšanas par tehnoloģiju attīstības tendencēm, kas ietekmē zaļā biznesa pētniecību un inovāciju.

Prasmes

1.Spēj apzināt tendences un rast radošus risinājumus, izmantojot zinātnisku pieeju, mainīgajās problēmās zaļās uzņēmējdarbības un inovāciju jomās; • spēj parādīt izpratni par vienotā tirgus sociālekonomiskās sistēmas īpašo transformāciju un transformācijas potenciālu mūsdienu apstākļos; • spēj izprast un demonstrēt “zaļās” biznesa tendences ilgtspējīgā biznesa izaugsmē, kā arī prasmes analītiskās metodēs, kas palīdz noteikt inovāciju un digitalizētu transformācijas potenciālu, kas ietekmē uzņēmējdarbību; • spēj patstāvīgi apkopot informāciju no dažādiem avotiem, kritiski to izvērtēt un pareizi pārdomāt; • spēj strukturēti, analītiski un kodolīgi rakstiski formulēt informāciju, precīzi un pamatoti izteikt domas, diskutēt par zaļās rūpniecības politikas, zaļās uzņēmējdarbības, kā arī sarunu procesa vispārīgajiem un specializētajiem aspektiem; • prot izmantot attiecīgas praktiskas un teorētiskas zināšanas un prasmes uzņēmējdarbības vadībā un pētniecībā, apzinoties šo aktivitāšu ietekmi uz vidi un sabiedrību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Zaļais bizness un uzņēmējdarbība ES vienotajā tirgū

Kompetences

1.• Svarīgāko prasmju attīstība, kas pozitīvi ietekmēs studentu karjeru; • spēja apkopot pētījumu debates, analizēt ekonomikas statistiku; • kritiski apspriest zaļās uzņēmējdarbības jautājumus un izstrādāt īsus ziņojumus par pašreizējām zaļās organizācijas un zaļās rūpniecības politikas tendencēm un to ietekmi uz uzņēmējdarbības attīstību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Gatavošanās gala pārbaudījumam

-
-
2.

Izstrādāts pētījums

-
-
3.

Literatūras studēšana

-
-

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Zaļais bizness un uzņēmējdarbība ES vienotajā tirgū

-
10 balles

Kopējais rezultāts: eseja – 20%. Pētniecības un pētījumu rezultātu prezentācija – 20%. Diskusijas nodarbību laikā – 20%. Eksāmens – 20%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

ES pārejas stratēģija un reformas: ES zaļais kurss
Apraksts

ES zaļais kurss ir vērienīga politikas iniciatīva un attīstības stratēģija, kuras mērķis ir līdz 2050. gadam padarīt Eiropas Savienību par pirmo klimatneitrālo kontinentu.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

ES pārejas stratēģija un reformas: ES zaļais kurss
Apraksts

ES zaļais kurss ir vērienīga politikas iniciatīva un attīstības stratēģija, kuras mērķis ir līdz 2050. gadam padarīt Eiropas Savienību par pirmo klimatneitrālo kontinentu.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Industriāla politika ES. Rūpniecības politikas racionalitāte
Apraksts

Industriāla politika Eiropas Savienībā (ES) attiecas uz stratēģisko pieeju, ko pieņēmušas ES iestādes un dalībvalstis, lai uzlabotu Eiropas rūpniecības nozaru konkurētspēju, veicinātu inovācijas un nodrošinātu ilgtspējīgu ekonomikas izaugsmi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Industriāla politika: managementa politikas perspektīva
Apraksts

Rūpniecības politika no pārvaldības viedokļa ir vērsta uz stratēģijām un praksi, ko organizācijas pieņem, lai saskaņotu savu darbību ar plašākiem rūpniecības attīstības mērķiem un valstu ekonomikas mērķiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālais darba tirgus: darba tirgus reformas, darba vietu radīšana un sociālā iekļaušana
Apraksts

Digitālā darbaspēka tirgus ir pārmaiņas darba organizēšanā, veikšanā un kompensēšanā, ko būtiski ietekmē tehnoloģiju attīstība un digitālo platformu pieaugums.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālais darba tirgus: darba tirgus reformas, darba vietu radīšana un sociālā iekļaušana
Apraksts

Digitālā darbaspēka tirgus ir pārmaiņas darba organizēšanā, veikšanā un kompensēšanā, ko būtiski ietekmē tehnoloģiju attīstība un digitālo platformu pieaugums.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Tiesiskais regulējums digitālajā vienotajā tirgū: digitālās ekonomikas attīstība
Apraksts

Digitālās ekonomikas attīstībai ir bijis nepieciešams visaptverošs tiesiskais regulējums, lai nodrošinātu netraucētu darbību Eiropas Savienības (ES) digitālajā vienotajā tirgū (DVT). DSM mērķis ir izveidot nevainojamu tiešsaistes tirgu visās ES dalībvalstīs, veicinot konkurenci, inovācijas un patērētāju aizsardzību.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

ES konkurences politika un konkurences tiesības
Apraksts

EU competition policy and competition law are essential components of the European Union's regulatory framework, designed to maintain fair competition in the internal market. These policies ensure that consumers benefit from a competitive marketplace characterized by lower prices, better quality products, and innovation.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Attīstīta ražošana un ražošana
Apraksts

Attīstīta ražošana un ražošana attiecas uz uzlabotām metodēm un tehnoloģijām, ko izmanto ražošanas nozarē, lai uzlabotu efektivitāti, kvalitāti un elastību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Nozaru politikas ES
Apraksts

Nozaru politika Eiropas Savienībā (ES) attiecas uz konkrētām stratēģijām un noteikumiem, kas izstrādāti, lai pārvaldītu un veicinātu dažādas tautsaimniecības nozares. ES pieejas nozaru politikai mērķis ir uzlabot konkurētspēju, atbalstīt ilgtspējīgu attīstību un nodrošināt iekšējā tirgus darbību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Darba tirgus reformas un darba vietu radīšana, vispārējie pamatienākumi
Apraksts

Darba tirgus reformas un darba vietu radīšana ir būtiski ekonomikas politikas elementi, kuru mērķis ir uzlabot darba tirgus efektivitāti un iekļautību. Vispārējie pamatienākumu koncepcija guvusi ievērību diskusijās par ekonomiskās drošības nodrošināšanu un darba vietu radīšanas veicināšanu mainīgā darba vidē.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Darba tirgus reformas un darba vietu radīšana, vispārējie pamatienākumi
Apraksts

Darba tirgus reformas un darba vietu radīšana ir būtiski ekonomikas politikas elementi, kuru mērķis ir uzlabot darba tirgus efektivitāti un iekļautību. Vispārējie pamatienākumu koncepcija guvusi ievērību diskusijās par ekonomiskās drošības nodrošināšanu un darba vietu radīšanas veicināšanu mainīgā darba vidē.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

ES konkurences politika
Apraksts

ES konkurences politikai ir izšķiroša nozīme taisnīga un konkurētspējīga vienotā tirgus uzturēšanā, kas ir būtiski, lai veicinātu ekonomisko izaugsmi, inovācijas un patērētāju labklājību visā Eiropas Savienībā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

ES konkurences politika
Apraksts

ES konkurences politikai ir izšķiroša nozīme taisnīga un konkurētspējīga vienotā tirgus uzturēšanā, kas ir būtiski, lai veicinātu ekonomisko izaugsmi, inovācijas un patērētāju labklājību visā Eiropas Savienībā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Gadījumu izpēte: Google gadījumu un citi gadījumu pētījumi no mūsdienu biznesa pasaules
Apraksts

Lieta radīja jautājumus par dominējošo stāvokli tirgū, konkurences definīciju digitālajā telpā un patērētāju labklājību. Kritiķi apgalvo, ka Google prakse bremzē konkurenci un inovācijas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Mācību telpa
2

Tēmas

Gadījumu izpēte: Google gadījumu un citi gadījumu pētījumi no mūsdienu biznesa pasaules
Apraksts

Lieta radīja jautājumus par dominējošo stāvokli tirgū, konkurences definīciju digitālajā telpā un patērētāju labklājību. Kritiķi apgalvo, ka Google prakse bremzē konkurenci un inovācijas.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

A European Green Deal. European Commission.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Zachmann, G. et al. (2022). “Decarbonisation of the Energy System”, Brussels: Bruegel Policy Contributions Series.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

A New Industrial Policy for Europe: Reinforcing Europe’s Industrial Base to Create Employment and Growth.Daniel Calleja et Francisco Caballero. Revue D Economie Industrialle. De Boeck Supérieur p. 155-180Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

A Europe fit for the digital age. Empowering people with a new generation of technologies. European Commission.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

European Contract Law and the Digital Single Market. Ed. Alberto De FranceschiPiemērots angļu valodas plūsmai

6.

The goals of EU competition law: a comprehensive empirical investigation. K., Stylianou, M.Iacovides. Legal Studies (2022), 42, 620–648Piemērots angļu valodas plūsmai