Vispārīgā attīstības un sporta psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus, izprot psiholoģijas nozīmi sportā un darbā ar sportistiem. Pārzina galvenos personības attīstības jēdzienus un attīstības stadijas. Atpazīst dažādas emocijas un jūtas, izprot stresa un veselības savstrapējo saistību. Izprot mērķu izvirzīšanas un motivācijas lomu sportā.
Prasmes
1.Studenti prot lietot iegūtās zināšanas prakstiski, prot raksturot indivīda kognitīvo un emocionālo attīstību dažādos vecumposmos, pārzina emcoju regulācijas tehnikas, kuras prot prakstiski pielietot, prasme motivēt un ieinteresēt veikt fiziskas darbības, saskarsmes un komunikācijas prasmes.
Kompetences
1.Studenti ir kompetenti pielietot iegūtās zināšanas, lai izprastu attīstības stadiju saistību ar fizsiskajām spējām, kā arī lai būtu kompetenti risināt nestandarta situācijas, izmantojot iegūtās komunikācijas prasmes. Kompetenti nodrošināt dažādu vecuma cilvēku veselības saglabāšanu, uzlabošanu un dzīves kvalitātes paaugstināšanu, motivējot izmantot fiziskās aktivitātes.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti patstāvīgi apgūst videolekcijas un pēc tām laikā iesniedz pašpārbaudes testus.
Studiju kursa noslēgumā, seminārā prezentē gadījuma analīzi.
Sniegt atgriezenisko saiti par studiju kursu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Katrs students saņem gadījuma aprakstu, pēc iepazīšanās ar to sagatavo atbildes uz jautājumiem, ņemot vērā šajā kursā iegūtās zināšanas.
Jautājumi:
1. Kāda ir problēma šajā gadījumā? Kas šo problēmu ir radījis?
2. Kas ir iesaistīti šajā gadījumā?
3. Kā Jūs kā speciālists varat šo gadījumu atrisināt?
4. Vai ir nepieciešams vēl kādu iesaistīt, lai to atrisisnātu?
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Videolekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde - 20%
2. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – 20%.
3. Analizēts saņemtais gadījuma apraksts un tas prezentēts seminārā - 60%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija un personības psiholoģija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar studiju kursu un tā prasībām.
Tiek pārrunātas tēmas par psiholoģiju kā zinātni, darbības veidiem, galvenajiem uzdevumiem, izpētes metodēm.
Tiek apskatītas attīstības psiholoģijas stadijas, galvenās teorijas, kā arī pārrunātas personības psiholoģijas galvenās teorijas un izpētes metodes.
Nodarbības jautājumi: Kas ir psiholoģija?
Kāda ir atšķirība starp psihologu un psihiatru?
Kāds ir attīstības psiholoģijas mērķis?
Kādas ir attīstības pamatiezīmes?
Kādas ir 6 personības iezīmes?
Kādas personības iezīmes ir būtiskas sportā?
Literatūra: Waleriańczyk, W., & Stolarski, M. (2021). Personality and sport performance: The role of perfectionism, Big Five traits, and anticipated performance in predicting the results of distance running competitions. Personality and Individual Differences, 169, 109993.
Piepiora, P. (2021). Assessment of personality traits influencing the performance of men in team sports in terms of the big five. Frontiers in Psychology, 12.
McEwan, D., Boudreau, P., Curran, T., & Rhodes, R. E. (2019). Personality traits of high-risk sport participants: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 79, 83-93.
Mārtinsone, K. un Miltuze, K. (red.)(2015). Psiholoģija. 2. daļa. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija un personības psiholoģija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar studiju kursu un tā prasībām.
Tiek pārrunātas tēmas par psiholoģiju kā zinātni, darbības veidiem, galvenajiem uzdevumiem, izpētes metodēm.
Tiek apskatītas attīstības psiholoģijas stadijas, galvenās teorijas, kā arī pārrunātas personības psiholoģijas galvenās teorijas un izpētes metodes.
Nodarbības jautājumi: Kas ir psiholoģija?
Kāda ir atšķirība starp psihologu un psihiatru?
Kāds ir attīstības psiholoģijas mērķis?
Kādas ir attīstības pamatiezīmes?
Kādas ir 6 personības iezīmes?
Kādas personības iezīmes ir būtiskas sportā?
Literatūra: Waleriańczyk, W., & Stolarski, M. (2021). Personality and sport performance: The role of perfectionism, Big Five traits, and anticipated performance in predicting the results of distance running competitions. Personality and Individual Differences, 169, 109993.
Piepiora, P. (2021). Assessment of personality traits influencing the performance of men in team sports in terms of the big five. Frontiers in Psychology, 12.
McEwan, D., Boudreau, P., Curran, T., & Rhodes, R. E. (2019). Personality traits of high-risk sport participants: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 79, 83-93.
Mārtinsone, K. un Miltuze, K. (red.)(2015). Psiholoģija. 2. daļa. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sporta psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvā psiholoģija, emocijas un emociju regulācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvā psiholoģija, emocijas un emociju regulācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes un komunikācijas prasmes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes un komunikācijas prasmes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un agresija sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un agresija sportā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportists komandā un savstarpējās attiecības, sociālpsiholoģiskie jautājumi sportā, līderība sportā, saskarsmes īpatnības sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportists komandā un savstarpējās attiecības, sociālpsiholoģiskie jautājumi sportā, līderība sportā, saskarsmes īpatnības sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs - gadījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs - gadījuma analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija un personības psiholoģija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar studiju kursu un tā prasībām.
Tiek pārrunātas tēmas par psiholoģiju kā zinātni, darbības veidiem, galvenajiem uzdevumiem, izpētes metodēm.
Tiek apskatītas attīstības psiholoģijas stadijas, galvenās teorijas, kā arī pārrunātas personības psiholoģijas galvenās teorijas un izpētes metodes.
Nodarbības jautājumi: Kas ir psiholoģija?
Kāda ir atšķirība starp psihologu un psihiatru?
Kāds ir attīstības psiholoģijas mērķis?
Kādas ir attīstības pamatiezīmes?
Kādas ir 6 personības iezīmes?
Kādas personības iezīmes ir būtiskas sportā?
Literatūra: Waleriańczyk, W., & Stolarski, M. (2021). Personality and sport performance: The role of perfectionism, Big Five traits, and anticipated performance in predicting the results of distance running competitions. Personality and Individual Differences, 169, 109993.
Piepiora, P. (2021). Assessment of personality traits influencing the performance of men in team sports in terms of the big five. Frontiers in Psychology, 12.
McEwan, D., Boudreau, P., Curran, T., & Rhodes, R. E. (2019). Personality traits of high-risk sport participants: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 79, 83-93.
Mārtinsone, K. un Miltuze, K. (red.)(2015). Psiholoģija. 2. daļa. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sporta psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes un komunikācijas prasmes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stress un agresija sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stress un agresija sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportists komandā un savstarpējās attiecības, sociālpsiholoģiskie jautājumi sportā, līderība sportā, saskarsmes īpatnības sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs - gadījuma analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics.
Ābele, A. (2009). Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa.
Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC.
Karageorghis, C., & Terry, P. (2011). Inside Sport Psychology. Champaign: Human Kinetics.
Weinberg, R. & Gould, D. (2011). Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign: Human Kinetics.
Papildu literatūra
Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.
Borns, L.E., Ruso, N.F. (2001). Psiholoģija: izturēšanās un tās konteksts 1.d., 2.d., 3.d. 4.d. Rīga: RaKa.
Carlstedt, R. (2013). Evidence Based Applied Sport Psychology: A Practitioner's Manual. New York: Springer Publishing Company.
Weiner, I. B. (2013). Handbook of Psychology. Hoboken: Wiley.
Coon, D. (2010). Introduction to Psychology: Gateweys to Mind and Behavior. Belmont; Wadsworth: Cengage Learning
Gross, R. (2010). Psychology: the Science of Mind and Behaviour. London: Hodder Education.
Gray, P. (2011). Psychology. New York: Worth Publishers.
Citi informācijas avoti
Journal of Applied Sport Psychology
International Journal of Sport and Exercise Psychology
American Journal of Psychology
American Psychologist
Annual Review of Psychology
Psychological Bulletin