Semiotika
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā studējošie saprot vēstījumu veidošanas un nozīmes rašanās būtību, pārzina semiotikas pamata terminus un vizuālās semiotikas galvenās koncepcijas (Pīrss, Barts, Eko).
Prasmes
1.Kursa apguves rezultātā studējošie spēj interpretēt vizuālos vēstījumus (reklāma un fotogrāfija).
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studējošie spēj spriest par mediju fotogrāfiju un reklāmas uzbūvi, kā arī par kontekstualizēto jēgas aktualizāciju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras studijas un zināšanu pielietojums vizuālās reklāmas vai fotogrāfijas vēstījumu analīzē.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studenti izanalizē vizuālās reklāmas vai fotogrāfijas (vai reklāmu/fotogrāfiju sērijas) vēstījumu, pielietojot kādu no metodoloģijām (Pīrss, Eko, Barts).
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Individuālais darbs – vizuālā vēstījuma semiotiskā interpretācija.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālo vēstījumu analīzes metodoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Plastiskas un figuratīvas zīmes. Denotācija un konotācija. Retoriskas figūras.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfijas un reklāmas analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīmes definīcijas. Zīmes modeļi. Simbols, ikona, indekss.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīmes definīcijas. Zīmes modeļi. Simbols, ikona, indekss.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semiotikas jēdziens. Vizuālas percepcijas neirozinātne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Plastiskas un figuratīvas zīmes. Denotācija un konotācija. Retoriskas figūras.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfijas un reklāmas analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preses un mākslas fotogrāfijas semiotika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīmes definīcijas. Zīmes modeļi. Simbols, ikona, indekss.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīmes definīcijas. Zīmes modeļi. Simbols, ikona, indekss.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Plastiskas un figuratīvas zīmes. Denotācija un konotācija. Retoriskas figūras.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālo vēstījumu analīzes metodoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preses un mākslas fotogrāfijas semiotika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfijas un reklāmas analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfijas un reklāmas analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semiotikas jēdziens. Vizuālas percepcijas neirozinātne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Plastiskas un figuratīvas zīmes. Denotācija un konotācija. Retoriskas figūras.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Barthes, Roland. (1997) Image/Music/Text. Fontana Press. Pp. 32-51.
Kruks, Sergejs. (2011) Ārtelpas skulptūras semiotika, ekonomika un politika. Neputns. 21-45.lpp.
Papildu literatūra
Kruks, S. (2012) “Semiozes izpratne latviešu avotos: Valodnieku un mākslas zinātnieku zīmes koncepciju kritika”, Letonica 23:52-66.
Danesi, M. (2004) Messages, signs and meanings. Toronto: Canadian Scholars’ Press.
Floch, J.-M. (2000) Visual Identities. New York: Continuum.
Kress, G., T. Van Leeuwen (2006) Reading Images. London: Routledge.
Citi informācijas avoti
Nöth, W. (1990) Handbook of Semiotics. Bloomington, IN: Indiana University Press.