Emociju psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1) Emociju un jūtu identificēšana, aprakstīšana un pētniecība. 2) Emociju un jūtu analīze un attīstība. 3) Emociju un jūtu izpētes instrumenti un to pielietošana.
Prasmes
1.1) Spēja atdalīt zinātniskus datus par emocionālo dzīve un sadzīviskus priekšstatus un stereotipus. 2) Pārbaudīt piedāvātā testa vai aptaujas atbilstību emociju izpētei. 3) Izstrādāt rekomendācijas, emocionālas dzīves uzlabošanai.
Kompetences
1.1) Spēja novērtēt emociju un jūtu attīstības pilnvērtīgumu un dinamiku. 2) Spēja pielietot mērījuma skalas. 3) Spēja piedāvāt praktisko risinājumu emocionālām problēmām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1) Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus.
2) Patstāvīgi noskatīties lekcijas faili PowerPoint programmā un mēģināt atbildēt uz jautājumiem katra faila nobeigumā.
3) Izstrādāt pētījuma projektu kursa satura ietvaros, kuram jāparādās referātā.
4) Pēc kursa noslēgšanās, aizpildīt kursa novērtējuma anketu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros, saskaņā ar sniegtām norādēm, izstrādāts pētījuma projekts, kas tiek prezentēts referāta ietvaros.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Aktīvas piedalīšanas semināros – 30%.
2) Pētījuma projekts referāta ietvaros – 10%.
3) Referāta uzrakstīšana un aizstāvēšana vai mutiska atbilde – 60%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras faktori emocionāla sfērā
Apraksts
Anotācija: Emociju identifikācijas dažādās kultūrās. Dusmas un emocionāla bilance dažādās kultūrās. Emocijas individuālistiskas un kolektivistiskas kultūrās. Mīlestība dažādās kultūras. Dusmas, agresija un naidīgums pret savējiem un svešiem.
Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir evolūcijas teorijas piekritēju galvenie empīriskie argumenti?
2) Kādas ir divas galvenās pieejas, lai izskaidrotu starpkultūru atšķirības emocionālajā komunikācijā?
3) Kā var izskaidrot kultūras atšķirības dusmu izpausmē?
4) Vai ir nozīmē emocijām, kuri ir zem tabu?
5) Vai cilvēki pareizāk saprot emocijas izpausme savas kultūras pārstāvjiem? Vai viņi uztver emocijas izpausme savas kultūras pārstāvjiem pozitīvāk? Vai emocionāla bilance atšķiras dažādu kultūrās? Kādas atšķirības emocionāla sfērā atrodamas individuālās un kolektivistīskas kultūrās?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.393-410.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 9.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dzimuma atšķirības emocionāla sfērā
Apraksts
Anotācija: Dzimuma atšķirības emocijās zīdaiņiem. Dzimuma stereotipu faktori emocionāla sfērā. Mīlestības dzimuma atšķirības. ”Ierobežota emocionalitāte”. Emociju identifikācijas dažādās kultūrās. Dusmas un emocionāla bilance dažādās kultūrās.
Nodarbības jautājumi: 1) Vai dzimuma atšķirības emocionāla sfērā ir iedzimtas?
2) Vai dzimuma atšķirības ekspresijā nozīmē arī atšķirības pārdzīvojumos?
3) Vai dzimuma atšķirības ir saistītas ar sociālo statusu?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.369-391.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 8.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Jūtas: Mīlestība, Greizsirdība, Naids, Skaudība.
Apraksts
Anotācija: Jūtas kā uzvedības galvenie noteicēji. Romantiskā mīlestība un tā izpēte. Mīlestības teorijas un stili.
Greizsirdības izpratne un veidi. Greizsirdības izpēte. Naids kā "tabu" kultūrā. Naida versijas. Naida aspekti un saistības. Balta un melna skaudība. Skaudības funkcija.
Nodarbības jautājumi: 1) Kādas emocionālas parādības mēs varam apzīmēt kā jūtas?
2) Kādas ir galvenās mīlestības teorijas? Ko nozīmē mīlestības stils? Ko nozīmē dubultā mīlestības teorija? Kādi ir mīlestības attīstības posmi pusaudža un pieaugušā vecumā? Kādas ir mīlestības priekšrocības un trūkumi pusaudžu vecumā?
3) Kādi greizsirdības veidi var būt? Kāds veids ir bīstamāk attiecībās? Kāpēc? Vai ir dzimuma atšķirības greizsirdībā?
4) Kādas ir naida mērķa īpašības? Kurš naida modelis šķiet reālāks: trīsdimensiju vai divdimensiju? Vai mēs varam ienīst savas grupas locekļus? Kāda ir atšķirība starp naidu un naidīgumu? Kādas ir vecuma atšķirības naidā? Vai bez aizsprieduma naids neparādās? Vai 2001. gada 11. septembra teroristi ir naidīgākās personas?
10) Kāda ir galvenā atšķirība starp skaudības veidiem? Kura veida skaudība veicina to, ka šai personai tiek pievērsta uzmanība? Vai skaudības izpausme var būt noderīga apskaužamajai personai vai citiem?Kādas var būt skaudības sekas?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.847-858.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 7.
Sternberg, R. J. , & Sternberg, K. (Eds.) (2019). The New Psychology of Love. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (Ed.), (2005). The Psychology of Hate. Washington, DC: APA Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emociju teorijas
Apraksts
Anotācija: Deterministiskas, funkcionālas, bāzes emociju un eklektiskas teorijas.
Nodarbības jautājumi: 1) Vai cilvēks var rīkoties racionāli, bez emocijām?
2) Kāds bija Džeimsa un Langa ieguldījums emociju izpratnē?
3) Kāpēc Cannon nepiekrita Džeimsa un Langes skaidrojumam?
4) Ko nozīmē emociju kognitīvā teorija?
5) Kāda ir atšķirība starp motīviem un emocijām?
6) Kā iespējams atlasīt pamata emocijas?
7) Kāda ir kontroles teorijas būtība?
8) Kāda ir kompozīcijas teorijas būtība?
9) Kura teorija ir vislabākā?
Katram studentam pēc nejaušības principa tiks atlasīti trīs jautājumi no saraksta.
1) Izvēlieties teoriju no katras grupas un novērtējiet to pēc šiem kritērijiem (30. slaids);
2) Piemērojiet kompozīcijas teoriju naidam vai skaudībai.
Literatūra: Andrea Scarantino (Ed.) (2024). Emotion Theory: The Routledge Comprehensive Guide. V.1, p.2. New York: Routledge.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. (Autorizēts tulkojums no krievu valodas). Nodaļa 1.
Breslavs G.. (2016). Compositional Theory of Emotion: Understanding Moral Emotion and Love). PSYCHOLOGY. The Journal of the Higher School of Economics, v.12 (4), 81-102. p.81-102.
https://psy-journal.hse.ru/2015-12-4/167445808.html
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Morālas emocijas, aizvainojums un piedošana
Apraksts
Anotācija: Pašapziņas vai morālas emocijas. Kauns, vainas izjūta un lepnums: to ģenēze, izpēte un nozīme. Empātija, kauns un vainas apziņa. Apmulsums, tas izpēte un teorijas. Kautrība. Atzinības un pateicības sajūta. Aizvainojums un piedošanās. Ārējā un iekšējā piedošana. Piedošanas psiholoģiskie priekšnosacījumi.
Nodarbības jautājumi: 1) Uz kāda pamata un kā var iedalīt pašapziņas emocijas?
2) Kādas ir kauna un vainas izjūtas atšķirības un sekas?
3) Ar kuru sociālo emociju empātija ir visvairāk saistīta?
4) Kādas teorijas par apmulsumu jūs zināt? Kura no tām vislabāk izskaidro zināmos faktus?
5) Vai aizvainojums nozīmē tikai piedošanas trūkums? Kādi ir aizvainojuma aspekti?
6) Kāpēc piedošana ir daudz retāk, nekā aizvainojums?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.393-410,792-813,835-845, 871-873.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 6, 7.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Morālas emocijas, aizvainojums un piedošana
Apraksts
Anotācija: Pašapziņas vai morālas emocijas. Kauns, vainas izjūta un lepnums: to ģenēze, izpēte un nozīme. Empātija, kauns un vainas apziņa. Apmulsums, tas izpēte un teorijas. Kautrība. Atzinības un pateicības sajūta. Aizvainojums un piedošanās. Ārējā un iekšējā piedošana. Piedošanas psiholoģiskie priekšnosacījumi.
Nodarbības jautājumi: 1) Uz kāda pamata un kā var iedalīt pašapziņas emocijas?
2) Kādas ir kauna un vainas izjūtas atšķirības un sekas?
3) Ar kuru sociālo emociju empātija ir visvairāk saistīta?
4) Kādas teorijas par apmulsumu jūs zināt? Kura no tām vislabāk izskaidro zināmos faktus?
5) Vai aizvainojums nozīmē tikai piedošanas trūkums? Kādi ir aizvainojuma aspekti?
6) Kāpēc piedošana ir daudz retāk, nekā aizvainojums?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.393-410,792-813,835-845, 871-873.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 6, 7.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Jūtas: Mīlestība, Greizsirdība, Naids, Skaudība.
Apraksts
Anotācija: Jūtas kā uzvedības galvenie noteicēji. Romantiskā mīlestība un tā izpēte. Mīlestības teorijas un stili.
Greizsirdības izpratne un veidi. Greizsirdības izpēte. Naids kā "tabu" kultūrā. Naida versijas. Naida aspekti un saistības. Balta un melna skaudība. Skaudības funkcija.
Nodarbības jautājumi: 1) Kādas emocionālas parādības mēs varam apzīmēt kā jūtas?
2) Kādas ir galvenās mīlestības teorijas? Ko nozīmē mīlestības stils? Ko nozīmē dubultā mīlestības teorija? Kādi ir mīlestības attīstības posmi pusaudža un pieaugušā vecumā? Kādas ir mīlestības priekšrocības un trūkumi pusaudžu vecumā?
3) Kādi greizsirdības veidi var būt? Kāds veids ir bīstamāk attiecībās? Kāpēc? Vai ir dzimuma atšķirības greizsirdībā?
4) Kādas ir naida mērķa īpašības? Kurš naida modelis šķiet reālāks: trīsdimensiju vai divdimensiju? Vai mēs varam ienīst savas grupas locekļus? Kāda ir atšķirība starp naidu un naidīgumu? Kādas ir vecuma atšķirības naidā? Vai bez aizsprieduma naids neparādās? Vai 2001. gada 11. septembra teroristi ir naidīgākās personas?
10) Kāda ir galvenā atšķirība starp skaudības veidiem? Kura veida skaudība veicina to, ka šai personai tiek pievērsta uzmanība? Vai skaudības izpausme var būt noderīga apskaužamajai personai vai citiem?Kādas var būt skaudības sekas?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.847-858.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 7.
Sternberg, R. J. , & Sternberg, K. (Eds.) (2019). The New Psychology of Love. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (Ed.), (2005). The Psychology of Hate. Washington, DC: APA Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emociju teorijas
Apraksts
Anotācija: Deterministiskas, funkcionālas, bāzes emociju un eklektiskas teorijas.
Nodarbības jautājumi: 1) Vai cilvēks var rīkoties racionāli, bez emocijām?
2) Kāds bija Džeimsa un Langa ieguldījums emociju izpratnē?
3) Kāpēc Cannon nepiekrita Džeimsa un Langes skaidrojumam?
4) Ko nozīmē emociju kognitīvā teorija?
5) Kāda ir atšķirība starp motīviem un emocijām?
6) Kā iespējams atlasīt pamata emocijas?
7) Kāda ir kontroles teorijas būtība?
8) Kāda ir kompozīcijas teorijas būtība?
9) Kura teorija ir vislabākā?
Katram studentam pēc nejaušības principa tiks atlasīti trīs jautājumi no saraksta.
1) Izvēlieties teoriju no katras grupas un novērtējiet to pēc šiem kritērijiem (30. slaids);
2) Piemērojiet kompozīcijas teoriju naidam vai skaudībai.
Literatūra: Andrea Scarantino (Ed.) (2024). Emotion Theory: The Routledge Comprehensive Guide. V.1, p.2. New York: Routledge.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. (Autorizēts tulkojums no krievu valodas). Nodaļa 1.
Breslavs G.. (2016). Compositional Theory of Emotion: Understanding Moral Emotion and Love). PSYCHOLOGY. The Journal of the Higher School of Economics, v.12 (4), 81-102. p.81-102.
https://psy-journal.hse.ru/2015-12-4/167445808.html
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras faktori emocionāla sfērā
Apraksts
Anotācija: Emociju identifikācijas dažādās kultūrās. Dusmas un emocionāla bilance dažādās kultūrās. Emocijas individuālistiskas un kolektivistiskas kultūrās. Mīlestība dažādās kultūras. Dusmas, agresija un naidīgums pret savējiem un svešiem.
Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir evolūcijas teorijas piekritēju galvenie empīriskie argumenti?
2) Kādas ir divas galvenās pieejas, lai izskaidrotu starpkultūru atšķirības emocionālajā komunikācijā?
3) Kā var izskaidrot kultūras atšķirības dusmu izpausmē?
4) Vai ir nozīmē emocijām, kuri ir zem tabu?
5) Vai cilvēki pareizāk saprot emocijas izpausme savas kultūras pārstāvjiem? Vai viņi uztver emocijas izpausme savas kultūras pārstāvjiem pozitīvāk? Vai emocionāla bilance atšķiras dažādu kultūrās? Kādas atšķirības emocionāla sfērā atrodamas individuālās un kolektivistīskas kultūrās?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.393-410.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 9.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emociju izpētes metodes un emocionālas sfēras attīstība
Apraksts
Anotācija: Emociju atpazīšana pēc sejas izteiksmes. Emociju atpazīšana pēc ķermeņa un paralingvistiskiem rādītājiem. Emociju imitācija un izpratne. Sociālo - kulturāla pieeja emocionālas izpausmes izpratnē. Emocijas zīdaiņu vecumā un agrīna bērnībā. Emocionālas kompetences attīstība. Pieķeršanas attīstība. Emocijas vecumā.
Nodarbības jautājumi: 1) Vai ir objektīvas emociju ekspresijas metodes? Kādas?
2) Kas ir HSAS?
3) Kās ir Djušena smaids?
4) Kādi ir emocionālas attīstības kritēriji?
5) Vai emocijas ir iedzimtas parādības?
6) Kas notiek ar pieķeršanas veidiem pieaugušiem?
7) Kas notiek ar emocijām vecumā?
8) Ko nozīmē emocionālā kompetence pirmsskolas vecuma bērniem?
9) Vai morālas emocijas ir morālas uzvedības priekšnoteikums vai sekas?
10) Kad bērns sāk reaģēt neegocentriski?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.255-367, 467-511.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 4., 5.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emociju funkcijas
Apraksts
Anotācija: Iekšējā un ārējā emocionālā regulācija. Kognitīva iestatījuma modelis. Katarses teorijas pārbaude. Pozitīva un negatīva emociju loma. Emocijas un sociālais statuss.
Nodarbības jautājumi: Vai cilvēki ir agresīvi, lai uzlabotu savu garastāvokli? Katarses pārliecība, afekta regulēšanas iespēja un agresīva reaģēšana.
1) Kā emocijas ir saistītas ar sociālo statusu?
2) Vai sarkanums ir efektīvs komunikācijā?
3) Kad mēs esam uzmanīgāki argumentācijā labā vai sliktā noskaņojumā?
4) Vai katarses teorija ir empīriski pamatota?
5) Kādas ir emociju galvenās funkcijas?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. 4th ed. Guilford Press. 424-438, 453-465.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 2.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emociju izpētes metodes un emocionālas sfēras attīstība
Apraksts
Anotācija: Emociju atpazīšana pēc sejas izteiksmes. Emociju atpazīšana pēc ķermeņa un paralingvistiskiem rādītājiem. Emociju imitācija un izpratne. Sociālo - kulturāla pieeja emocionālas izpausmes izpratnē. Emocijas zīdaiņu vecumā un agrīna bērnībā. Emocionālas kompetences attīstība. Pieķeršanas attīstība. Emocijas vecumā.
Nodarbības jautājumi: 1) Vai ir objektīvas emociju ekspresijas metodes? Kādas?
2) Kas ir HSAS?
3) Kās ir Djušena smaids?
4) Kādi ir emocionālas attīstības kritēriji?
5) Vai emocijas ir iedzimtas parādības?
6) Kas notiek ar pieķeršanas veidiem pieaugušiem?
7) Kas notiek ar emocijām vecumā?
8) Ko nozīmē emocionālā kompetence pirmsskolas vecuma bērniem?
9) Vai morālas emocijas ir morālas uzvedības priekšnoteikums vai sekas?
10) Kad bērns sāk reaģēt neegocentriski?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.255-367, 467-511.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 4., 5.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dzimuma atšķirības emocionāla sfērā
Apraksts
Anotācija: Dzimuma atšķirības emocijās zīdaiņiem. Dzimuma stereotipu faktori emocionāla sfērā. Mīlestības dzimuma atšķirības. ”Ierobežota emocionalitāte”. Emociju identifikācijas dažādās kultūrās. Dusmas un emocionāla bilance dažādās kultūrās.
Nodarbības jautājumi: 1) Vai dzimuma atšķirības emocionāla sfērā ir iedzimtas?
2) Vai dzimuma atšķirības ekspresijā nozīmē arī atšķirības pārdzīvojumos?
3) Vai dzimuma atšķirības ir saistītas ar sociālo statusu?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.369-391.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 8.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emociju funkcijas
Apraksts
Anotācija: Iekšējā un ārējā emocionālā regulācija. Kognitīva iestatījuma modelis. Katarses teorijas pārbaude. Pozitīva un negatīva emociju loma. Emocijas un sociālais statuss.
Nodarbības jautājumi: Vai cilvēki ir agresīvi, lai uzlabotu savu garastāvokli? Katarses pārliecība, afekta regulēšanas iespēja un agresīva reaģēšana.
1) Kā emocijas ir saistītas ar sociālo statusu?
2) Vai sarkanums ir efektīvs komunikācijā?
3) Kad mēs esam uzmanīgāki argumentācijā labā vai sliktā noskaņojumā?
4) Vai katarses teorija ir empīriski pamatota?
5) Kādas ir emociju galvenās funkcijas?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. 4th ed. Guilford Press. 424-438, 453-465.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 2.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālas sfēras pamatelementi
Apraksts
Anotācija: Izbrīns, ziņkārība, garlaicība. Bailes, fobijas, trauksme. Skumjas un depresija. Vilšanas, nožēlošana, sarūgtinājums. Dusmas, naidīgums, agresija. Sašutums un ļauns prieks. Nicinājums un riebums. Stress. Emocionāla inteliģence.
Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir galvenie emocionālo parādību klasifikācijas kritēriji?
2)Kā jūs varat raksturot pieejas emocionālas inteliģences izpratnei?
3)Kādas ir jums zināmas emocionālas parādības, kuras var raksturot kā stāvokli un kā iezīmi vienlaikus?
4)Kā mēs varam klasificēt noskaņojumu?
5)Kādas emocionālās parādības ir efektīvākas stresa pārvarēšanā?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. 4th ed. Guilford Press. P. 513-530, 751-845, 859-869.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 3.
Izard, C. (1993). Face of Emotion. (1993). Irvington Publishers.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālas sfēras pamatelementi
Apraksts
Anotācija: Izbrīns, ziņkārība, garlaicība. Bailes, fobijas, trauksme. Skumjas un depresija. Vilšanas, nožēlošana, sarūgtinājums. Dusmas, naidīgums, agresija. Sašutums un ļauns prieks. Nicinājums un riebums. Stress. Emocionāla inteliģence.
Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir galvenie emocionālo parādību klasifikācijas kritēriji?
2)Kā jūs varat raksturot pieejas emocionālas inteliģences izpratnei?
3)Kādas ir jums zināmas emocionālas parādības, kuras var raksturot kā stāvokli un kā iezīmi vienlaikus?
4)Kā mēs varam klasificēt noskaņojumu?
5)Kādas emocionālās parādības ir efektīvākas stresa pārvarēšanā?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. 4th ed. Guilford Press. P. 513-530, 751-845, 859-869.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 3.
Izard, C. (1993). Face of Emotion. (1993). Irvington Publishers.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emociju teorijas
Apraksts
Anotācija: Deterministiskas, funkcionālas, bāzes emociju un eklektiskas teorijas.
Nodarbības jautājumi: 1) Vai cilvēks var rīkoties racionāli, bez emocijām?
2) Kāds bija Džeimsa un Langa ieguldījums emociju izpratnē?
3) Kāpēc Cannon nepiekrita Džeimsa un Langes skaidrojumam?
4) Ko nozīmē emociju kognitīvā teorija?
5) Kāda ir atšķirība starp motīviem un emocijām?
6) Kā iespējams atlasīt pamata emocijas?
7) Kāda ir kontroles teorijas būtība?
8) Kāda ir kompozīcijas teorijas būtība?
9) Kura teorija ir vislabākā?
Katram studentam pēc nejaušības principa tiks atlasīti trīs jautājumi no saraksta.
1) Izvēlieties teoriju no katras grupas un novērtējiet to pēc šiem kritērijiem (30. slaids);
2) Piemērojiet kompozīcijas teoriju naidam vai skaudībai.
Literatūra: Andrea Scarantino (Ed.) (2024). Emotion Theory: The Routledge Comprehensive Guide. V.1, p.2. New York: Routledge.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. (Autorizēts tulkojums no krievu valodas). Nodaļa 1.
Breslavs G.. (2016). Compositional Theory of Emotion: Understanding Moral Emotion and Love). PSYCHOLOGY. The Journal of the Higher School of Economics, v.12 (4), 81-102. p.81-102.
https://psy-journal.hse.ru/2015-12-4/167445808.html
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Jūtas: Mīlestība, Greizsirdība, Naids, Skaudība.
Apraksts
Anotācija: Jūtas kā uzvedības galvenie noteicēji. Romantiskā mīlestība un tā izpēte. Mīlestības teorijas un stili.
Greizsirdības izpratne un veidi. Greizsirdības izpēte. Naids kā "tabu" kultūrā. Naida versijas. Naida aspekti un saistības. Balta un melna skaudība. Skaudības funkcija.
Nodarbības jautājumi: 1) Kādas emocionālas parādības mēs varam apzīmēt kā jūtas?
2) Kādas ir galvenās mīlestības teorijas? Ko nozīmē mīlestības stils? Ko nozīmē dubultā mīlestības teorija? Kādi ir mīlestības attīstības posmi pusaudža un pieaugušā vecumā? Kādas ir mīlestības priekšrocības un trūkumi pusaudžu vecumā?
3) Kādi greizsirdības veidi var būt? Kāds veids ir bīstamāk attiecībās? Kāpēc? Vai ir dzimuma atšķirības greizsirdībā?
4) Kādas ir naida mērķa īpašības? Kurš naida modelis šķiet reālāks: trīsdimensiju vai divdimensiju? Vai mēs varam ienīst savas grupas locekļus? Kāda ir atšķirība starp naidu un naidīgumu? Kādas ir vecuma atšķirības naidā? Vai bez aizsprieduma naids neparādās? Vai 2001. gada 11. septembra teroristi ir naidīgākās personas?
10) Kāda ir galvenā atšķirība starp skaudības veidiem? Kura veida skaudība veicina to, ka šai personai tiek pievērsta uzmanība? Vai skaudības izpausme var būt noderīga apskaužamajai personai vai citiem?Kādas var būt skaudības sekas?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.847-858.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 7.
Sternberg, R. J. , & Sternberg, K. (Eds.) (2019). The New Psychology of Love. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (Ed.), (2005). The Psychology of Hate. Washington, DC: APA Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras faktori emocionāla sfērā
Apraksts
Anotācija: Emociju identifikācijas dažādās kultūrās. Dusmas un emocionāla bilance dažādās kultūrās. Emocijas individuālistiskas un kolektivistiskas kultūrās. Mīlestība dažādās kultūras. Dusmas, agresija un naidīgums pret savējiem un svešiem.
Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir evolūcijas teorijas piekritēju galvenie empīriskie argumenti?
2) Kādas ir divas galvenās pieejas, lai izskaidrotu starpkultūru atšķirības emocionālajā komunikācijā?
3) Kā var izskaidrot kultūras atšķirības dusmu izpausmē?
4) Vai ir nozīmē emocijām, kuri ir zem tabu?
5) Vai cilvēki pareizāk saprot emocijas izpausme savas kultūras pārstāvjiem? Vai viņi uztver emocijas izpausme savas kultūras pārstāvjiem pozitīvāk? Vai emocionāla bilance atšķiras dažādu kultūrās? Kādas atšķirības emocionāla sfērā atrodamas individuālās un kolektivistīskas kultūrās?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.393-410.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 9.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emociju funkcijas
Apraksts
Anotācija: Iekšējā un ārējā emocionālā regulācija. Kognitīva iestatījuma modelis. Katarses teorijas pārbaude. Pozitīva un negatīva emociju loma. Emocijas un sociālais statuss.
Nodarbības jautājumi: Vai cilvēki ir agresīvi, lai uzlabotu savu garastāvokli? Katarses pārliecība, afekta regulēšanas iespēja un agresīva reaģēšana.
1) Kā emocijas ir saistītas ar sociālo statusu?
2) Vai sarkanums ir efektīvs komunikācijā?
3) Kad mēs esam uzmanīgāki argumentācijā labā vai sliktā noskaņojumā?
4) Vai katarses teorija ir empīriski pamatota?
5) Kādas ir emociju galvenās funkcijas?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. 4th ed. Guilford Press. 424-438, 453-465.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 2.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dzimuma atšķirības emocionāla sfērā
Apraksts
Anotācija: Dzimuma atšķirības emocijās zīdaiņiem. Dzimuma stereotipu faktori emocionāla sfērā. Mīlestības dzimuma atšķirības. ”Ierobežota emocionalitāte”. Emociju identifikācijas dažādās kultūrās. Dusmas un emocionāla bilance dažādās kultūrās.
Nodarbības jautājumi: 1) Vai dzimuma atšķirības emocionāla sfērā ir iedzimtas?
2) Vai dzimuma atšķirības ekspresijā nozīmē arī atšķirības pārdzīvojumos?
3) Vai dzimuma atšķirības ir saistītas ar sociālo statusu?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.369-391.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 8.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālas sfēras pamatelementi
Apraksts
Anotācija: Izbrīns, ziņkārība, garlaicība. Bailes, fobijas, trauksme. Skumjas un depresija. Vilšanas, nožēlošana, sarūgtinājums. Dusmas, naidīgums, agresija. Sašutums un ļauns prieks. Nicinājums un riebums. Stress. Emocionāla inteliģence.
Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir galvenie emocionālo parādību klasifikācijas kritēriji?
2)Kā jūs varat raksturot pieejas emocionālas inteliģences izpratnei?
3)Kādas ir jums zināmas emocionālas parādības, kuras var raksturot kā stāvokli un kā iezīmi vienlaikus?
4)Kā mēs varam klasificēt noskaņojumu?
5)Kādas emocionālās parādības ir efektīvākas stresa pārvarēšanā?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. 4th ed. Guilford Press. P. 513-530, 751-845, 859-869.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 3.
Izard, C. (1993). Face of Emotion. (1993). Irvington Publishers.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emociju izpētes metodes un emocionālas sfēras attīstība
Apraksts
Anotācija: Emociju atpazīšana pēc sejas izteiksmes. Emociju atpazīšana pēc ķermeņa un paralingvistiskiem rādītājiem. Emociju imitācija un izpratne. Sociālo - kulturāla pieeja emocionālas izpausmes izpratnē. Emocijas zīdaiņu vecumā un agrīna bērnībā. Emocionālas kompetences attīstība. Pieķeršanas attīstība. Emocijas vecumā.
Nodarbības jautājumi: 1) Vai ir objektīvas emociju ekspresijas metodes? Kādas?
2) Kas ir HSAS?
3) Kās ir Djušena smaids?
4) Kādi ir emocionālas attīstības kritēriji?
5) Vai emocijas ir iedzimtas parādības?
6) Kas notiek ar pieķeršanas veidiem pieaugušiem?
7) Kas notiek ar emocijām vecumā?
8) Ko nozīmē emocionālā kompetence pirmsskolas vecuma bērniem?
9) Vai morālas emocijas ir morālas uzvedības priekšnoteikums vai sekas?
10) Kad bērns sāk reaģēt neegocentriski?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.255-367, 467-511.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 4., 5.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Morālas emocijas, aizvainojums un piedošana
Apraksts
Anotācija: Pašapziņas vai morālas emocijas. Kauns, vainas izjūta un lepnums: to ģenēze, izpēte un nozīme. Empātija, kauns un vainas apziņa. Apmulsums, tas izpēte un teorijas. Kautrība. Atzinības un pateicības sajūta. Aizvainojums un piedošanās. Ārējā un iekšējā piedošana. Piedošanas psiholoģiskie priekšnosacījumi.
Nodarbības jautājumi: 1) Uz kāda pamata un kā var iedalīt pašapziņas emocijas?
2) Kādas ir kauna un vainas izjūtas atšķirības un sekas?
3) Ar kuru sociālo emociju empātija ir visvairāk saistīta?
4) Kādas teorijas par apmulsumu jūs zināt? Kura no tām vislabāk izskaidro zināmos faktus?
5) Vai aizvainojums nozīmē tikai piedošanas trūkums? Kādi ir aizvainojuma aspekti?
6) Kāpēc piedošana ir daudz retāk, nekā aizvainojums?
Literatūra: Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. lpp.393-410,792-813,835-845, 871-873.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. Daļa 6, 7.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Barrett, L.F., Lewis, M., & Haviland-Jones J. M. (Eds.). (2016). Handbook of Emotions. 4th ed. Guilford Press.
Breslavs G.. (2016, 2021). Emociju psiholoģija. (Autorizēts tulkojums no krievu valodas).
Papildu literatūra
Breslavs, G., Timoshchenko, J. (2021). New Multidimensional Measure of Jealousy Elaboration: How many Faces does Romantic Jealousy have? American Journal of Humanities and Social Science (AJHSS), Volume 30, 39-50.
Sternberg, R. J. (Ed.), (2005). The Psychology of Hate. Washington, DC: APA Press. Sternberg, R. J. , & Sternberg, K. (Eds.) (2019). The New Psychology of Love. New Haven: Cambridge University Press.
Citi informācijas avoti
Journal of Personality and Social Psychology