Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Digitālais attēls

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_003
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas par digitālā attēla specifiku, vēsturiskajām attīstības tendencēm, konceptuālajām nostādnēm un estētiskajiem risinājumiem globālajā un Latvijas audiovizuālajā kultūrā. Paralēli teorētiskajām vadlīnijām studenti apgūst praktiskas iemaņas digitālā attēla konstruēšanā, manipulēšanā un pēcapstrādē gan kustīgā, gan nekustīgā formā.

Priekšzināšanas

Radošā fotogrāfija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • teorētiski saprot digitālo attēlu, ņemot vērā izmantotās koncepcijas, līdzekļus un metodes; • apraksta un kritiski vērtē digitālā attēla estētiku; • skaidro digitālā attēla funkcijas un mērķus.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • izvērtē digitālā attēla konceptuālo pamatojumu; • kritiski analizē digitālā attēla teorētisko un praktisko kvalitāti; • veido un apstrādā digitālo attēlu gan kustīgā, gan nekustīgā formā.

Kompetences

1.Izprotot digitāla attēla specifiku un kvalitātes principus, studenti patstāvīgi veido kustīgus un nekustīgus digitālos attēlus. Spēj komunicēt tos publiski, skaidrot un analizēt.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Iepazīt ievērojamākos mākslas darbus un autorus digitālā attēla vēsturē. Izprast katras pieejas specifiku. Sagatavot sekojošus jautājumus: • Par kādām tēmām runāts darbā? • Kā šī tēma (tekstuāli/vizuāli) interpretēta? • Kādi materiāli un metodes (programmas) lietotas digitālā attēla radīšanā? • Kā darbs iekļaujas kultūras kontekstos un digitālās komunikācijas attīstības vēsturē? • Ko no tā var iemācīties? Veidot analīzi kādam digitālās mākslas darbam. Izlasīt zinātniskos rakstus un uzrakstīt eseju par attēla vietu mūsdienu kultūrā, prezentēt to studiju biedru priekšā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Semināra praktiskie darbi (referāts + individuālais praktiskais projekts), eksāmens, izstāde (kursa noslēgumā visi individuālie projekti tiks izstādīti studentu darbu skatē).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attēls digitālo mediju laikmetā. Ievads kursa saturā un tematā. Konceptuālās, saturiskās un praktiskās (uzdevuma) vadlīnijas. (I.Skulte, L.Kristberga, D. Pudāne).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuālās komunikācijas pamati. Attēls un nozīme. Attēls un skatījums. Vizuāla zīme un vizuāls diskurss.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālā estētika un attēla nākotne – kas notiek ar attēlu?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attēls un digitalizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās mākslas mediju aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Autobiogrāfiskais impulss multimediālajā mākslā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sajūtu definēšana. (Nekustīgs attēls kustībā aka time-lapse photography).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermeņa performance multimediālajā mākslā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

(Audio)vizuāla stāsta veidošana (kustīgs attēls + skaņa).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Multimediālās mākslas antropoloģiskā funkcija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgā darba prezentācija un analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgā darba prezentācija un analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attēls digitālo mediju laikmetā. Ievads kursa saturā un tematā. Konceptuālās, saturiskās un praktiskās (uzdevuma) vadlīnijas. (I.Skulte, L.Kristberga, D. Pudāne).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuālās komunikācijas pamati. Attēls un nozīme. Attēls un skatījums. Vizuāla zīme un vizuāls diskurss.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālā estētika un attēla nākotne – kas notiek ar attēlu?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās mākslas mediju aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Autobiogrāfiskais impulss multimediālajā mākslā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sajūtu definēšana. (Nekustīgs attēls kustībā aka time-lapse photography).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Multimediālās mākslas antropoloģiskā funkcija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgā darba prezentācija un analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Digital Aesthetics, Sean Cubitt. (London: SAGE, 1998), PP.29-49

2.

The Future of the Image, J. Ranciere. ( London, New York: Verso, 2007), pp. 1-37

3.

Interaction (Information) as an Aesthetic Event. 2007. http://manovich.net/articles/

4.

Image Future, 2006. , Lev Manovich No: http://manovich.net/articles/

5.

A History of Video Art. The Development of Form and Function, Chris Meigh-Andrews (Oxford: Berg Publishers, 2006)

6.

Illuminating Video. An Essential Guide to Video Art, Doug Hall & Sally Jo Fifer (Aperture: 1991)

7.

Video Art, Michael Rush (London: Thames&Hudson, 2003)

8.

New Media in Art, Michael Rush (London: Thames&Hudson, 2005)

9.

Rethinking Visual Anthropology, ed. by Marcus Banks and Howard Morphy (Yale University: 1999)

10.

Experimental Ethnography.The Work of Film in the Age of Video, Catherine Russell (London: Duke University Press, 1999)

11.

The Concise Focal Encyclopedia of Photography (Focal Press: 2008)

12.

Image.Music.Text, Roland Barthes(Fontana Press: 1977)

13.

The End of Celluloid, Matt Hanson (Roto Vision: 2004)

14.

Ķermenis kā politisks instruments un mākslas platforma Taņas Ostojičas darbos. Laine Kristberga (Studija Nr. 75, 48.–53. lpp.)

15.

Neērtums un sociālās paradigmas etnogrāfiskajos novērojumos. Saruna ar videomāksliniecēm Jūliku Rudēliusu un Pilvi Takalu. Laine Kristberga (Studija Nr. 79, 58.–63. lpp.)

16.

The Aesthetics of Curiosity in Katrina Neiburga’s Works ‘Topology No 29’, ‘What’s in a Girl’s Handbag?’ and ‘The Teashroom’. Laine Kristberga (Acta Academiae Artium Vilnensis, 2011) 203.–211.lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Digitālo un/vai video mākslinieku mājaslapas