Medicīnas antropoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti orientējas medicīniskās antropoloģijas daudzpusībā un saprot, kā antropoloģija nodrošina metodiskos un konceptuālos ietvarus ārpus biomedicīnas, kas palīdz novērtēt slimību un traucējumu pieredzi, kā arī slimību kategoriju epistemoloģiskās dimensijas. Studenti izprot nevienlīdzības ietekmi uz veselību un veselības aprūpes pieejamību, kā arī izprot antropoloģijas un arī biomedicīnas koloniālo attīstību un šī brīža medicīnas un politikas ciešo saistību. Studenti orientējas tādos jautājumos kā nevienlīdzība veselības aprūpē, slimību sociālā iedaba, līdzestība, bioloģiskā pilsonība, biopolitika u.c.
Prasmes
1.Prot izskaidrot, kā veselību un slimību ietekmē individuāla, sociāla, politiska un kultūras dimensija, salīdzinot un pretstatot konkrētus gadījumus, par pamatu izmantojot kursā apskatīto literatūru. Prot aprakstīt specifiskus kontekstus un situācijas, kurās tādi jēdzieni kā iemiesojums, sociālās ciešanas, atbilstība/līdzestība, pretestība var palīdzēt izprast slimības pieredzi un to dziedināšanas/ārstniecības attīstības gaitu. Prot formulēt veidus, kā medicīnas zināšanas un prakse darbojas dažādos mērogos (individuālā, ģimenes, vietējā, globālā), izmantojot zinātniskus piemērus. Studenti spēj analītiski lasīt augstas kvalitātes akadēmisku sociālo zinātņu literatūru, kas kompleksi aptver tādas tēmas kā veselība, medicīna, slimība, nevienlīdzība un politiskā ekonomika. Studenti spēj verbāli un rakstiski izteikt argumentētu, piemēros balstītu skatījumu ar veselības, medicīnas un politiskās ekonomikas saistītiem jautājumiem.
Kompetences
1.Studenti spēj kompetenti spriest un diskutēt par veselības un slimības ietekmējošiem un veidojošiem sociāliem, kulturāliem, globāliem un lokāliem politiski ekonomiskiem procesiem. Studenti ir kompetenti diskutēt par veselības, medicīnas un politiskās ekonomikas saistībām, izprotot nevienlīdzības un diskriminācijas ietekmi uz veselību, kā arī izprotot kontroversiālo biomedicīnas vēsturisko attīstību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros noteiktās literatūras lasīšana un analīze.
Koncentrēti (250 – 500 vārdi) rakstiski pārspriedumi par semināru tekstiem – rakstiem un grāmatām – (pie norādītajām nodarbībām), kas iesniedzami līdz semināra dienai.
Noslēguma eseja.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība nodarbību diskusijās.
Pieci īsi pārspriedumi par semināra tekstiem.
Noslēguma eseja.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads medicīnas antropoloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads medicīnas antropoloģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Slimība, kaite un ķermenis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Slimība, kaite un ķermenis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskā pilsonība un biopolitika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskā pilsonība un biopolitika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nevienlīdzība veselības aprūpē 1: “lielās” infekcijas slimības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nevienlīdzība veselības aprūpē 1: “lielās” infekcijas slimības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nevienlīdzība veselības aprūpē 2: Neinfekcijas slimības un novārtā atstātās slimības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nevienlīdzība veselības aprūpē 2: Neinfekcijas slimības un novārtā atstātās slimības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nākotne un izaicinājumi medicīnas antropoloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nākotne un izaicinājumi medicīnas antropoloģijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
Singer, M. and Baer, H. (2018). “Medical Anthropology and its Transformation” in Critical Medical Anthropology. Routledge, pp. 11-57.
Petryna, A. (2013). Life exposed: biological citizens after Chernobyl. Princeton University Press.
Biehl, J. and Petryna, A., eds. (2013). When People Come First: Critical Studies in Global Health. Princeton: Princeton University Press.
Papildu literatūra
Kleinman, A., Eisenberg, L., & Good, B. (1978). Culture, illness, and care: clinical lessons from anthropologic and cross-cultural research. Annals of internal medicine, 88(2), 251-258.
Scheper‐Hughes, N., & Lock, M. M. (1987). The mindful body: A prolegomenon to future work in medical anthropology. Medical anthropology quarterly, 1(1), 6-41.
Mol, A. (2002). The body multiple: Ontology in medical practice. Duke University Press.
Farmer, P., Bourgois, P., Fassin, D., Green, L., Heggenhougen, H. K., Kirmayer, L., ... & Farmer, P. (2004). An anthropology of structural violence. Current anthropology, 45(3), 305-325.
Biehl, J. G. (2004). The activist state: Global pharmaceuticals, AIDS, and citizenship in Brazil. Social Text, 22(3), 105-132.