Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Lobēšana un interešu aizstāvēšana veselības komunikācijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_222
Zinātnes nozare
Bibliotēkzinātne; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis veicināt maģistrantu izpratni par interešu aizstāvības būtību un metodēm, sniegt izpratni par interešu aizstāvību kā demokrātijas instrumentu, kas ļauj dažādām interešu grupām piekļūt lēmumu pieņēmējiem un ietekmēt politiskos lēmumus dažādos līmeņos. Kursa ietvaros tiek sniegts ieskats par to, kā lobismu izmantot sociālo problēmu risināšanā un veselības komunikācijā ekoloģisko modeļu pielietojuma ietvaros.

Priekšzināšanas

“Valsts pārvalde” vai “Valsts komunikācija” bakalaura studiju līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Zināšanas un izpratne par interešu aizstāvību, tās būtību un metodēm. • Zināšanas par interešu aizstāvības demokrātiskiem instrumentiem – kā piekļūt lēmumu pieņēmējiem un ietekmēt politiskos procesus. • Zināšanas par lobisma teoriju un metodēm, lobisma izmantošanu sociālo problēmu risināšanā un veselības komunikācijā.

Prasmes

1.• Identificēt un kritiski analizēt problēmsituācijas. • Atpazīt un analizēt interešu aizstāvības vai lobisma metožu iezīmes sociālo problēmu un veselības komunikāciju procesā. • Atbilstoši problēmsituācijai izvēlēties piemērotākās interešu aizstāvības vai lobisma pieejas un metodes un argumentēti skaidrot tās izvēli. • Veidot interešu aizstāvības stratēģiju un izstrādāt lobisma kampaņu.

Kompetences

1.Analizēt un novērtēt sarežģītus praktiskus gadījumus interešu aizstāvības/ lobisma jomā, identificēt katras iesaistītās puses intereses, atšķirīgo viedokļu un interešu sadursmes, to ietekmi uz sociāliem vai politiskiem procesiem. Izmantojot interešu aizstāvības un lobēšanas metodes, izstrādāt lobēšanas kampaņu veselības komunikācijas jomā, noteiktu mērķu sasniegšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sagatavot divu gadījumu analīzi un izstrādāt lobisma kampaņu pašu identificētas un izvēlētas sociālas problēmas risināšanai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. lekciju un semināru apmeklētība – 20%; 2. piedalīšanās semināru diskusijās – 30%; 3. grupas vai individuālā prezentācija – 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lobēšanas tiesiskais pamats un ētika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politiskās komunikācijas kultūra un ētika. Ētikas kodeksi veselības aprūpes un farmācijas nozarē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lobisma rašanās un jēdziena izpratnes attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Publiskās izvēles teorija. Sagūstīšanas un ekonomikas regulācijas teorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Korporatīvās politiskās uzvedības modeļi. Ietekmes funkcija un kontroles gūšana, kaulēšanās un izsoles metode.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārliecināšanas sāncensība un inovāciju sacensības. Lobēšanas pamats – informācija, komunikācija un reputācija. Lobēšanas kanāli un fāzes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lobēšanas rezultātus noteicošie faktori. To izpēte un prognozēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorētisko pieeju analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interešu aizstāvības stratēģijas analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interešu aizstāvības stratēģijas analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interešu aizstāvības stratēģiju izstrāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interešu aizstāvības stratēģiju izstrāde.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bruce I. Newman and Dejan, Vercic. Communication of Politics: Cross-Cultural Theory Building in the Practice of Public Relations and Political Marketing, 2003.

2.

David L. Swanson, Dan Nimmo. New Directions In Political Communication. A Resource Book., 1997.

3.

Schneider, Maik T. "Interest-group size and legislative lobbying." Journal of Economic Behavior & Organization, 2014. 106: 29-41. doi:10.1016/j.jebo.2017.05.007.

4.

Shaw, Jane S. "Public Choice Theory, by Jane S. Shaw: The Concise Encyclopedia of Economics." Library of Economics and Liberty, 2002. Skatīts 13.05.2017.

5.

Stephenson, Matthew C., un Howell E. Jackson. [b.g.] "Lobbyists as imperfect agents: implications for public policy in a pluralist system." Harvard Journal on Legislation 47. Skatīts: 27.04.2017.

6.

Victor, Jennifer N. "Strategic LobbyingDemonstrating How Legislative Context Affects Interest Groups' Lobbying Tactics." 2007. American Politics Research 35 (6): 826-845. doi:10.1177/1532673X07300681.

7.

Ward, Hugh. "A Game-Theoretical Investigation of Lobbying and the Measurement of Power." 2004. Journal of Theoretical Politics 16 (1): 31-52. doi:10-1177/0951629804038901.