Lobēšana un interešu aizstāvēšana veselības komunikācijā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Zināšanas un izpratne par interešu aizstāvību, tās būtību un metodēm. • Zināšanas par interešu aizstāvības demokrātiskiem instrumentiem – kā piekļūt lēmumu pieņēmējiem un ietekmēt politiskos procesus. • Zināšanas par lobisma teoriju un metodēm, lobisma izmantošanu sociālo problēmu risināšanā un veselības komunikācijā.
Prasmes
1.• Identificēt un kritiski analizēt problēmsituācijas. • Atpazīt un analizēt interešu aizstāvības vai lobisma metožu iezīmes sociālo problēmu un veselības komunikāciju procesā. • Atbilstoši problēmsituācijai izvēlēties piemērotākās interešu aizstāvības vai lobisma pieejas un metodes un argumentēti skaidrot tās izvēli. • Veidot interešu aizstāvības stratēģiju un izstrādāt lobisma kampaņu.
Kompetences
1.Analizēt un novērtēt sarežģītus praktiskus gadījumus interešu aizstāvības/ lobisma jomā, identificēt katras iesaistītās puses intereses, atšķirīgo viedokļu un interešu sadursmes, to ietekmi uz sociāliem vai politiskiem procesiem. Izmantojot interešu aizstāvības un lobēšanas metodes, izstrādāt lobēšanas kampaņu veselības komunikācijas jomā, noteiktu mērķu sasniegšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sagatavot divu gadījumu analīzi un izstrādāt lobisma kampaņu pašu identificētas un izvēlētas sociālas problēmas risināšanai.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. lekciju un semināru apmeklētība – 20%;
2. piedalīšanās semināru diskusijās – 30%;
3. grupas vai individuālā prezentācija – 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lobēšanas tiesiskais pamats un ētika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politiskās komunikācijas kultūra un ētika. Ētikas kodeksi veselības aprūpes un farmācijas nozarē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lobisma rašanās un jēdziena izpratnes attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publiskās izvēles teorija. Sagūstīšanas un ekonomikas regulācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Korporatīvās politiskās uzvedības modeļi. Ietekmes funkcija un kontroles gūšana, kaulēšanās un izsoles metode.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārliecināšanas sāncensība un inovāciju sacensības. Lobēšanas pamats – informācija, komunikācija un reputācija. Lobēšanas kanāli un fāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lobēšanas rezultātus noteicošie faktori. To izpēte un prognozēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teorētisko pieeju analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interešu aizstāvības stratēģijas analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interešu aizstāvības stratēģijas analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interešu aizstāvības stratēģiju izstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interešu aizstāvības stratēģiju izstrāde.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bruce I. Newman and Dejan, Vercic. Communication of Politics: Cross-Cultural Theory Building in the Practice of Public Relations and Political Marketing, 2003.
David L. Swanson, Dan Nimmo. New Directions In Political Communication. A Resource Book., 1997.
Schneider, Maik T. "Interest-group size and legislative lobbying." Journal of Economic Behavior & Organization, 2014. 106: 29-41. doi:10.1016/j.jebo.2017.05.007.
Shaw, Jane S. "Public Choice Theory, by Jane S. Shaw: The Concise Encyclopedia of Economics." Library of Economics and Liberty, 2002. Skatīts 13.05.2017.
Stephenson, Matthew C., un Howell E. Jackson. [b.g.] "Lobbyists as imperfect agents: implications for public policy in a pluralist system." Harvard Journal on Legislation 47. Skatīts: 27.04.2017.
Victor, Jennifer N. "Strategic LobbyingDemonstrating How Legislative Context Affects Interest Groups' Lobbying Tactics." 2007. American Politics Research 35 (6): 826-845. doi:10.1177/1532673X07300681.
Ward, Hugh. "A Game-Theoretical Investigation of Lobbying and the Measurement of Power." 2004. Journal of Theoretical Politics 16 (1): 31-52. doi:10-1177/0951629804038901.