Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pedagoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_617
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt studējošo zināšanas un izpratni par pedagoģijas zinātni un pieaugušo pedagoģijas didaktiskajiem pamatprincipiem. Pilnveidot prasmi lietot jauniegūtās zināšanas un kompetences studiju procesā, savā profesionālajā izaugsmē un darbībā pacientu/klientu labā.

Priekšzināšanas

Ievads studijās, ievads specialitātē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzina un raksturo pedagoģijas kategorijas, augstākās izglītības iespējas un izglītības filozofiju RSU profesionālā kontekstā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Zināšanu tests par Pedagoģijas kursā apgūto. "Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu"

2.Atpazīst, salīdzina un izvērtē atšķirīgas didaktiskās pieejas, izmanto teorētiskās un praktiskās zināšanas situāciju un gadījumu analīzē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Zināšanu tests par Pedagoģijas kursā apgūto. Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekts

3.Apraksta dažādu pedagoģijas teoriju būtību un izmantošanas iespējas pacienta/klienta izglītošanā un veselības aprūpē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

"Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu"

Prasmes

1.Seko līdzi nozares aktualitātēm, mērķtiecīgi atlasa, kritiski izvērtē un strukturē informāciju, atbilstoši profesionālajām vajadzībām.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs Zinātniskā raksta analīze ar brīvi izvēlēta MI rīka iesaisti.

2.Novērtē personības lomu pedagoģiskā procesa vadīšanā un komunikācijā ar pacientu/klientu simulētā vidē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Zināšanu tests par Pedagoģijas kursā apgūto. Diskusija: "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā".

3.Izvēlas piemērotākās mācīšanās/mācīšanas metodes savas apgūto prasmju demonstrēšanai/tālāknodošanai starpdisciplinārā (pedagoģija, psiholoģija, medicīna) skatījumā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekts

4.Apliecina prasmi runāt brīvi un strukturēt savu uzstāšanos atbilstoši tās mērķim uzdevumam paredzētajā laikā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekts Diskusija: "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā". "Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu"

Kompetences

1.Izstrādā un argumentēti prezentē jaunākajos pedagoģiskajos pētījumos balstītu, savai profesionālajai darbībai atbilstošu, pieaugušo neformālās izglītības programmu konkrētai mērķauditorijai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pieaugušo neformālās programmas izstrāde

2.Ir kompetents izstrādāt un prezentēt savā profesionālajā vidē aktuālas problēmas (zinātniska pētījuma/raksta) analīzi ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Zinātniskā raksta analīze ar brīvi izvēlēta MI rīka iesaisti.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Aktīva iesaistīšanās nodarbību norisē, t.sk. studenta atziņas un vērojumi par RSU Zinātnes nedēļā un RSU konferencēs gūto personisko pieredzi kontekstā ar zinātnisko pētījumu rezultātiem.

2.

Diskusija: "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā".

-
Ieskaite

Individuāli. Sagatavot stāstījumu - īsu refleksiju (mutvārdos, līdz 3 min) par profesijas izvēli, par pedagoģijas zināšanu un prasmju lomu tajā. Iesaistīties grupas diskusijā, pamatot savu viedokli un redzējumu ar konkrētiem piemēriem/ pētījumiem.

3.

Zinātniskā raksta analīze ar brīvi izvēlēta MI rīka iesaisti.

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Individuāli vai divatā. 1) Zinātniskajās datu bāzēs (Scopus, Web of Sience, PubMed, Eric+ u.c.) atrast publikāciju angļu valodā par sevi interesējošu tēmu saistībā ar Pedagoģijas kursā aplūkotajiem jautājumiem (pedagoģija/ didaktikas metodes/ pētījumi savā profesionālajā jomā).

2) Izstrādāt un iesniegt e-studijās raksta analīzi, kas sevī ietver: a) galvenās atziņas un personīgo redzējumu par rakstā pausto, b) kāda no MI rīku (ChatGPT, Copilot, NotebookLMplus u.c.) iesaisti un sniegto atbalstu analīzes procesā, c) secinājumus par to, vai un kā izvēlētais MI rīks palīdzēja / traucēja raksta analizēšanā. 

4.

"Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu"

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

"Prezentācija par Pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu" (tēmas izvēle atbilstoši sarakstam e-studijās). Individuāli vai 2–3 studentu grupā, prezentēta mutvārdos un iesniegta Powerpoint formātā e-studijās. Stāstījumā jāietver: 1) interaktīvā metode ar grupas biedru iesaisti. 2) ne vairāk kā 3 jautājumi par izvēlēto tematu diskusijai studiju grupā. 

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekts

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Individuāls vai pāru darbs. Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekta prezentēšana un aizstāvēšana. (PowerPoint prezentācija 7-10 slaidi; laika limits 5 min katram projektam).

2.

Pieaugušo neformālās programmas izstrāde

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Individuāli vai divatā. Izstrādāt un ne vēlāk kā nedēļu pēc pēdējās nodarbības iesniegt e-studijās izglītības programmu saistībā ar izvēlētās profesijas (fizioterapeits, uztura speciālists, audiologopēds, ortozists-protēzists, ergoterapeits) specifiku. (Word doc 5-6/7 lpp ar 2 pielikumiem - informācijas karti un programmas izvērtējuma anketu).

3.

Zināšanu tests par Pedagoģijas kursā apgūto.

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tests (30 jautājumi) tiek pildīts tiešsaistē, vienu reizi. Par testa izpildes laiku katra grupa vienojas ar docētāju individuāli.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augstākās izglītības filozofija un iespējas RSU.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas zinātņu sistēma. Pedagoģijas vispārīgie pamati un kategorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģijas, lai mācītos un mācītu. Augstākās izglītības digitalizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģisko un sociālo procesu mijsakarības. Personība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušo izglītības izpratne, organizācija un saturs. Andragoģija. Mūžizglītība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izglītojošā darba nozīme profesionālajā vidē. Kompetences un prasmes. Izglītojošas programmas izstrāde.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Didaktikas principi veselības aprūpē un pacientu/klientu izglītošanā. Veselībpratība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģija Paaudžu teorijas skatījumā. 21.gs. dzīves prasmes un meistarība profesionālajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija: Refleksija par savas profesijas izvēli un pedagoģijas lomu tajā. Pedagoģiskā un profesionālā ētika saskarsmē un komunikācijā ar klientu. Situāciju modelēšana un analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanās spējas un stili, testi un skalas to noteikšanai. Emocionālais intelekts.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saruna. Intervija. Dialoga veidošana. Daudzveidīgā jautāšana. Parafrāzēšana (fakti, jūtas, notikuma nozīmīgums). Kritiskā domāšana. Problēmrisināšana. Situāciju modelēšana un analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1.patst.darba "Prezentācija par Pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu" prezentēšana (individuāli vai 2-3 studentu grupā).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgā darba "Zinātniskā raksta analīze ar MI atbalstu" (individuāli vai divatā) prezentēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Informācijas (zinātniskas un populārzinātniskas) atlase, analīze, objektīva izvērtēšana un strukturēšana. Informācijas kartēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienīgas mācību metodes. Pedagoģiskās stratēģijas mācīšanās/mācīšanas attīstīšanai (pašvadīta, transformatīva, kooperatīva, dziļa u.c. mācīšanās). Pašregulēts un pašvirzīts studiju process.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

2.patst.darba "Izglītības programmas Projekts" prezentācija. Pedagoģijas kursā apgūto metožu izvērtējums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas zinātņu sistēma. Pedagoģijas vispārīgie pamati un kategorijas.
Diskusija: Refleksija par savas profesijas izvēli un pedagoģijas lomu tajā. Pedagoģiskā un profesionālā ētika saskarsmē un komunikācijā ar klientu. Situāciju modelēšana un analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģisko un sociālo procesu mijsakarības. Personība.
Mācīšanās spējas un stili, testi un skalas to noteikšanai. Emocionālais intelekts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augstākās izglītības filozofija un iespējas RSU.
Pieaugušo izglītības izpratne, organizācija un saturs. Andragoģija. Mūžizglītība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģijas, lai mācītos un mācītu. Augstākās izglītības digitalizācija.
Izglītojošā darba nozīme profesionālajā vidē. Kompetences un prasmes. Izglītojošas programmas izstrāde.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Didaktikas principi veselības aprūpē un pacientu/klientu izglītošanā. Veselībpratība.
Pedagoģija Paaudžu teorijas skatījumā. 21.gs. dzīves prasmes un meistarība profesionālajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saruna. Intervija. Dialoga veidošana. Daudzveidīgā jautāšana. Parafrāzēšana (fakti, jūtas, notikuma nozīmīgums). Kritiskā domāšana. Problēmrisināšana. Situāciju modelēšana un analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienīgas mācību metodes. Pedagoģiskās stratēģijas mācīšanās/mācīšanas attīstīšanai (pašvadīta, transformatīva, kooperatīva, dziļa u.c. mācīšanās). Pašregulēts un pašvirzīts studiju process.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1.patst.darba "Prezentācija par Pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu" prezentēšana (individuāli vai 2-3 studentu grupā).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgā darba "Zinātniskā raksta analīze ar MI atbalstu" (individuāli vai divatā) prezentēšana.
Informācijas (zinātniskas un populārzinātniskas) atlase, analīze, objektīva izvērtēšana un strukturēšana. Informācijas kartēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

2.patst.darba "Izglītības programmas Projekts" prezentācija. Pedagoģijas kursā apgūto metožu izvērtējums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Špona, A. Pedagoģija. Pārdomas. Atziņas (2022). Rīga: RaKa. 216.

2.

Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Monogrāfija. Rīga: NordLynx, 204 lpp.

3.

Kūle, M. u.c. (2019) Kritiskā domāšana, inovācija, konkurētspēja un globalizācija.

4.

Hill, L.H. (2020). Assessment, Evaluation, and Accountability in Adult Education

5.

Dunn, T.& Kennedy, M. (2019). Technology Enhanced Learning in higher education; motivations, engagement and academic achievement. Computers & Education. 137. 113. 10.1016/j.compedu.2019.04.004.

Papildu literatūra

1.

Mārtinsone, K., Miltuze, A. u.c. (2015). “Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra". Rīga: Zvaigzne ABC, 304.

2.

Krūmiņa A.A. (2018). Dizaina domāšana pedagoģijas kontekstā. Sabiedrība, integrācija, izglītība. Starptautiskās zinātniskās konferences materiāli. – IV.daļa. – Rēzekne: RA izdevniecība, 423-434.

3.

Krūmiņa, A.A., Lubenko, J. (2016). Web-based intervention for developing long-term health literacy of individuals: Advantages and limitations. JTEFS, Vol.18, Nr.1, 69-83.

4.

Brigmane B. (2014) Pieaugušo pašpieredzes veidošanās mācīšanās procesā RPIVA, Promocijas darbs

5.

Mārtinsone, K. (red.). (2012). Pieaugušo izglītība. Rīga: RaKa.

Citi informācijas avoti

1.

Studentcentrētas mācīšanās un mācīšanas pieejas glosārijs

2.

Davies, M. Concept Mapping, Mind Mapping and Argument Mapping: What are the Differences and Do They Matter? High Education. 2011, 62, 3, 279-301.

3.

The Handbook of Transformative Learning: Theory, Research, and Practice (Jossey-Bass Higher and Adult Education Series) Ebrary Academic Complete 2012.