Pedagoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Padziļināt studējošo zināšanas un izpratni par pedagoģijas zinātni un pieaugušo pedagoģijas didaktiskajiem pamatprincipiem. Pilnveidot prasmi lietot jauniegūtās zināšanas un kompetences studiju procesā, savā profesionālajā izaugsmē un darbībā pacientu/klientu labā.
Priekšzināšanas
Ievads studijās, ievads specialitātē.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzina un raksturo pedagoģijas kategorijas, augstākās izglītības iespējas un izglītības filozofiju RSU profesionālā kontekstā.
Zināšanu tests par Pedagoģijas kursā apgūto. • "Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu"
2.Atpazīst, salīdzina un izvērtē atšķirīgas didaktiskās pieejas, izmanto teorētiskās un praktiskās zināšanas situāciju un gadījumu analīzē.
Zināšanu tests par Pedagoģijas kursā apgūto. • Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekts
3.Apraksta dažādu pedagoģijas teoriju būtību un izmantošanas iespējas pacienta/klienta izglītošanā un veselības aprūpē.
"Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu"
Prasmes
1.Seko līdzi nozares aktualitātēm, mērķtiecīgi atlasa, kritiski izvērtē un strukturē informāciju, atbilstoši profesionālajām vajadzībām.
Patstāvīgais darbs • Zinātniskā raksta analīze ar brīvi izvēlēta MI rīka iesaisti.
2.Novērtē personības lomu pedagoģiskā procesa vadīšanā un komunikācijā ar pacientu/klientu simulētā vidē.
Zināšanu tests par Pedagoģijas kursā apgūto. • Diskusija: "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā".
3.Izvēlas piemērotākās mācīšanās/mācīšanas metodes savas apgūto prasmju demonstrēšanai/tālāknodošanai starpdisciplinārā (pedagoģija, psiholoģija, medicīna) skatījumā.
Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekts
4.Apliecina prasmi runāt brīvi un strukturēt savu uzstāšanos atbilstoši tās mērķim uzdevumam paredzētajā laikā.
Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekts • Diskusija: "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā". • "Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu"
Kompetences
1.Izstrādā un argumentēti prezentē jaunākajos pedagoģiskajos pētījumos balstītu, savai profesionālajai darbībai atbilstošu, pieaugušo neformālās izglītības programmu konkrētai mērķauditorijai.
Pieaugušo neformālās programmas izstrāde
2.Ir kompetents izstrādāt un prezentēt savā profesionālajā vidē aktuālas problēmas (zinātniska pētījuma/raksta) analīzi ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu.
Zinātniskā raksta analīze ar brīvi izvēlēta MI rīka iesaisti.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Aktīva iesaistīšanās nodarbību norisē, t.sk. studenta atziņas un vērojumi par RSU Zinātnes nedēļā un RSU konferencēs gūto personisko pieredzi kontekstā ar zinātnisko pētījumu rezultātiem. |
||
|
2.
Diskusija: "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā". |
-
|
Ieskaite
|
|
Individuāli. Sagatavot stāstījumu - īsu refleksiju (mutvārdos, līdz 3 min) par profesijas izvēli, par pedagoģijas zināšanu un prasmju lomu tajā. Iesaistīties grupas diskusijā, pamatot savu viedokli un redzējumu ar konkrētiem piemēriem/ pētījumiem. |
||
|
3.
Zinātniskā raksta analīze ar brīvi izvēlēta MI rīka iesaisti. |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Individuāli vai divatā. 1) Zinātniskajās datu bāzēs (Scopus, Web of Sience, PubMed, Eric+ u.c.) atrast publikāciju angļu valodā par sevi interesējošu tēmu saistībā ar Pedagoģijas kursā aplūkotajiem jautājumiem (pedagoģija/ didaktikas metodes/ pētījumi savā profesionālajā jomā). 2) Izstrādāt un iesniegt e-studijās raksta analīzi, kas sevī ietver: a) galvenās atziņas un personīgo redzējumu par rakstā pausto, b) kāda no MI rīku (ChatGPT, Copilot, NotebookLMplus u.c.) iesaisti un sniegto atbalstu analīzes procesā, c) secinājumus par to, vai un kā izvēlētais MI rīks palīdzēja / traucēja raksta analizēšanā. |
||
|
4.
"Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu" |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
"Prezentācija par Pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu" (tēmas izvēle atbilstoši sarakstam e-studijās). Individuāli vai 2–3 studentu grupā, prezentēta mutvārdos un iesniegta Powerpoint formātā e-studijās. Stāstījumā jāietver: 1) interaktīvā metode ar grupas biedru iesaisti. 2) ne vairāk kā 3 jautājumi par izvēlēto tematu diskusijai studiju grupā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekts |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Individuāls vai pāru darbs. Pieaugušo neformālās izglītības programmas projekta prezentēšana un aizstāvēšana. (PowerPoint prezentācija 7-10 slaidi; laika limits 5 min katram projektam). |
||
|
2.
Pieaugušo neformālās programmas izstrāde |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Individuāli vai divatā. Izstrādāt un ne vēlāk kā nedēļu pēc pēdējās nodarbības iesniegt e-studijās izglītības programmu saistībā ar izvēlētās profesijas (fizioterapeits, uztura speciālists, audiologopēds, ortozists-protēzists, ergoterapeits) specifiku. (Word doc 5-6/7 lpp ar 2 pielikumiem - informācijas karti un programmas izvērtējuma anketu). |
||
|
3.
Zināšanu tests par Pedagoģijas kursā apgūto. |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests (30 jautājumi) tiek pildīts tiešsaistē, vienu reizi. Par testa izpildes laiku katra grupa vienojas ar docētāju individuāli. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augstākās izglītības filozofija un iespējas RSU.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas zinātņu sistēma. Pedagoģijas vispārīgie pamati un kategorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģijas, lai mācītos un mācītu. Augstākās izglītības digitalizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģisko un sociālo procesu mijsakarības. Personība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pieaugušo izglītības izpratne, organizācija un saturs. Andragoģija. Mūžizglītība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītojošā darba nozīme profesionālajā vidē. Kompetences un prasmes. Izglītojošas programmas izstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktikas principi veselības aprūpē un pacientu/klientu izglītošanā. Veselībpratība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģija Paaudžu teorijas skatījumā. 21.gs. dzīves prasmes un meistarība profesionālajā darbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija: Refleksija par savas profesijas izvēli un pedagoģijas lomu tajā. Pedagoģiskā un profesionālā ētika saskarsmē un komunikācijā ar klientu. Situāciju modelēšana un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās spējas un stili, testi un skalas to noteikšanai. Emocionālais intelekts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saruna. Intervija. Dialoga veidošana. Daudzveidīgā jautāšana. Parafrāzēšana (fakti, jūtas, notikuma nozīmīgums). Kritiskā domāšana. Problēmrisināšana. Situāciju modelēšana un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1.patst.darba "Prezentācija par Pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu" prezentēšana (individuāli vai 2-3 studentu grupā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgā darba "Zinātniskā raksta analīze ar MI atbalstu" (individuāli vai divatā) prezentēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas (zinātniskas un populārzinātniskas) atlase, analīze, objektīva izvērtēšana un strukturēšana. Informācijas kartēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienīgas mācību metodes. Pedagoģiskās stratēģijas mācīšanās/mācīšanas attīstīšanai (pašvadīta, transformatīva, kooperatīva, dziļa u.c. mācīšanās). Pašregulēts un pašvirzīts studiju process.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2.patst.darba "Izglītības programmas Projekts" prezentācija. Pedagoģijas kursā apgūto metožu izvērtējums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas zinātņu sistēma. Pedagoģijas vispārīgie pamati un kategorijas.
|
|
Diskusija: Refleksija par savas profesijas izvēli un pedagoģijas lomu tajā. Pedagoģiskā un profesionālā ētika saskarsmē un komunikācijā ar klientu. Situāciju modelēšana un analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģisko un sociālo procesu mijsakarības. Personība.
|
|
Mācīšanās spējas un stili, testi un skalas to noteikšanai. Emocionālais intelekts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augstākās izglītības filozofija un iespējas RSU.
|
|
Pieaugušo izglītības izpratne, organizācija un saturs. Andragoģija. Mūžizglītība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģijas, lai mācītos un mācītu. Augstākās izglītības digitalizācija.
|
|
Izglītojošā darba nozīme profesionālajā vidē. Kompetences un prasmes. Izglītojošas programmas izstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktikas principi veselības aprūpē un pacientu/klientu izglītošanā. Veselībpratība.
|
|
Pedagoģija Paaudžu teorijas skatījumā. 21.gs. dzīves prasmes un meistarība profesionālajā darbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saruna. Intervija. Dialoga veidošana. Daudzveidīgā jautāšana. Parafrāzēšana (fakti, jūtas, notikuma nozīmīgums). Kritiskā domāšana. Problēmrisināšana. Situāciju modelēšana un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienīgas mācību metodes. Pedagoģiskās stratēģijas mācīšanās/mācīšanas attīstīšanai (pašvadīta, transformatīva, kooperatīva, dziļa u.c. mācīšanās). Pašregulēts un pašvirzīts studiju process.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1.patst.darba "Prezentācija par Pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu" prezentēšana (individuāli vai 2-3 studentu grupā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgā darba "Zinātniskā raksta analīze ar MI atbalstu" (individuāli vai divatā) prezentēšana.
|
|
Informācijas (zinātniskas un populārzinātniskas) atlase, analīze, objektīva izvērtēšana un strukturēšana. Informācijas kartēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2.patst.darba "Izglītības programmas Projekts" prezentācija. Pedagoģijas kursā apgūto metožu izvērtējums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Špona, A. Pedagoģija. Pārdomas. Atziņas (2022). Rīga: RaKa. 216.
Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Monogrāfija. Rīga: NordLynx, 204 lpp.
Dunn, T.& Kennedy, M. (2019). Technology Enhanced Learning in higher education; motivations, engagement and academic achievement. Computers & Education. 137. 113. 10.1016/j.compedu.2019.04.004.
Papildu literatūra
Mārtinsone, K., Miltuze, A. u.c. (2015). “Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra". Rīga: Zvaigzne ABC, 304.
Krūmiņa A.A. (2018). Dizaina domāšana pedagoģijas kontekstā. Sabiedrība, integrācija, izglītība. Starptautiskās zinātniskās konferences materiāli. – IV.daļa. – Rēzekne: RA izdevniecība, 423-434.
Krūmiņa, A.A., Lubenko, J. (2016). Web-based intervention for developing long-term health literacy of individuals: Advantages and limitations. JTEFS, Vol.18, Nr.1, 69-83.
Mārtinsone, K. (red.). (2012). Pieaugušo izglītība. Rīga: RaKa.
Citi informācijas avoti
Davies, M. Concept Mapping, Mind Mapping and Argument Mapping: What are the Differences and Do They Matter? High Education. 2011, 62, 3, 279-301.