Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sistēmiskā pieeja globālu krīžu risināšanai

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_192
Zinātnes nozare
Citas sociālās zinātnes, tai skaitā starpnozaru sociālās zinātnes un militārā zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne; Politikas zinātne; Sociālā antropoloģija; Tiesību zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Šī kursa mērķis ir attīstīt starptautisko attiecību un politikas zinātnes maģistrantūras studentu spēju sistēmiski domāt un analizēt mūsdienu globālās krīzes, izprotot to savstarpējo saistību un ilgtermiņa sekas. Kurss piedāvā kompleksu pieeju, apvienojot sistēmdinamiku, U teoriju, haosa un pašorganizācijas principus, lai analizētu starptautiskās politikas procesus, konfliktus un globālās pārvaldības izaicinājumus. Studenti apgūs, kā pāriet no reaktīvām, ego-sistēmā balstītām pieejām uz proaktīvām un sadarbībā balstītām eco-sistēmas stratēģijām, izmantojot tādas metodes kā ietekmes kartēšana, dialoga apļi un prototipēšana. Kursa ietvaros studenti ne tikai teorētiski analizēs starptautiskās attiecības un globālās pārmaiņas, bet arī attīstīs praktiskas prasmes, kas nepieciešamas, lai strādātu politikas veidošanā, diplomātijā un starptautiskajās organizācijās.

Priekšzināšanas

Lai sekmīgi apgūtu kursu, studentiem ieteicamas pamatzināšanas par starptautiskajām attiecībām un politikas teoriju. Nav nepieciešamas specifiskas priekšzināšanas par sistēmisko pieeju procesu analīzei vai krīžu risināšanas metodiku.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Dziļa izpratne par sistēmisko pieeju globālo krīžu risināšanā.

2.Zināšanas par dažādām sistēmiskām pieejām un to praktisku izmantošanu.

3.Izpratne par sistēmisku skatījumu un tās ietekmi, piedaloties starptautiskās politikas veidošanā.

Prasmes

1.Spēja pielietot sistēmisku analīzi un kritiskā domāšana – spēja identificēt, strukturēt un analizēt globālas krīzes, izmantojot sistēmisko pieeju un starpdisciplināras metodes.

2.Kompleksu problēmu risināšana – prasme integrēt dažādu nozaru zināšanas, lai piedāvātu efektīvus un ilgtspējīgus risinājumus starptautiskās politikas un globālo krīžu kontekstā.

3.Efektīva argumentācija un komunikācija – spēja skaidri un pārliecinoši izklāstīt sarežģītas idejas, prezentēt analīzes rezultātus un aizstāvēt savu viedokli akadēmiskā un profesionālā vidē.

Kompetences

1.Iemaņas stratēģiskā domāšanā un lēmumu pieņemšanā – spēja pieņemt informētas un sistēmiskas izvēles, ņemot vērā dažādu faktoru savstarpējo ietekmi globālo krīžu kontekstā.

2.Sadarbība un starpdisciplināra pieeja – kompetence efektīvi strādāt grupā, apvienojot dažādus skatpunktus un izmantojot kolektīvās zināšanas, lai rastu inovatīvus risinājumus.

3.Praktiska sistēmiskās pieejas pielietošana – spēja izmantot kursā apgūtās teorijas un metodes reālu situāciju analīzei un risināšanai politikas, ekonomikas un sociālo procesu ietvaros.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Saikne starp sistēmu un vidi - starptautiskās politikas piemēru analīze.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studentiem jāizstrādā eseja, kurā tiek analizēta saikne starp sistēmu un vidi, izmantojot dažādus starptautiskās politikas piemērus. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un uztvert informāciju, kā arī jāpielieto sistēmiskā pieeja tās izklāstā. Tiek vērtēta argumentācijas skaidrība, dažādu teorētisko pieeju izmantošana un spēja sasaistīt teorētiskās zināšanas ar reālajiem piemēriem.

Eseju rakstīšana: Studentiem jāizstrādā eseja, kurā tiek analizēta saikne starp sistēmu un vidi, izmantojot dažādus starptautiskās politikas piemērus. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un uztvert informāciju, kā arī jāpielieto sistēmiskā

pieeja tās izklāstā. Tiek vērtēta argumentācijas skaidrība, dažādu teorētisko pieeju izmantošana un spēja sasaistīt teorētiskās zināšanas ar reālajiem piemēriem.

2.

Sistēmiskās pieejas metodoloģijas prakstiskais pielietojums.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Visa kursa laikā studenti strādā grupās, izmantojot sistēmisko pieeju un kursā apgūtās metodes. Grupas darbs ietver: moteiktu globālo krīžu un starptautiskās politikas jautājumu analīzi; izstrādātus sistēmiskas pieejas modeļus problēmu risināšanai, attīstītu prasmi efektīvi sadarboties un integrēt dažādus skatpunktus kopīgā analīzē.

Darbs grupās: Visa kursa laikā studenti strādā grupās, izmantojot sistēmisko pieeju un kursā apgūtās metodes. Grupas darbs ietver: Noteiktu globālo krīžu un

starptautiskās politikas jautājumu analīzi; izstrādātus sistēmiskas pieejas modeļus problēmu risināšanai, attīstītu prasmi efektīvi sadarboties un integrēt dažādus skatpunktus kopīgā analīzē.

3.

Semināru diskusijas

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Regulāra un aktīva piedalīšanās diskusijās, spēja kritiski domāt un konstruktīvi iesaistīties semināru darbā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Grupu patstāvīgi izstrādāts projekts

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti grupās izstrādā projektu, kas balstīts uz sistēmisko pieeju un grupas veikto izpēti. Projekta ietvaros: Identificē problēmu; Analizē problēmas sistēmisko struktūru un tās ietekmi uz dažādiem faktoriem; piedāvā ilgtspējīgus un sistēmiskus risinājumus; prezentē gala rezultātu, demonstrējot padziļinātu izpratni par sistēmisko domāšanu un tās pielietojumu praksē.

Kursa noslēgumā studenti kā eksāmenu veiks kombinētu zināšanu pārbaudi, kas ietvers grupas projekta prezentāciju. Studenti demonstrēs spēju piemērot kursā apgūto sistēmisko pieeju, analizējot konkrētas globālās krīzes vai starptautiskās politikas situācijas. Eksāmena laikā tiks vērtēta spēja sasaistīt teorētiskās zināšanas ar praktisko piemēru analīzi, izstrādāt pamatotus un ilgtspējīgus risinājumus, kā arī argumentēt savu viedokli akadēmiskā un profesionālā kontekstā. Prezentācijas gaitā tiks izvērtēta ne tikai individuālā izpratne un analītiskās prasmes, bet arī grupas sadarbība, strukturēta pieeja problēmas risināšanai un spēja efektīvi komunicēt secinājumus. Katra darba un aktivitātes kvalitāte tiek novērtēta, balstoties uz izvirzītajiem kritērijiem, un tiek summēta, lai noteiktu galīgo vērtējumu. Studentiem ir jāsasniedz vismaz 4 punkti no 10, lai kursu sekmīgi pabeigtu.

Prezentācija / Projekts: Studenti grupās izstrādā projektu, kas balstīts uz sistēmisko pieeju un grupas veikto izpēti. Projekta ietvaros: Identificē problēmu; Analizē problēmas sistēmisko struktūru un tās ietekmi uz dažādiem faktoriem; piedāvā ilgtspējīgus un sistēmiskus risinājumus; prezentē gala rezultātu, demonstrējot padziļinātu izpratni par sistēmisko domāšanu un tās pielietojumu praksē.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sistēmiskās pieejas izpratne – teorijas.
Polārie izaicinājumi: sistēma un process starptautiskajās attiecībās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saikne starp sistēmu un tās vidi.
Apraksts

Seminārs

Sistēmiskās domāšanas pamatprincipi starptautiskajās attiecībās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Aisberga modelis sistēmisko problēmu izpratnei.
Darbs grupās- veidošana, process.
Apraksts

Seminārs

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ietekmes kartēšana starptautisko attiecību analīzē.
Sistēmas dinamika un kofliktu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Darbs grupās – dialoga apļi.
Apraksts

Seminārs

Haoss un pašorganizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Globālo krīžu daudzdimensionalitāte- post-disciplināra pieeja.
Darbs grupās.
Apraksts

Seminārs

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

No ego-sistēmas uz eco-sistēmu.
U teorija.
Apraksts

Seminārs

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Starptautiskā politika pārejas posmā.
Sabiedrisko lauku teorija.
Apraksts

Seminārs.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Starpnozaru komunikācija.
Prototipēšanas principi.
Apraksts

Seminārs

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sabiedrība 4.0
Apraksts

Seminārs

Sistēmiskas pārmaiņas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kursa pārskats un gatavošanās noslēguma darbam.
Apraksts

Seminārs

  1. Konsultācija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Individuālais darbs – konsultācijas ar studentiem.
Apraksts

Individuālās konsultācijas

  1. Konsultācija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Individuālais darbs – konsultācijas ar studentiem.
Apraksts

Individuālās konsultācijas

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Scharmer, O. (2016). Theory U. Berrett-Koehler Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Kaplan, M.A. (2005). System and Process in International Politics. ECPR Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Waltz, K. (2018). Man, the State, and War. A Theoretical Analysis. Columbia University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Capra, F., & Luisi, P.L. (2014). The Systems View of Life. Cambridge University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Bertalanffy, L. (2015). General Systems Theory: Foundation, Development, Applications. George Braziller Inc.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Bateson, G. (2000). Steps to an Ecology of Mind. University of Chicago Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Meadows, D. (2008). Thinking in Systems. Chelsea Green Publishing. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Prigogine, I., & Stengers, I. (2017). Order out of chaos. Verso.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Mancur, O.Jr. (1971). The Logic of Collective Action. Harward Univesity Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Kauffman, D.L., & Kauffman M. (2021). Systems 1: An Introduction to Systems Thinking.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Homer-Dixon, T. (2008). The Upside of Down: Catastrophe, Creativity, and the Renewal of Civilization. Island Press.Piemērots angļu valodas plūsmai