Sistēmiskā pieeja globālu krīžu risināšanai
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Šī kursa mērķis ir attīstīt starptautisko attiecību un politikas zinātnes maģistrantūras studentu spēju sistēmiski domāt un analizēt mūsdienu globālās krīzes, izprotot to savstarpējo saistību un ilgtermiņa sekas. Kurss piedāvā kompleksu pieeju, apvienojot sistēmdinamiku, U teoriju, haosa un pašorganizācijas principus, lai analizētu starptautiskās politikas procesus, konfliktus un globālās pārvaldības izaicinājumus. Studenti apgūs, kā pāriet no reaktīvām, ego-sistēmā balstītām pieejām uz proaktīvām un sadarbībā balstītām eco-sistēmas stratēģijām, izmantojot tādas metodes kā ietekmes kartēšana, dialoga apļi un prototipēšana. Kursa ietvaros studenti ne tikai teorētiski analizēs starptautiskās attiecības un globālās pārmaiņas, bet arī attīstīs praktiskas prasmes, kas nepieciešamas, lai strādātu politikas veidošanā, diplomātijā un starptautiskajās organizācijās.
Priekšzināšanas
Lai sekmīgi apgūtu kursu, studentiem ieteicamas pamatzināšanas par starptautiskajām attiecībām un politikas teoriju. Nav nepieciešamas specifiskas priekšzināšanas par sistēmisko pieeju procesu analīzei vai krīžu risināšanas metodiku.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Dziļa izpratne par sistēmisko pieeju globālo krīžu risināšanā.
2.Zināšanas par dažādām sistēmiskām pieejām un to praktisku izmantošanu.
3.Izpratne par sistēmisku skatījumu un tās ietekmi, piedaloties starptautiskās politikas veidošanā.
Prasmes
1.Spēja pielietot sistēmisku analīzi un kritiskā domāšana – spēja identificēt, strukturēt un analizēt globālas krīzes, izmantojot sistēmisko pieeju un starpdisciplināras metodes.
2.Kompleksu problēmu risināšana – prasme integrēt dažādu nozaru zināšanas, lai piedāvātu efektīvus un ilgtspējīgus risinājumus starptautiskās politikas un globālo krīžu kontekstā.
3.Efektīva argumentācija un komunikācija – spēja skaidri un pārliecinoši izklāstīt sarežģītas idejas, prezentēt analīzes rezultātus un aizstāvēt savu viedokli akadēmiskā un profesionālā vidē.
Kompetences
1.Iemaņas stratēģiskā domāšanā un lēmumu pieņemšanā – spēja pieņemt informētas un sistēmiskas izvēles, ņemot vērā dažādu faktoru savstarpējo ietekmi globālo krīžu kontekstā.
2.Sadarbība un starpdisciplināra pieeja – kompetence efektīvi strādāt grupā, apvienojot dažādus skatpunktus un izmantojot kolektīvās zināšanas, lai rastu inovatīvus risinājumus.
3.Praktiska sistēmiskās pieejas pielietošana – spēja izmantot kursā apgūtās teorijas un metodes reālu situāciju analīzei un risināšanai politikas, ekonomikas un sociālo procesu ietvaros.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Saikne starp sistēmu un vidi - starptautiskās politikas piemēru analīze. |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studentiem jāizstrādā eseja, kurā tiek analizēta saikne starp sistēmu un vidi, izmantojot dažādus starptautiskās politikas piemērus. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un uztvert informāciju, kā arī jāpielieto sistēmiskā pieeja tās izklāstā. Tiek vērtēta argumentācijas skaidrība, dažādu teorētisko pieeju izmantošana un spēja sasaistīt teorētiskās zināšanas ar reālajiem piemēriem. Eseju rakstīšana: Studentiem jāizstrādā eseja, kurā tiek analizēta saikne starp sistēmu un vidi, izmantojot dažādus starptautiskās politikas piemērus. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un uztvert informāciju, kā arī jāpielieto sistēmiskā pieeja tās izklāstā. Tiek vērtēta argumentācijas skaidrība, dažādu teorētisko pieeju izmantošana un spēja sasaistīt teorētiskās zināšanas ar reālajiem piemēriem. |
||
|
2.
Sistēmiskās pieejas metodoloģijas prakstiskais pielietojums. |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Visa kursa laikā studenti strādā grupās, izmantojot sistēmisko pieeju un kursā apgūtās metodes. Grupas darbs ietver: moteiktu globālo krīžu un starptautiskās politikas jautājumu analīzi; izstrādātus sistēmiskas pieejas modeļus problēmu risināšanai, attīstītu prasmi efektīvi sadarboties un integrēt dažādus skatpunktus kopīgā analīzē. Darbs grupās: Visa kursa laikā studenti strādā grupās, izmantojot sistēmisko pieeju un kursā apgūtās metodes. Grupas darbs ietver: Noteiktu globālo krīžu un starptautiskās politikas jautājumu analīzi; izstrādātus sistēmiskas pieejas modeļus problēmu risināšanai, attīstītu prasmi efektīvi sadarboties un integrēt dažādus skatpunktus kopīgā analīzē. |
||
|
3.
Semināru diskusijas |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Regulāra un aktīva piedalīšanās diskusijās, spēja kritiski domāt un konstruktīvi iesaistīties semināru darbā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Grupu patstāvīgi izstrādāts projekts |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti grupās izstrādā projektu, kas balstīts uz sistēmisko pieeju un grupas veikto izpēti. Projekta ietvaros: Identificē problēmu; Analizē problēmas sistēmisko struktūru un tās ietekmi uz dažādiem faktoriem; piedāvā ilgtspējīgus un sistēmiskus risinājumus; prezentē gala rezultātu, demonstrējot padziļinātu izpratni par sistēmisko domāšanu un tās pielietojumu praksē. Kursa noslēgumā studenti kā eksāmenu veiks kombinētu zināšanu pārbaudi, kas ietvers grupas projekta prezentāciju. Studenti demonstrēs spēju piemērot kursā apgūto sistēmisko pieeju, analizējot konkrētas globālās krīzes vai starptautiskās politikas situācijas. Eksāmena laikā tiks vērtēta spēja sasaistīt teorētiskās zināšanas ar praktisko piemēru analīzi, izstrādāt pamatotus un ilgtspējīgus risinājumus, kā arī argumentēt savu viedokli akadēmiskā un profesionālā kontekstā. Prezentācijas gaitā tiks izvērtēta ne tikai individuālā izpratne un analītiskās prasmes, bet arī grupas sadarbība, strukturēta pieeja problēmas risināšanai un spēja efektīvi komunicēt secinājumus. Katra darba un aktivitātes kvalitāte tiek novērtēta, balstoties uz izvirzītajiem kritērijiem, un tiek summēta, lai noteiktu galīgo vērtējumu. Studentiem ir jāsasniedz vismaz 4 punkti no 10, lai kursu sekmīgi pabeigtu. Prezentācija / Projekts: Studenti grupās izstrādā projektu, kas balstīts uz sistēmisko pieeju un grupas veikto izpēti. Projekta ietvaros: Identificē problēmu; Analizē problēmas sistēmisko struktūru un tās ietekmi uz dažādiem faktoriem; piedāvā ilgtspējīgus un sistēmiskus risinājumus; prezentē gala rezultātu, demonstrējot padziļinātu izpratni par sistēmisko domāšanu un tās pielietojumu praksē. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sistēmiskās pieejas izpratne – teorijas.
|
|
Polārie izaicinājumi: sistēma un process starptautiskajās attiecībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saikne starp sistēmu un tās vidi.
Apraksts
Seminārs |
|
Sistēmiskās domāšanas pamatprincipi starptautiskajās attiecībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aisberga modelis sistēmisko problēmu izpratnei.
|
|
Darbs grupās- veidošana, process.
Apraksts
Seminārs |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ietekmes kartēšana starptautisko attiecību analīzē.
|
|
Sistēmas dinamika un kofliktu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Darbs grupās – dialoga apļi.
Apraksts
Seminārs |
|
Haoss un pašorganizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Globālo krīžu daudzdimensionalitāte- post-disciplināra pieeja.
|
|
Darbs grupās.
Apraksts
Seminārs |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
No ego-sistēmas uz eco-sistēmu.
|
|
U teorija.
Apraksts
Seminārs |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskā politika pārejas posmā.
|
|
Sabiedrisko lauku teorija.
Apraksts
Seminārs. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Starpnozaru komunikācija.
|
|
Prototipēšanas principi.
Apraksts
Seminārs |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrība 4.0
Apraksts
Seminārs |
|
Sistēmiskas pārmaiņas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kursa pārskats un gatavošanās noslēguma darbam.
Apraksts
Seminārs |
-
Konsultācija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Individuālais darbs – konsultācijas ar studentiem.
Apraksts
Individuālās konsultācijas |
-
Konsultācija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Individuālais darbs – konsultācijas ar studentiem.
Apraksts
Individuālās konsultācijas |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Scharmer, O. (2016). Theory U. Berrett-Koehler Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kaplan, M.A. (2005). System and Process in International Politics. ECPR Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Waltz, K. (2018). Man, the State, and War. A Theoretical Analysis. Columbia University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Capra, F., & Luisi, P.L. (2014). The Systems View of Life. Cambridge University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bertalanffy, L. (2015). General Systems Theory: Foundation, Development, Applications. George Braziller Inc.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bateson, G. (2000). Steps to an Ecology of Mind. University of Chicago Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Meadows, D. (2008). Thinking in Systems. Chelsea Green Publishing. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Prigogine, I., & Stengers, I. (2017). Order out of chaos. Verso.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mancur, O.Jr. (1971). The Logic of Collective Action. Harward Univesity Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kauffman, D.L., & Kauffman M. (2021). Systems 1: An Introduction to Systems Thinking.Piemērots angļu valodas plūsmai
Homer-Dixon, T. (2008). The Upside of Down: Catastrophe, Creativity, and the Renewal of Civilization. Island Press.Piemērots angļu valodas plūsmai