Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Aprūpes filosofija un procesa modelis

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_659
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt padziļinātas zināšanas par procesa modeli, lai nodrošinātu uz pierādījumiem balstītas pacientu aprūpes plānošanu un īstenošanu multikulturālā vidē. Attīstīt spēju kritiski izvērtēt klīnisko situāciju, identificēt un formulēt aprūpes problēmas, ņemot vērā ar pacienta veselības traucējumiem saistītās vajadzības, noteikt aprūpes mērķus un prioritātes, plānot aprūpi, aprakstīt aprūpes problēmu risinājumu un pacienta izglītošanu.

Priekšzināšanas

Propedeitika, vispārējā patoloģija, patoloģiskā fizioloģija, anatomija, farmakoloģija, starppersonu saskarsme veselības aprūpē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas aprūpes filosofijā, iegūs padziļinātas zināšanas un izpratni par pacientu aprūpes problēmām un aprūpes īpatnībām dažādu veselības traucējumu gadījumos, un starpkultūru komunikāciju multikulturālā vidē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs identificēt un formulēt aprūpes problēmas, pamatot izvirzītās aprūpes problēmas un to risinājumu. Attīstīs kritisku domāšanu autonomai lēmumu pieņemšanai multikulturālā vidē ar dažādiem pacientiem dažādās situācijās.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīstīs profesionālo kompetenci aprūpes problēmu identificēšanā un risināšanā, spēs novērtēt klīnisko situāciju un pielietot sistemātisku un holistisku pieeju pacientu aprūpē formulējot aprūpes problēmas, plānojot aprūpi, aprūpes darbību aprakstu un pacienta izglītošanu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Organizācija: • situāciju uzdevumi par nodarbību tēmu (Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar akūtām sāpēm un hroniskām sāpēm. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientu aprūpē multikulturālā vidē); • simulācijas par nodarbību tēmu (Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem); Uzdevumi: sekmēt terminoloģijas apguvi; veicināt izpratni par aprūpes filosofiju; attīstīt spēju formulēt aprūpes problēmas dažādu orgānu sistēmu darbību traucējumu gadījumos; attīstīt spēju plānot, aprakstīt un izvērtēt aprūpes problēmu risinājumus; analizēt zinātniskos rakstus par aprūpes filosofijas pamatojumu praksē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Mutiskais eksāmens: klīniskās situācijas apraksts ar aprūpes problēmu formulēšanu un sakārtošanu prioritārā secībā, mērķu izvirzīšanu, aprūpes plānošanu un risinājumu aprakstu, pacienta izglītošanu. Eksāmenā vērtējumu iegūst pēc kritērijiem, ko vērtē ar 0 – 2 punktiem: 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm, 9 punkti – 9 balles, 8 punkti – 8 balles utt., un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Kritēriji: 1. Aprūpes problēmu izvirzīšana: 0 – neizvirza aprūpes problēmas vai izvirza tās nepareizi, 1 – aprūpes problēmas izvirza daļēji, 2 – izvirza visas iespējamās aprūpes problēmas, pamato tās. 2. Aprūpes problēmu sakārtošana prioritārā secībā: 0 – nekārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 1 – daļēji kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 2 – kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā. 3. Mērķu izvirzīšana aprūpes problēmu risināšanā: 0 – neizvirza mērķus problēmu risināšanai vai izvirza tos nepareizi, 1 – mērķus problēmu risināšanai izvirza daļēji, 2 – izvirza mērķus, kas ir virzīti uz aprūpes problēmu risināšanu. 4. Aprūpes pasākumu atspoguļošana: 0 – neatspoguļo aprūpes pasākumus, 1 – daļēji atspoguļo visus aprūpes pasākumus, tie daļēji atbilst izvirzītiem mērķiem, 2 – atspoguļo visus aprūpes pasākumus un tie atbilst izvirzītiem mērķiem. 5. Pacienta izglītošana: 0 – neplāno pacienta izglītošanu, vai veic to nepareizi, 1 – pacienta izglītošanas plānošanā nepieciešamie pasākumi ietverti daļēji, 2 – pacienta izglītošanas plānošanā ietverti visi nepieciešamie pasākumi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Māsu profesija un tās identitāte. Māsu profesionālā darbība. Aprūpes filosofija māsu praksē pagātnē un mūsdienās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aprūpes procesa modelis un tā nozīme. Aprūpes plāns kā aprūpes procesa dokumentāla forma. Komunikācija un māsas - pacienta sadarbība aprūpes procesā. Pacienta izglītošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu savākšana (metodes, iegūto datu izvērtēšana) un pacienta novērtēšana. Aprūpes skalas un līmeņi, to iedalījums un pielietojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aprūpes problēmu formulēšana pec NANDA, ICNP klasifikatora. Aprūpes problēmu identifikācijas un formulēšanas pamatprincipi. Multidisciplināra pieeja.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Transkulturālas aprūpes koncepcija un teorija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūru dažādība aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pacientu novērtēšana, aprūpes problēmu identificēšana (NANDA) aprūpes procesā. Aprūpes darbību plānošana un izpilde aprūpes procesā. Pacientu aprūpes nepārtrauktības ievērošana aprūpes procesā un aprūpes plāna sagatavošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar akūtām sāpēm un hroniskām sāpēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar pašaprūpes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar imobilitāti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar šķidruma apjoma traucējumiem organismā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar barības uzņemšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar zarnu satura izvadīšanas traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Aprūpe cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, pielietojot nepieciešamos līdzekļus, nodrošinot drošu darba vidi un veicot pacienta pārvietošanu atbilstoši ergonomijas principiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar kustību un balsta sistēmas traucējumiem, atpūtas un miega traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar neiroloģiskām saslimšanām. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana vardarbībā cietušiem pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Transkulturālas aprūpes praktiskie aspekti. Starpkultūru komunikācija multikulturālā vidē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Doenges, Marilynn E., Nursing care plans : guidelines for individualizing client care across the life span / Marilynn E. Doenges, Mary Frances Moorhouse, Alice C. Murr. Edition 9. Philadelphia : F.A. Davis Company, ©2014.

2.

Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 11. izdevums, Latvijas Māsu asociācija.

3.

Alfaro- LeFevre R. Applying Nursing Process: A Tool for Critical Thinking. 7 Edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2010.

4.

Biksone, Gaļina, Solis pa solim pacientu konsultēšanā: rekomendācijas pareizai zāļu lietošanai un pacienta izglītošanai / Gaļina Biksone, Atis Behmanis; Rīga: Aptieku apvienība, 2016

Papildu literatūra

1.

Ellis, Peter. Evidence-based practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles : 2016.

2.

Kim D Cooper “Virtual Clinical Excursion”. Elsevier, 2014.

3.

Nursing Today transition and trends / [edtied by] JoAnn Zerwekh, Ashley Zerwekh Garneau. 7th ed. St. Louis : Elsevier Saunders, c2012.

4.

Howatson-Jones, Lioba Reflective practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles, Calif. : SAGE ; Learning Matters, ©2016.

5.

Nursing care plans : guidelines for individualizing client care across the life span / Marilynn E. Doenges, Mary Frances Moorhouse, Alice C. Murr. Edition 9. Philadelphia : F.A. Davis Company, ©2014.

6.

Kolčanovs B., Zankovska-Odiņa S., Zālītis K. Atšķirīgs klients daudzveidīgā Latvijā. Latvijas Cilvēktiesību centrs, 2011

7.

Purēns, V. Ētika : mācību grāmata. Rīga : RaKa, 2016. 165 lpp. Šifrs: 17(075.3)/ P 54

8.

Pojman, L.P. Environmental ethics Reading in Theory and Application. United States Militar Academy. USA Wadsworth/Thomson Learning 10 Davis Drive, Belmont, CA., 2005

Citi informācijas avoti

1.

Pain: Clinical Update. www.iasp-pain.org.

3.

INTERCULTURAL EDUCATION FOR NURSES health and social care professionals http://ieneproject.eu/index.php