Aprūpes filosofija un procesa modelis
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas aprūpes filosofijā, iegūs padziļinātas zināšanas un izpratni par pacientu aprūpes problēmām un aprūpes īpatnībām dažādu veselības traucējumu gadījumos, un starpkultūru komunikāciju multikulturālā vidē.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs identificēt un formulēt aprūpes problēmas, pamatot izvirzītās aprūpes problēmas un to risinājumu. Attīstīs kritisku domāšanu autonomai lēmumu pieņemšanai multikulturālā vidē ar dažādiem pacientiem dažādās situācijās.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīstīs profesionālo kompetenci aprūpes problēmu identificēšanā un risināšanā, spēs novērtēt klīnisko situāciju un pielietot sistemātisku un holistisku pieeju pacientu aprūpē formulējot aprūpes problēmas, plānojot aprūpi, aprūpes darbību aprakstu un pacienta izglītošanu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Organizācija: • situāciju uzdevumi par nodarbību tēmu (Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar akūtām sāpēm un hroniskām sāpēm. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientu aprūpē multikulturālā vidē); • simulācijas par nodarbību tēmu (Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem); Uzdevumi: sekmēt terminoloģijas apguvi; veicināt izpratni par aprūpes filosofiju; attīstīt spēju formulēt aprūpes problēmas dažādu orgānu sistēmu darbību traucējumu gadījumos; attīstīt spēju plānot, aprakstīt un izvērtēt aprūpes problēmu risinājumus; analizēt zinātniskos rakstus par aprūpes filosofijas pamatojumu praksē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Mutiskais eksāmens: klīniskās situācijas apraksts ar aprūpes problēmu formulēšanu un sakārtošanu prioritārā secībā, mērķu izvirzīšanu, aprūpes plānošanu un risinājumu aprakstu, pacienta izglītošanu. Eksāmenā vērtējumu iegūst pēc kritērijiem, ko vērtē ar 0 – 2 punktiem: 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm, 9 punkti – 9 balles, 8 punkti – 8 balles utt., un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Kritēriji: 1. Aprūpes problēmu izvirzīšana: 0 – neizvirza aprūpes problēmas vai izvirza tās nepareizi, 1 – aprūpes problēmas izvirza daļēji, 2 – izvirza visas iespējamās aprūpes problēmas, pamato tās. 2. Aprūpes problēmu sakārtošana prioritārā secībā: 0 – nekārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 1 – daļēji kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 2 – kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā. 3. Mērķu izvirzīšana aprūpes problēmu risināšanā: 0 – neizvirza mērķus problēmu risināšanai vai izvirza tos nepareizi, 1 – mērķus problēmu risināšanai izvirza daļēji, 2 – izvirza mērķus, kas ir virzīti uz aprūpes problēmu risināšanu. 4. Aprūpes pasākumu atspoguļošana: 0 – neatspoguļo aprūpes pasākumus, 1 – daļēji atspoguļo visus aprūpes pasākumus, tie daļēji atbilst izvirzītiem mērķiem, 2 – atspoguļo visus aprūpes pasākumus un tie atbilst izvirzītiem mērķiem. 5. Pacienta izglītošana: 0 – neplāno pacienta izglītošanu, vai veic to nepareizi, 1 – pacienta izglītošanas plānošanā nepieciešamie pasākumi ietverti daļēji, 2 – pacienta izglītošanas plānošanā ietverti visi nepieciešamie pasākumi.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Māsu profesija un tās identitāte. Māsu profesionālā darbība. Aprūpes filosofija māsu praksē pagātnē un mūsdienās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes procesa modelis un tā nozīme. Aprūpes plāns kā aprūpes procesa dokumentāla forma. Komunikācija un māsas - pacienta sadarbība aprūpes procesā. Pacienta izglītošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu savākšana (metodes, iegūto datu izvērtēšana) un pacienta novērtēšana. Aprūpes skalas un līmeņi, to iedalījums un pielietojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu formulēšana pec NANDA, ICNP klasifikatora. Aprūpes problēmu identifikācijas un formulēšanas pamatprincipi. Multidisciplināra pieeja.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Transkulturālas aprūpes koncepcija un teorija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūru dažādība aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu novērtēšana, aprūpes problēmu identificēšana (NANDA) aprūpes procesā. Aprūpes darbību plānošana un izpilde aprūpes procesā. Pacientu aprūpes nepārtrauktības ievērošana aprūpes procesā un aprūpes plāna sagatavošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar akūtām sāpēm un hroniskām sāpēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar pašaprūpes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar imobilitāti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar šķidruma apjoma traucējumiem organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar barības uzņemšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar zarnu satura izvadīšanas traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpe cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, pielietojot nepieciešamos līdzekļus, nodrošinot drošu darba vidi un veicot pacienta pārvietošanu atbilstoši ergonomijas principiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar kustību un balsta sistēmas traucējumiem, atpūtas un miega traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar neiroloģiskām saslimšanām. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana vardarbībā cietušiem pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Transkulturālas aprūpes praktiskie aspekti. Starpkultūru komunikācija multikulturālā vidē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Doenges, Marilynn E., Nursing care plans : guidelines for individualizing client care across the life span / Marilynn E. Doenges, Mary Frances Moorhouse, Alice C. Murr. Edition 9. Philadelphia : F.A. Davis Company, ©2014.
Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 11. izdevums, Latvijas Māsu asociācija.
Alfaro- LeFevre R. Applying Nursing Process: A Tool for Critical Thinking. 7 Edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2010.
Biksone, Gaļina, Solis pa solim pacientu konsultēšanā: rekomendācijas pareizai zāļu lietošanai un pacienta izglītošanai / Gaļina Biksone, Atis Behmanis; Rīga: Aptieku apvienība, 2016
Papildu literatūra
Ellis, Peter. Evidence-based practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles : 2016.
Kim D Cooper “Virtual Clinical Excursion”. Elsevier, 2014.
Nursing Today transition and trends / [edtied by] JoAnn Zerwekh, Ashley Zerwekh Garneau. 7th ed. St. Louis : Elsevier Saunders, c2012.
Howatson-Jones, Lioba Reflective practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles, Calif. : SAGE ; Learning Matters, ©2016.
Nursing care plans : guidelines for individualizing client care across the life span / Marilynn E. Doenges, Mary Frances Moorhouse, Alice C. Murr. Edition 9. Philadelphia : F.A. Davis Company, ©2014.
Kolčanovs B., Zankovska-Odiņa S., Zālītis K. Atšķirīgs klients daudzveidīgā Latvijā. Latvijas Cilvēktiesību centrs, 2011
Purēns, V. Ētika : mācību grāmata. Rīga : RaKa, 2016. 165 lpp. Šifrs: 17(075.3)/ P 54
Pojman, L.P. Environmental ethics Reading in Theory and Application. United States Militar Academy. USA Wadsworth/Thomson Learning 10 Davis Drive, Belmont, CA., 2005
Citi informācijas avoti
Pain: Clinical Update. www.iasp-pain.org.
INTERCULTURAL EDUCATION FOR NURSES health and social care professionals http://ieneproject.eu/index.php