Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihiatrija ergoterapijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_135
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
4,50
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās. Izprast un pielietot konceptuālos prakses modeļus psihiatrijā, veicināt izpratni par teorētisko zināšanu integrāciju ergoterapeita darba procesā un nodarbju disfunkciju pacientiem/klientiem ar garīgās veselības traucējumiem. Izprast, analizēt un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes.

Priekšzināšanas

Zināšanas par konceptuālajiem prakses modeļiem, zināšanas psihiatrijā, farmakoloģijā, radošajās aktivitātēs, psiholoģijā un ētikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais spēs raksturot biežāk sastopamos garīgās veselības traucējumus, izvēlēties un analizēt atbilstošus konceptuālos prakses modeļus, definēt ergoterapeita lomu un taktiku psihiatriskajā rehabilitācijā personām ar garīgās veselības traucējumiem, izskaidrot un pamatot pacienta/klienta novērtēšanai izmantojamo standartizēto instrumentu pielietošanu, identificēt nodarbes veikšanas disfunkciju, pamatot un izskaidrot izvēlētā terapijas plāna sastādīšanu un metodes.

Prasmes

1.Studējošais spēs lietot profesionālo terminoloģiju, ievērot ētiskos aspektus saskarsmē, izmantot atbilstošus konceptuālos prakses modeļus un terapeitiskās pieejas, novērtēt un analizēt nodarbju disfunkciju, demonstrēt praktiskas iemaņas pacienta/klienta novērtēšanā, izmantojot novērošanas metodes un standartizētus instrumentus, pamatot terapijas plāna sastādīšanu, kritiski izvērtēt un argumentēt terapijas metožu izvēli, demonstrēt terapijas plāna realizēšanu, izmantojot dažādas metodes, novērtēt terapijas efektivitāti, dokumentēt terapijas procesu, kritiski analizēt literatūru.

Kompetences

1.Izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes, studējošais spēs identificēt nodarbes problēmas psihisko saslimšanu gadījumā, formulēt nodarbju disfunkciju, analizēt un interpretēt iegūto informāciju, izstrādāt un pielietot efektīvu, uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju. Izvērtēt terapijas efektivitāti.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Klīnisko gadījumu analīze, atbilstoši studiju kursa tematikai, izmantojot uz problēmu vērstu mācīšanās metodi, prezentācijas sagatavošana, darbs grupās. Klīniskā gadījuma sagatavošana atbilstoši studiju kursa tematikai – studenta patstāvīgais darbs ar individuālu vērtējumu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Studiju kursa ietvaros veikta klientu/pacientu intervēšana, atbilstošu novērtēšanas instrumentu pielietošana, iegūto datu analīze un interpretācija, terapijas plāna sastādīšana, atbilstošu terapijas metožu izvēle un to demonstrēšana. Klīnisko gadījumu analīze – teorētisko un praktisko iemaņu demonstrēšana, atbilstoši studiju kursa tematikai. Zinātniskā raksta prezentācija. Klīniskais gadījums 33%, zinātniskā raksta prezentācija 33%, rakstisks pārbaudījums 34%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Er­go­te­ra­pi­jas psi­hi­at­ri­jā vēs­tu­ris­kie as­pek­ti. Psihiatrijas vēsture Latvijā, ārstniecības un rehabilitācijas aprūpes formas. Er­go­te­ra­pei­ta lo­ma psi­hi­at­ris­ka­jā re­ha­bi­li­tā­ci­jā. Darbs grupās – sagatavot ziņojumu diskusijai par garīgās veselības aprūpi Latvijā, normatīvajiem aktiem, pacientu tiesībām, stig­matizāciju.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
  1. Saskarsmes īpatnības darbā ar psihiski slimiem cilvēkiem.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
  1. Empātiskās intervēšanas prasmes.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
  1. Ergoterapijas novērtēšanas metodes, novērošana un standartizēti instrumenti psihiatrijas praksē.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
  1. Pacienta ar psihiskiem traucējumiem intervēšana un novērtēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
  1. Šizofrēnija, afektīvie traucējumi: depresija, mānija, bipolāri traucējumi, ēšanas traucējumi, demence. Ergoterapeita taktika. Klīnisko gadījumu analīze.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
  1. Klīniskā gadījuma izstrāde. Terapijas plāns un tā realizācija.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
  1. Individuāla klīnisko gadījumu analīze, izmantojot KNVM procesa astoņus soļus.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
  1. Literatūras seminārs – uz pierādījumiem balstītas metodes personām ar garīgās veselības traucējumiem.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
  1. Individuālo klīnisko gadījumu analīzes prezentācija. Atgriezeniskā saite.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,50
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Occupational Therapy in Mental Health : a Vision for Participation / editors, Catana Brown, Virginia C. Stoffel ; associate editor, Jaime Phillip Munõz. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2019

2.

Jennifer Creek, Lesley Lougher. Occupational Therapy and Mental Health. 6th edition, Churchill Livingstone, 2022

3.

Crystal A.Gateley, Sherry Borcherding. Documentation Manual for Occupational Therapy writing SOAP Notes. 3rd edition, Slack incoroprated, 2012. (akceptējams izdevums)

4.

Ingrid Soderback International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer, 2015. 2nd ed.

Papildu literatūra

1.

Gerald C. Davidson, Abnormal psychology, 8-th edition, John Wiley&Sons, Inc., 2022

2.

Barbara J.Hemphill-Pearson, Assessment in Occupational Therapy Mental Health, SLACK incorporated, 2020. 4th ed.

3.

Juhans Kulbergs, Dinamiskā psihiatrija, Jumava, 2001

4.

Willard & Spackman’s. Occupational Therapy. Lippincott Williams& Wilkins, 2014

Citi informācijas avoti

1.

American Journal of Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti.

;