Psihiatrija ergoterapijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais spēs raksturot biežāk sastopamos garīgās veselības traucējumus, izvēlēties un analizēt atbilstošus konceptuālos prakses modeļus, definēt ergoterapeita lomu un taktiku psihiatriskajā rehabilitācijā personām ar garīgās veselības traucējumiem, izskaidrot un pamatot pacienta/klienta novērtēšanai izmantojamo standartizēto instrumentu pielietošanu, identificēt nodarbes veikšanas disfunkciju, pamatot un izskaidrot izvēlētā terapijas plāna sastādīšanu un metodes.
Prasmes
1.Studējošais spēs lietot profesionālo terminoloģiju, ievērot ētiskos aspektus saskarsmē, izmantot atbilstošus konceptuālos prakses modeļus un terapeitiskās pieejas, novērtēt un analizēt nodarbju disfunkciju, demonstrēt praktiskas iemaņas pacienta/klienta novērtēšanā, izmantojot novērošanas metodes un standartizētus instrumentus, pamatot terapijas plāna sastādīšanu, kritiski izvērtēt un argumentēt terapijas metožu izvēli, demonstrēt terapijas plāna realizēšanu, izmantojot dažādas metodes, novērtēt terapijas efektivitāti, dokumentēt terapijas procesu, kritiski analizēt literatūru.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes, studējošais spēs identificēt nodarbes problēmas psihisko saslimšanu gadījumā, formulēt nodarbju disfunkciju, analizēt un interpretēt iegūto informāciju, izstrādāt un pielietot efektīvu, uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju. Izvērtēt terapijas efektivitāti.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Ergoterapijas psihiatrijā vēsturiskie aspekti. Psihiatrijas vēsture Latvijā, ārstniecības un rehabilitācijas aprūpes formas. Ergoterapeita loma psihiatriskajā rehabilitācijā. Darbs grupās – sagatavot ziņojumu diskusijai par garīgās veselības aprūpi Latvijā, normatīvajiem aktiem, pacientu tiesībām, stigmatizāciju.
-
Saskarsmes īpatnības darbā ar psihiski slimiem cilvēkiem.
-
Empātiskās intervēšanas prasmes.
-
Ergoterapijas novērtēšanas metodes, novērošana un standartizēti instrumenti psihiatrijas praksē.
-
Pacienta ar psihiskiem traucējumiem intervēšana un novērtēšana.
-
Šizofrēnija, afektīvie traucējumi: depresija, mānija, bipolāri traucējumi, ēšanas traucējumi, demence. Ergoterapeita taktika. Klīnisko gadījumu analīze.
-
Klīniskā gadījuma izstrāde. Terapijas plāns un tā realizācija.
-
Individuāla klīnisko gadījumu analīze, izmantojot KNVM procesa astoņus soļus.
-
Literatūras seminārs – uz pierādījumiem balstītas metodes personām ar garīgās veselības traucējumiem.
-
Individuālo klīnisko gadījumu analīzes prezentācija. Atgriezeniskā saite.
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Occupational Therapy in Mental Health : a Vision for Participation / editors, Catana Brown, Virginia C. Stoffel ; associate editor, Jaime Phillip Munõz. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2019
Jennifer Creek, Lesley Lougher. Occupational Therapy and Mental Health. 6th edition, Churchill Livingstone, 2022
Crystal A.Gateley, Sherry Borcherding. Documentation Manual for Occupational Therapy writing SOAP Notes. 3rd edition, Slack incoroprated, 2012. (akceptējams izdevums)
Ingrid Soderback International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer, 2015. 2nd ed.
Papildu literatūra
Gerald C. Davidson, Abnormal psychology, 8-th edition, John Wiley&Sons, Inc., 2022
Barbara J.Hemphill-Pearson, Assessment in Occupational Therapy Mental Health, SLACK incorporated, 2020. 4th ed.
Juhans Kulbergs, Dinamiskā psihiatrija, Jumava, 2001
Willard & Spackman’s. Occupational Therapy. Lippincott Williams& Wilkins, 2014
Citi informācijas avoti
American Journal of Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti.