Plaukstas ortozēšanas principi
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Pilnveidot prasmes novērtēt plaukstas funkciju; apgūt prasmes noteikt plaukstas funkcijas problēmas un izvērtēt plaukstas ortozes nepieciešamību; apgūt pamatprasmes izgatavot vienkāršas statiskas plaukstas ortozes no dažādiem materiāliem; pilnveidot prasmi kritiski un neatkarīgi spriest, spriedumos izmantot apgūtas zināšanas par uz pierādījumiem balstītu praksi.
Priekšzināšanas
Nepieciešamas priekšzināšanas par cilvēka anatomiju (rokas anatomija), fizioloģiju, par kustību balsta aparāta biomehāniku.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students iegūs pamatzināšanas klasificēt plaukstas ortozes un atpazīt ortozēšanas materiālus, kā arī aprakstīt un plānot ortozēšanas procesu.
Prasmes
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students apgūs pamatprasmes un spēs risināt ar rokas funkcijas traucējumiem saistītas problēmas, novērtēt plaukstas funkcijas, izmantojot noteiktus mērījumus, izgatavot un/vai pielāgot vienkārša principa statiskas plaukstas ortozes un novērtēt to atbilstību personas vajadzībām.
Kompetences
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai diskutētu par plaukstas ortozēšanas jautājumiem, pieņemtu un pamatotu klīniskus lēmumus par vienkāršu plaukstas ortožu izgatavošanu atbilstoši personas vajadzībām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuālais darbs – gatavošanās nodarbībām un plaukstas ortožu izgatavošana, dalība grupas darba – referāta un prezentācijas sagatavošanā par izvēlēto tēmu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
• aktīva un rezultatīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; mutisko atbilžu kvalitāte; • laikus iesniegts, kvalitatīvi izpildīts rakstiskais grupas mājas darbs – referāts un tā prezentācija studiju kursa beigās; • izgatavotas vismaz divas plaukstas ortozes; • referāta un tā prezentācijas ar ortožu demonstrāciju kvalitāte; • kursa beigās – nodarbību ieskaite. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Plaukstas ortozēšana – problēmu risināšanas process.
Ortozēšanas materiāli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Plaukstas ortožu izgatavošanas process.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Plaukstas ortožu izgatavošanas process.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Gatavo ortožu demonstrācija. Rekomendācijas ortožu lietotājiem. Ortožu novērtēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lannin Marshman, N., Novak, I. (2017). Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment. In Michael Curtin, Matthew Molineux, Jo-Anne Supyk (Eds.), Occupational Therapy and Physical Dysfunction: Enabling Occupation, (pp. 507-526). Australia: Elsevier. 7th ed.
Deshaies, L. D. (2014). Upper extremity orthoses. In M. V. Radomski (Eds.), Occupational therapy for physical dysfunction (7th ed.). (pp. 421-464). Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins. (Jaunāks izdevums nav izdots)
Quick C. D., Bejarno P. (2014). Construction of hand splints. Chapter 16 in Radomski V. (edit) Occupational therapy for physical dysfunction (7th ed.). (pp. 465-487). Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins. (Jaunāks izdevums nav izdots)
Papildu literatūra
Turner A., Foster M., Johnson S. E. (2002). "Rheumatoid arthritis” in “Occupational therapy and physical disfunction” 5th edition.
Coppard B. M., Lohman H. (2020). Introduction to Orthotics. Mosby, 336 p. 5th ed.
Rennie, HJ. (1996). Evaluation of the effectiveness of a metacarpophalangeal ulnar deviation orthosis. J Hand Ther. 1996 Oct-Dec;9(4):371-7.