Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Fizioterapija zobārstniecībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_188
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt ar fizioterapijas nozari, tās iespējām un efektivitātes pierādījumiem zobārstniecības pacientiem, lai veicinātu interdisciplināro sadarbību starp zobārstiem un fizioterapeitiem, veidojot un realizējot kompleksas, efektīvas zobārstniecības pacientu ārstēšanas stratēģijas. Veidot izpratni par un attīstīt prasmi izvēlēties un pielietot fizioterapijas pašpalīdzības stratēģijas (tehnikas), lai novērstu vai mazinātu savas veselības riskus kontekstā ar zobārsta profesionālo darbu.

Priekšzināšanas

Normālā anatomija un fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, fizikas vai biomehānikas pamata principi.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Vispārējs priekšstats fizioterapijas pamata konceptos, izmeklēšanas un ārstēšanas stratēģijās, fizioterapijas iespējās dažādu pacientu ārstēšanā, profilaksē un veselības veicināšanā. Studenti raksturo TML disfunkciju un miofasicālo sāpju sindromu galvas, kakla, seja un mutes reģionos – klīnisko nozīmi, fizioterapijas iespējas un efektivitāti. Apraksta miofunkcionālos traucējumus ortodontijas pacientiem, aktualitātes korekcijas iespējās, raksturo miofunkcionālo terapiju (OMT). Raksturo interdisciplinārās sadarbības iespējas un kompleksas ārstēšanas stratēģijas zobārstniecībā, to efektivitāti. Apraksta aktualitātes fizioterapijas pašpalīdzības tehniku pielietošanai, lai novērstu vai mazinātu savas veselības riskus kontekstā ar zobārsta darbu.

Prasmes

1.Novērtē TML funkciju, atpazīst disfunkciju un analizē tās cēloņus. Atpazīst miofasciālā sāpju sindroma raksturīgos paternus galvas, kakla, sejas un mutes reģionos un veic attiecīgo muskuļu trigger punktu palpāciju. Atpazīst miofunkcionālo traucējumu esamību vai risku, analizē cēloņus. Lieto miofunkcionālo traucējumu skrīninga instrumentu NOT-S un interpretē tā rezultātus. Plāno atbilstošu kompleksu pacienta ārstēšanu ar interdisciplināru sadarbību. Lieto fizioterapijas pašpalīdzības stratēģijas, lai novērstu/ mazinātu savas veselības riskus, kontekstā ar zobārsta darbu.

Kompetences

1.Izvērtē un klīniskajā spriešanas procesā iekļauj galvas, kakla un sejas un mutes reģionu fiziskos funkcionālos traucējumus vai to attīstības risku zobārstniecības pacientiem, veidojot interdisciplināru sadarbību ar fizioterapeitu, lai nodrošinātu atbilstošu un efektīvu ārstēšanas stratēģiju. Izvēlas piemērotas pašpalīdzības stratēģijas, lai mazinātu/ novērstu savas veselības riskus, kontekstā ar zobārsta darbu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Jaunāko zinātnisko publikāciju lasīšana, atziņu apkopošana un refleksija (saistībā ar klīnisko praksi). Klīnisko gadījumu analīze, integrējot uz pierādījumiem balstītu praksi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – apgūstamo prasmju attīstīšana. Dalība klīnisko gadījumu apspriešanā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iepazīšanās ar fizioterapiju – pamata teorētiskie koncepti; izmeklēšanas, novērtēšanas un ārstēšanas koncepti; iespējas un efektivitātes pierādījumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fizioterapijas paš-palīdzības stratēģijas (metodes), lai mazinātu/ novērstu veselības riskus, saistībā ar zobārsta profesionālo darbu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fizioterapijas paš-palīdzības stratēģijas (metodes), lai mazinātu/ novērstu veselības riskus, saistībā ar zobārsta profesionālo darbu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioterapija zobārstniecībā – TML un miofasciālais sāpju sindroms (galvas, kakla, sejas un mutes reģioni).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioterapija zobārstniecībā – TML un miofasciālais sāpju sindroms (galvas, kakla, sejas un mutes reģioni).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fizioterapija zobārstniecībā – TML un miofasciālais sāpju sindroms (galvas, kakla, sejas un mutes reģioni).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fizioterapija zobārstniecībā – TML un miofasciālais sāpju sindroms (galvas, kakla, sejas un mutes reģioni).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioterapija zobārstniecībā (ortodontijā) – miofunkcionālie traucējumi (izmeklēšana, novērtēšana, ārstēšana), elpošanas stereotips un orofaciālie miofunkcionālie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioterapija zobārstniecībā (ortodontijā) – miofunkcionālie traucējumi (izmeklēšana, novērtēšana, ārstēšana), elpošanas stereotips un orofaciālie miofunkcionālie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fizioterapija zobārstniecībā (ortodontijā) – miofunkcionālie traucējumi (izmeklēšana, novērtēšana, ārstēšana), elpošanas stereotips un orofaciālie miofunkcionālie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioterapija zobārstniecībā – specifiski stāvokļi, kombinētas ārstēšanas metodikas un to efektivitātes pierādījumi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

E - studiju materiāli/E - study materials

Papildu literatūra

1.

Travell, Simons & Simons’ Myofascial Pain and Dysfunction : the trigger point manual, 2019

2.

Kendall F.P., Kendall E., Creary Mc., Provance P.G. Muscles : Testing and Functions with Posture and Pain. Williams &Wilkins, 2010

3.

Kisner C., Colby L.A. Therapeutic exercise: foundations and techniques. F.A.Davis Company, 2018.

Citi informācijas avoti

1.

RSU elektroniskās datu bāzes