Fizioterapija zobārstniecībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Vispārējs priekšstats fizioterapijas pamata konceptos, izmeklēšanas un ārstēšanas stratēģijās, fizioterapijas iespējās dažādu pacientu ārstēšanā, profilaksē un veselības veicināšanā. Studenti raksturo TML disfunkciju un miofasicālo sāpju sindromu galvas, kakla, seja un mutes reģionos – klīnisko nozīmi, fizioterapijas iespējas un efektivitāti. Apraksta miofunkcionālos traucējumus ortodontijas pacientiem, aktualitātes korekcijas iespējās, raksturo miofunkcionālo terapiju (OMT). Raksturo interdisciplinārās sadarbības iespējas un kompleksas ārstēšanas stratēģijas zobārstniecībā, to efektivitāti. Apraksta aktualitātes fizioterapijas pašpalīdzības tehniku pielietošanai, lai novērstu vai mazinātu savas veselības riskus kontekstā ar zobārsta darbu.
Prasmes
1.Novērtē TML funkciju, atpazīst disfunkciju un analizē tās cēloņus. Atpazīst miofasciālā sāpju sindroma raksturīgos paternus galvas, kakla, sejas un mutes reģionos un veic attiecīgo muskuļu trigger punktu palpāciju. Atpazīst miofunkcionālo traucējumu esamību vai risku, analizē cēloņus. Lieto miofunkcionālo traucējumu skrīninga instrumentu NOT-S un interpretē tā rezultātus. Plāno atbilstošu kompleksu pacienta ārstēšanu ar interdisciplināru sadarbību. Lieto fizioterapijas pašpalīdzības stratēģijas, lai novērstu/ mazinātu savas veselības riskus, kontekstā ar zobārsta darbu.
Kompetences
1.Izvērtē un klīniskajā spriešanas procesā iekļauj galvas, kakla un sejas un mutes reģionu fiziskos funkcionālos traucējumus vai to attīstības risku zobārstniecības pacientiem, veidojot interdisciplināru sadarbību ar fizioterapeitu, lai nodrošinātu atbilstošu un efektīvu ārstēšanas stratēģiju. Izvēlas piemērotas pašpalīdzības stratēģijas, lai mazinātu/ novērstu savas veselības riskus, kontekstā ar zobārsta darbu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Jaunāko zinātnisko publikāciju lasīšana, atziņu apkopošana un refleksija (saistībā ar klīnisko praksi). Klīnisko gadījumu analīze, integrējot uz pierādījumiem balstītu praksi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – apgūstamo prasmju attīstīšana.
Dalība klīnisko gadījumu apspriešanā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar fizioterapiju – pamata teorētiskie koncepti; izmeklēšanas, novērtēšanas un ārstēšanas koncepti; iespējas un efektivitātes pierādījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Fizioterapijas paš-palīdzības stratēģijas (metodes), lai mazinātu/ novērstu veselības riskus, saistībā ar zobārsta profesionālo darbu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Fizioterapijas paš-palīdzības stratēģijas (metodes), lai mazinātu/ novērstu veselības riskus, saistībā ar zobārsta profesionālo darbu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioterapija zobārstniecībā – TML un miofasciālais sāpju sindroms (galvas, kakla, sejas un mutes reģioni).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioterapija zobārstniecībā – TML un miofasciālais sāpju sindroms (galvas, kakla, sejas un mutes reģioni).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Fizioterapija zobārstniecībā – TML un miofasciālais sāpju sindroms (galvas, kakla, sejas un mutes reģioni).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Fizioterapija zobārstniecībā – TML un miofasciālais sāpju sindroms (galvas, kakla, sejas un mutes reģioni).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioterapija zobārstniecībā (ortodontijā) – miofunkcionālie traucējumi (izmeklēšana, novērtēšana, ārstēšana), elpošanas stereotips un orofaciālie miofunkcionālie traucējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioterapija zobārstniecībā (ortodontijā) – miofunkcionālie traucējumi (izmeklēšana, novērtēšana, ārstēšana), elpošanas stereotips un orofaciālie miofunkcionālie traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Fizioterapija zobārstniecībā (ortodontijā) – miofunkcionālie traucējumi (izmeklēšana, novērtēšana, ārstēšana), elpošanas stereotips un orofaciālie miofunkcionālie traucējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioterapija zobārstniecībā – specifiski stāvokļi, kombinētas ārstēšanas metodikas un to efektivitātes pierādījumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
E - studiju materiāli/E - study materials
Papildu literatūra
Travell, Simons & Simons’ Myofascial Pain and Dysfunction : the trigger point manual, 2019
Kendall F.P., Kendall E., Creary Mc., Provance P.G. Muscles : Testing and Functions with Posture and Pain. Williams &Wilkins, 2010
Kisner C., Colby L.A. Therapeutic exercise: foundations and techniques. F.A.Davis Company, 2018.
Citi informācijas avoti
RSU elektroniskās datu bāzes