Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Supervizora personības kvalitātes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_133
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt iespēju maģistrantiem attīstīt ar studējošo personības kvalitātēm saistītās profesionālās kompetences: empātiju, sevis apzināšanos un pašrefleksiju, apzinātību un klātbūtni, stresa vadības un pašregulācijas prasmes, lai atpazītu un novērstu profesionālās izdegšanas risku.

Priekšzināšanas

Apgūts studiju kurss "Supervizora profesionālā darbība".

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie apraksta supervizora darbam nepieciešamos personības raksturojumus un kompetences, skaidro sadarbības alianses nosacījumus.

Prasmes

1.Studējošie mērķtiecīgi pilnveido savas profesionālās prasmes, izprotot nepārtrauktas kvalifikācijas pilnveidošanas nozīmi. Pielieto analītiskās, pašrefleksijas un pašregulācijas iemaņas stresa mazināšanai un pašaprūpei supervīzijas procesā. Piemēro apzinātības prakses elementus, relaksāciju, vizualizāciju.

Kompetences

1.Studējošie reflektē par savām prasmēm un pieredzi un sniedz atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Novērtē sev piemītošo kompetenci un izvirza uzdevumus savai tālākajai profesionālajai attīstībai balstoties supervizora profesijas standartā iekļautajās prasmēs, zināšanās un kompetencēs. Veido pamatotu profesionālās izaugsmes plānu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Patstāvīgi nostiprināt studiju kursa materiālu par profesionālajām kompetencēm, lasot norādītos avotus, veicot piezīmes darba lapā. Veikt pašreflektīvu analīzi par savas personības iezīmēm, kas ir veicinošas un kas traucējošas supervizora darbā, fiksēt un reflektēt saņemtās atgriezeniskās saites pieredzes dienasgrāmatā. Fiksēt savu pieredzi dienasgrāmatā, izvēloties piemērotas pašregulācijas tehnikas un praktizējot tās ikdienā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Eseja

20,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Savu kompetenču novērtējums.

2.

Profesionālās attīstības plāns

80,00% no gala vērtējuma
10 balles

Visa kursa laikā veikti ieraksti profesionālās darbības dienasgrāmatā, reflektējot par profesionālo kompetenču attīstību. Jāiesniedz 3 galvenās atziņas no dienasgrāmatā rakstītā(10%). Dalība ikgadējā Supervīzijas dienu konferencē, fiksējot 3 galvenās atziņas, kas iegūtas konferencē (20%).

Iesniegts un prezentēts darbs par savas tālākās profesionālās attīstības plānu, ietverot savu kompetenču attīstības novērtējumu un savu kompetenču attīstības plānošanu (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Supervizora profesionālā kompetence. Personības briedums.
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā tiks aplūkots profesionālās kompetences jēdziens, dažādi jēdziena skaidrojumi. Studenti apgūs supervizora profesionālās kompetences- galvenās zināšanas, prasmes, attieksmes, kas ir būtiskas supervizora darbā. Pētījumos tiek pamatota supervizora kompetence kā viens no nozīmīgākajiem faktoriem, kas raksturo supervīzijas kvalitāti.

Tiek pamatota personības brieduma loma supervizora profesijā: pašapziņa un pašrefleksija, atbildība, emocionāla inteliģence, empātija, cieņa, autonomija, spēja mācīties. Sociālā atbildība- ieinteresētība sabiedrības labumā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Supervizora personības kvalitātes, laba skolotāja un laba speciālista īpašības.
Apraksts

Anotācija:

Nodarbībā studējošie formulē supervizoram nepieciešamās personības kvalitātes: "Kādas īpašības piemīt labam skolotājam, atbalstītājam un vadītājam?". Ar metodes " Motivācija. Vērtības. Vajadzības. " kartīšu palīdzību studējošie veido efektīva supervizora personības profilu.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Supervizora personība, supervīzijas attiecības, empātijas loma sadarbības veidošanā.
Apraksts

Lekcijā tiek sniegts priekšstats par supervizora personības nozīmi un ietekmi uz supervīzijas kvalitāti. Studējošie tiek iepazīstināti ar veiksmīgu profesionālo attiecību veidošanas pamatprincipiem. Tiek raksturots empātijas jēdziens, tās loma supervīzijā un attīstības iespējas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Supervīzijas attiecības, alianse, klātbūtnes, pašrefleksijas, ķermeņa apzinātības prasmes.
Apraksts

Nodarbībā studējošie izmantojot lomu spēles, analizē supervizoram nepieciešamās kvalitātes, kas veicina attiecību veidošanu ar supervizējamo un vai grupu. Diskutējot mazās grupās formulē (balstoties pieredzē) veiksmīgas darba alianses parametrus. Studējošie trenē pašrefleksijas prasmi. Tiek doti uzdevumi apzinātības trenēšanai - meditācija un uzdevumi ķermeņa apzinātībai izmantojot kustību un deju.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Stresa situācijas supervīzijas praksē, stresa vadības principi. Profesionālas izdegšanas prevence.
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar dažādām stresa teorijām (bioloģiskās pieejas, psiholoģiskās pieejas, sociāli psiholoģiskās pieejas). Darba stresa modeļi. Balstoties pētījumu datos tiek sniegts priekšstats par stresa avotiem dažādās profesionālās darbības vidēs. Studējošie tiek iepazīstināti ar dažādiem stresu mazinošiem paņēmieniem (darbs ar ķermeni, elpošanas vingrinājumi, stresa avotu karte u.c.) un preventīviem pasākumiem, kas mazina profesionālās izdegšanas riskus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Stresa situāciju izpēte, stresa vadības principu lietošana.
Apraksts

Anotācija:

Nodarbībā tiek piedāvāts studējošiem izpildīt testu, lai noteiktu darba stresa līmeni. Studējošie pāros dalās ar savā profesionālā darbībā novērotiem stresoriem, analizē to iemeslus un meklē iespējamos risinājumus. Grupā tiek apkopoti dažādām profesionālās darbības jomām raksturīgie stresori. Studējošie diskutē par supervīzijas pielietojumu stresa mazināšanai.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
6 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Labbūtības jēdziens. Rūpes par sevi, pašaprūpes prasmes – relaksācija, vizualizācija, apzinātības prakse.
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar labbūtības jēdzienu, dažādām teorijām (Deci@Ryan pašnoteikšanās teorija, biopsihosociālie un integratīvie modeļi u.c.), dažādām labbūtību veicinošām darbībām un metodēm.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Pašaprūpes prasmju izpēte, apguve, pielietošana.
Apraksts

Anotācija:

Nodarbībā studējošie dalās pieredzē par dažādu labbūtību veicinošu metožu izmantošanu. Studējošie izmēģina dažādas grupas biedru un pasniedzēja demonstrētās metodes (meditācija, elpošanas vingrinājumi, ķermeņa/kustību relaksācija, vizuāli plastiskās metodes u.c.)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Savas supervizora kompetences novērtējums, pašrefleksija un atgriezeniskā saikne.
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar supervizora profesijas standartā noteiktām profesionālās darbības kompetencēm kā arī ar ANSE (Association of National Organisations for Supervision in Europe) izstrādāto kompetenču modeli.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Darbs ar supervizora kompetences novērtējumu, atgriezeniskās saiknes došana un saņemšana.
Apraksts

Anotācija;

Nodarbībā studējošie izvērtē savas profesionālai darbībai nepieciešamās kompetences (piemīt, nepiemīt, daļēji piemīt). Reflektē mazās grupās par faktoriem, kas palīdz pilnveidot profesionālās kompetences. Sniedz atgriezenisko saiti citiem grupas biedriem par mācību laikā novērotām profesionālām kompetencēm.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Profesionālā tālākattīstība kā ētiska un profesionāla atbildība.
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar nosacījumiem profesionāli atbildīgas un ētiskas prakses tālākattīstībā (nepārtraukta mācīšanās, pašrefleksija, supervīzija, intervīzija un meta supervīzija, pētījumu veikšana, ētisko dilemmu apzināšanās).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Profesionālās tālākizglītības plāna veidošana.
Apraksts

Anotācija:

Nodarbībā studējošie balstoties personīgā profesionālo kompetenču izvērtējumā, izstrādā profesionālās attīstības plānu. Kādas kompetences nepieciešams pilnveidot, kādā veidā to iespējams izdarīt, kādā laika posmā plānots to izdarīt, kāds atbalsts nepieciešams tā realizācijai, kādi ir iespējamie riski, kādi ir resursi? Studējošie prezentē veikto darbu.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
6 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, Mihailova (Sast.). (2017). Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse. RSU.

2.

Falender, C. A., Cornish, J. A. E., Goodyear, R., et.al. (2004). Defining Competencies in Psychology Supervision: A Consensus Statement. Journal of Clinical Psychology, 60(7)

3.

Aasheim, L. L. (2012). Practical Clinical Supervision for Counselors: an Experiential Guide. NY: Springer.

4.

Culbreth, J. R., & Brown, L. L. (Eds). (2010). State of the Art in Clinical Supervision. N.Y.: Routledge.

5.

Supervizora profesijas standarts

Papildu literatūra

1.

Germer, C. K., Siegel, R. D., & Fulton, P. R. (Eds.). (2005). Mindfulness and Psychotherapy. Guilford Press.

2.

Hanson, R. (2009). Buddha's Brain: The Practical Neuroscience of Happiness, Love, and Wisdom. New Harbinger Publications.

3.

Mārtinsone, K. (Sast.) (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Rīga: RSU

4.

Mārtinsone, K., Regzdiņa- Pelēķe, L. (Sast.) (2020). Personība un psiholoģiskā palīdzība Latvijā: (paš) pieredzes stāsti. Rīga: RSU

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Supervision

2.

Journal of Clinical Supervision

3.

Journal of Supervision and Training