Supervizora personības kvalitātes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie apraksta supervizora darbam nepieciešamos personības raksturojumus un kompetences, skaidro sadarbības alianses nosacījumus.
Prasmes
1.Studējošie mērķtiecīgi pilnveido savas profesionālās prasmes, izprotot nepārtrauktas kvalifikācijas pilnveidošanas nozīmi. Pielieto analītiskās, pašrefleksijas un pašregulācijas iemaņas stresa mazināšanai un pašaprūpei supervīzijas procesā. Piemēro apzinātības prakses elementus, relaksāciju, vizualizāciju.
Kompetences
1.Studējošie reflektē par savām prasmēm un pieredzi un sniedz atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Novērtē sev piemītošo kompetenci un izvirza uzdevumus savai tālākajai profesionālajai attīstībai balstoties supervizora profesijas standartā iekļautajās prasmēs, zināšanās un kompetencēs. Veido pamatotu profesionālās izaugsmes plānu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt studiju kursa materiālu par profesionālajām kompetencēm, lasot norādītos avotus, veicot piezīmes darba lapā. Veikt pašreflektīvu analīzi par savas personības iezīmēm, kas ir veicinošas un kas traucējošas supervizora darbā, fiksēt un reflektēt saņemtās atgriezeniskās saites pieredzes dienasgrāmatā. Fiksēt savu pieredzi dienasgrāmatā, izvēloties piemērotas pašregulācijas tehnikas un praktizējot tās ikdienā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Eseja |
20,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Savu kompetenču novērtējums. |
||
|
2.
Profesionālās attīstības plāns |
80,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Visa kursa laikā veikti ieraksti profesionālās darbības dienasgrāmatā, reflektējot par profesionālo kompetenču attīstību. Jāiesniedz 3 galvenās atziņas no dienasgrāmatā rakstītā(10%). Dalība ikgadējā Supervīzijas dienu konferencē, fiksējot 3 galvenās atziņas, kas iegūtas konferencē (20%). Iesniegts un prezentēts darbs par savas tālākās profesionālās attīstības plānu, ietverot savu kompetenču attīstības novērtējumu un savu kompetenču attīstības plānošanu (50%). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Supervizora profesionālā kompetence. Personības briedums.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiks aplūkots profesionālās kompetences jēdziens, dažādi jēdziena skaidrojumi. Studenti apgūs supervizora profesionālās kompetences- galvenās zināšanas, prasmes, attieksmes, kas ir būtiskas supervizora darbā. Pētījumos tiek pamatota supervizora kompetence kā viens no nozīmīgākajiem faktoriem, kas raksturo supervīzijas kvalitāti. Tiek pamatota personības brieduma loma supervizora profesijā: pašapziņa un pašrefleksija, atbildība, emocionāla inteliģence, empātija, cieņa, autonomija, spēja mācīties. Sociālā atbildība- ieinteresētība sabiedrības labumā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Supervizora personības kvalitātes, laba skolotāja un laba speciālista īpašības.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībā studējošie formulē supervizoram nepieciešamās personības kvalitātes: "Kādas īpašības piemīt labam skolotājam, atbalstītājam un vadītājam?". Ar metodes " Motivācija. Vērtības. Vajadzības. " kartīšu palīdzību studējošie veido efektīva supervizora personības profilu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Supervizora personība, supervīzijas attiecības, empātijas loma sadarbības veidošanā.
Apraksts
Lekcijā tiek sniegts priekšstats par supervizora personības nozīmi un ietekmi uz supervīzijas kvalitāti. Studējošie tiek iepazīstināti ar veiksmīgu profesionālo attiecību veidošanas pamatprincipiem. Tiek raksturots empātijas jēdziens, tās loma supervīzijā un attīstības iespējas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Supervīzijas attiecības, alianse, klātbūtnes, pašrefleksijas, ķermeņa apzinātības prasmes.
Apraksts
Nodarbībā studējošie izmantojot lomu spēles, analizē supervizoram nepieciešamās kvalitātes, kas veicina attiecību veidošanu ar supervizējamo un vai grupu. Diskutējot mazās grupās formulē (balstoties pieredzē) veiksmīgas darba alianses parametrus. Studējošie trenē pašrefleksijas prasmi. Tiek doti uzdevumi apzinātības trenēšanai - meditācija un uzdevumi ķermeņa apzinātībai izmantojot kustību un deju. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Stresa situācijas supervīzijas praksē, stresa vadības principi. Profesionālas izdegšanas prevence.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar dažādām stresa teorijām (bioloģiskās pieejas, psiholoģiskās pieejas, sociāli psiholoģiskās pieejas). Darba stresa modeļi. Balstoties pētījumu datos tiek sniegts priekšstats par stresa avotiem dažādās profesionālās darbības vidēs. Studējošie tiek iepazīstināti ar dažādiem stresu mazinošiem paņēmieniem (darbs ar ķermeni, elpošanas vingrinājumi, stresa avotu karte u.c.) un preventīviem pasākumiem, kas mazina profesionālās izdegšanas riskus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Stresa situāciju izpēte, stresa vadības principu lietošana.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībā tiek piedāvāts studējošiem izpildīt testu, lai noteiktu darba stresa līmeni. Studējošie pāros dalās ar savā profesionālā darbībā novērotiem stresoriem, analizē to iemeslus un meklē iespējamos risinājumus. Grupā tiek apkopoti dažādām profesionālās darbības jomām raksturīgie stresori. Studējošie diskutē par supervīzijas pielietojumu stresa mazināšanai. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Labbūtības jēdziens. Rūpes par sevi, pašaprūpes prasmes – relaksācija, vizualizācija, apzinātības prakse.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar labbūtības jēdzienu, dažādām teorijām (Deci@Ryan pašnoteikšanās teorija, biopsihosociālie un integratīvie modeļi u.c.), dažādām labbūtību veicinošām darbībām un metodēm. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Pašaprūpes prasmju izpēte, apguve, pielietošana.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībā studējošie dalās pieredzē par dažādu labbūtību veicinošu metožu izmantošanu. Studējošie izmēģina dažādas grupas biedru un pasniedzēja demonstrētās metodes (meditācija, elpošanas vingrinājumi, ķermeņa/kustību relaksācija, vizuāli plastiskās metodes u.c.) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Savas supervizora kompetences novērtējums, pašrefleksija un atgriezeniskā saikne.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar supervizora profesijas standartā noteiktām profesionālās darbības kompetencēm kā arī ar ANSE (Association of National Organisations for Supervision in Europe) izstrādāto kompetenču modeli. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Darbs ar supervizora kompetences novērtējumu, atgriezeniskās saiknes došana un saņemšana.
Apraksts
Anotācija; Nodarbībā studējošie izvērtē savas profesionālai darbībai nepieciešamās kompetences (piemīt, nepiemīt, daļēji piemīt). Reflektē mazās grupās par faktoriem, kas palīdz pilnveidot profesionālās kompetences. Sniedz atgriezenisko saiti citiem grupas biedriem par mācību laikā novērotām profesionālām kompetencēm. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Profesionālā tālākattīstība kā ētiska un profesionāla atbildība.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar nosacījumiem profesionāli atbildīgas un ētiskas prakses tālākattīstībā (nepārtraukta mācīšanās, pašrefleksija, supervīzija, intervīzija un meta supervīzija, pētījumu veikšana, ētisko dilemmu apzināšanās). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Profesionālās tālākizglītības plāna veidošana.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībā studējošie balstoties personīgā profesionālo kompetenču izvērtējumā, izstrādā profesionālās attīstības plānu. Kādas kompetences nepieciešams pilnveidot, kādā veidā to iespējams izdarīt, kādā laika posmā plānots to izdarīt, kāds atbalsts nepieciešams tā realizācijai, kādi ir iespējamie riski, kādi ir resursi? Studējošie prezentē veikto darbu. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Falender, C. A., Cornish, J. A. E., Goodyear, R., et.al. (2004). Defining Competencies in Psychology Supervision: A Consensus Statement. Journal of Clinical Psychology, 60(7)
Aasheim, L. L. (2012). Practical Clinical Supervision for Counselors: an Experiential Guide. NY: Springer.
Culbreth, J. R., & Brown, L. L. (Eds). (2010). State of the Art in Clinical Supervision. N.Y.: Routledge.
Papildu literatūra
Germer, C. K., Siegel, R. D., & Fulton, P. R. (Eds.). (2005). Mindfulness and Psychotherapy. Guilford Press.
Hanson, R. (2009). Buddha's Brain: The Practical Neuroscience of Happiness, Love, and Wisdom. New Harbinger Publications.
Mārtinsone, K. (Sast.) (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Rīga: RSU
Mārtinsone, K., Regzdiņa- Pelēķe, L. (Sast.) (2020). Personība un psiholoģiskā palīdzība Latvijā: (paš) pieredzes stāsti. Rīga: RSU
Citi informācijas avoti
Journal of Supervision
Journal of Clinical Supervision
Journal of Supervision and Training