Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ģimenes medicīna

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_663
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentam nepieciešamās zināšanas un praktiskās iemaņas par pacientu aprūpi primārās veselības aprūpes līmenī, pacientu izglītošanas nozīmi un slimību profilakses, veselības veicināšanas, sabiedrības veselības pasākumiem.

Priekšzināšanas

Anatomijā un fizioloģijā, patoloģiskā fizioloģijā, klīniskajā farmakoloģijā un medikamentozajā aprūpē, transkulturālajā pacientu aprūpē, vispārējās aprūpes principos, propedeitikā, iekšķīgajās slimībās.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais iegūs zināšanas par primārās veselības aprūpes organizēšanas principiem, primārās veselības aprūpes līmenī strādājošas māsas pamatuzdevumiem, pacientu aprūpes principiem primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā, profilakses jēdzienu un profilaktiskajiem pasākumiem, medicīniskās un sociālās rehabilitācijas pamatprincipiem, veselības veicināšanas jēdzienu un tā principiem, primārās veselības aprūpes līmenī strādājošas māsas uzdevumiem veselības veicināšanā un pacientu/klientu un viņu piederīgo izglītošanā veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos, profesionālās ētikas principiem, terapeitiskas saskarsmes principiem, pacientu tiesībām.

Prasmes

1.Studējošais spēs plānot, veikt un izvērtēt visu vecuma grupu pacientu aprūpi primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā; pielietot pacientu aprūpes principus aprūpes darbā primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā; plānot, organizēt un īstenot profilaktiskos pasākumus primārās veselības aprūpes ārstu praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā; plānot, organizēt un veikt vakcināciju; izglītot pacientu/klientu un viņu piederīgo veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos; pielietot medicīniskās un sociālās rehabilitācijas metodes aprūpes darbā; veidot un nodrošināt terapeitisko komunikāciju ar pacientiem/klientiem un viņu piederīgajiem, ņemot vērā psiholoģiskos, sociālos un bioloģiskos faktorus, pielietot profesionālās ētikas principus un pacientu tiesību principus; pielietot un izvērtēt kvalitātes nodrošināšanas un pilnveidošanas pasākumus aprūpes darbā.

Kompetences

1.Izmantojot iegūtās zināšanas studējošais spēs aprakstīt primārās veselības aprūpes organizēšanas pamatprincipus; pamatot un izvērtēt primārās veselības aprūpes līmenī strādājošas māsas pamatuzdevumus; novērtēt pacienta/klienta veselības stāvokli; identificēt pacienta/klienta vajadzības un noformulēt pacienta/klienta esošās aprūpes problēmas, prognozēt potenciālās aprūpes problēmas; identificēt veselības riska faktorus pacientam/klientam primārās veselības aprūpes līmenī; plānot profilaktiskos pasākumus; izstrādāt veselības veicināšanas programmas pacientu/klientu un viņu piederīgo izglītošanai veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos; noformulēt medicīniskās un sociālās rehabilitācijas pamatprincipus un metodes, to kopsakarības; analizēt profesionālās ētikas principus; formulēt pacientu tiesību principus; izvērtēt un analizēt dažādas saskarsmes situācijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Zinātniskās literatūras analīze par profilaktiskiem pasākumiem un to nozīmi, efektivitāti pacientu aprūpē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Primārās veselības aprūpes organizācijas principi. Ģimenes medicīniskās aprūpes nodrošināšana Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabiedrības veselības nodrošināšana. Profilakses nozīme, iedalījums un īstenošanas iespējas ambulatorās aprūpes līmenī.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Imunizācijas nozīme, pamatprincipi. Vakcinācijas procesa organizēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu un piederīgo izglītošana ambulatorajā praksē. Veselības veicināšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Terapeitiskas saskarsmes principi ambulatorajā praksē. Profesionālās ētikas principi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pacientu aprūpes principi primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā – māsas uzdevumi veselības veicināšanā, prakses darba organizācija. Pacientu tiesību ievērošanas principi. Higiēnas pasākumu nodrošināšana un plāna izveide ģimenes ārsta praksei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pacientu aprūpes principi primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā – bērnu aprūpes veikšana. Prakses dokumentu aprite. EKG veikšana, asins un citu analīžu veikšana(t.sk. pacientu sagatavošana, izglītošana par pareizu savākšanas tehniku). Mājas aprūpes nodrošināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pacientu/klientu un viņu piederīgo izglītošana veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos; izglītošanas programmu veidošanas principi un metodes
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pacientu/klientu un viņu piederīgo izglītošana veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos; izglītošanas programmu veidošanas principi un metodes
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Medicīniskās un sociālās rehabilitācijas principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Medicīniskās un sociālās rehabilitācijas principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Profilakses līmeņi, pielietošana praksē. Profilakse veikšana ambulatorajā praksē. Dažādu skrīningu organizēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vecu cilvēku aprūpes veikšana mājās, institucionālā aprūpe.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vecu cilvēku aprūpes veikšana mājās, institucionālā aprūpe.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Terapeitiskās saskarsmes nodrošināšana ambulatorajā praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Terapeitiskās saskarsmes nodrošināšana ambulatorajā praksē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Thomas R. Freeman. McWhinney's Textbook of Family Medicine. Oxford University Press, Incorporated. 2016

2.

Paul M. Paulman, Audrey A. Paulman, Kimberly J. Jarzynka, and Nathan P. Falk. Taylor's Manual of Family Medicine. Wolters Kluwer, 2015

3.

Ervin, Naomi E.; Kulbok, Pamela. Advanced Public and Community Health Nursing Practice 2e : Population Assessment, Program Planning and Evaluation. Springer Publishing Company, 2018

4.

Šiliņa M., Dupure I. Pacientu izglītošana- māsas kompetence.- R.: Nacionālais apgāds, 2004.- 104 lpp.8.

5.

T. Hītera Herdmane, Šigemi Kamitsura. Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija, 2018 - 2020. 11. izdevums. Rīga, Latvijas Māsu asociācija, 2020.

Papildu literatūra

1.

Sines, David; Panning, Agnes and more. Community and Public Health Nursing. John Wiley&Sons, Inc., 2013

2.

Cynthia Murray. Scope and Standards of Practice for Professional Ambulatory Care Nursing. American Academy of Ambulatory Care Nursing, 2017

3.

Maria T Codina Leik and Maria T Codina Leik. Family Nurse Practitioner Certification Intensive Review : Fast Facts and Practice Questions, Second Edition. Springer publishing Company, 2013

4.

Lobova N, Saulīte V., Paudere I. u.c.; Ambulatorās aprūpes māsas pamatspecialitāte. Mācību materiāls. – LU, Nacionālais apgāds, 2009.

Citi informācijas avoti