Ģimenes medicīna
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais iegūs zināšanas par primārās veselības aprūpes organizēšanas principiem, primārās veselības aprūpes līmenī strādājošas māsas pamatuzdevumiem, pacientu aprūpes principiem primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā, profilakses jēdzienu un profilaktiskajiem pasākumiem, medicīniskās un sociālās rehabilitācijas pamatprincipiem, veselības veicināšanas jēdzienu un tā principiem, primārās veselības aprūpes līmenī strādājošas māsas uzdevumiem veselības veicināšanā un pacientu/klientu un viņu piederīgo izglītošanā veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos, profesionālās ētikas principiem, terapeitiskas saskarsmes principiem, pacientu tiesībām.
Prasmes
1.Studējošais spēs plānot, veikt un izvērtēt visu vecuma grupu pacientu aprūpi primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā; pielietot pacientu aprūpes principus aprūpes darbā primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā; plānot, organizēt un īstenot profilaktiskos pasākumus primārās veselības aprūpes ārstu praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā; plānot, organizēt un veikt vakcināciju; izglītot pacientu/klientu un viņu piederīgo veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos; pielietot medicīniskās un sociālās rehabilitācijas metodes aprūpes darbā; veidot un nodrošināt terapeitisko komunikāciju ar pacientiem/klientiem un viņu piederīgajiem, ņemot vērā psiholoģiskos, sociālos un bioloģiskos faktorus, pielietot profesionālās ētikas principus un pacientu tiesību principus; pielietot un izvērtēt kvalitātes nodrošināšanas un pilnveidošanas pasākumus aprūpes darbā.
Kompetences
1.Izmantojot iegūtās zināšanas studējošais spēs aprakstīt primārās veselības aprūpes organizēšanas pamatprincipus; pamatot un izvērtēt primārās veselības aprūpes līmenī strādājošas māsas pamatuzdevumus; novērtēt pacienta/klienta veselības stāvokli; identificēt pacienta/klienta vajadzības un noformulēt pacienta/klienta esošās aprūpes problēmas, prognozēt potenciālās aprūpes problēmas; identificēt veselības riska faktorus pacientam/klientam primārās veselības aprūpes līmenī; plānot profilaktiskos pasākumus; izstrādāt veselības veicināšanas programmas pacientu/klientu un viņu piederīgo izglītošanai veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos; noformulēt medicīniskās un sociālās rehabilitācijas pamatprincipus un metodes, to kopsakarības; analizēt profesionālās ētikas principus; formulēt pacientu tiesību principus; izvērtēt un analizēt dažādas saskarsmes situācijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Zinātniskās literatūras analīze par profilaktiskiem pasākumiem un to nozīmi, efektivitāti pacientu aprūpē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Primārās veselības aprūpes organizācijas principi. Ģimenes medicīniskās aprūpes nodrošināšana Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības nodrošināšana. Profilakses nozīme, iedalījums un īstenošanas iespējas ambulatorās aprūpes līmenī.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Imunizācijas nozīme, pamatprincipi. Vakcinācijas procesa organizēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu un piederīgo izglītošana ambulatorajā praksē. Veselības veicināšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terapeitiskas saskarsmes principi ambulatorajā praksē. Profesionālās ētikas principi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes principi primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā – māsas uzdevumi veselības veicināšanā, prakses darba organizācija. Pacientu tiesību ievērošanas principi. Higiēnas pasākumu nodrošināšana un plāna izveide ģimenes ārsta praksei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes principi primārās veselības aprūpes ārsta praksē un/vai pacienta/klienta dzīvesvietā – bērnu aprūpes veikšana. Prakses dokumentu aprite. EKG veikšana, asins un citu analīžu veikšana(t.sk. pacientu sagatavošana, izglītošana par pareizu savākšanas tehniku). Mājas aprūpes nodrošināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu/klientu un viņu piederīgo izglītošana veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos; izglītošanas programmu veidošanas principi un metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu/klientu un viņu piederīgo izglītošana veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumos; izglītošanas programmu veidošanas principi un metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniskās un sociālās rehabilitācijas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniskās un sociālās rehabilitācijas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Profilakses līmeņi, pielietošana praksē. Profilakse veikšana ambulatorajā praksē. Dažādu skrīningu organizēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vecu cilvēku aprūpes veikšana mājās, institucionālā aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vecu cilvēku aprūpes veikšana mājās, institucionālā aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Terapeitiskās saskarsmes nodrošināšana ambulatorajā praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Terapeitiskās saskarsmes nodrošināšana ambulatorajā praksē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Thomas R. Freeman. McWhinney's Textbook of Family Medicine. Oxford University Press, Incorporated. 2016
Paul M. Paulman, Audrey A. Paulman, Kimberly J. Jarzynka, and Nathan P. Falk. Taylor's Manual of Family Medicine. Wolters Kluwer, 2015
Ervin, Naomi E.; Kulbok, Pamela. Advanced Public and Community Health Nursing Practice 2e : Population Assessment, Program Planning and Evaluation. Springer Publishing Company, 2018
Šiliņa M., Dupure I. Pacientu izglītošana- māsas kompetence.- R.: Nacionālais apgāds, 2004.- 104 lpp.8.
T. Hītera Herdmane, Šigemi Kamitsura. Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija, 2018 - 2020. 11. izdevums. Rīga, Latvijas Māsu asociācija, 2020.
Papildu literatūra
Sines, David; Panning, Agnes and more. Community and Public Health Nursing. John Wiley&Sons, Inc., 2013
Cynthia Murray. Scope and Standards of Practice for Professional Ambulatory Care Nursing. American Academy of Ambulatory Care Nursing, 2017
Maria T Codina Leik and Maria T Codina Leik. Family Nurse Practitioner Certification Intensive Review : Fast Facts and Practice Questions, Second Edition. Springer publishing Company, 2013
Lobova N, Saulīte V., Paudere I. u.c.; Ambulatorās aprūpes māsas pamatspecialitāte. Mācību materiāls. – LU, Nacionālais apgāds, 2009.