Sabiedrības veselības teorija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēs izteikties par sabiedrības veselībā izmantojamo teoriju daudzveidību dažādās tās apakšjomās; ilustrēs aktuālas sabiedrības veselības problēmas un definēs to risināšanai efektīvākās pieejas.
Prasmes
1.Atrast un sistematizēt galvenos sabiedrības veselības politiku atbalstošus dokumentus; ar pierādījumiem pamatot sabiedrības veselības problēmu izcelsmi, izskaidrot to daudzfaktoru etioloģiju; sagatavot sabiedrības veselības stāvokļa analīzi un novērtējumu konkrētā vidē; izvēlēties un aprēķināt dažādus rādītājus.
Kompetences
1.Pielietot dažādas teorijas sabiedrības veselības problēmu risināšanā un izvēlēties efektīvākās novēršanas iespējas un tās argumentēt.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Situācijas analīze, politikas izvērtēšana – sagatavoti un rakstveidā iesniegti patstāvīgie darbi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa apmeklējums, darbs mazās grupās ar prezentācijām (20%), situācijas analīze, politikas izvērtēšana noteiktā sabiedrības veselības jomā – iesniegts un prezentēts individuāls uzdevums (30%), rakstveida eksāmens (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības kā nozares un zinātnes attīstības vēsturiskajā kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Valsts loma indivīda un sabiedrības veselībā. Sabiedrības veselības dienestu un speciālistu darbības jomas un kompetences, lielākie sasniegumi sabiedrības veselības uzraudzībā pēdējā simtgadē. Sabiedrības veselības nākotnes problēmu loks.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības filozofiskie un ētiskie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Populācijas veselības makrolīmeņa un mikrolīmeņa skatījumā, veselības determinantes. Veselības sociālā un ekoloģiskā izpratne. Cēlonības koncepcija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pierādījumu veidi, to iegūšana un izmantošana. Risināmās problēmas izvēles principi. Epidemioloģija kā atbalsts uz pierādījumiem balstītai SV. Stratēģiskā plānošana kā instruments problēmu risināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstīta sabiedrības veselības politika un prakse infekcijas un ne infekciju slimību mazināšanā. Piemērs: Covid-19 pandēmijas apkarošanas stratēģijas globāli un valstī.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģijas teoriju izmantošana sabiedrības veselības pētniecībā un praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Socioloģijas teoriju izmantošanas iespējas un to lietderība sabiedrības veselības teorētisko un praktisko inovāciju ģenerēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dažādu socioloģisko konceptu – sociālais kapitāls, slimību naratīvi, veselības un slimības sociālā konstruēšana, stigma, pašnāvības sociālais konteksts, aģentūra un struktūra – nozīme un to pielietojuma varianti sabiedrības veselībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības un veselība. Socioloģisko konceptu veidošanās cēloņi un risinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Galveno teoriju, kas skaidro indivīda izturēšanos un uzvedību starp personu un sabiedrības līmenī pielietošana sabiedrības veselības praksē. Veselības uzvedības maiņas process, faktori, kas to ietekmē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanā izmantotās teorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības politikā izvirzīto mērķu un uzdevumu iedzīvināšanas process. Teoriju izmantošana programmu plānošanā, ieviešanā un novērtēšanā. Plānošanas modeļi. Prioritāšu noteikšana. Aizstāvība un lobēšana. Sabiedrības/ kopienas iesaistīšana. Valdības ietekmēšanas iespējas, mediju atbalsts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politika sabiedrības veselībā un sabiedrības veselības politika dažādos līmeņos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības politikas un programmu novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības politikas un programmu novērtēšanas veidi, dizaini, indikatori. Indikatoru piemeklēšana un izveide.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Essential Public Health, Theory and Practice. S.Gillam, J.Yates, P. Badrinath. Cambridge University Press, 2012. (ProQuestEbookCentral)
Evidence- Based Public Health. 3rd ed. Ross C.Brownson, Elizabeth A.Baker, Terry L.Leet, Katheleen N.Gillespie. Oxford University Press, 2018.
Oxford Handbook of Public Health Practice. 4th ed. Edited by: Ichiro Kawachi, Lain Lang and Walter Ricciardi. Oxford University Press, 2022
Transdisciplinary Public Health : Research, Education, and Practice. Haire-Joshu, Debra; McBride, Timothy D. John Wiley & Sons, Incorporated, 2013 (ProQuestEbookCentral)
Papildu literatūra
Managing Chronic Conditions. Experience in eight countries. Ellen Nolte, Cecile Knai, Martin McKee. European Observatory on Health System and Policies, WHO, 2008.
Developing Practice for Public Health and Health Promotion. Jennie Naidoo and Jane Wills, Bailliere Tindall. 2010
Principles of Public Health Practice. F.Douglas Scutchfield, C.William Keck. Thomson/Delmar Learning, 2003
Textbook of International Health: Global Health in a Dynamic World. 3rd ed. by Anne-Emanuelle Birn (Author), Yogan Pillay (Author), Timothy H. Holtz (Author). 2009
Ecological Public Health: Reshaping the Conditions for Good Health. Rayner, Geof; Lang, Tim. Taylor & Francis Group, 2012 (ProQuestEbookCentral)
A History of Public Health, Revised expanded version. Georg Rosen. The Johns Hopkins University Press, 2015.
Rose's strategy of preventive medicine. Geoffrey Rose. Oxford University Press, 2008.
Oxford textbook of global public health. 7th ed., edited by Roger Detels, Robert Beaglehole, Mary Ann Lansang and Martin Gulliford. Oxford University Press, 2021
Lietišķā epidemioloģija. Māris Baltiņš. Zinātne, 2003, 11- 51.
Ārvalstu studentiem/For international students:
Oxford textbook of global public health. 7th ed., edited by Roger Detels, Robert Beaglehole, Mary Ann Lansang and Martin Gulliford. Oxford University Press, 2021
Rose's strategy of preventive medicine. Geoffrey Rose. Oxford University Press, 2008.
A History of Public Health, Revised expanded version. Georg Rosen. The Johns Hopkins University Press, 2015.
Ecological Public Health: Reshaping the Conditions for Good Health. Rayner, Geof; Lang, Tim. Taylor & Francis Group, 2012 (ProQuestEbookCentral)
Citi informācijas avoti
PVO un Eiropas reģiona datu bāzes Health for All, Whosis u.c. un publikācijas www.who.int/research/en; www.who.int/whosis/en/;
Veselība 2020, https://www.spkc.gov.lv/lv/starptautiskie-dokumenti/veseliba_20201.pdf