Bērnu ķirurģiskās slimības II
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, VAS Bērnu KUS, Ārsta māja, bkk@rsu.lv, +371 67622923
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas, kas ļauj: • aprakstīt dzemdību traumu; • uzskaitīt iedzimtās ķirurģiskās patoloģijas, formulēt to prenatālās un postnatālās diagnostikas kritērijus; izstrādāt individuālu postnatālās diagnostikas un ārstēšanas plānu; • definēt jaundzimušo ķirurģisko infekciju, izklāstīt ārstēšanas taktiku; • atpazīt nabas apvidus patoloģiju, diferenciāldiagnostiku un ārstēšanas principus; • aprakstīt un attēlot shēmās jaundzimušo un bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju ķirurģiskās ārstēšanas metodes; • aprakstīt pacienta dzīves kvalitātes kritērijus pēc ķirurģiskas patoloģijas operatīvas korekcijas; • iegūt zināšanas, izpratni par jaundzimušo un bērnu vecuma ķiruģisko patoloģiju diagnostiku, ārstēšanu un pēcoperācijas novērošanu; • atpazīt netipiskas bērnu vecuma ķirurģiskas saslimšanas, izklāstīt to diferenciāldiagnostiku.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • nozīmēt medikamentus un citus farmakoloģiskos līdzekļus; • izmantot kontrastvielu diagnostikā un ārstēšanā, ņemot vērā tās iedarbības efektus un blakusparādības; • ievērot medikamentu un izmeklējumu nozīmēšanas ētiskos un deontoloģiskos aspektus; • noformulēt un pamatot izvērstu klīnisko diagnozi, pamatojot to uz diferenciāldiagnostiku, kā arī noformulēt ārstēšanas taktiku (indikācijas konservatīvai un operatīvai ārstēšanai); • izveidot individuālu pēcoperācijas novērošanas plānu; • sniegt norādījumus dzīves kvalitātes uzlabošanai pēc ķirurģisku patoloģiju korekcijas. MITC - apgūt brūču primārās apstrādes un kopšanas prasmes, aseptiku un antiseptiku - prektiskā B1 līmenī. Pacienta ar bērnu vecuma ķirurģisku patoloģiju kurēšana. Iepazīšanās ar jaunāko literatūru, kas saistās ar konkrēto bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju. Piedalīšanās apgaitā pie pacienta, diskusijās, izmeklējumos un terapijā. Akadēmiskās slimības vēstures rakstīšana, darba prezentēšana, aizstāvēšana un diskusija piedaloties Bērnu ķirurģijas katedras docētājiem.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • loģiski un argumentēti formulēt un pamatot klīnisko diagnozi bērnu vecuma iedzimto un iegūto ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • izstrādāt prenatālās un postnatālās diagnostikas un ārstēšanas taktiku iedzimto un iegūto bērnu ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • formulēt indikācijas konservatīvai un ķirurģiskai ārstēšanai; • pamatot ārstēšanas taktikas izvēli; • izvērtēt paredzamo dzīves kvalitāti iedzimtu ķirurģisko patoloģiju gadījumos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• Akadēmiskās slimības vēstures rakstīšana bērnu ķiruģiskas saslimšanas gadījumā.
• Zinātniski patstāvīgā darba veikšana:
- zinātnisku publikāciju analīze, kopsavilkumu veidošana;
- pētnieciskā darba veikšana, balstoties uz nolikumu par studentu zinātniski patstāvīgo darbu.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Cikla eksāmens sastāv no:
1. individuāla ķirurģiska pacienta gadījuma apraksta(*) un literatūras apskata Word formātā, 10 minūšu prezentācijas Powerpoint formātā un mutiskas diskusijas (**) sagatavošanas cikla laikā, kuras tiek vērtētas ar atzīmēm. Pēc diskusijas visas atzīmes tiek summētas 1 kopējā atzīmē. Prezentācijas notiek cikla 8. nodarbībā.
2. 3 situācijas uzdevumu atrisināšanas par augstāk minētajām bērnu ķirurģijas tēmām (sk. arī studiju kursa aprakstā). Iespējamā situācijas uzdevuma piemēru skat. e-studijās. Pēc situācijas uzdevumu atrisināšanas visu atbilžu atzīmes tiek summētas 1 kopējā atzīmē. Situācijas uzdevumu risināšana notiek cikla 8. nodarbībā.
Pēc eksāmena pabeigšanas 1. un 2. punktā minētās kopējās atzīmes tiks integrētas 1 galīgā studiju kursa eksāmena atzīmē.
(*) Gadījuma apraksta uzbūve: virsraksts, ziņas par autoru un darba vadītāju, apraksta kopsavilkums, ievads, gadījuma apraksts, izvērsta klīniskā diagnoze, ārstēšanas plāns, pēc ārstēšanas ilgtermiņa aprūpe, diskusija, secinājumi, references. Gadījuma apraksta garums: līdz 8 A4 formāta lappusēm ar Times New Roman 12. fontu.
(**) Visās prezentācijās un diskusijās jābūt pilnībā ievērotiem pacientu datu drošības un neizpaušanas pasākumiem.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Regulāra praktisko nodarbību apmeklēšana, aktīva līdzdalība tajās – 30%;
• Kursa apguves laikā zināšanu un prasmju kontrole pie pacienta, klīnisko gadījumu apspriešana – 20%;
• Eksāmens (rakstisks) nodarbību cikla noslēgumā: klīniskā gadījuma un atbilstošā literatūras apskata prezentācija MSWord un PowerPoint veidā un 3 situācijas uzdevumu atrisināšana – 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Akūtas sāpes vēderā dažādās bērnu vecuma grupās.
Vemšana dažādās bērnu vecuma grupās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Vēdera izejas traucējumi un rektāla asiņošana dažādās bērnu vecuma grupās.
Vēdera trauma bērna vecumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Neatliekami ķirurģiski stāvokļi jaundzimušo periodā un čūlaini nekrotisks enterokolīts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Akūtas sāpes ārpus vēdera dobuma (ekstremitātes, dzimumorgāni) dažādās bērnu vecuma grupās. Kad bērnam vajadzīga urologa konsultācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Bērna sagatavošana operācijai un aprūpe pēcoperācijas periodā. Bērns ar stomu. Bērna vecuma biežākās ķirurģiskās slimības un to atpazīšana profilaktisko apskašu laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Mīksto audu un skeleta trauma. Ambulatora brūču un skeleta imobilizāciju aprūpe.
Bērnu vecuma biežākās ortopēdiskās saslimšanas un to atpazīšana profilaktisko apskašu laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Praktiska invazīvu manipulāciju apguve RSU izglītības tehnoloģiju centrā MITC. Klīniskās prasmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Konkrētu pacientu gadījuma aprakstu prezentācijas.
Literatūras apskatu prezentācijas par gadījuma aprakstiem atbilstošām tēmām.
Situācijas uzdevumu analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bērnu ķirurģija primārās aprūpes speciālistiem. Prof. A. Pētersona redakcijā, Rīga, RSU, 2014.
Ashchraft`s Pediatric Surgery. Holcomb G.W., Murphy J.P., Ostlie D.J. 6th Edition. Elsevier Saunders, 2014.
Puri P., Hollwarth M. Pediatric Surgery – Diagnosis and Management. Springer, 2009.
Papildu literatūra
Gupta D.K. Pediatric Surgery. Diagnosis and Management. McGraw-Hill Medical. 2010.
Puri P., Höllwarth M. E. Pediatric Surgery. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 2009.
Saxena A.K. Essentials of Pediatric Endoscopic Surgery. Springer, 2009.
Zachariou Z. Pediatric Surgery Digest. Springer, 2009.