Praktiskā sporta fizioloģija un funkcionālo spēju novērtēšana
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt padziļinātas teorētiskas un praktiskas zināšanas par cilvēka organismu fizioloģisko reakciju un adaptācijas mehānismiem fiziskās slodzes laikā. Attīstīt prasmes izvērtēt indivīda funkcionālo sagatavotību, izmantojot dažādas fizioloģiskās, bioķīmiskās un antropometriskās metodes, kā arī veidot individualizētas slodzes un atjaunošanās stratēģijas.
Priekšzināšanas
Pamatzināšanas skeleta muskuļu, sirds asinsrites un elpošanas sistēmu fizioloģijā un bioķīmijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: • izskaidrot skeleta muskuļu, sirds asinsvadu un elpošanas un muskuļu sistēmu darbību miera stāvoklī un fiziskas slodzes laikā, balstoties uz organismā notiekošajiem fizioloģiskajiem un bioķīmiskajiem procesiem; • nosaukt un izskaidrot īstermiņa un ilgtermiņa fizioloģiskās un bioķīmiskās adaptācijas pretestības (spēka) un aerobo (izturības) treniņu rezultātā; • nosaukt, aprakstīt un salīdzināt atšķirīgas fiziskās veiktspējas novērtēšanas metodes (piemēram, VO₂max, submaksimālie testi, lauka testi); • izskaidrot miera metabolisma fizioloģiskos principus un RED-S sindroma cēloņus; • aprakstīt bioķīmisko parametru izmaiņas fiziskās slodzes, pārslodzes un atjaunošanās procesos; • nosaukt dažādas antropometriskās un ķermeņa kompozīcijas novērtēšanas metodes un izskaidrot to darbības principus; • nosaukt dažādas atjaunošanās metodes un izskaidrot to nozīmi sportistu veselībā un sniegumā.
Prasmes
1.Zināšanu pielietojums – spēja: • analizēt funkcionālo spēju novērtēšanas testus (piemēram, VO₂max, submaksimālie testi, EMG, EKG, spirometrija), pamatojot to ar organismā notiekošajiem fizioloģiskajiem un bioķīmiskajiem procesiem; • interpretēt gāzu apmaiņas (ventilatoriskie sliekšņi VT1, VT2), laktāta (LT1, LT2) un bioķīmisko marķieru (hormoni, enzīmi) rezultātus; • novērtēt ķermeņa kompozīciju ar dažādām metodēm (kalipometrija, bioimpedance, DEXA); • noteikt miera metobolismu un pielietot RED-S diagnostikas rīkus; • pielietot veiktspējas monitoringa metodes ikdienas darbā; • izvērtēt un pielietot atjaunošanās stratēģijas treniņu procesā.
2.Prasme risināt situāciju uzdevumus.
3.Prasme izmantot zinātnisko literatūru un interpretēt datus.
4.Prasme veikt vienkāršotus funkcionālo spēju novērtēšanas testus.
5.Komunikācijas prasmes, kas iegūtas organizētā grupu darbā.
Kompetences
1.Sekmīgi apgūstot kursu, students spēs: • integrēt zināšanas par fizioloģiskajiem un bioķīmiskajiem procesiem, skaidrojot indivīda funkcionālo spēju novērtēšanas testus, atbilstoši vecumam un dzimumam; • izstrādāt individuālu treniņu un atjaunošanās plānu, balstoties uz funkcionālo spēju novērtēšanas testa rezultātiem; • balstoties datos, novērtēt veselības riskus saistībā ar zemu enerģijas pieejamību vai pārmērīgu slodzi un koriģēt treniņu metodiku; • izvērtēt mērījumu datu uzticamību un piemērotību konkrētai populācijai; • izmantot dažādas metodes sportistu monitorēšanai ilgtermiņā; • veidot zinātniski pamatotas rekomendācijas fiziskās veiktspējas uzlabošanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Sporta zinātnes SZP apmeklējums |
-
|
Ieskaite
|
|
Studējošajam ir iespēja iegūt papildus 10% klāt studiju kursa vērtējumam, ja tiek apmeklētas 3 Sporta zinātnes SZP sēdes. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Sporta fizioloģijas un bioķīmijas kolokvijs |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Kolokvijs ietver: (a) detalizētus daudzizvēļu testus, kur tiek atprasītas specifiskas teorētiskās un praktiskās zināšanas; (b) uzdevumus, kur tiek novērtēta studentu izpratne par fizioloģiskajiem un bioķīmiskajiem procesiem un to regulāciju fiziskās slodzes laikā; (c) uzdevumus, kas novērtē studentu spēju pielietot iegūtās zināšanas, analizējot vienkāršotus situāciju uzdevumus. |
||
|
2.
Funkcionālo spēju novērtēšanas metodes |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Kolokvijs ietver: (a) detalizētus daudzizvēļu testus, kur tiek atprasītas specifiskas teorētiskās un praktiskās zināšanas; (b) uzdevumus, kur tiek novērtēta studentu izpratne par dažādiem funkcionālo spēju novērtēšanas testiem; (c) uzdevumus, kas novērtē studentu spēju pielietot iegūtās zināšanas, analizējot vienkāršotus situāciju uzdevumus. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Skeleta muskuļu sporta fizioloģija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Muskuļu EMG reģistrācija pieaugošas pretestības slodzes laikā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sirds asinsvadu sistēmas sporta fizioloģija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Sirds asinsvadu sistēmas sporta fizioloģija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēmas sporta fizioloģija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Spirogrāfija miera stāvoklī un slodzē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Enerģētiskie substrāti un homeostāze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Metabolo ceļu saistību definēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmisko procesu adaptācija slodzes laikā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Piruvāta un laktāta noteikšana ar fotospektrometriju; asins analīze mierā, slodzes laikā un atjaunošanās periodā
|
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Kolokvijs: Sporta fizioloģija un bioķīmija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrija un somatotipi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Ķermeņa kompozīcijas noteikšanas metožu salīdzinājums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Miera metabolisms un REDS
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Miera metabolisma noteikšana, izmantojot Q-NRG max
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmisko parametru nozīme sportā un to pielietošana profilakses, slodzes un atjaunošanās procesos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Asins analīzes "Sporta veselības panelis" pielietojums praksē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aerobās kapacitātes fizioloģija: VO2max un sliekšņu koncepcija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
VO2max un ventilatorisko sliekšņu noteikšana, izmantojot CPET
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Submaksimāli fizisko veiktsēju raksturojoši slodzes testi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Submaksimālu fizisko slodzes testu izmantošana VO2max noteikšanai
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ikdienas veiktspējas uzraudzība un novērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Praktiski, ērti ikdienā veicami veiktspējas testi: mikromonitorēšanas nozīme treniņu procesā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atjaunošanās metodes un stratēģijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Praktisks dažādu atjaunošanās metožu pielietojums treniņu un sacensību laikā
|
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Kolokvijs: Funkcionālo spēju novērtēšanas metodes
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance, 2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Powers SK & Howley ET. Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance, 2023Piemērots angļu valodas plūsmai