Patēriņa kultūra
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studentiem ir zināšanas par patēriņa pētniecības vēsturisko attīstību, kā arī aktuālajām pētniecības norisēm.
Prasmes
1.Studenti spēj kritiski izvērtēt un analītiski aprakstīt patērēšanas prakses sabiedrībā.
Kompetences
1.Spēja aprakstīt un konstatēt dažādas patēriņa prakses.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studentiem jāiepazīstas ar obligāto literatūru pirms katras nodarbības/semināra, kā arī patstāvīgi jāsagatavo noslēguma darba tēmas pieteikums, izzinot saistīto akadēmisko literatūru.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība diskusijās par nodarbībai nozīmētajiem rakstiem (15% no gala vērtējuma); trīs viedokļu raksti: par katru semināra grāmatu. Tā ir jāatsūta ne vēlāk kā 10:00 semināra datuma dienā (katra 15% jeb kopā 45%); noslēguma eseja (40%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patēriņš un kultūra: īss ievads
Apraksts
Anotācija: Lekcijas uzdevums ir informēt par patēriņa izcelsmi vēsturiskā, kultūras, socioloģiskā un antropoloģiskā izpratnē.
Nodarbības jautājumi: Kā klasificēt patēriņu? Kādā ziņā iespējams runāt par patēriņu un kādus kultūras, sociālos un sabiedriskos procesus aptver patēriņš?
Literatūra: Slater, D. R. 1997. Consumer Culture and Modernity. Cambridge: Polity Press. Chapter 1.
Rausing, S. 2002. Re-constructing the ‘ Normal’ : Identity and the Consumption of Western Goods in Estonia. In: Mandel, R., Humphrey, C. (ed.). Markets and Moralities: Ethnographies of Postsocialism. New York: Berg Publishers. P. 127-142.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patēriņš Rietumeiropā
Apraksts
Anotācija: "Kad antropologs un ekonomists apvienojas, lai uzrakstītu grāmatu par patēriņu, tas nav sprediķis pret materiālismu vai vaidēšana pret patēriņu."
Literatūra: Mary Douglas & Baron C. Isherwood. (1996). The World of Goods: Towards an Anthropology of Consumption
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpdisciplināra pieeja patēriņa pētniecībā
Apraksts
Anotācija: Šajā nodarbībā apskatīsim patērētāja rīcību no uzvedības ekonomikas, sociālās psiholoģijas, evolūcijas teorijas un citiem skatupunktiem.
Nodarbības jautājumi: Vai dažādās disciplīnas savstarpēji papildina viena otru, vai arī tās visas ir atšķirīgas pieejas un/vai metodes, tāpēc arī atšķirīgi pētnieciskie jautājumi un atbildes, kur nav vērts meklēt kopsaucēju?
Literatūra: Henrich, J., Boyd, R., Bowles, S., Camerer, C., Fehr, E., Gintis, H., & McElreath, R. 2001. In Search of Homo Economicus: Behavioral Experiments in 15 Small-Scale Societies. The American Economic Review, 91(2), 73-78.
Cohn, A., Fehr, E., & Maréchal, M.A. 2014. Business culture and dishonesty in the banking industry. Nature, 516, 86-89.
Xu, A. J., Schwarz, N., & Wyer, R. S. (2015). Hunger promotes acquisition of nonfood objects. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 112(9), 2688-2692.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomika, patēriņš un globalizācija
Apraksts
Anotācija: "Šī vēstures, antropoloģijas un ekonomikas profesoru trijotne izstrādāja sociālās uzvedības "karti", kuras mērķis bija aptvert "cilvēka lēmumu pieņemšanas būtiskos elementus". Vienādojumu vietā tā piedāvā reālus lēmumu pieņemšanas piemērus. uzvedības veidošana un to pamatā esošie evolūcijas procesi."
Financial Times
Literatūra: O’Brien, M. J., Bentley, R. A., & Brock, W. A. (2019). The Importance of Small Decisions: How Culture Evolves. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvais patēriņš: Materiālā kultūra un mediju studijas
Apraksts
Anotācija: Šī lekcija pievērsīsies patēriņa praksēm (piem., iepirkšanās, patēriņa ģeogrāfijai), kā arī ar to saistītām institūcijām, sociālajām grupām un veltīto kritiku.
Nodarbības jautājumi: Kas ir patēriņa veidošanas aģenti? Kādā mērā patērētāji ir aktīvi un reflektīvi tirgus dalībnieki un kāda ir izpratne par patērētāja lomu patēriņa sabiedrībā?
Literatūra: Hearn, A. (2008). Meat, Mask, Burden. Probing the contours of the branded self. Journal of Consumer Culture, 8(2), 197-217.
Lien, Marianne Elisabeth (2004). The Virtual Consumer: Constructions of Uncertainty in Marketing Discourse, In Christina Garsten & Monica Lindh de Montoya (ed.), Market Matters; Exploring Cultural Processes in the Global Marketplace.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antropoloģija un patēriņš: kā par to rakstīt?
Apraksts
Anotācija: "Čina izmanto savu antropoloģisko pieredzi, lai iepazīstinātu ar autoetnogrāfiju, apvienojot pētījumus, teoriju un personīgo rakstīšanu, lai kritizētu (un līdzjūtotu) mūsu mīlestību pret priekšmetiem."
(Jess Kibler Bitch 2016-12-01)
Literatūra: Elisabeth Chin. (2016). My Life with Things: The Consumer Diaries.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Slater, D. R. 1997. Consumer Culture and Modernity. Cambridge: Polity Press. Chapter 1.
Rausing, S. 2002. Re-constructing the ‘ Normal’ : Identity and the Consumption of Western Goods in Estonia. In: Mandel, R., Humphrey, C. (ed.). Markets and Moralities: Ethnographies of Postsocialism. New York: Berg Publishers. P. 127-142.
Mary Douglas & Baron C. Isherwood. (1996). The World of Goods: Towards an Anthropology of Consumption
Hearn, A. (2008). Meat, Mask, Burden. Probing the contours of the branded self. Journal of Consumer Culture, 8(2), 197-217.
Shiller, R. (2019). Narrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events.Princeton : Princeton University Press. xxii, 377 p.
Henrich, J., Boyd, R., Bowles, S., Camerer, C., Fehr, E., Gintis, H., & McElreath, R. 2001. In Search of Homo Economicus: Behavioral Experiments in 15 Small-Scale Societies. The American Economic Review, 91(2), 73-78.
Cohn, A., Fehr, E., & Maréchal, M.A. 2014. Business culture and dishonesty in the banking industry. Nature, 516, 86-89.
Xu, A. J., Schwarz, N., & Wyer, R. S. (2015). Hunger promotes acquisition of nonfood objects. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 112(9), 2688-2692.
Mears, A. (2020). Very Important People: Status and Beauty in the Global Party Circuit. Princeton, New Jersey : Princeton University Press. xv, 300 p.
Papildu literatūra
Edward Skidelsky, Robert Skidelsky. 2012. How Much is Enough? Money and the Good Life.
Derek Thompson. Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction.
Gurova, O. (2015). Fashion and the Consumer Revolution in Contemporary Russia. London: Routledge.
Elisabeth Chin. (2016). My Life with Things: The Consumer Diaries.
O’Brien, M. J., Bentley, R. A., & Brock, W. A. (2019). The Importance of Small Decisions: How Culture Evolves. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.