Mātes un bērna veselības aprūpe
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par galvenajiem reproduktīvās veselības un dzemdību palīdzības aspektiem, sievietes dzīves periodiem, fizioloģiskas grūtniecības un pēcdzemdību perioda norisēm, kā arī par jaundzimušo un bērnu aprūpi un vesela un slima bērna aprūpi; iegūs zināšanas par bērnu un viņu piederīgo izglītošanu veselības veicināšanā un slimību profilaksē.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs ievākt ginekoloģisko anamnēzi, veikt vaginālo apskati un paņemt citoloģisko iztriepi, veikt krūšu pašizmeklēšanu. Praktiski spēs nozīmēt un izskaidrot izmeklējumu rezultātus grūtniecei antenatālās aprūpes laikā fizioloģiski noritošas grūtniecības gadījumā, mācēs identificēt riska faktorus, lai novērstu patoloģisku grūtniecības norisi. Pratīs novērtēt pēcdzemdību periodu. Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs arī lietot iegūtās zināšanas praktiskajā darbā; veikt jaundzimušo, zīdaiņu un bērnu aprūpi ambulatorajā praksē; atpazīt un risināt bērnu slimību pacientu aprūpes problēmas; veikt pacientu un viņu piederīgo izglītošanu; sniegt psiholoģisko atbalstu pacientiem un viņu piederīgajiem; veidot saskarsmi ar pacientiem un viņu piederīgajiem, ņemot vērā viņu vecumu, dzimumu, veselības stāvokli, personības īpatnības un, ievērojot profesionālās ētikas principus un pacientu tiesības. Izstrādāt, izvirzīt un risināt aprūpes prioritātes pediatriska pacienta aprūpes gadījumā. Pratīs iegūt, analizēt un dokumentēt anamnēzes (subjektīvos un objektīvos) datus, identificēt aprūpes vajadzības pamatojoties uz novērtējumu, strukturēti formulēt esošās un potenciālās aprūpes problēmas. Pratīs atpazīt bērna vecumam raksturīgāko saslimšanu sistēmu grupu klīniskos simptomus, diagnostisko, ārstēšanas metožu principus un sniegt neatliekamo palīdzību.
Kompetences
1.Spēs izskaidrot skrīningdiagnostikas testu nepieciešamību, identificēt grūtniecības riska faktorus, veikt pamata antenatālo aprūpi, nodrošināt optimālu pēcdzemdību aprūpi. Spēs plānot, nodrošināt un vadīt aprūpes procesu bērnam ar akūtu un hronisku saslimšanu. Spēs patstāvīgi iegūt, atlasīt, analizēt informāciju aprūpes procesā. Spēs atpazīt pacienta aprūpes problēmas un tās koriģēt visos aprūpes līmeņos saskaņā ar pacienta saslimšanu. Spēs veikt pacienta izglītošanu aprūpes, veselības profilakses un rehabilitācijas laikā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sagatavot literatūras, pētījumu pārskatu par bērnu aprūpes īpatnībām.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grūtnieces aprūpe, fizioloģiskās izmaiņas grūtniecības laikā, fizioloģisku dzemdību un pēcdzemdību perioda norise.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sievietes seksuālā un reproduktīvā veselība. Sievietes dzīves periodi, aprūpes īpatnības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vesela bērna aprūpe ambulatorās aprūpes māsas praksē. Profilakses nozīme fiziskās, garīgās un sociālās veselības aspektos. Imunizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna ar akūtām un hroniskām slimībām aprūpes pamatelementi ambulatorajā praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sāpju terapijas pamatprincipi bērnu aprūpē. Procedūru sāpes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Antenatālā aprūpe (augļa i/ut. stāvokļa novērtēšana, gravidogramma, f/ut mērījumi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Jaundzimušā un zīdaiņa aprūpe. Zīdīšanas taktika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskas dzemdības. Fizioloģiska pēcdzemdību norise.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ginekoloģiskā anamnēze. Vaginālā izmeklēšana. Citoloģiskās iztriepes paņemšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Krūts vēža, dzemdes kakla un kolorektālā vēža organizētā skrīningdiagnostika. Krūšu pašizmeklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Veselīga uztura principi bērnu un pusaudžu vecumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Bērna fiziskās un garīgās attīstības īpatnības un to novērtējums dažādos vecuma periodos. Procentīļu kartes lietošana bērna attīstības novērtēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu aprūpe endokrinoloģisku, gastroenteroloģisku un reimatoloģisku slimību gadījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Bērna aprūpe hronisku elpošanas sistēmas slimību gadījumā: astma, cistiskā fibroze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Bērna aprūpes īpatnības ģenētisku un psihisku slimību gadījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Specifiskas ķirurģiskas slimības bērnu aprūpē – aprūpes plānošana un vadīšana.
Apdegumu trauma un apsaldējumi bērnu aprūpē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
D. Rezeberga “Dzemdniecība”, Medicīnas apgāds, Rīga, 2016
I.Vīberga “Ginekoloģija”, Nacionālais apgāds, Rīga, 2013
Kliegman R.M. et al. Editors. Nelson Textbook of Pediatrics. 18th edition. Edinburgh: Elsevier Saunders; 2007
American Academy of Pediatrics ”Immunization Strategies and Practices”, American Academy of Pediatrics, 2018
Craft – Rosenberg M., Krajicek M. “Guidelines for Nursing Excellence in the Care of Children, Youth and Families”; Springer Publishing Company, 2017
T. Hītera Herdmane, Šigemi Kamitsura. Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija, 2018 - 2020, 11. izdevums. Rīga, Latvijas Māsu asociācija, 2020
Papildu literatūra
Eglīte I. “Zāļu lietošana pediatrijā”, Nacionālais apgāds, Rīga, 2006
Roja I. “Seksuālā veselība”, Madris, Rīga, 2016
Pētersons A. “Bērnu ķirurģija primārās aprūpes speciālistiem”, RSU, 2014
Plēpis O., Plēpis A. “Liekais svars bērniem un pusaudžiem”, Avots, Rīga, 2011