Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Mātes un bērna veselības aprūpe

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_328
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas vesela bērna aprūpē, kā arī par biežākajām bērnu vecuma saslimšanām un to aprūpi un profilakses pasākumiem. Sniegt studentiem zināšanas par sievietes reproduktīvo veselību, tās veicināšanu, aprūpes īpatnībām dažādos sievietes dzīves posmos. Radīt izpratni par fizioloģiskas grūtniecības norisi, dzemdību un pēcdzemdību posma aprūpi.

Priekšzināšanas

Anatomijā un fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, klīniskajā farmakoloģijā un medikamentozajā aprūpē, transkulturālajā aprūpē, starppersonu saskarsmē, vispārējās aprūpes procesā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par galvenajiem reproduktīvās veselības un dzemdību palīdzības aspektiem, sievietes dzīves periodiem, fizioloģiskas grūtniecības un pēcdzemdību perioda norisēm, kā arī par jaundzimušo un bērnu aprūpi un vesela un slima bērna aprūpi; iegūs zināšanas par bērnu un viņu piederīgo izglītošanu veselības veicināšanā un slimību profilaksē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs ievākt ginekoloģisko anamnēzi, veikt vaginālo apskati un paņemt citoloģisko iztriepi, veikt krūšu pašizmeklēšanu. Praktiski spēs nozīmēt un izskaidrot izmeklējumu rezultātus grūtniecei antenatālās aprūpes laikā fizioloģiski noritošas grūtniecības gadījumā, mācēs identificēt riska faktorus, lai novērstu patoloģisku grūtniecības norisi. Pratīs novērtēt pēcdzemdību periodu. Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs arī lietot iegūtās zināšanas praktiskajā darbā; veikt jaundzimušo, zīdaiņu un bērnu aprūpi ambulatorajā praksē; atpazīt un risināt bērnu slimību pacientu aprūpes problēmas; veikt pacientu un viņu piederīgo izglītošanu; sniegt psiholoģisko atbalstu pacientiem un viņu piederīgajiem; veidot saskarsmi ar pacientiem un viņu piederīgajiem, ņemot vērā viņu vecumu, dzimumu, veselības stāvokli, personības īpatnības un, ievērojot profesionālās ētikas principus un pacientu tiesības. Izstrādāt, izvirzīt un risināt aprūpes prioritātes pediatriska pacienta aprūpes gadījumā. Pratīs iegūt, analizēt un dokumentēt anamnēzes (subjektīvos un objektīvos) datus, identificēt aprūpes vajadzības pamatojoties uz novērtējumu, strukturēti formulēt esošās un potenciālās aprūpes problēmas. Pratīs atpazīt bērna vecumam raksturīgāko saslimšanu sistēmu grupu klīniskos simptomus, diagnostisko, ārstēšanas metožu principus un sniegt neatliekamo palīdzību.

Kompetences

1.Spēs izskaidrot skrīningdiagnostikas testu nepieciešamību, identificēt grūtniecības riska faktorus, veikt pamata antenatālo aprūpi, nodrošināt optimālu pēcdzemdību aprūpi. Spēs plānot, nodrošināt un vadīt aprūpes procesu bērnam ar akūtu un hronisku saslimšanu. Spēs patstāvīgi iegūt, atlasīt, analizēt informāciju aprūpes procesā. Spēs atpazīt pacienta aprūpes problēmas un tās koriģēt visos aprūpes līmeņos saskaņā ar pacienta saslimšanu. Spēs veikt pacienta izglītošanu aprūpes, veselības profilakses un rehabilitācijas laikā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sagatavot literatūras, pētījumu pārskatu par bērnu aprūpes īpatnībām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grūtnieces aprūpe, fizioloģiskās izmaiņas grūtniecības laikā, fizioloģisku dzemdību un pēcdzemdību perioda norise.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sievietes seksuālā un reproduktīvā veselība. Sievietes dzīves periodi, aprūpes īpatnības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vesela bērna aprūpe ambulatorās aprūpes māsas praksē. Profilakses nozīme fiziskās, garīgās un sociālās veselības aspektos. Imunizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna ar akūtām un hroniskām slimībām aprūpes pamatelementi ambulatorajā praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sāpju terapijas pamatprincipi bērnu aprūpē. Procedūru sāpes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Antenatālā aprūpe (augļa i/ut. stāvokļa novērtēšana, gravidogramma, f/ut mērījumi).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Jaundzimušā un zīdaiņa aprūpe. Zīdīšanas taktika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Fizioloģiskas dzemdības. Fizioloģiska pēcdzemdību norise.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ginekoloģiskā anamnēze. Vaginālā izmeklēšana. Citoloģiskās iztriepes paņemšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Krūts vēža, dzemdes kakla un kolorektālā vēža organizētā skrīningdiagnostika. Krūšu pašizmeklēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Veselīga uztura principi bērnu un pusaudžu vecumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Bērna fiziskās un garīgās attīstības īpatnības un to novērtējums dažādos vecuma periodos. Procentīļu kartes lietošana bērna attīstības novērtēšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Bērnu aprūpe endokrinoloģisku, gastroenteroloģisku un reimatoloģisku slimību gadījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Bērna aprūpe hronisku elpošanas sistēmas slimību gadījumā: astma, cistiskā fibroze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Bērna aprūpes īpatnības ģenētisku un psihisku slimību gadījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Specifiskas ķirurģiskas slimības bērnu aprūpē – aprūpes plānošana un vadīšana. Apdegumu trauma un apsaldējumi bērnu aprūpē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

D. Rezeberga “Dzemdniecība”, Medicīnas apgāds, Rīga, 2016

2.

I.Vīberga “Ginekoloģija”, Nacionālais apgāds, Rīga, 2013

3.

Kliegman R.M. et al. Editors. Nelson Textbook of Pediatrics. 18th edition. Edinburgh: Elsevier Saunders; 2007

4.

American Academy of Pediatrics ”Immunization Strategies and Practices”, American Academy of Pediatrics, 2018

5.

Craft – Rosenberg M., Krajicek M. “Guidelines for Nursing Excellence in the Care of Children, Youth and Families”; Springer Publishing Company, 2017

6.

T. Hītera Herdmane, Šigemi Kamitsura. Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija, 2018 - 2020, 11. izdevums. Rīga, Latvijas Māsu asociācija, 2020

Papildu literatūra

1.

Eglīte I. “Zāļu lietošana pediatrijā”, Nacionālais apgāds, Rīga, 2006

2.

Roja I. “Seksuālā veselība”, Madris, Rīga, 2016

3.

Pētersons A. “Bērnu ķirurģija primārās aprūpes speciālistiem”, RSU, 2014

4.

Plēpis O., Plēpis A. “Liekais svars bērniem un pusaudžiem”, Avots, Rīga, 2011