Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Dokumentālā fotogrāfija un fotožurnālistika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_042
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt studentu vizuālo valodu un teorētiskās un praktiskās zināšanas par dokumentālo fotogrāfiju kā vienu no šodienas spēcīgākajiem komunikācijas instrumentiem. Sākot ar fotogrāfijām presē, mākslas grāmatās, izstādēs un beidzot ar attēliem sociālajos medijos, kā šīs fotogrāfijas darbojas un kā mainās to nozīme un vēstījums atkarībā no konteksta, attiecībām ar tekstu un citiem medijiem. Studenti iepazīsies ar dokumentālās fotogrāfijas vēsturi, izprotot dažādus sociālos, politiskos, ētiskos un morālos jautājumus, ar kuriem dokumentālās fotogrāfijas praktizētāji saskārušies vairāk kā gadsimta garumā, kā arī vēros un analizēs fotogrāfijas masu medijos, apgūstot struktūru, formu un saturu fotoeseju veidošanā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Pārzināt dokumetālās fotogrāfijas lomu sociālu, ekonomisku un politisku problēmu atspoguļošanā. • Izprast dokumentālās fotogrāfijas pamatuzdevumus un atšķirības no citiem fotogrāfijas žanriem. • Analizēt un salīdziināt fotogrāfijas un teksta attiecības presē. • Diskutēt un definēt dažādus naratīva paņēmienus fotogrāfijās.

Prasmes

1.• Pastāvīgi radīt fotogrāfijas par vienotu tēmu, lai komunicētu kādu sociāli, ekonomiski vai politiski nozīmīgu problēmu. • Izveidot fotogrāfijas atbilstoši fotoziņu aģentūru prasībām. • Kritiski analizēt fotogrāfijas izmantošanu medijos. • Atšķirt dažādus vēstījumus un kontekstus fotogrāfijas reprezentācijā.

Kompetences

1.• Izvērtēt realitāti, piemērojot informāciju fotostāsta veidošanai. • Kritiska attieksme pret fotogrāfijām medijos. • Paškritiska attieksme pret savu fotogrāfiju atbilstību vispārpieņemtajiem kvalitātes kritērijiem. • Noteikt fotogrāfiju spēju artikulēt kādu vēstījumu un šī vēstījuma nozīmības izvērtēšanu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lekcijās un semināros sniegtās zināšanas aprobēt, veidojot fotostāstu par kādu no sabiedrībā aktuālām tēmām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Līdzdalība lekcijās. Līdzdalība un aktivitātes semināros. Radošais projekts – fotostāsta izveidošana, tā atbilstība kursa saturam.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dokumentālas fotogrāfijas vēsture un loma sabiedriski politiskajos procesos. Realitāte un reālisms, objektivitāte un subjektivitāte. Dokumentālā fotogrāfija vs inscenētā fotogrāfija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dokumentālas fotogrāfijas vēsture un loma sabiedriski politiskajos procesos. Realitāte un reālisms, objektivitāte un subjektivitāte. Dokumentālā fotogrāfija vs inscenētā fotogrāfija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dokumentālas fotogrāfijas vēsture un loma sabiedriski politiskajos procesos. Realitāte un reālisms, objektivitāte un subjektivitāte. Dokumentālā fotogrāfija vs inscenētā fotogrāfija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dokumentālas fotogrāfijas vēsture un loma sabiedriski politiskajos procesos. Realitāte un reālisms, objektivitāte un subjektivitāte. Dokumentālā fotogrāfija vs inscenētā fotogrāfija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stāsta elementi fotogrāfijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

No ielu fotogrāfijas līdz sociāliem tīkliem. Preses fotogrāfija vs dokumentālā autorfotogrāfija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

No ielu fotogrāfijas līdz sociāliem tīkliem. Preses fotogrāfija vs dokumentālā autorfotogrāfija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Preses fotogrāfiju analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfijas naratīvs jeb fotostāsts kā spēcīgs vēstījums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotostāsta veidošanas pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfija kā propagandas un ideoloģijas līdzeklis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotostāsta pilnveidošana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dokumentālas fotogrāfijas vēsture un loma sabiedriski politiskajos procesos. Realitāte un reālisms, objektivitāte un subjektivitāte. Dokumentālā fotogrāfija vs inscenētā fotogrāfija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dokumentālas fotogrāfijas vēsture un loma sabiedriski politiskajos procesos. Realitāte un reālisms, objektivitāte un subjektivitāte. Dokumentālā fotogrāfija vs inscenētā fotogrāfija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dokumentālas fotogrāfijas vēsture un loma sabiedriski politiskajos procesos. Realitāte un reālisms, objektivitāte un subjektivitāte. Dokumentālā fotogrāfija vs inscenētā fotogrāfija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfija kā propagandas un ideoloģijas līdzeklis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotostāsta pilnveidošana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Barthes, Roland. (1977). Image, Music, Text. London: Fontana Press.

2.

Barthes, Roland. (1972). Mythologies. London: Cape.

3.

Bate, David (2009) Photography: The Key Concepts London: Berg

4.

Berger, John (1990) Ways of Seeing, London: Penguin

5.

Bull, Stephen (2010) Photography London: Routledge.

6.

Campany, David (ed.). (2003). Art and Photography. London: Phaidon.

7.

Frank, Robert. (1978). The Americans. Millerton, New York: Aperture.

8.

Gefter, Philip (2009). Photography After Frank, New York: Aperture

9.

Marien, Mary Warner. (2006) Photography: A Cultural History. London: Laurence King.

10.

Shore, Stephen (2007). The Nature of Photograohs, London: Phaidon

11.

Wells, Liz (ed.). (2009) Photography: A Critical Introduction. 4th edition, London: Routledge

12.

Williams, Val. (2002). Martin Parr. London: Phaidon.

13.

Marien, Mary Warner. (2012) 100 Ideas that Changed Photography. New York: Aperture Nagal.

14.

Tanya (2012) The New Street Photography Manifesto. London: Ilex

Papildu literatūra

1.

Roberts, John Charles. (1998). The Art of Interruption: Realism, Photography and the Everyday. Manchester: Manchester University Press.

2.

Burgin, Victor (1982) Thinking Photography. Basingstoke: Macmillan

3.

Baudrillard, Jean (1981) Simulacra and Simulations, trans. Paul Foss, Paul Patton and Philip. Beitchman. New York: Semiotext(e)