Citoloģija un ģenētika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa ietvaros studenti iegūst pamatzināšanas par šūnas funkcijām, iesaisti cilvēka patoloģijā. Apgūst šūnu dzīves ciklu, tajā skaitā dalīšanās veidus. Apgūst Mendeļa likumus. Zina iedzimšanas tipus un biežākās pazīmes. Spēj atrisināt klīniski ģenētsikos uzdevumus pamatlīmenī. Gūst ieskatu farmakoģenētikā un modernajās ārstēšanas metodēs, ieskaitot gēnu terapiju.
Prasmes
1.Studenti lieto gaismas mikroskopu, sagatavo vienkāršus mikropreparātus; atpazīst dažādas eikariotu šūnas. Spēj aprakstīt ooģenēzi un spermatoģenēzi. Sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; Risina vienkāršus ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus.
Kompetences
1.Studenti analizē situācijas medicīniskajā ģenētikā. Novērtē organoīdu nozīmīgumu audu, orgānu un organisma funkcionēšanā. Prot sastādīt ciltskoku.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā studenti patstāvīgi veic laboratorijas darbus, pēc protokola – vienkāršu mikropreparātu sagatavošana, piemēram, mata, sīpola preparāts, osmoze augu un dzīvnieku šūnās. Studenti patstāvīgi risina vienkāršus uzdevumus ģenētikā. Katras nodarbības beigās students iesniedz protokolu, par kuru saņem atgriezenisko saiti. Studiju kursa ievaros katrs students sagatavo vienu prezentāciju par ārstēšanas metdodi, kuras radīšanas pamatā izmantotas zināšanas molekulārajā bioloģijā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Katru nedēļu studentam ir īss pārbaudījums testa veidā. Lai studentam ļautu kārtot kolokviju ir jāiesniedz visi protokoli.
Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas 2 kolokvijos 1. semestrī:
• 1. kolokvijs – šūnu bioloģijā
• 2. kolokvijs – medicīniskajā ģenētikā
Katrā no kolokvijiem studentam iespējas iegūt papildus balli, ja sekmīgi aizpildīti iknedēļas pārbaudījumi. Otrajā kolokvijā iespējams iegūt vēl vienu papildus balli, ja sekmīgi izpildīts patstāvīgais darbs - prezentācija par ārstēšanas metodi, kuras radīšanas pamatā izmantotas zināšanas molekulārajā bioloģijā
Gala atzīmi veido kumulatīvais vērtējums no abu kolokviju vērtējuma summas, dalīts ar 2, ja vērtējums nav vesels skaitlis, students saņem augstāko no abiem vērtējumiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvības formu daudzveidība. Dzīvo organismu šūnas uzbūve. Šūnu teorija. Prokarioti, eikarioti. Bioloģiskās membrānas. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. Vielu transports cauri membrānai. Šūnu komunikācija. Membrānu defekti kā cilvēka slimību cēlonis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Citoplazma, tās sastāvdaļas. Hialoplazma. Ieslēgumi. Organoīdi, to uzbūve un funkcijas. Organoīdu struktūras un funkciju traucējumi – organisma patoloģiju cēlonis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šūnas kodols, tā sastāvdaļas. Hromatīna veidi. Hromosomas. Cilvēka kariotips. Šūnas dzīves cikls, tā regulācija un kontrole. Šūnas dalīšanās veidi. Mitoze. Šūnu dalīšanas traucējumi. Šūnu nāve.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mejoze. Gametoģenēze. Gametoģenēzes traucējumi. Apaugļošanās un implantācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtības molekulārais pamats. Nukleīnskābes, to uzbūve, funkcijas. Gēns kā hereditātes pamatvienība.
Cilvēka genoma raksturojums. DNS replikācija. Transkripcija. Translācija. Ģenētiskais kods.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ģenētika. Ģenētikas metodes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Mendelējošas pazīmes. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. Gēnu saistība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pazīmju iedzimšanas galvenie tipi. Dažādu iedzimšanas tipu analīze. Monogēnie iedzimšanas tipi. Cilvēka pazīmes, iedzimtās anomālijas piemēri. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskās patoloģijas nozīmīgums klīniskā praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mainība. Fenotipiskā un genotipiskā mainība. Mutācijas, to veidi. Hromosomu struktūras un skaita izmaiņas, to klīniskās sekas. Ievads Farmakoģenētikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gaismas mikroskopa uzbūve, darbs ar to. Dzīvo organismu daudzveidība. Prokarioti. Eikarioti. Mikropreparātu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Transports caur plazmatisko membrānu. Laboratorijas darbs: šūnas osmotiskās īpašības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šūnas kodola uzbūve. Šūnu dalīšanās veidi. Mitoze. Mitozes traucējumi. Šūnu nāve. Mikropreparātu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šūnu dalīšanās veidi. Mejoze. Gametoģenēze. Mikropreparātu analīze. Interaktīvie uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Hereditātes molekulārais pamats. Nukleīnskābes. DNS replikācija. Transkripcija, translācija. Ģenētiskais kods. Klīnisko gadījumu uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dominants un recesīvs pārmantošanās veids, uzdevumi, kas balstīti uz Mendeļa likumiem un gēnu saistību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ciltskoku analīze. Ar iedzimšanas tipiem saistītie klīniski-ģenētiskie uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Farmakoģenētikas pamati. Personalizētā medicīna. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Interaktīvie uzdevumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell biology 3rd edition. – Elsevier Science (USA), 2016.
Nagle E. Bioloģija vidusskolai – 2010 (akceptējams izdevums)
Krūmiņa, A, Eikariotu šūnu bioloģija : citoloģiskie, molekulāri bioloģiskie un ģenētiskie aspekti. Rīga: RSU, 2015.
Lekciju materiāls
Sausiņa L. Bioloģija vidusskolai, 3 - 2009 (akceptējams izdevums)
Balodis V. un citi Rokasgrāmata bioloģijā - 2015
Ārvalstu studentiem/For international students
Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell biology 3rd edition. – Elsevier Science (USA), 2016.
Papildu literatūra
Selga Tūrs. Šūnu bioloģija. LU akadēmiskais apgāds. 2008.
Groma V. Šūna : uzbūve, funkcijas, molekulārie pamati - 2012.
Turnpenny P. D., Ellard S. – Emery’s elements of medical genetics, Elsevier; 16th edition (February 9, 2021)
Ārvalstu studentiem/For international students
Turnpenny P. D., Ellard S. – Emery’s elements of medical genetics, Elsevier; 16th edition (February 9, 2021)