Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kustību terapijas pamati un motorā kontrole

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_261
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi un veidot topošajiem fizioterapeitiem izpratni par cilvēka pozas un kustību analīzi, motorās kontroles teoriju, bērna normālas motorās attīstības pamatprincipiem un terapijas programmas izveidošanu balstoties uz motorās kontroles pamatelementiem pieaugušajiem, bērniem. Uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par zīdaiņa motoro attīstību. 2. Sniegt zināšanas par motorās kontroles pamatelementiem. 3. Apskatīt anatomisko struktūru savstarpējo ietekmi uz pozu un kustību, un iemācīt veikt cilvēka kustību un ķermeņa stāvokļa analīzi. 4. Iemācīt izvirzīt terapijas mērķus un izveidot vingrinājumu programmu, balstoties uz motorās kontroles teoriju un bērna normālas motorās attīstības pamatprincipiem.

Priekšzināšanas

Vidējā vai vidējā speciālā izglītība, ietverot dabas zinātņu profila priekšmetus: bioloģiju, anatomiju, kā arī LSPA apgūtās zināšanas anatomijā un funkcionālajā anatomijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.- Studējošie spēs analizēt motorās attīstības pozu secību un tām atbilstošu vingrojumu izvēli. Studenti iegūst zināšanas: 1. par motorās attīstības pozu secību un tām atbilstošu vingrojumu izvēli; 2. par anatomisko struktūru bojājumu ietekmi uz pozu un kustību motoro kontroli; 3. par motorās kontroles pamatelementu ietekmi uz ikdienas aktivitātes kvalitāti; 4. par cilvēka pozas un aktivitāšu analīzes pamatprincipiem; 5. par vingrinājumu programmas izveides pamatprincipiem.

Prasmes

1.- Pielietojot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs analizēt cilvēka pozas un aktivitāšu analīzes pamatprincipus. Studenti apgūst prasmes: 1. motorās attīstības pozu secība, analīze un demonstrācija; 2. cilvēka kustību, ķermeņa stāvokļa un ikdienas aktivitāšu praktiska analīze; 3. demonstrēt cilvēka pozīcijas, kurās piedāvāt aktīvas kustības un pozu noturēšanu, progresiju atbilstoši motorās kontroles elementiem un attīstības principiem.

Kompetences

1.- Spēs pieņemt radošu risinājumu patstāvīgi vai, strādājot komandā ar kolēģiem, par motorās kontroles elementiem un attīstības principiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Literatūras avotu studijas. 2. Vingrinājumu programmas izveide. 3. Studentu grupā sagatavot un demonstrēt ikdienas aktivitāšu analīzi. 4. Studentu grupā sagatavot un prezentēt prasmju taksonomiju. 5. Gatavošanās kontroldarbam par motorās kontroles stadijām. 6. Gatavošanās rakstiskai teorētiskajam pārbaudījumam. 7. Gatavošanās praktiskajam pārbaudījumam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc 10 ballu skalas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. - ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. - ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums: beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
80 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
60 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Flēminga I. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi – Rīga, 1999.

2.

Alī M. Mana bērna attīstības ceļš – Rīga, 2009.

3.

Shumway Cook - Anne, Woollacott Marjorie H. Motor Control: translating research into clinical practice. Lippincott Williams &Wilkins Wolters Kluwer Company, 2012.

4.

Galley P.M., Forster A.L. Human muvement- an introductory text for physioterapy students. 2nd Edition, Singapore, Longman Singapore Publishers Ltd, 1994

5.

Kendall P.F., Kendall McCreary E., Provanse P.G. Muscles testing and Function with Posture and Pain. 5th Edition, Lippincott Williams& Wilkins, 2005.

Papildu literatūra

1.

Smith Laura K., Weiss Elizabeth L., Lehmkuhl Don L. Brunnstrom`s Clinical Kinesiology. 5th Edition, Philadelphia, F.A. Davis Company, 1996.

2.

Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas prambula. Rīga, Nacionālais apgāds, 2005.

3.

Hoppenfeld S. Physical examination of the spine and extremities. Connecticut, Appelton and Lange company, 1998.