Sports veselībai
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Studentiem sniegt zināšanas par fizisko aktivitāšu nozīmi veselības veicināšanā un slimību profilaksē, veidot izpratni par dažādu treniņu veidu ietekmi uz cilvēka organismu, kā arī attīstīt prasmes teorētiski izstrādāt fizisko aktivitāšu ieteikumu programmas dažādām mērķgrupām. Iegūtās zināšanas studenti pielieto, izvērtējot un piemērojot fiziskās aktivitātes veselīga dzīvesveida īstenošanā.
Priekšzināšanas
Ieteicamas priekšzināšanas fiziskajās aktivitātēs, bet var arī zināšanas iegūt mācību procesa laikā, ja tādu nav bijis iepriekš.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo fizisko aktivitāšu nozīmi veselības uzturēšanā un slimību profilaksē, balstoties uz jaunākajām vadlīnijām un pētījumiem.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu ieteikumu programmas izstrāde
2.Pārzina galvenos treniņu veidus un to ietekmi uz organismu.
Elektronisks daudzizvēļu tests
3.Apraksta fiziskās slodzes dozēšanas pamatprincipus dažādām mērķgrupām.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu ieteikumu programmas izstrāde • Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma
4.Nosauc un salīdzina veselības sportā izmantojamos treniņu veidus un to pielietojumu atbilstoši klientu mērķiem un veselības stāvoklim.
Studentu iesaiste un uzdevumu izpilde nodarbībās • Elektronisks daudzizvēļu tests
Prasmes
1.Izvēlas un pielāgo vingrinājumus, ņemot vērā cilvēka vecumu, veselības stāvokli un fizisko sagatavotību.
Studentu iesaiste un uzdevumu izpilde nodarbībās
2.Veido praktisku fizisko aktivitāšu programmu veselības veicināšanai.
Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma
3.Paskaidro treniņu veidu nozīmi un piemērotību konkrētam klientam.
Elektronisks daudzizvēļu tests
4.Analizē un interpretē fizisko aktivitāšu efektivitāti, balstoties uz pierādījumos balstītu informāciju.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu ieteikumu programmas izstrāde
Kompetences
1.Izstrādā individuāli pielāgotu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu dažāda vecuma un fiziskās sagatavotības cilvēkam.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu ieteikumu programmas izstrāde • Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma
2.Novērtē dažādu fizisko aktivitāšu programmu piemērotību veselības uzlabošanai un profilaksei.
Elektronisks daudzizvēļu tests
3.Spēj pamatot fizisko aktivitāšu nepieciešamību mūsdienu sabiedrībā un pārliecināt par to ieguvumiem gan individuālā, gan sabiedrības līmenī.
Studentu iesaiste un uzdevumu izpilde nodarbībās
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu ieteikumu programmas izstrāde |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas no docētāja norādītajiem literatūras avotiem, lai sagatavotos elektroniskajam teorijas testam, izstrādātu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu un izpildītu citus praktisko nodarbību uzdevumus. |
||
|
2.
Nodarbību apmeklējums un mācību materiālu apguve |
-
|
-
|
|
''Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts." |
||
|
3.
Atgriezeniskā saite par studiju kursu |
-
|
-
|
|
Studiju kursa noslēgumā students aizpilda studiju kursa novērtēšanas anketu |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Elektronisks daudzizvēļu tests |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Elektroniskais daudzizvēļu tests paredzēts teorētisko zināšanu pārbaudei par lekcijās apgūtajām tēmām un patstāvīgi apgūto literatūru. Tests tiek kārtots elektroniski sesijas laikā un sastāv no jautājumiem, kas aptver fizisko aktivitāšu nozīmi, treniņu veidus, mērķgrupu īpatnības un vingrojumu pielietojumu. |
||
|
2.
Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādā vienam mēnesim paredzētu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu konkrētam cilvēkam, iekļaujot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus. Programmā norādi cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ĶMI, fiziskās aktivitātes līmeni, fizisko sagatavotību un veselības stāvokli. Tāpat uzskaiti galvenos mērķus svarīguma secībā, ko cilvēks vēlas sasniegt, izmantojot fiziskos vingrinājumus. |
||
|
3.
Studentu iesaiste un uzdevumu izpilde nodarbībās |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti aktīvi piedalās nodarbībās, veic uzdotos uzdevumus, gatavo vingrojumus atbilstoši tēmai un demonstrē tos grupas biedriem. Tiek vērtēta spēja sadarboties, radošums, vingrojumu atbilstība mērķim, prasme skaidri, pārliecinoši prezentēt savu darbu, vingrojumu praktisko pielietojumu, kustību kvalitāti un metodisko pieeju. |
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Elektronisks daudzizvēļu tests - 40%; Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma- 40%, Studentu iesasite un uzdevumu izpilde- 20% |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Jaunākās vadlīnijas, zinātniskā informācija un tendences veselības sportā.
Apraksts
Lekcijā tiks apskatīta veselīga dzīvesveida un fizisko aktivitāšu nozīme veselības saglabāšanā un slimību profilaksē, sporta un fiziskās aktivitātes ietekme uz dažādu vecuma grupu veselību, kā arī iepazītas jaunākās zinātniski pamatotās vadlīnijas un tendences veselības sportā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībās.
Apraksts
Lekcijā tiks aplūkoti veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējās īpašības un pielietojums dažādām mērķgrupām. Īpaša uzmanība tiks pievērsta aerobajiem vingrinājumiem — to raksturojumam, dažādībai un specifikai, kā arī optimālam slodzes apjomam un intensitātei veselības sporta nodarbībās, balstoties uz aktuālajām vadlīnijām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Augstas intensitātes intervālu treniņu (AIIT) nozīme un pielietošana veselības sportā. Augstas intensitātes intervālu treniņu iedalījums. Sistemātiskie literatūras pārskati un metaanalīzes par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām un ķermeņa kompozīciju.
Apraksts
Lekcijā tiks aplūkota augstas intensitātes intervālu treniņu (AIIT) nozīme un pielietošana veselības sportā, tostarp to iedalījums un piemērotība dažādām mērķgrupām. Tiks analizēti arī sistemātiskie literatūras pārskati un metaanalīzes, kas vērtē AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām un ķermeņa kompozīciju, balstoties uz pierādījumos balstītu pieeju. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka treniņa metodikas pamati. Lokanības vingrinājumi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. Veselības sporta treniņa pamatprincipi.
Apraksts
Lekcijā tiks apskatīta spēka vingrojumu nozīme un to ietekme uz cilvēka organismu, kā arī spēka treniņa metodikas pamati veselības sportā. Tiks analizēta arī lokanības vingrinājumu loma, to pielietošana dažādām mērķgrupām un nozīme traumu profilaksē un funkcionālās kustību kvalitātes uzlabošanā. Papildus tiks izklāstīti veselības sporta treniņa pamatprincipi, uzsverot drošību, individualizāciju un līdzsvarotu pieeju fiziskajai slodzei. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Ievads un mobilizējošie vingrinājumi – elpošanas, stiepšanās un aktivizējoši vingrinājumi vispārējai sagatavošanai. Zemas intensitātes nodarbība,
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa svara vingrinājumi dažādās metodikās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Balansa nodarbība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumi izmantojot inventāru
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kardio un spēka treniņi, izmantojot kardiotrenažierus un HUR trenažierus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kardio un spēka treniņi, izmantojot kardiotrenažierus un brīvos svarus
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Intervāla treniņi veselības sporta nodarbībās.
Apraksts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Apļa treniņi veselības sporta nodarbībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Balansa vingrinājumi ar vingrošanas bumbām
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Sporta spēles – badmintons, volejbols, basketbols. Tehnika elementu pilnveidošanai dažādos vingrinājumos un spēles apstākļos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Sporta spēles – badmintons, volejbols, basketbols. Tehnika elementu pilnveidošanai dažādos vingrinājumos un spēles apstākļos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Sporta spēles – badmintons, volejbols, basketbols. Tehnika elementu pilnveidošanai dažādos vingrinājumos un spēles apstākļos.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Marcus, B. H., & Bess, H. 2025. Motivating people to be physically active. Human Kinetics.
Cosgrove R. 2025. Age Strong. A.Womans’s Guide to Feeling Athletic and Fit After 40. Human Kinetics.
Bander L. 2024. Vital Core Training: improve strength and reduce pain with funkcional movement. Human Kinetics.
Grasis N. u.c. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava.
Papildu literatūra
Myers T.W. 2021. Anatomy Trains: myofascial meridians for manual therapists and movement professionals. Elsevier.
Ivuškāns. A. 2016. Vingrinājumi muguras veselībai. Zvaigzne ABC (latviešu plūsma)
Dzenis, A. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava