Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psiholoģijas vēsture

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_281
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studējošajiem zināšanu apgūšanu par psiholoģijas ideju attīstību vēstures gaitā, psiholoģijas kā zinātnes veidošanās un attīstības likumsakarībām un būtiskākajiem aspektiem vēsturiskā skatījumā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studenti raksturo psiholoģijas kā zinātnes vēsturiskos attīstības posmus, psiholoģijas idejas, atslēgvārdus un galvenos pārstāvjus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti izprot, analizē, argumentē, izvērtē kursā apgūtus zinātniskus terminus, interpretē dažādu psiholoģijas skolu ietvaros lietotos jēdzienus. Prot kritiski izvērtēt un aprakstīt dažādu psiholoģijas skolu ideju priekšrocības un trūkumus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums Seminārs grupu darbs Refleksijas

Kompetences

1.Demonstrē un ilustrē zināšanas un analīzes un sintēzes prasmes grupu darbu izstrādē psiholoģijas vēsturē sadarbojoties un argumentējot, attiecinot izvēlēto tēmu uz laikmetu, autoriem un valsts kontekstu. Integrē vēsturiskā laikmeta raksturīgas problēmas un galvenās idejas psiholoģijas kontekstā. Izvērtē un interpretē iegūtās zināšanas psiholoģijas vēsturē psihologa profesionālajā darbībā, saskatot noteiktas pieejas vietu daudzveidīgo psiholoģijas skolu un pieeju pastāvēšanas kontekstā.

Vērtēšana

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pēc noteiktu tēmu apguves studenti pārbauda savas zināšanas par noteiktajam tēmām pašpārbaudes testos. Testi veidoti ar atbilžu variantiem, sekmē jēdzienu jeb galveno psiholoģijas vēstures jēdzienu, autoru, ideju apguvi. Testi jāpilda noteiktā laikā, un laiks ir ierobežots. Laikā neizpildīta testa gadījumā tas pats tests netiek vairs piedāvāts akadēmiskā godīguma kontekstā. Tā vietā tiek piedāvāts izpildīt radošu darbu par atbilstošo tēmu (krustvārdu mīkla), kas jāiesnied docētāja e-pastā.

2.

Seminārs grupu darbs

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Aktīva dalība nodarbībās (iesaistīšanās grupu darbā, atbild uz kursa tēmu jautājumiem, sava viedokļa formulēšana). Literatūras avotu lasīšana un aktīva dalība seminārā, prezentējot grupu darba rezultātus, atbilstoši prasībām. Grupas darba novērtēšanas kritēriji: 1) vai ir par doto semināra tēmu, 2) vai ir strukturēts sniegums (ideja, laikmets, atslēgvārdi, autori), 3) vai ir grupas sadarbība, 4) vai ir verbālās prezentācijas daļa,izmantojot brīvu interpretāciju, 5) vai ir radošs sniegums, 6) vai ir sadarbība ar auditoriju, 7) vai ir atsauces.

3.

Refleksijas

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pēc noteiktas tēmas atbilstoši E studijās dotajai struktūrai studentam ir jāiesniedz refleksija par doto tematu (tematu grupu) rakstiskā veidā 100-200 vārdu apjomā, vēlams shematiski (pašradīts attēls, shēma, modelis), kur analītiski un sintezejot students radoši un koncentrēti apraksta galvenās idejas, autorus, psiholoģijas atslēgvārdus interpretējot, nevis kopējot burtiski. Vēlams izteikt arī savu attieksmi, viedokli, izjūtas par tēmu, lekciju, taču uzsvars ir uz zināšanām, personiskā attieksmes jeb autora pozīcijas paušana ir vēlama.

Kritēriji pasrefleksiju novērtēšanai: 1) vai ir par dotajām tēmām pēc plāna, struktūras E- studijās, 2) vai ir atklāts shematiski galvenās idejas, autori, psiholoģijas atslēgvārdi interpretējot, ne kopējot burtiski, 3) vai ir pausta autora pozīcija, 4) kāds ir apjoms, 5) vai ir ievērots darba iesniegšanas termiņš jeb laiks, 6) vai ir radošs sniegums , 7) vai ir strukturēts uzskatāmi, 8) vai ir atsauces.

4.

Pārbaudījums

45,00% no gala vērtējuma
10 balles

Eksāmens ir testa veidā. Eksāmens notiek klātienē vai dažos gadījumos attālināti ar studentu ieslēgtu kameru. Eksāmena testa pamatā ir jautājumi ar atbilžu variantiem, dažos gadījumos var būt esejas tipa jautājumi, kas prasa papildus piepūli, jo jādomā atbildes radoši un pēc kādas no teorijām būtības- atslēgvārdiem, idejām, autoriem.

Ja students nav izpildījis eksāmenu laikā, tad tiek piedāvāts cits tests, kur jautājumi neatkārtojas.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 1. Ievads psiholoģijas vēstures priekšmetā, galvenās idejas par psihi cauri laikmetiem.. DEFINĪCIJAS. Psiholoģijas vēstures iespējamās sistēmas.
Apraksts

Pirmajā lekcijā studenti iepazīstas ar psiholoģijas vēstures atslēgvārdiem, idejām cauri laikmetiem īsi, dažām problēmām lielajos psiholoģijas lauka pētījumos no Senās Grieķijas līdz mūsdienu psiholoģijai. Galvenais mērķis ir apskatīt psiholoģijas vēsturi tās problemātiskajā šķērsgriezumā. Tāpat pirmajā lekcijā tiek analizētas psiholoģijas un vēstures dažādā interpretācija un problemātika.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 2. PSIHOLOĢIJAS VĒSTURES PROBLEMĀTIKA un DVĒSELES IZPRATNE PIRMATNĒJO CILVĒKU UZSKATOS
Apraksts

Otrā tēma ieskicē un sīkāk atklāj psiholoģijas kā zinātnes nozares dažus Lielos jautājumus, kā, piemēram, Nurture VS Nature, Brīvā griba vai Valodas attīstības predispozīcijas pēc Čomska u.c. Lai studenti varētu saprast psiholoģijas galvenā koncepta Psihe attīstīības vēsturi, šajā lekcijā tiek ieskicēti vēsturiskie šī jēdziena interpretācijas aspekti, tai skaita senā cilvēka animisma un citi priekšstati.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 3. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. SENĀS GRIEĶIJAS DOMĀTĀJI PAR PSIHI.
Apraksts

Šajā tematā studenti gūs priekšstatu par pirms zinātniskās psiholoģijas pirmo posmu, kas balstās Eiropas kultūras pamatu licēju Sokrata, Platona, Aristoteļa idejās. Antīkā laikmeta sokratiskais jeb klasiskais posms. Sofistu priekšstati par izziņas procesiem, domāšanu un runu. Sokrata idejas un to tālākā attīstība. Demokrita materiālisms. Platona ideālisms, dvēseles veidu tipoloģija, Platona Alas koncepts izpratnē par cilvēka ierobežoto uztveri. Aristoteļa priekšstati par dabu, dvēseli kā ķermeņa funkciju, tās hierarhisko struktūru un izziņas iespējām.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 4. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. VIDUSLAIKU DOMĀTĀJI. RENESANSE UN JAUNIE LAIKI.
Apraksts

Šajā tematā studenti iepazīsies ar psiholoģijas atslēgvārdiem patristikas periodā, kurus var attiecināt uz kristīgās filosofijas dažiem rakstu piemēriem viduslaiku domātāju Svēta Augustīna un Akvīnas Toma sholastiskajos tekstos. Galvenā tēmas apguves ideja ir analītiski interpretēt savu izpratni par psiholoģijas jēdzienu analoģijām izpratnē par domāšanu, emocijām, personību.

Tāpat šajā tematā studenti iepazīsies ar renesanses perioda autoriem (Vivess, Ficino, Leonardo da Vinči) humānisma idejām psiholoģijas jēdzienu analoģijās. Galvenais temata apguves mērķis ir analītiski un kritiski interpretēt dotā perioda autoru atziņas par cilvēka dvēseli, domāšanu, emociojam, personību, kur var saskatīt analoģijas ar mūsdienu psiholoģiju.

Tāpat šajā tematā tiek ieskicēta Jauno laiku ideju, autoru, laikmeta saistība ar analoģiskām idejām par cilvēka psihes aspektiem, saistot tēmu ar zinātnes rašanos, empīrismu un tā autoriem (Bēkons, Dekarts, Kants) un ieskicējot zinātniskā psiholoģijas perioda pazīmes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 4. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. VIDUSLAIKU DOMĀTĀJI. RENESANSE UN JAUNIE LAIKI.
Apraksts

Šajā tematā studenti iepazīsies ar psiholoģijas atslēgvārdiem patristikas periodā, kurus var attiecināt uz kristīgās filosofijas dažiem rakstu piemēriem viduslaiku domātāju Svēta Augustīna un Akvīnas Toma sholastiskajos tekstos. Galvenā tēmas apguves ideja ir analītiski interpretēt savu izpratni par psiholoģijas jēdzienu analoģijām izpratnē par domāšanu, emocijām, personību.

Tāpat šajā tematā studenti iepazīsies ar renesanses perioda autoriem (Vivess, Ficino, Leonardo da Vinči) humānisma idejām psiholoģijas jēdzienu analoģijās. Galvenais temata apguves mērķis ir analītiski un kritiski interpretēt dotā perioda autoru atziņas par cilvēka dvēseli, domāšanu, emociojam, personību, kur var saskatīt analoģijas ar mūsdienu psiholoģiju.

Tāpat šajā tematā tiek ieskicēta Jauno laiku ideju, autoru, laikmeta saistība ar analoģiskām idejām par cilvēka psihes aspektiem, saistot tēmu ar zinātnes rašanos, empīrismu un tā autoriem (Bēkons, Dekarts, Kants) un ieskicējot zinātniskā psiholoģijas perioda pazīmes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 4. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. VIDUSLAIKU DOMĀTĀJI. RENESANSE UN JAUNIE LAIKI.
Apraksts

Šajā tematā studenti iepazīsies ar psiholoģijas atslēgvārdiem patristikas periodā, kurus var attiecināt uz kristīgās filosofijas dažiem rakstu piemēriem viduslaiku domātāju Svēta Augustīna un Akvīnas Toma sholastiskajos tekstos. Galvenā tēmas apguves ideja ir analītiski interpretēt savu izpratni par psiholoģijas jēdzienu analoģijām izpratnē par domāšanu, emocijām, personību.

Tāpat šajā tematā studenti iepazīsies ar renesanses perioda autoriem (Vivess, Ficino, Leonardo da Vinči) humānisma idejām psiholoģijas jēdzienu analoģijās. Galvenais temata apguves mērķis ir analītiski un kritiski interpretēt dotā perioda autoru atziņas par cilvēka dvēseli, domāšanu, emociojam, personību, kur var saskatīt analoģijas ar mūsdienu psiholoģiju.

Tāpat šajā tematā tiek ieskicēta Jauno laiku ideju, autoru, laikmeta saistība ar analoģiskām idejām par cilvēka psihes aspektiem, saistot tēmu ar zinātnes rašanos, empīrismu un tā autoriem (Bēkons, Dekarts, Kants) un ieskicējot zinātniskā psiholoģijas perioda pazīmes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 4. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. VIDUSLAIKU DOMĀTĀJI. RENESANSE UN JAUNIE LAIKI.
Apraksts

Šajā tematā studenti iepazīsies ar psiholoģijas atslēgvārdiem patristikas periodā, kurus var attiecināt uz kristīgās filosofijas dažiem rakstu piemēriem viduslaiku domātāju Svēta Augustīna un Akvīnas Toma sholastiskajos tekstos. Galvenā tēmas apguves ideja ir analītiski interpretēt savu izpratni par psiholoģijas jēdzienu analoģijām izpratnē par domāšanu, emocijām, personību.

Tāpat šajā tematā studenti iepazīsies ar renesanses perioda autoriem (Vivess, Ficino, Leonardo da Vinči) humānisma idejām psiholoģijas jēdzienu analoģijās. Galvenais temata apguves mērķis ir analītiski un kritiski interpretēt dotā perioda autoru atziņas par cilvēka dvēseli, domāšanu, emociojam, personību, kur var saskatīt analoģijas ar mūsdienu psiholoģiju.

Tāpat šajā tematā tiek ieskicēta Jauno laiku ideju, autoru, laikmeta saistība ar analoģiskām idejām par cilvēka psihes aspektiem, saistot tēmu ar zinātnes rašanos, empīrismu un tā autoriem (Bēkons, Dekarts, Kants) un ieskicējot zinātniskā psiholoģijas perioda pazīmes.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

TĒMA 5. Psiholoģijas kā zinātnes izveidošanās. Valstis.
Apraksts

Šajā tematā tiek atklāts, kā zinātniskuma principi psiholoģijā attīstās dažādās valstīs, ko arī mūsdienās uzskata par vadošajām psiholoģijā - Vācija, ASV, Francija, Lielbritānija. Vācijas tematā tiek atklāts zinātnes attīstības pamatojums Vācijā saistībā ar laikmeta pazīmēm, kas veicināja valstiskus ieguldījumus psiholoģijas attīstībai (universitātes, laboratorijas, eksperimenti, brīvdomāšana). Zinātniskās psiholoģijas pamatlicējs primāri V. Vundts. Zinātnes attīstībai Vācijā kopuma savu devumu nesuši tādi autori kā G.V. Leibnics, Kr. Volfs, J. G. Herders, I. Kants. Tāpat studentiem ir jāiepazīstas ar dažādiem ta laika psiholoģijas virzieniem kā geštaltpsiholoģija, perceptīvā u.c.

Studenti tēmas apguvei izpēta arī ASV, Lielbritānijas un Francijas psiholoģijas vēstures gaitu,koncentrēti analizējot un sintezējot atziņas gan no valsts kā laikmeta un politikas spoguļa ietekmes uz zinātnes attīstību, gan no atsevišķu akadēmisko struktūru (universitātes) ietekmes aspekta, gan no atsevišķu autoru darbības pētniecībā nozīmes (Č. Darvins, Č. Spīrmens, Dž Loks, Dž Bērklijs, D. Hjums u.c. Lielbritānijā), (ASV- V. Džeimss, Dž. Vatsons, E. Tičeners u..)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 6.a. Mūsdienu psiholoģijas vēsture. Psiholoģijas skolas/novirzieni.
Apraksts

Šajā tematā tēmas - Psiholoģijas mūsdienu virzieni, 20.gs.sākums- apguve tiek veidota divās daļās, paredzot, ka studenti semināros analizēs, atklās, interpretēs tādus apakštematus kā 20.gs.sākuma un vidus psiholoģijas skolas, ieskats 20.gs.otrās puses un mūsdienu psiholoģijā un demonstrēs zināšanas par Latvijas psiholoģijas attīstību.

Tēmas apguve tiek strukturēta pēc vienotās struktūras visos tematos šajā priekšmetā- laikmets, idejas, autori, psiholoģijas atzinumi, pētījumi, piemēri. Galvenais šī temata mērķis vispirms ir iepazīties ar psiholoģijas skolu raksturojumu, idejām, autoriem, studentiem ir jādemonstrē zināšanas par 20.gs. pirmās puses galvenajiem sasniegumiem psiholoģijā, analizējot idejas par psiholoģiju ietekmējošajiem virzieniem, kā psihoanalīze- psihodinamiskā psiholoģija, biheiviorisms, geštaltpsiholoģija, eksistenciālā psiholoģija, kognitīvā psiholoģija, humānistiskā psiholoģija.

Katrā no virzieniem studenti spēs interpretēt galveno autoru atziņas kontekstā ar psiholoģijas zinātnes attīstības metodoloģiju, laikmeta kontekstu un pētījumiem, piemēram, biheiviorismā- Dž. Vatsons, B. Skinners, C. Tolmens,A. Bandura u.c. vai psihodimaniskās psiholoģijas attīstībai analizēt tādu autoru atziņas, kā Z. Freids, K.G. Jungs, E. Eriksons, A. Ādlers u.c. No eksistenciālās psiholoģijas autoriem jāzin tādi autoei kā R. Meijs, I. Džaloms, V. Frankls. Tāpat studenti, apgūstot šo tēmu, spēs analizēt un interpretēt humānistiskās psiholoģijas autoru psiholoģiskos konceptus , kā, piemēram, K. Rodžers, A. Maslovs u.c.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

6 b) tēma Ieskats Latvijas psiholoģijas vēsturē
Apraksts

Šaja tematā studenti iepazīsies ar Latvijas psiholoģijas attīstības sākumu- 20.gs. sākumu un 20.-30.- 40 gadiem, kad psiholoģiju Latvijā sāka veidot pedagogi, filozofi, rakstnieki, kuri izglītību bija ieguvuši ārzemēs. Studentiem jādemonstrē izpratne un prasme analizēt un sintezēt, interpretēt un izvērtēt tādu autoru devumu Latvijas psiholoģijas vēsturē kā Osvalds Kilpe, Kārlis Ašmanis, Zigmunds Lancmanis, Pauls Dāle, Kārlis Kasparsons, Jūlijs Augusts Students, Pēteris Birkerts u.c.

No mūsdienu Latvijas psiholoģijas vēstures 20.gs. 90. gadi līdz 21. gs. 20. gadi studentiem jādemonstrē prasmes analizēt informāciju par svarīgākajiem pētījumiem konkrētu Latvijas psrofesoru darbībā pēc nozīmīguma (zinātniskas publikācijas, grāmatas, studiju programmu attīstība psiholoģijā, apbalvojumi), kā, piemēram, I. Plotnieks, Ā. Karpova, V. Reņģe, M. Raščevska, S. Sebre, Kr. Mārtinsone, B. Mārtinsone, I. Austers u.c.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija. TĒMA 5. Psiholoģijas kā zinātnes izveidošanās. Valstis.
Apraksts

Plānojumā iekļautas divas lekcijas šai tēmai

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija TĒMA 5. Psiholoģijas kā zinātnes izveidošanās. Valstis.
Apraksts

Plānojumā iekļautas divas lekcijas šai tēmai pilna laika studentiem

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija plānojumā Tēma 6.a. Mūsdienu psiholoģijas vēsture. Psiholoģijas skolas/novirzieni.
Apraksts

Divas lekcijas šai tēmai

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija plānojumā Tēma 6.a. Mūsdienu psiholoģijas vēsture. Psiholoģijas skolas/novirzieni.
Apraksts

Divas lekcijas šai tēmai pilna laika studentiem

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lakcijas Tēma 6.a. Mūsdienu psiholoģijas vēsture. Psiholoģijas skolas/novirzieni.
Apraksts

Trīs lekcijas šai tēmai pilna laika studentiem

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lakcijas Tēma 6.a. Mūsdienu psiholoģijas vēsture. Psiholoģijas skolas/novirzieni.
Apraksts

Trīs lekcijas šai tēmai pilna laika studentiem

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lakcijas Tēma 6.a. Mūsdienu psiholoģijas vēsture. Psiholoģijas skolas/novirzieni.
Apraksts

Trīs lekcijas šai tēmai pilna laika studentiem

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lakcijas Tēma 6.a. Mūsdienu psiholoģijas vēsture. Psiholoģijas skolas/novirzieni.
Apraksts

Trīs lekcijas šai tēmai pilna laika studentiem

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 1. Ievads psiholoģijas vēstures priekšmetā, galvenās idejas par psihi cauri laikmetiem.. DEFINĪCIJAS. Psiholoģijas vēstures iespējamās sistēmas.
Apraksts

Pirmajā lekcijā studenti iepazīstas ar psiholoģijas vēstures atslēgvārdiem, idejām cauri laikmetiem īsi, dažām problēmām lielajos psiholoģijas lauka pētījumos no Senās Grieķijas līdz mūsdienu psiholoģijai. Galvenais mērķis ir apskatīt psiholoģijas vēsturi tās problemātiskajā šķērsgriezumā. Tāpat pirmajā lekcijā tiek analizētas psiholoģijas un vēstures dažādā interpretācija un problemātika.

Tēma 2. PSIHOLOĢIJAS VĒSTURES PROBLEMĀTIKA un DVĒSELES IZPRATNE PIRMATNĒJO CILVĒKU UZSKATOS
Apraksts

Otrā tēma ieskicē un sīkāk atklāj psiholoģijas kā zinātnes nozares dažus Lielos jautājumus, kā, piemēram, Nurture VS Nature, Brīvā griba vai Valodas attīstības predispozīcijas pēc Čomska u.c. Lai studenti varētu saprast psiholoģijas galvenā koncepta Psihe attīstīības vēsturi, šajā lekcijā tiek ieskicēti vēsturiskie šī jēdziena interpretācijas aspekti, tai skaita senā cilvēka animisma un citi priekšstati.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 3. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. SENĀS GRIEĶIJAS DOMĀTĀJI PAR PSIHI.
Apraksts

Šajā tematā studenti gūs priekšstatu par pirms zinātniskās psiholoģijas pirmo posmu, kas balstās Eiropas kultūras pamatu licēju Sokrata, Platona, Aristoteļa idejās. Antīkā laikmeta sokratiskais jeb klasiskais posms. Sofistu priekšstati par izziņas procesiem, domāšanu un runu. Sokrata idejas un to tālākā attīstība. Demokrita materiālisms. Platona ideālisms, dvēseles veidu tipoloģija, Platona Alas koncepts izpratnē par cilvēka ierobežoto uztveri. Aristoteļa priekšstati par dabu, dvēseli kā ķermeņa funkciju, tās hierarhisko struktūru un izziņas iespējām.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 4. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. VIDUSLAIKU DOMĀTĀJI. RENESANSE UN JAUNIE LAIKI.
Apraksts

Šajā tematā studenti iepazīsies ar psiholoģijas atslēgvārdiem patristikas periodā, kurus var attiecināt uz kristīgās filosofijas dažiem rakstu piemēriem viduslaiku domātāju Svēta Augustīna un Akvīnas Toma sholastiskajos tekstos. Galvenā tēmas apguves ideja ir analītiski interpretēt savu izpratni par psiholoģijas jēdzienu analoģijām izpratnē par domāšanu, emocijām, personību.

Tāpat šajā tematā studenti iepazīsies ar renesanses perioda autoriem (Vivess, Ficino, Leonardo da Vinči) humānisma idejām psiholoģijas jēdzienu analoģijās. Galvenais temata apguves mērķis ir analītiski un kritiski interpretēt dotā perioda autoru atziņas par cilvēka dvēseli, domāšanu, emociojam, personību, kur var saskatīt analoģijas ar mūsdienu psiholoģiju.

Tāpat šajā tematā tiek ieskicēta Jauno laiku ideju, autoru, laikmeta saistība ar analoģiskām idejām par cilvēka psihes aspektiem, saistot tēmu ar zinātnes rašanos, empīrismu un tā autoriem (Bēkons, Dekarts, Kants) un ieskicējot zinātniskā psiholoģijas perioda pazīmes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 4. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. VIDUSLAIKU DOMĀTĀJI. RENESANSE UN JAUNIE LAIKI.
Apraksts

Šajā tematā studenti iepazīsies ar psiholoģijas atslēgvārdiem patristikas periodā, kurus var attiecināt uz kristīgās filosofijas dažiem rakstu piemēriem viduslaiku domātāju Svēta Augustīna un Akvīnas Toma sholastiskajos tekstos. Galvenā tēmas apguves ideja ir analītiski interpretēt savu izpratni par psiholoģijas jēdzienu analoģijām izpratnē par domāšanu, emocijām, personību.

Tāpat šajā tematā studenti iepazīsies ar renesanses perioda autoriem (Vivess, Ficino, Leonardo da Vinči) humānisma idejām psiholoģijas jēdzienu analoģijās. Galvenais temata apguves mērķis ir analītiski un kritiski interpretēt dotā perioda autoru atziņas par cilvēka dvēseli, domāšanu, emociojam, personību, kur var saskatīt analoģijas ar mūsdienu psiholoģiju.

Tāpat šajā tematā tiek ieskicēta Jauno laiku ideju, autoru, laikmeta saistība ar analoģiskām idejām par cilvēka psihes aspektiem, saistot tēmu ar zinātnes rašanos, empīrismu un tā autoriem (Bēkons, Dekarts, Kants) un ieskicējot zinātniskā psiholoģijas perioda pazīmes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 4. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. VIDUSLAIKU DOMĀTĀJI. RENESANSE UN JAUNIE LAIKI.
Apraksts

Šajā tematā studenti iepazīsies ar psiholoģijas atslēgvārdiem patristikas periodā, kurus var attiecināt uz kristīgās filosofijas dažiem rakstu piemēriem viduslaiku domātāju Svēta Augustīna un Akvīnas Toma sholastiskajos tekstos. Galvenā tēmas apguves ideja ir analītiski interpretēt savu izpratni par psiholoģijas jēdzienu analoģijām izpratnē par domāšanu, emocijām, personību.

Tāpat šajā tematā studenti iepazīsies ar renesanses perioda autoriem (Vivess, Ficino, Leonardo da Vinči) humānisma idejām psiholoģijas jēdzienu analoģijās. Galvenais temata apguves mērķis ir analītiski un kritiski interpretēt dotā perioda autoru atziņas par cilvēka dvēseli, domāšanu, emociojam, personību, kur var saskatīt analoģijas ar mūsdienu psiholoģiju.

Tāpat šajā tematā tiek ieskicēta Jauno laiku ideju, autoru, laikmeta saistība ar analoģiskām idejām par cilvēka psihes aspektiem, saistot tēmu ar zinātnes rašanos, empīrismu un tā autoriem (Bēkons, Dekarts, Kants) un ieskicējot zinātniskā psiholoģijas perioda pazīmes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 4. PIRMSPSIHOLOĢIJAS PERIODS. VIDUSLAIKU DOMĀTĀJI. RENESANSE UN JAUNIE LAIKI.
Apraksts

Šajā tematā studenti iepazīsies ar psiholoģijas atslēgvārdiem patristikas periodā, kurus var attiecināt uz kristīgās filosofijas dažiem rakstu piemēriem viduslaiku domātāju Svēta Augustīna un Akvīnas Toma sholastiskajos tekstos. Galvenā tēmas apguves ideja ir analītiski interpretēt savu izpratni par psiholoģijas jēdzienu analoģijām izpratnē par domāšanu, emocijām, personību.

Tāpat šajā tematā studenti iepazīsies ar renesanses perioda autoriem (Vivess, Ficino, Leonardo da Vinči) humānisma idejām psiholoģijas jēdzienu analoģijās. Galvenais temata apguves mērķis ir analītiski un kritiski interpretēt dotā perioda autoru atziņas par cilvēka dvēseli, domāšanu, emociojam, personību, kur var saskatīt analoģijas ar mūsdienu psiholoģiju.

Tāpat šajā tematā tiek ieskicēta Jauno laiku ideju, autoru, laikmeta saistība ar analoģiskām idejām par cilvēka psihes aspektiem, saistot tēmu ar zinātnes rašanos, empīrismu un tā autoriem (Bēkons, Dekarts, Kants) un ieskicējot zinātniskā psiholoģijas perioda pazīmes.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

TĒMA 5. Psiholoģijas kā zinātnes izveidošanās. Valstis.
Apraksts

Šajā tematā tiek atklāts, kā zinātniskuma principi psiholoģijā attīstās dažādās valstīs, ko arī mūsdienās uzskata par vadošajām psiholoģijā - Vācija, ASV, Francija, Lielbritānija. Vācijas tematā tiek atklāts zinātnes attīstības pamatojums Vācijā saistībā ar laikmeta pazīmēm, kas veicināja valstiskus ieguldījumus psiholoģijas attīstībai (universitātes, laboratorijas, eksperimenti, brīvdomāšana). Zinātniskās psiholoģijas pamatlicējs primāri V. Vundts. Zinātnes attīstībai Vācijā kopuma savu devumu nesuši tādi autori kā G.V. Leibnics, Kr. Volfs, J. G. Herders, I. Kants. Tāpat studentiem ir jāiepazīstas ar dažādiem ta laika psiholoģijas virzieniem kā geštaltpsiholoģija, perceptīvā u.c.

Studenti tēmas apguvei izpēta arī ASV, Lielbritānijas un Francijas psiholoģijas vēstures gaitu,koncentrēti analizējot un sintezējot atziņas gan no valsts kā laikmeta un politikas spoguļa ietekmes uz zinātnes attīstību, gan no atsevišķu akadēmisko struktūru (universitātes) ietekmes aspekta, gan no atsevišķu autoru darbības pētniecībā nozīmes (Č. Darvins, Č. Spīrmens, Dž Loks, Dž Bērklijs, D. Hjums u.c. Lielbritānijā), (ASV- V. Džeimss, Dž. Vatsons, E. Tičeners u..)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tēma 6.a. Mūsdienu psiholoģijas vēsture. Psiholoģijas skolas/novirzieni.
Apraksts

Šajā tematā tēmas - Psiholoģijas mūsdienu virzieni, 20.gs.sākums- apguve tiek veidota divās daļās, paredzot, ka studenti semināros analizēs, atklās, interpretēs tādus apakštematus kā 20.gs.sākuma un vidus psiholoģijas skolas, ieskats 20.gs.otrās puses un mūsdienu psiholoģijā un demonstrēs zināšanas par Latvijas psiholoģijas attīstību.

Tēmas apguve tiek strukturēta pēc vienotās struktūras visos tematos šajā priekšmetā- laikmets, idejas, autori, psiholoģijas atzinumi, pētījumi, piemēri. Galvenais šī temata mērķis vispirms ir iepazīties ar psiholoģijas skolu raksturojumu, idejām, autoriem, studentiem ir jādemonstrē zināšanas par 20.gs. pirmās puses galvenajiem sasniegumiem psiholoģijā, analizējot idejas par psiholoģiju ietekmējošajiem virzieniem, kā psihoanalīze- psihodinamiskā psiholoģija, biheiviorisms, geštaltpsiholoģija, eksistenciālā psiholoģija, kognitīvā psiholoģija, humānistiskā psiholoģija.

Katrā no virzieniem studenti spēs interpretēt galveno autoru atziņas kontekstā ar psiholoģijas zinātnes attīstības metodoloģiju, laikmeta kontekstu un pētījumiem, piemēram, biheiviorismā- Dž. Vatsons, B. Skinners, C. Tolmens,A. Bandura u.c. vai psihodimaniskās psiholoģijas attīstībai analizēt tādu autoru atziņas, kā Z. Freids, K.G. Jungs, E. Eriksons, A. Ādlers u.c. No eksistenciālās psiholoģijas autoriem jāzin tādi autoei kā R. Meijs, I. Džaloms, V. Frankls. Tāpat studenti, apgūstot šo tēmu, spēs analizēt un interpretēt humānistiskās psiholoģijas autoru psiholoģiskos konceptus , kā, piemēram, K. Rodžers, A. Maslovs u.c.

6 b) tēma Ieskats Latvijas psiholoģijas vēsturē
Apraksts

Šaja tematā studenti iepazīsies ar Latvijas psiholoģijas attīstības sākumu- 20.gs. sākumu un 20.-30.- 40 gadiem, kad psiholoģiju Latvijā sāka veidot pedagogi, filozofi, rakstnieki, kuri izglītību bija ieguvuši ārzemēs. Studentiem jādemonstrē izpratne un prasme analizēt un sintezēt, interpretēt un izvērtēt tādu autoru devumu Latvijas psiholoģijas vēsturē kā Osvalds Kilpe, Kārlis Ašmanis, Zigmunds Lancmanis, Pauls Dāle, Kārlis Kasparsons, Jūlijs Augusts Students, Pēteris Birkerts u.c.

No mūsdienu Latvijas psiholoģijas vēstures 20.gs. 90. gadi līdz 21. gs. 20. gadi studentiem jādemonstrē prasmes analizēt informāciju par svarīgākajiem pētījumiem konkrētu Latvijas psrofesoru darbībā pēc nozīmīguma (zinātniskas publikācijas, grāmatas, studiju programmu attīstība psiholoģijā, apbalvojumi), kā, piemēram, I. Plotnieks, Ā. Karpova, V. Reņģe, M. Raščevska, S. Sebre, Kr. Mārtinsone, B. Mārtinsone, I. Austers u.c.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lakcijas Tēma 6.a. Mūsdienu psiholoģijas vēsture. Psiholoģijas skolas/novirzieni.
Apraksts

Trīs lekcijas šai tēmai pilna laika studentiem

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K., Lasmane, A., Karpova Ā. (2016). Psiholoģijas vēsture. Zvaigzne ABC.

2.

Walsh, R. T., Teo, T., & Baydala, A. (2014). A critical history and philosophy of psychology: Diversity of context, thought, and practice. Cambridge University Press.

3.

Goodwin, C. J. (2015). A history of modern psychology. John Wiley & Sons.

4.

Smith, N. (2009). Current Systems in Pshychology. History, Theory, Research, and Applications. Belmont, CA: Wadsworth.

5.

Schultz D. P. (2010). A History of Modern Psychology. Belmont, CA: Wadsworth.

Papildu literatūra

1.

Baker, D. B. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of the history of psychology: Global perspectives. Oxford University Press.

2.

Dirāns, V. (2010) Filosofijas stāsts. Zvaigzne ABC.

3.

Лихи, Т. (2003). История современной психологии. СПб.: Питер

4.

Kūle, M., Kūlis, R. (1998) Filosofija. Zvaigzne ABC.

5.

Mārtinsone K. (Sast.) (2012). Psiholoģija Latvijā: psihologi, izglītība, profesionālā darbība. Rīga: RaKa, 320 lpp.

6.

Pipere, A., Sebre, S., Mārtinsone, K., & Vorobjovs, A. Ārija Karpova and psychology in Latvia: Voices from past and present.

7.

Robinson, D. N. (1995). An intellectual history of psychology. Univ of Wisconsin Press.

8.

Šuvajevs, I.(2006) Dzīļu psiholoģija. Personas, idejas un risinājumi. Zvaigzne ABC.

9.

Соколова, Е. Е. (1997). Тринадцать диалогов о психологии. М.: Смысл.

10.

Ждан, А. Н. (2012). История психологии: от Античности до наших дней. Академический проект.

Citi informācijas avoti

1.

History of Psychology (APA recenzējams akadēmiskais žurnāls)