Intensīvā terapija un pacientu aprūpe
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas par bērna un pieaugušo vitālo funkciju novērtēšanas, nodrošināšanas un uzturēšanas taktiku intensīvās aprūpes laikā. Mācēs formulēt un secīgi sakārtot aprūpes prioritātes visu vecumu grupu pacientiem. Iegūs zināšanas par aprūpes nodrošināšanu orgānu un sistēmu funkciju traucējumu gadījumos, aprakstot kompetentu aprūpes rīcības plānu. Studenti mācēs sistematizēt zināšanas par pacientu invazīvām/neinvazīvām monitoringa metodēm, klīniskām un diagnostiskām procedūrām. Mācēs atpazīt mehāniskās sirds atbalsta sistēmas hemodinamikas uzturēšanai. Izskaidrot mākslīgās plaušu ventilācijas metodes un formulēt aprūpes principus; uzskaitīt medikamentozās un infūziju terapijas ievades veidus, metodes un aprīkojumu. Zinās paskaidrot transfuzioloģijas pamatprincipus; Iegūs pamatzināšanas un kompetenci nieru un citu abdominālo un torakālo orgānu transplantācijā (pacientu atlase transplantācijai, sagatavošana transplantācijai, piemērota donororgāna sameklēšana un pārstādīšana, recipientu pēcoperācijas vadīšanas taktika un ārstēšana un komplikāciju profilakse un ārstēšana); pamatot enterālās un parenterālās barošanas principus un taktiku. Definēt un izklāstīt sāpju vērtēšanas un atsāpināšanas veidus, metodes. Spēs atpazīt un nosaukt intensīvajā terapijā biežāk lietojamās medicīniskās ierīces un tehnoloģijas (ECMO, IABP, mākslīgie kambari, nieru, aknu aizstājterapija). Mācēs ieteikt ādas veseluma saglabāšanas pasākumus (izgulējumu profilakse, ārstēšana); infekcijas kontroles taktiku; pacienta izglītošanas principus un komunikācijas metodes. Spēs organizēt intensīvās terapijas aprūpi izmantojot mūsdienu zāļu vielas un mūsdienu tehnoloģisko nodrošinājumu. Mācēs aprakstīt, parādīt un dokumentēt pacienta klīniskā stāvokļa novērtējumu, kā arī veikt situācijas analīzi sistematizējot iegūtos datus. Iegūs zināšanas, kā demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu/klientu, balansēti pielietot intensīvās terapijas aprūpes vadlīnijas un radošu, kritisku pieeju katrā klīniskā gadījumā. Spēs organizēt pacientam drošu vidi.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs plānot, veikt, analizēt un dokumentēt visa vecuma grupu pacientu aprūpi. Novērtēt, nodrošināt un uzturēt pacienta vitālās funkcijas, izmantot neinvazīvās/invazīvās monitoringa metodes. Veikt pacientu orgānu sistēmu funkciju novērtēšanu; identificēt aprūpes prioritātes; plānot, organizēt un veikt pacientu aprūpi pamatojoties uz pacientu vajadzībām, kā arī novērtēt pacientu ārstniecisko un aprūpes intervenci, izmantojot attiecīgās skalas. Studenti pratīs nodrošināt elpceļu caurlaidību izmantojot manuālās un instrumentālās metodes, izvērtēt elpošanas mazspējas pakāpi, nodrošināt adekvātu oksigenāciju, ventilācijas režīmus. Studenti pratīs veikt dozētu medikamentozo aprūpi, infūziju terapiju un transfūzijas; ārstēt pacientu pēctransplantācijas periodā, diagnosticēt un ārstēt pēctransplantācijas komplikācijas. Sagatavot nepieciešamo aprīkojumu un asistēt ārstam pie ārstnieciskām un diagnostiskām un invazīvām procedūrām. Pratīs pielietot dzīvībai svarīgu funkciju uzturošas iekārtas, tehnoloģijas. Nodrošināt pacientam drošu vidi intensīvās terapijas nodaļā; informēt un izglītot pacientu, pacienta piederīgos, aprūpes komandas locekļus. Dokumentēt veikto aprūpi un darbības intensīvās terapijas laikā, izmantot informācijas tehnoloģijas. Novērtēt veikto aprūpi dinamikā. Spēs uzņemties atbildību par saviem lēmumiem un rīcību, argumentēt un profesionāli izskaidrot savu viedokli, saistībā ar pacientu aprūpi.
Kompetences
1.Novērtēt pacientu organisma vitālās funkcijas un paredzēt aprūpes darbības funkciju nodrošināšanai. Klasificēt un sakārtot aprūpes prioritātes. Pamatot pacientu klīniskā stāvokļa izvērtējumu, izmantojot attiecīgas skalas. Novērtēt un paredzēt ar aprūpi un ārstēšanu saistītās esošās un potenciālās komplikācijas. Izstrādāt aprūpes darbību taktiku un spēt attiecināt tās uz konkrētu klīnisko situāciju. Paredzēt un pārbaudīt aprūpei nepieciešamo aprīkojumu, tehnoloģijas. Integrēt mūsdienu metodes un tehnoloģijas medikamentozās un infūziju terapijas nodrošināšanai. Izstrādāt intensīvas aprūpes rīcības taktiku, tādējādi nodrošinot pacientiem ķirurģisko un terapeitisko procedūru izpildi. Vadīt pēc-transplantācijas periodu. Analizēt un interpretēt laboratoriskos izmeklējumus un ekspress analīzes, kā arī salīdzināt iegūtos datus dinamikā. Izstrādāt pacientu agrīnās rehabilitācijas taktiku pēcoperācijas un intensīvās terapijas laikā. Radīt pacientam drošu vidi. Izvērtēt veikto intensīvās terapijas aprūpes procesu, dokumentāciju, nepieciešamības gadījumā ieteikt modificēt aprūpes plānu. Demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu. Integrēt un radīt vispārējas aprūpes vadlīnijas, argumentēt un profesionāli pamatot veikto aprūpi. Ieteikt un pārliecināt pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz pacientu aprūpi, veselību vai dzīvību. Paredzēt sniegt precīzu informāciju pacientiem un viņu ģimenēm par aprūpes aspektiem, atbilstoši intensīvās terapijas specifikai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējumu un praktisko pielietojumu nodarbībās: diskusijas darba grupās, aprūpes situāciju/gadījumu sagatavošana un izvērtēšana, viedokļu formulēšana, patstāvīga prezentāciju sagatavošana un prezentēšana. Veikt pacienta organisma vitālo funkciju novērtēšanu, nodrošināšanu un uzturēšanu intensīvas terapijas kontekstā. Iegūt informāciju par transplantoloģijas organizāciju: likumdošanu un ētikas aspektiem transplantācijā; intensīvas terapijas nodaļās komandas darbu un to lomu transplantācijas rezultātu uzlabošanā. Prast identificēt aprūpes prioritātes intensīvas aprūpes etapā. Apgūt pacientu un viņu piederīgo, kā arī aprūpes komandas izglītošanas un komunikācijas principus. Iegūt informāciju par aprūpes dokumentāciju un drošas vides uzturēšanu intensīvas terpijas nodaļā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Simulācijas scenārija uzdevuma analīze (50%). Rakstveida tests ar 30 jautājumiem (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vitālo funkciju monitoringa metodes (invazīvās/neinvazīvās).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medikamentozā aprūpe: zāļvielas, ievades veidi un metodes. Kataholamīnu un inotropais atbalsts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Infūzijas terapijas īpatnības bērniem un pieaugušajiem. Organisma šķidruma līdzsvars. Elektrolītu disbalanss. Enterālā un parenterālā barošana: indikācijas, metodes, komplikācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgā plaušu ventilācija: veidi, metodes. Pacientu aprūpe.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas Savienības un Latvijas normatīvie akti, kas regulē transplantācijas. Nieru transplantācija no standarta un paaugstināta riska donoriem, donoriem ar saglabātu asinsriti un pēc sirdsdarbības apstāšanās. Sirds, plaušas un aknu transplantācija. Recipientu atlase, sagatavošana, transplantācijas tehnika. Komplikācijas pēc nieru transplantācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vitālo funkciju monitoringa metodes. Invazīvā/neinvazīvā monitoringa praktiskais nodrošinājums un aprīkojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu tehnoloģijas medikamentu ievades nodrošināšanai (medikamentu kalkulācija un dozēta ievade, nepieciešamais aprīkojums, aprūpes prioritātes).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Infūziju terapijas veidi, metodes. Organisma šķidruma līdzsvars. Ūdens un elektrolītu vielmaiņas traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Enterālās un parenterālās barošanas principi un aprūpes īpatnības bērniem un pieaugušajiem (praktiskais nodrošinājums).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Recipientu vadīšana pēc audu un orgānu transplantācijas. Transplantāta un citu orgānu sistēmu funkcijas kontrole. Recipientu vadīšanas taktika intensīvās terapijas kontekstā. Transfuzioloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Sāpju novērtēšana un medikamentozā terapija: veidi, metodes, aparatūra. Pacientu aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Sedācijas metodes intensīvajā terapijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgās plaušu ventilācijas metodes bērniem un pieaugušajiem: veidi, metodes un aprūpes nosacījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes prioritātes: asinsrite, elpceļi, elpošana. Skābekļa terapijas nodrošināšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Infekciju kontrole. Nozokomiālā infekcija. Izgulējumu profilakse un aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas veidi un metodes intensīvās terapijas nodaļās. Ētikas principi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija, I.Vanaga un A.Sondores redakcijā, Rīga, Medicīnas apgāds, 2017.
Bērnu intensīvās terapijas ceļvedis v1.0 ,ISBN 978-9934-19-212-8 ,Bērnu slimnīcas fonds, izdevums, Reinis Balmaks, Ivars Veģeris, Arnita Tomiņa teksts, 2017
Rozentāls R, Ādamsone I, Bicāns J, u. c. Nieru transplantātu donori. Rekomendācijas nieru transplantācijā. Rozentāls R. red. – Rīga: Medicīnas apgāds, 2015
„Sāpes” prof. I.Loginas redakcijā; Rīga : Medicīnas apgāds: 2013
Anestēzijas, intensīvās un neatliekamās aprūpes māsas pamatspecialitāte/ Latvijas Universitāte. Rīga: Nacionālais apgāds, 2009
Purviņš I, Purviņa S. Praktiskā farmakoloģija. Rīga: 3. Izdevums- Farmservis, 2008
Biksone G. Medikamentozā ārstēšana un aprūpe. Rīga: SIA „KERENA”, 2008
Praktisko nodarbību materiāli
Papildu literatūra
Allman KG, Wilson IH (ed.). Oxford Handbook of Anaesthesia. Fourth edition. OXFORD University Press, 2016
Aitkenhead AR, Moppett IK, Thompson JP (ed.). Smith&Aitkenhead`s Textbook of Anaesthesia. Sixth ed. Churchill Livingstone, 2013
Lee A. Fleisher, Michael F. Roizen. Essence of Anesthesia Practice. Edition3, Elsevier Saunders, USA, 2011.