Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu ķirurģiskās slimības I

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
BKK_003
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Bērnu ķirurģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Vienības gatve 45, VAS Bērnu KUS, Ārsta māja, bkk@rsu.lv, +371 67622923

Par studiju kursu

Mērķis

Dot studentiem iespēju apgūt padziļinātas zināšanas par biežākajām bērnu ķirurģiskajām slimībām un iedzimtām attīstības anomālijām, to prenatālo diagnostiku, fetālās ķirurģijas iespējām, operatīvās ārstēšanas metodēm, pēcoperācijas apsekošanas algoritmu izveidi un pacienta dzīves kvalitātes kritēriju izvērtēšanu.

Priekšzināšanas

Cilvēka normālā anatomija un fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, ķirurģija, pediatrija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas, kas ļauj: • aprakstīt iedzimtu un iegūtu gremošanas trakta necaurejamību bērniem; • raksturot iedzimtas nieru un urīnizvadceļu attīstības anomālijas; • definēt bērnu traumatoloģijas un ortopēdijas īpatnības; • raksturot akūtu hematogēnu osteomielītu bērnu vecumā; • izklāstīt akūta apendicīta etioloģiju, patoģenēzi, formulēt diagnostikas un ārstēšanas taktiku, kā arī profilaksi; • definēt prenatālās diagnostikas iespējas un nozīmi iedzimto ķirurģisko patoloģiju diagnostikā; • formulēt iespējamās komplikācijas un to novēršanas iespējas pēcoperācijas periodā; • iegūt zināšanas, izpratni par jaundzimušo un bērnu vecuma ķiruģisko patoloģiju diagnostiku, ārstēšanu un pēcoperācijas novērošanu.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • kvalitatīvi ievākt anamnēzi; • veikt slimnieka vispārējo klīnisko izmeklēšanu; • analizēt iegūtos datus; • izstrādāt pacientam individuālu izmeklēšanas plānu; • izstrādāt bērna aprūpes plānu pirms- un pēcoperācijas periodā; • noformulēt un pamatot izvērstu klīnisko diagnozi, pamatojot to uz diferenciāldiagnostiku, kā arī noformulēt ārstēšanas taktiku (indikācijas konservatīvai un operatīvai ārstēšanai); • nozīmēt medikamentus, farmakoloģiskos līdzekļus, kontrastvielas izmantošanu diagnostikā un ārstēšanā, ņemot vērā iedarbības efektus un blakusparādības, ievērojot medikamentu un izmeklējumu nozīmēšanas ētiskos un deontoloģiskos aspektus.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • loģiski un argumentēti formulēt un pamatot klīnisko diagnozi bērnu vecuma iedzimto un iegūto ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • izstrādāt diagnostikas un ārstēšanas taktiku iedzimto un iegūto bērnu ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • formulēt indikācijas konservatīvai un ķirurģiskai ārstēšanai; • pamatot ārstēšanas taktikas izvēli; • izvērtēt paredzamo dzīves kvalitāti iedzimtu ķirurģisko patoloģiju gadījumos.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu analīze • Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu prezentācija • Zinātniski patstāvīgā darba veikšana: o zinātnisku publikāciju analīze, kopsavilkumu veidošana o pētnieciskā darba veikšana, balstoties uz nolikumu par studentu zinātniski patstāvīgo darbu

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kontroljautājumi par kursa tēmām. Ir kompensētas visas kavētās nodarbības.
2.

Pārbaudījums

-
-
Zināšanu pārbaude semestra beigās. Katra semestra pēdejā (4.) nodarbībā būs semestra zināšanu pārbaude Katram studentam e-studijās jārisina nejauši izvēlēti 2 klīniskie uzdevumi par tēmām, kuras attiecīgi semestrī ir apgūtas. Eksamēna vērtēšana: Eksāmena atzīme tiek izlikta balstoties uz RSU Studiju reglamentā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem. 40 teorētiski daudzatbilžu jautājumi sastāda kopā 40% no novērtējuma ( lai nokārtotu testa sadaļu jābūt 20 pareizām atbildēm), 2 situācijas uzdevumi sastāda kopā 60% no novērtējuma ( lai nokārtotu jābūt vismaz 35%). Tas nozīmē, ka viens pareizi atbildēts daudzatbilžu jautājums atbildes kopvērtējumam dod 1%, kamēr viens pareizi atbildēts situācijas uzdevuma jautājums atbildes kopvērtējumam dod 6%. Ja visi jautājumi ir atbildēti pareizi, kopvērtējums sastāda 100%. Rezultātu paziņošana var aizņemt 3 darba dienas. Laiks atbildes sagatavošanai – līdz 180 min. Gala atzīme par kursu Bērnu ķirurģija veidojas kumulatīvi: semestra atzīme + eksāmena atzīme Gala atzīme= ((1.sem.atz+2 sem.atz)/2+ eksāmena atzīme)/2

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Jaundzimušo vecuma iedzimtas un iegūtas kuņģa zarnu trakta ķirurģiksas patoloģijas – barības vada atrēzija, 12-pirkstu zarnas atrēzija, tievo un resno zarnu atrēzijas, mekonija ileuss, NEC. Omfalocēle, gastrošīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Processus vaginalis patoloģija. Nabas trūce. Akūta skrotuma sindroms. Sēklinieka novietojuma anomālijas. Fimoze, parafimoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Akūts apendicīts – nekomplicēts, komplicēts. Peritonīts. Ileuss. Invaginācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ķermeņa termiski apdegumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Bērnu kaulu īpatnības. Lūzumu ārstēšanas pamatprincipi. Gūžas locītavas displāzija. Iedzimta greizā pēda. Stājas anomālijas bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Hiršprunga slimība, anorektālās attīstības anomālijas. Asiņošana no kuņģa-zarnu trakta, Meķeļa divertikuls. Pilorostenoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Svešķermeņi kuņģa-zarnu traktā, elpceļos. Barības vada ķīmiski apdegumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Akūtas vēdera dobuma orgānu saslimšanas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimta un iegūta kuņģa zarnu trakta necaurejamība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Barības vada ķimiskie apdegumi. Akūts hematogēns osteomielīts. GERS.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimtas un iegūtas aknu slimības.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Akūts hematogēns osteomielīts. Strutainās plaušu un pleiras saslimšanas – destruktīva pneimonija, abscess, pleirīts, empiēma
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Diafragmas trūce. Iedzimtas plaušu anomālijas. Iedzimtas krūšu kurvja priekšējās sienas anomālijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Iedzimtas plaukstas anomālija. Rekonstruktīvās ķirurģijas indikācijas un iespējas bērnu vecumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Cistorenāls atvilnis. Hipospādija, epispādija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

GERS – primārs, sekundārs. Kuņģa zarnu trakta rotācijas traucējumi. Volvulus.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Žultsceļu atrēzija. Kopējā žultsvada cista. Portāla hipertensija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Kakla cistas. Vaskulāras malformācijas. Limfātiskas malformācijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,50
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bērnu ķirurģija primārās aprūpes speciālistiem. Prof. A. Pētersona redakcijā, Rīga, RSU, 2014.

2.

Ashchraft`s Pediatric Surgery. Holcomb G.W., Murphy J.P., Ostlie D.J. 6th Edition. Elsevier Saunders, 2014.

3.

Puri P., Hollwarth M. Pediatric Surgery – Diagnosis and Management. Springer, 2009.

Papildu literatūra

1.

Gupta D.K. Pediatric Surgery. Diagnosis and Management. McGraw-Hill Medical. 2010.

2.

Puri P., Höllwarth M. E. Pediatric Surgery. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 2009.

3.

Saxena A.K. Essentials of Pediatric Endoscopic Surgery. Springer, 2009.

4.

Zachariou Z. Pediatric Surgery Digest. Springer, 2009.

Citi informācijas avoti

1.

www.emedicine.medscape.com