Sporta teorija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas par sportu un veselību veicinošām fiziskajām aktivitātēm, daudzgadu treniņa procesa uzbūves pamatiem, sagatavošanas veidiem, fizisko īpašību teoriju un fizisko īpašību attīstīšanu sportā.
Priekšzināšanas
Fizioloģijas pamati, sporta bioķīmija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zina sporta un fizisko aktivitāšu nozīmības pamatojumu veselīgā dzīvesveidā
Pirmais eksāmens • Speciālā izturība sporta veidā
2.Zina adaptācijas teoriju un tās pamatojumu sporta treniņā
Apjoms un intensitāte • Pirmais eksāmens
3.Orienējās sportam un fiziskajām aktivitātēm raksturīgajās specifiskajās treniņu metodēs
Pirmais eksāmens • Kustību mācīšanas metodes
Prasmes
1.Prot pielietot apjoma un intensitātes attiecību treniņa procesa plānošanā
Apjoms un intensitāte • Pirmais eksāmens • Neklātienei patstāvīgais darbs - apjoms un intensitāte
2.Atšķir prasmi no iemaņas kā kustību apguves līmeni
Neklātienei patstāvīgais darbs - sarežģītās kustības sportā • Pirmais eksāmens • Prasme un iemaņa sportā
3.Atšķir un pielieto kustību mācīšanas un fizisiko īpašību attīstīšanas metodes sportā
Pirmais eksāmens
Kompetences
1.Attīsta fizisko īpašību veidus, sastāvdaļas un izpausmes formas, atbilstoši sporta veidam, periodam, vecumposmam un trenētības līmenim
Otrais eksāmens • Speciālā izturība sporta veidā • Spēka attīstīšana sporta veidā • Ātruma atttīstīšana sporta veidā • Veiklība sportā
2.Izvēlās un pielieto fiziskos vingrinājumus, ievērojot to secības principus, attbilstoši sporta veidam
Veiklība sportā • Ātruma atttīstīšana sporta veidā • Neklātienei patstāvīgais darbs - apjoms un intensitāte • Spēka attīstīšana sporta veidā • Speciālā izturība sporta veidā • Otrais eksāmens
3.Izšķir sarežģītas kustības fāzes un apguves posmus
Pirmais eksāmens • Sarežģītas kustības fāzes un apguves posmi • Neklātienei patstāvīgais darbs - sarežģītās kustības sportā
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Sarežģītas kustības fāzes un apguves posmi |
6,25% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vadoties no 1. lekcijas materiāla, no sava sporta veida izvēlēties divas sarežģītas (daudzlocītavu) kustības vai sporta veidam raksturīgs vingrinājumus. Šie vingrinājumi/kustības jānofilmē, ar video apstrādes programmu nofilmētais materiāls jāsadala sagatavojošajā, galvenā un nobeiguma fāzē, video demonstrēšanas laikā jāspēj pamatot fāžu sadale. Jāspēj komentēt šīs kustības apmācības posmi - kustības noteicošais posms un kustības detaļas. Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video ir jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. |
||
|
2.
Apjoms un intensitāte |
6,25% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
No sava sporta veida jāizvēlās pieci vingrinājumi, kurus lieto apjoma treniņos. Šie vingrinājumi jānofilmē. Šiem pašiem vingrinājumiem, vadoties no lekcijas materiāla jāpaaugstina intensitāte, lai šis vingrinājums būtu izmantojams intensitātes treniņos, atkal jānofilmē. Jāspēj pamatot apjoma un intensitātes mērvienības, apjoma un intensitātes attiecība treniņu procesā. Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video nav obligāti jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. |
||
|
3.
Kustību mācīšanas metodes |
6,25% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
No sava sporta veida jāizvēlās un jānofilmē divi vingrinājumi vai kustību elementi, kurus parasti treneris māca ar veselo metodi. Savu izvēli jāpamato. Tāpat jāizvēlās divi vingrinājumi vai kustību elementi, kurus māca ar dalīto metodi, tas jānofilmē priekšstata radīšanai, pēc tam jāfilmē atsevišķās vingrinājuma mācīšanas daļas. Šīm mācīšanas daļām jābūt kā reāliem vingrinājumiem, nav pieļaujams video apstrādes programmā sagriezt visu kustību. Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video nav obligāti jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. |
||
|
4.
Prasme un iemaņa sportā |
6,25% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
No sava sporta veida jāizvēlās divi vingrinājumi vai kustību elementi. Šie vingrinājumi jālūdz izpildīt cilvēkam, kurš šo veiks prasmes līmenī. Pēc lekcijas materiāla jāapraksta video redzamais izpildījums un jāpamato redzamais prasmes līmenis. Pēc tam jālūdz šos pašus divus vingrinājumus izpildīt tādam cilvēkam, kurš to izdarīs iemaņu līmenī, jāraksturo izpilde, vadoties no lekcijas materiāla. Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video nav obligāti jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. |
||
|
5.
Speciālā izturība sporta veidā |
6,25% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pēc lekcijas materiāla jānofilmē pieci vingrinājumi no sava sporta veida speciālās izturības attīstīšanai. Šie vingrinājumi jāprezentē ar pamatojumu, kāds ir ieguvums no šo vingrinājumu pielietošanas sacensību darbībā, kā arī jānosaka vingrinājuma dozējums (vai tas tiešām atbilst izturībai, nevis kustību biežumam, piemēram). Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video nav obligāti jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. |
||
|
6.
Spēka attīstīšana sporta veidā |
6,25% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Nepieciešams nofilmēt sava sporta veida kustību elementu vai vingrinājumu, kur visvairāk nepieciešams spēks. Pēc tam jānofilmē pieci vingrinājumi spēka attīstīšanai, prezentējot jāsniedz pielietošanas pamatojums un dozējums. Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video nav obligāti jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. |
||
|
7.
Ātruma atttīstīšana sporta veidā |
6,25% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Jānofilmē kustība savā sporta veidā, kuras veikšanai ir nepieciešams vislielākais ātrums. Pēc tam jānofilmē pieci sava sporta veida vingrinājumi ātruma attīstīšanai, ievērojot lekcijas materiālā minētos ātruma attīstīšanas vingrinājuma nosacījumus. Nedrīkst filmēt spēka vai citas fiziskās īpašības attīstīšanas vingrinājumus. Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video nav obligāti jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. |
||
|
8.
Veiklība sportā |
6,25% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Jāizvēlās viens no veiklības veidiem un jānofilmē pieci vingrinājumi savā sporta veidā konkrētā veiklības veida attīstīšanai. Jāpamato šo vingrinājum lietderība sacensību darbībā. Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video nav obligāti jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. |
||
|
9.
Neklātienei patstāvīgais darbs - sarežģītās kustības sportā |
-
|
10 balles
|
|
Vadoties no 1. lekcijas materiāla, no sava sporta veida izvēlēties divas sarežģītas (daudzlocītavu) kustības vai sporta veidam raksturīgus vingrinājumus. Šīs kustības/vingrinājumus jānofilmē, ar video apstrādes programmu nofilmētais materiāls jāsadala sagatavojošajā, galvenā un nobeiguma fāzē, video demonstrēšanas laikā jāspēj pamatot fāžu sadale. Jāspēj komentēt šīs kustības apmācības posmi - kustības noteicošais posms un kustības detaļas. Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video nav obligāti jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. Nepilna laika neklātienes pirmais patstāvīgais darbs sastāda 25% no kopējā vērtējuma. |
||
|
10.
Neklātienei patstāvīgais darbs - apjoms un intensitāte |
-
|
10 balles
|
|
No sava sporta veida jāizvēlās pieci vingrinājumi, kurus lieto apjoma treniņos. Šie vingrinājumi jānofilmē. Šiem pašiem vingrinājumiem, vadoties no lekcijas materiāla jāpaaugstina intensitāte, lai šis vingrinājums būtu izmantojams intensitātes treniņos, atkal jānofilmē. Jāspēj pamatot apjoma un intensitātes mērvienības, apjoma un intensitātes attiecība treniņu procesā. Norāde - materiālam jābūt pašu veidotam, nav pieļaujams izmantot trešos resursus (internetā pieejamus video). Video nav obligāti jābūt redzamam pašam, video nedrīkst būt jau vienreiz novērtēts. Nepilna laika neklātienes otrais patstāvīgais darbs sastāda 25% no kopējā vērtējuma. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pirmais eksāmens |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Eksāmens sastāv no 10 jautājumiem, uz kuriem jāraksta atbildes brīvā formā. jautājumi aptver tēmas par Sporta teorijas jēdzienu, fizisko vingrinājumu un tā jēdzienu, vispusīgo un speciālu sagatavošanu, adaptāciju, slodzes un tās izmantošanu sporta treniņa plānošanā, metodēm sportā un kustību apguves līmeņiem |
||
|
2.
Otrais eksāmens |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Esksāmens sastāv no 10 jautājumiem, uz kuriem brīvā formā jāraksta definīcijas un skaidrojums visām fiziskajām īpašībās, to veidiem, izpausmes formām, sastāvdaļām un attīstīšanas principiem un paņēmieniem |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sports, tā jēdziens, fiziskais vingrinājums, vispusīgā un speciālā fiziskā sagatavošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Adaptācija sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slodzes jēdziens. Apjoms un intensitāte sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Metodes sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību apguves līmeņi - prasme un iemaņa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību klasifikācija, to veidi, sastāvdaļas, izpausmes formās, fizioloģiskais pamatojums un attīstīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību klasifikācija, to veidi, sastāvdaļas, izpausmes formās, fizioloģiskais pamatojums un attīstīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību klasifikācija, to veidi, sastāvdaļas, izpausmes formās, fizioloģiskais pamatojums un attīstīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību klasifikācija, to veidi, sastāvdaļas, izpausmes formās, fizioloģiskais pamatojums un attīstīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību klasifikācija, to veidi, sastāvdaļas, izpausmes formās, fizioloģiskais pamatojums un attīstīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sports, tā jēdziens, fiziskais vingrinājums, vispusīgā un speciālā fiziskā sagatavošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sports, tā jēdziens, fiziskais vingrinājums, vispusīgā un speciālā fiziskā sagatavošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Adaptācija sportā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slodzes jēdziens. Apjoms un intensitāte sportā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slodzes jēdziens. Apjoms un intensitāte sportā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Metodes sportā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Metodes sportā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību apguves līmeņi - prasme un iemaņa
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību klasifikācija, to veidi, sastāvdaļas, izpausmes formās, fizioloģiskais pamatojums un attīstīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sports, tā jēdziens, fiziskais vingrinājums, vispusīgā un speciālā fiziskā sagatavošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sports, tā jēdziens, fiziskais vingrinājums, vispusīgā un speciālā fiziskā sagatavošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Adaptācija sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slodzes jēdziens. Apjoms un intensitāte sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Metodes sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību apguves līmeņi - prasme un iemaņa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību klasifikācija, to veidi, sastāvdaļas, izpausmes formās, fizioloģiskais pamatojums un attīstīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slodzes jēdziens. Apjoms un intensitāte sportā
|
|
Metodes sportā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību apguves līmeņi - prasme un iemaņa
|
|
Fizisko īpašību klasifikācija, to veidi, sastāvdaļas, izpausmes formās, fizioloģiskais pamatojums un attīstīšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Periodization: Theory and Methodology of Training by Tudor Bompa, G. Gregory Haff. 2019.
Essentials of Strength Training and Conditioning by NSCA -National Strength & Conditioning Association. 2016.