Sociālā darbinieka profesionālā noturība civilās drošības un aizsardzības notikumos
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas un padziļināt sociālo darbinieku kompetenci par sociālo darbinieku profesionālo noturību satricinājumu, drošības apdraudējumu un katastrofu apstākļos; attīstīt sociālo darbinieku profesionālās rīcības prasmes un stiprināt operatīvās noturības (Operational resilence) spējas civilās drošības un aizsardzības notikumos.
Priekšzināšanas
Sociālais darbs ar gadījumu; Sociālo pakalpojumu sistēma un organizācija; Civilā un vides aizsardzība, pirmā palīdzība.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie iegūs zināšanas un izpratni par drošības riskiem un rīcības principiem, reaģējot uz krīzēm un apdraudējumiem; par operatīvo noturību un sociālo darbinieku psiho-emocionālās noturības uzturēšanu civilās drošības un aizsardzības notikumos, sniedzot palīdzību un atbalstu cietušajiem.
Prasmes
1.Studiju kursu apgūstot, tiek attīstītas preventīvās plānošanas un stratēģiskās domāšanas praktiskās iemaņas civilās drošības apdraudējumu gadījumā, prasmes sniegt psihosociālo atbalstu cietušajiem, bēgļiem vai valsts iekšienē pārvietotām personām, prasmes izmantot pašaprūpes tehnikas, lai mazinātu profesionālās izdegšanas risku.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā tiks pilnveidotas sociālo darbinieku spējas pieņemt lēmumus krīzes pārvaldības kontestā, lai stiprinātu indivīdu un organizāciju noturību civilās drošības un aizsardzības notikumos.
Vērtēšana
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Psihosociālā atbalsta sniegšana; profesionālās izdegšanas risku novēršana |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2.
Simulācija |
40,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Drošība un drošības kultūra krīzes un augsta riska un draudu situācijās.
Apraksts
Drošības kultūras jēdziens un nozīme. Drošības kultūra kā preventīvs mehānisms un rīcības stratēģija. Individuālā un kolektīvā drošības uztvere. Drošības kultūras veidošana dažādās kopienās un institūcijās. Draudu veidi un to ietekme uz indivīdiem un kopienām. (Dabas katastrofas: klimata pārmaiņu ietekme, plūdi, zemestrīces, ugunsgrēki. Bruņoti konflikti: militārie konflikti, terorisms, ieroču pieejamība. Cilvēku radīti apdraudējumi: industriālās katastrofas, kibernoziegumi, dezinformācija, sabiedrības polarizācija.) Sociālie riski. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā un sociālā noturība, sociāli ekoloģiskā noturība.
Apraksts
Noturība, ikdienas noturība, adaptēšanās potenciālu draudu apstākļos. Noturības līmeņi. Sociāli ekoloģiskā noturība: Cilvēka un vides mijiedarbība, vides un sabiedrības drošība. Draudi, draudu uztvere, Individuālā uztvere, kolektīvās bailes. Cilvēka uzvedība krīzes un draudu situācijās. Sociālais stress, komunikācija un cilvēku vadība paaugstināta stresa apstākļos. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbinieks Civilās aizsardzības formējuma komandā.
Apraksts
Civilās aizsardzība (CA) fomējums: formējuma struktūra, funkcijas, operatīvā darbība. Vadības, loģistikas, operatīvā atbalsta un sociālā darba funkcijas. Sociālo darbinieku pozīciju un loma CA komandā, kurā iesaistīti arī militārie un ārkārtas dienesti. Sociālā darbinieka atbildības un kompetences, nepieciešamās zināšanas un prasmes efektīvai sadarbībai CA formējumā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Van Breda noturības modelis un noturīgu apkalpošanas organizāciju veidošana.
Apraksts
A. Van Bredas noturības modelis un tā principu pielietojums sociālajā darbā sociālo pakalpojumu organizēšanā. Galvenie pieņēmumi: noturība kā dinamisks pielāgošanās process, uzsvars uz adaptācija un atbalsta sistēmām, eko-sistēmiska perspektīva -indivīdi, organizācijas un kopienas mijiedarbojas krīzes un pārmaiņu apstākļos. Modeļa pamata komponenti: individuālā noturība, sociālā noturība, strukturālā noturība. Noturīgu apkalpošanas organizāciju veidošana, preventīvu stratēģiju ieviešana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Plānošana un sagatavotība (noturības cikls).
Apraksts
Noturības cikla posmi: sagatavošanās, absorbēšana, atgūšanās, pielāgošanās un pārveidošanās. To nozīme krīžu pārvarēšanā un sagatavotībā. Sociālo darbinieku prasmes efektīvi plānot un organizēt sagatavotības aktivitātes CA kontekstā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darbinieka profesionālās lomas un
operatīvā noturība.
Apraksts
Operatīvā noturība sociālajā darbā un tās nozīme krīzes pāvarēšanā un draudu situācijās. Sociālā darba prasmju izmantošana psiho-sociālā, emocionālā un praktiskā atbalsta sniegšanā. Operatīvā noturība – profesionālo lomu un funkciju saglabāšanas spēja operatīvās izvietošanas laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kopienas noturība un drošības tīkli krīzes situācijās.
Apraksts
Kopienas reaģēšana-pašorganizēšanās, pašvaldības un ārkārtas dienestu iesaiste, resursu koordinācija un sadale. Kopienas noturības indikatori - pielāgošanos un atveseļošanos ietekmējošie faktori. (Münsterland blackout piemērs) Krīžu pieredze Latvijā: Rīgas ”Maksimas” traģēdija. Plūdu gadījumi Ogrē un Jekabpilī. Ukrainas bēgļu uzņemšana Latvijā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Sadarbība un partnerība krīzes pārvaldībā. Sociāli -tehnoloģiskās vides loma.
Apraksts
Sadarbības un partnerības nozīme krīzes pārvaldībā komunikācijas un IT rīku izmantošanas kontekstā. Starp-institucionālā sadarbība kā drošības tīkla sastāvdaļa. Sadarbības partneri krīzes pārvaldībā: valsts, pašvaldības, NVO, vietējās kopienas, privātais sektors. Digitālās tehnoloģijas un efektīva (ātra) informācijas apmaiņa: Saziņas lietotnes un sociālie mediji; Brīdināšanas sistēmas un proaktīva krīžu vadība; Datu pārvaldība un resursu koordinācija; Datu drošība un pieejamība. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Sociālo darbinieku loma krīzes situācijā: plāns uzdevumu veikšanai
Apraksts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Kopienas sagatavotības veicināšana - plāna sagatavošana uzdevumu veikšanai.
Apraksts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Profesionālās izdegšanas profilakse un pašaprūpe
Apraksts
Profesionālās izdegšanas pazīmes pēc ilgstošas krīzes pārvaldības. Pašaprūpes tehniku izmantošana, lai mazinātu profesionālās izdegšanas risku. Palidzības sniegšana un saņemšana, ja tiek piedzīvota profesionālā izdegšana. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas likums: Latvijas Republikas likums. 01.10.2016. Latvijas Vēstnesis.
Adrian D. van Breda (2018) A Critical Review of Resilience Theory and its Relevance for Social Work
Papildu literatūra
Naim Kapucu. Christopher V. Hawkins. Fernando I Rivera (2013) Disaster Preparedness and Resilience for Rural Communities.
Amelyn Laro (2023) Resilient Social Work Practice: From the Experiences of Filipino Social Workers