Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālā darbinieka profesionālā noturība civilās drošības un aizsardzības notikumos

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_301
Zinātnes nozare
Sociālā politika un sociālā darba organizācija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas un padziļināt sociālo darbinieku kompetenci par sociālo darbinieku profesionālo noturību satricinājumu, drošības apdraudējumu un katastrofu apstākļos; attīstīt sociālo darbinieku profesionālās rīcības prasmes un stiprināt operatīvās noturības (Operational resilence) spējas civilās drošības un aizsardzības notikumos.

Priekšzināšanas

Sociālais darbs ar gadījumu; Sociālo pakalpojumu sistēma un organizācija; Civilā un vides aizsardzība, pirmā palīdzība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie iegūs zināšanas un izpratni par drošības riskiem un rīcības principiem, reaģējot uz krīzēm un apdraudējumiem; par operatīvo noturību un sociālo darbinieku psiho-emocionālās noturības uzturēšanu civilās drošības un aizsardzības notikumos, sniedzot palīdzību un atbalstu cietušajiem.

Prasmes

1.Studiju kursu apgūstot, tiek attīstītas preventīvās plānošanas un stratēģiskās domāšanas praktiskās iemaņas civilās drošības apdraudējumu gadījumā, prasmes sniegt psihosociālo atbalstu cietušajiem, bēgļiem vai valsts iekšienē pārvietotām personām, prasmes izmantot pašaprūpes tehnikas, lai mazinātu profesionālās izdegšanas risku.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā tiks pilnveidotas sociālo darbinieku spējas pieņemt lēmumus krīzes pārvaldības kontestā, lai stiprinātu indivīdu un organizāciju noturību civilās drošības un aizsardzības notikumos.

Vērtēšana

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Psihosociālā atbalsta sniegšana; profesionālās izdegšanas risku novēršana

60,00% no gala vērtējuma
10 balles
2.

Simulācija

40,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studiju kursa tēmu plāns

NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Drošība un drošības kultūra krīzes un augsta riska un draudu situācijās.
Apraksts

Drošības kultūras jēdziens un nozīme. Drošības kultūra kā preventīvs mehānisms un rīcības stratēģija. Individuālā un kolektīvā drošības uztvere. Drošības kultūras veidošana dažādās kopienās un institūcijās. Draudu veidi un to ietekme uz indivīdiem un kopienām. (Dabas katastrofas: klimata pārmaiņu ietekme, plūdi, zemestrīces, ugunsgrēki. Bruņoti konflikti: militārie konflikti, terorisms, ieroču pieejamība. Cilvēku radīti apdraudējumi: industriālās katastrofas, kibernoziegumi, dezinformācija, sabiedrības polarizācija.) Sociālie riski.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Individuālā un sociālā noturība, sociāli ekoloģiskā noturība.
Apraksts

Noturība, ikdienas noturība, adaptēšanās potenciālu draudu apstākļos. Noturības līmeņi. Sociāli ekoloģiskā noturība: Cilvēka un vides mijiedarbība, vides un sabiedrības drošība. Draudi, draudu uztvere, Individuālā uztvere, kolektīvās bailes. Cilvēka uzvedība krīzes un draudu situācijās. Sociālais stress, komunikācija un cilvēku vadība paaugstināta stresa apstākļos. 

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociālais darbinieks Civilās aizsardzības formējuma komandā.
Apraksts

Civilās aizsardzība (CA) fomējums: formējuma struktūra,  funkcijas, operatīvā darbība. Vadības, loģistikas, operatīvā atbalsta un sociālā darba funkcijas. Sociālo darbinieku pozīciju un  loma CA komandā, kurā iesaistīti arī militārie un ārkārtas dienesti. Sociālā darbinieka atbildības un kompetences, nepieciešamās zināšanas un prasmes efektīvai sadarbībai CA formējumā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Van Breda noturības modelis un noturīgu apkalpošanas organizāciju veidošana.
Apraksts

A. Van Bredas noturības modelis un tā principu  pielietojums  sociālajā darbā sociālo pakalpojumu organizēšanā. Galvenie pieņēmumi: noturība kā dinamisks pielāgošanās process, uzsvars uz adaptācija un atbalsta sistēmām, eko-sistēmiska perspektīva -indivīdi, organizācijas un kopienas mijiedarbojas krīzes un pārmaiņu apstākļos. Modeļa pamata komponenti: individuālā noturība, sociālā noturība, strukturālā noturība. Noturīgu apkalpošanas organizāciju veidošana, preventīvu stratēģiju ieviešana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Plānošana un sagatavotība (noturības cikls).
Apraksts

Noturības cikla posmi: sagatavošanās, absorbēšana, atgūšanās, pielāgošanās un pārveidošanās. To nozīme krīžu pārvarēšanā un sagatavotībā. Sociālo darbinieku prasmes efektīvi plānot un organizēt sagatavotības aktivitātes CA kontekstā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociālā darbinieka profesionālās lomas un operatīvā noturība.
Apraksts

Operatīvā noturība sociālajā darbā un tās nozīme krīzes pāvarēšanā un draudu situācijās. Sociālā darba prasmju izmantošana psiho-sociālā, emocionālā un praktiskā atbalsta sniegšanā. Operatīvā noturība – profesionālo lomu un  funkciju saglabāšanas spēja operatīvās izvietošanas laikā.

  1. Stresa vadīšana: profesionālo lomu apzināšanās, emocionālās iesaistes kontrolēšana.
  2. Ātra spriedzes mazināšana un psiholoģiskās pašregulācijas paņēmieni.
  3. Atpūtas stratēģijas.
  4. Emocionālā noturība: profesionālo robežu un emocionālās iesaistes līdzsvarošana, izvairīšanās no emocionālās pārslodzes un izdegšanas.
  5. Pašaprūpes tehnikas profesionālās izdegšanas risku mazināšanai?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kopienas noturība un drošības tīkli krīzes situācijās.
Apraksts

Kopienas reaģēšana-pašorganizēšanās, pašvaldības un ārkārtas dienestu iesaiste, resursu koordinācija un sadale. Kopienas noturības indikatori - pielāgošanos un atveseļošanos ietekmējošie faktori. (Münsterland blackout piemērs) Krīžu pieredze Latvijā: Rīgas ”Maksimas” traģēdija. Plūdu gadījumi Ogrē un Jekabpilī. Ukrainas bēgļu uzņemšana Latvijā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Sadarbība un partnerība krīzes pārvaldībā. Sociāli -tehnoloģiskās vides loma.
Apraksts

Sadarbības un partnerības nozīme krīzes pārvaldībā komunikācijas un IT rīku izmantošanas kontekstā. Starp-institucionālā sadarbība kā drošības tīkla sastāvdaļa. Sadarbības partneri krīzes pārvaldībā: valsts, pašvaldības, NVO, vietējās kopienas, privātais sektors. Digitālās tehnoloģijas un efektīva (ātra) informācijas apmaiņa: Saziņas lietotnes un sociālie mediji; Brīdināšanas sistēmas un proaktīva krīžu vadība; Datu pārvaldība un resursu koordinācija; Datu drošība un pieejamība.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Sociālo darbinieku loma krīzes situācijā: plāns uzdevumu veikšanai
Apraksts
  1. Sociālo pakalpojumu nepārtrauktība: sociālo pakalpojumu ( pārtikas piegāde, medicīniskā aprūpe, psiholoģiskais atbalsts u.c.) sniegšana situācijā, kad bojāta infrastruktūra.
  2. Krīzes komunikācija un sabiedrības mobilizācija: koordinēt informācijas izplatīšanu krīzes situācijas laikā.
  3. Konfliktu un spriedzes risināšana: konfliktu risināšana starp kopienas locekļiem, kas radušies resursu trūkuma vai stresa dēļ.
  4. Dezinformācijas ierobežošana: stratēģijas izstrāde, lai novērstu sabiedrības dezinformēšanu un mazinātu panikas izplatīšanos.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Kopienas sagatavotības veicināšana - plāna sagatavošana uzdevumu veikšanai.
Apraksts
  1. Vajadzību novērtēšana: novērtēt dažādu sabiedrības grupu vajadzības krīzes situācijā.
  2. Brīvprātīgā tīkla veidošana: kā iesaistīt un apmācīt brīvprātīgos krīzes situācijām.
  3. Krīzes vadības komandas darbs: sociālo darbinieku sadarbība ar glābšanas dienestiem, pašvaldību, nevalstiskajām organizācijām u.c., lai izstrādātu kopīgu rīcības plānu.
  4. Evakuācija un drošības plānošana: evakuācijas plāna izstrāde sociāli mazaizsargāto personu grupām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Profesionālās izdegšanas profilakse un pašaprūpe
Apraksts

Profesionālās izdegšanas pazīmes pēc ilgstošas krīzes pārvaldības. Pašaprūpes tehniku izmantošana, lai mazinātu profesionālās izdegšanas risku. Palidzības sniegšana un saņemšana, ja tiek piedzīvota profesionālā izdegšana.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas likums: Latvijas Republikas likums. 01.10.2016. Latvijas Vēstnesis.

2.

Nacionālās drošības likums: Latvijas Republikas likums. 12.01.2001. Latvijas Vēstnesis.

3.

Par sociālo drošību: Latvijas Republikas likums. 05.10.1995. Latvijas Vēstnesis.

4.

Valsts civilās aizsardzības plāns.

5.

Apmācību materiāli civilās aizsardzības jomā

6.

Latvijas Republikas Aizsardzības ministrija (2024) Rokasgrāmata “Kā rīkoties kara gadījumā”

7.

Adrian D. van Breda (2018) A Critical Review of Resilience Theory and its Relevance for Social Work

8.

Adrian D. van Breda (2015) Building Resilient Human Service Organizations.

Papildu literatūra

1.

Naim Kapucu. Christopher V. Hawkins. Fernando I Rivera (2013) Disaster Preparedness and Resilience for Rural Communities.

2.

Amelyn Laro (2023) Resilient Social Work Practice: From the Experiences of Filipino Social Workers

3.

Cristina Ruiz-Martina, Adolfo López-Paredes and Gabriel Wainer. (2018) What we know and do not know about organizational resilienc