Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārējā aprūpe

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_282
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Students spēs organizēt, plānot, sniegt un novērtēt pacientu aprūpi pacientiem ar dažādām ķirurģiskām un iekšķīgām saslimšanām, profesionālo un ētisko standartu ietvaros integrējot iepriekš iegūtās zināšanas ķirurģijā un iekšķīgās slimībās. Students apgūs zināšanas par internās medicīnas pacientu aprūpes principiem, mērķiem, nozīmi un vadīšanu. Spēs atpazīt saslimšanas pazīmes, plānot, sniegt un izvirzīt iekšķīgo saslimšanu pacientiem piemērotu aprūpi. Students spēs saprast slimības diagnostikas un ārstniecības principus un pacientu aprūpi.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas priekšzināšanas anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskā fizioloģijā un farmakoloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst pamatzināšanas par ķirurģisko slimību aprūpes pamatprincipiem, par iekšķīgo slimību pacientu saslimšanu pazīmēm, pacientu aprūpes specifiku, aprūpes nozīmi un vadīšanu.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultāta studējošie pratīs veikt pacientu aprūpi pacientiem ar ķirurģiskām slimībām, pratīs sagatavot pacientu dažādām ķirurģiskām manipulācijām un izmeklējumiem. Pratīs atpazīt raksturīgās sūdzības, noteikt un formulēt aprūpes problēmas pacientiem ar iekšķīgo slimību diagnozēm, kā arī plānot un realizēt aprūpes procesu.

Kompetences

1.Studenti studiju kursa apguves rezultātā pratīs sagatavot pacientu dažādām izmeklēšanām, pamatot un skaidrot sagatavošanas nepieciešamību, izprast orgānu sistēmu darbības traucējumu subjektīvos un objektīvos simptomus un sindromus, identificēt galvenās klīniskās pazīmes un tās diferencēt pēc smaguma, prognozēt un plānot pacienta aprūpi. Studenti studiju kursa apguves rezultātā pratīs profesionāli sadarboties ar pacientiem, ievērot medicīnas ētikas normas, un respektējot pacientu tiesības uzņemties atbildību par patstāvīgu mācīšanos un darboties kā veselības veicinātājs iekšķīgo slimību specifiskas un nespecifiskās profilakses un pacientu aprūpes metožu izvēles kontekstā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Prezentācija semināram par brūču aprūpes veikšanas jautājumiem. 2. Prezentācija semināram par transfuzioloģijas veikšanu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentam jāsagatavo prezentācija par brūču aprūpi - brūču novērtēšanu, aprūpi, iespējamiem pārsēju veidiem.
2.

Pārbaudījums

-
-
Studentam jāsagatavo prezentāciju par transfūziju principiem, nozīmi, veikšanu
3.

Pārbaudījums

-
-
Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. Kursa gala vērtējumu veido patstāvīgie darbi (katrs 25% apmērā) un gala eksāmens testa veidā (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta gatavošana akūtai un plānveida operācijai, pacientu aprūpe agrīnajā pēcoperāciju periodā. Akūtas, hroniskas brūces, brūču aprūpe, pārsēji
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Elpošanas orgānu ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe. Gastrointestinālā trakta ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Transfuzioloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Vēdera sienas ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Traumatoloģija, pacientu aprūpes principi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kardioloģisku slimību klasifikācija un vispārīgais raksturojums. Etioloģiskie un patoģenētiskie faktori, kas ietekmē slimību klīniskās izpausmes un pamatvajadzību izmaiņas pacientiem kardioloģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ftiziopulmonoloģisku slimību klasifikācija un vispārīgais raksturojums. Etioloģiskie un patoģenētiskie faktori, kas ietekmē slimību klīniskās izpausmes un pamatvajadzību izmaiņas pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Medikamentozās aprūpes īpatnības. Inhalatoru un krājtelpas lietošana. DOTS terapija un tuberkulozes pacientu aprūpes īpatnības, piesaistes nodrošināšana. Pacienta izglītošana. Neatliekamā palīdzība plaušu slimībās – plaušu asiņošana, plaušu tūska, plaušu infarkts, pneimotoraks, simptomi, aprūpe. Kardioloģisku pacientu aprūpes īpatnības, medikamentu lietošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Nefroloģisku saslimšanu (urīnceļu infekcijas, glomerulopātijas, akūta nieru mazspēja, hroniska nieru slimība u.c.) un nieru bojājumi dažādu sistēmisku slimību gadījumā (nierakmeņu slimība, nieru policistoze u.c.) klasifikācija un vispārīgais raksturojums. Nieru aizstājterapijas veidi. Nieru transplantācija, Hemodialīze. Peritoneālā dialīze. Kritēriji nieru aizstājterapijas izvēlē. Pacientu aprūpes galvenie principi. Dialīžu pacientu uzturs, fiziskās aktivitātes, dzīves veida izmaiņas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Reimatisko slimību diagnostika. Reimatoīdais artrīts. Osteoartrīts. Difūzas saistaudu sistēmas slimības. Vaskulīti. Seronegatīvās spondiloartropātijas. Metaboliskās artropātijas. Infekciju ierosināti locītavu bojājumi. Mīksto audu reimatiskās saslimšanas. Juvenīlais idiopātiskais artrīts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Imūnsistēmas uzbūve un tās funkcijas. Specifiskā, nespecifiskā imunitāte. Imūnterapija. Imūnās regulācijas traucējumi – alerģijas, autoimūnās saslimšanas, transplantācijas imunitāte. Imūndeficīti. Pacientu aprūpes principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Reimatoloģisko pacientu aprūpes pincipi. Imūnterapijas veidi. Vakcinācijas principi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Endokrinoloģisko slimību klasifikācija un raksturojums. Etioloģiskie un patoģenētiskie faktori, kas ietekmē slimību klīniskās izpausmes un pamatvajadzību izmaiņas pacientiem. I un II tipa cukura diabēts. Cukura diabēta akūtās un vēlīnās komplikācijas. Pacienta ar cukura diabētu aprūpes principi. Pēdu aprūpe.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gastroenteroloģisko slimību klasifikācija un raksturojums. Etioloģiskie un patoģenētiskie faktori, kas ietekmē slimību klīniskās izpausmes un pamatvajadzību izmaiņas dažāda vecuma grupu pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Insulīnterapija. Hipoglikēmija. Hiperglikēmija. Glikēmijas kontrole un monitorēšana. Medikamentozās aprūpes īpatnības pacientiem ar endokrīnās sistēmas slimībām. Uztura un fiziskās aktivitātes plānošana diabēta pacientiem. Paškontroles nozīme diabēta pacienta ārstēšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Galvenās gastroenteroloģijā lietotās diagnostikas metodes. Ārstniecības un aprūpes aspekti pacientiem ar gastroenteroloģiskām slimībām. Pacientu novērtēšana, izmeklēšana, diagnostika, aprūpes vadīšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Autoru kolektīvs. Kirurģiskās aprūpes māsas pamatspecialitāte. Rīga, 2009. (akceptējams izdevums)

2.

Autoru kolektīvs. Medikamentozā aprūpe, jaunākās tendences un tehnoloģijas ķirurģijā. Pirmsoperācijas un pēcoperācijas aprūpe. 2012. (akceptējams izdevums)

3.

A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna III. Rīga. Medicīnas apgāds: 2010. (akceptējams izdevums)

4.

Purviņš I., Purviņā S. Praktiskā farmakoloģija. Rīga, 2011. (akceptējams izdevums)

5.

Gardovskis J., Kolītis R., Sondore A. u.c. Ķirurģija. Rīga, Rīgas Stradiņa universitāte, 2013.

6.

Ņemceva G., Sisene I., Šteinerte I. Praktiskā transfuzioloģija. Rīga, SIA Nacionālais apgāds, 2009. (akceptējams izdevums)

7.

Mācību materiāls. Internās aprūpes māsas pamatspecialitāte. Nacionālais apgabals: 2009. (akceptējams izdevums)

8.

A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna. Rīga. Medicīnas apgabals: 2010. (akceptējams izdevums)

9.

A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna II. Rīga. Medicīnas apgabals: 2012. (akceptējams izdevums)

10.

Mācību materiāls. Diabēta aprūpes māsas papildspecialitāte. Nacionālais apgabals: 2009. (akceptējams izdevums)

11.

Kurcalte I., Orleāne I. Funkcionālā diagnostikas metožu principi. Rīga: medicīnas apgāds, 2010. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

A. Adebajo and L. Dunkley. ABC of Rheumatology. John Wiley and Sons, Inc., 2018

2.

American Academy of Pediatrics ”Immunization Strategies and Practices”. American Academy of Pediatrics, 2018

3.

ISPAD Clinical Practise Consensus Guidlines 2018: Definition, epidemiology and classification of diabetes in children and adolescents.

4.

Šiliņa M., Dupure I. Pacientu izglītošana – māsas kompetence. Rīga, NA, 2009.

5.

2. tipa cukura diabēta profilakses, diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. Hromets poligrāfija, 2007.

6.

Gārša I. Ievads neirokirurģijā. Rīga, SIA Nacionālais apgāds, 2008.

Citi informācijas avoti

1.

Ramrakha, Punit S. Oxford handbook of acute medicine / Punit S. Ramrakha, Kevin P. Moore. 2nd ed. Oxford ;New York : Oxford University Press, 2004 xiv, 990 lpp. : il. Oxford handbooks . ISBN 9780198520726

2.

Oxford handbook of cardiology / edited by Punit Ramrakha and Jonathan Hill. Second edition. Oxford ;New York : Oxford University Press, ©2012 xxiv, 851 lpp. : il. ; 19 cm. Oxford handbooks . Oxford medical publications . ISBN 9780199643219 (brošēts)

3.

Oxford Handbook of Endocrinology and Diabetes, 2009

4.

Bloom, Stuart Oxford handbook of gastroenterology and hepatology / Stuart Bloom and George Webster. Oxford ;New York : Oxford University Press, 2006. xxiv, [8] lpp. krās. il., 726 lpp. : il., tab. Oxford medical publications . Oxford handbooks . ISBN 9780198566526 (flexicover)

5.

Oxford handbook of respiratory medicine. Third edition / Stephen Chapman, Grace Robinson, John Stradling, Sophie West, John Wrightson. Oxford : Oxford University Press, [2014] xxii, 906 lpp. : il. ; 19 cm. Oxford medical publications . ISBN 9780198703860 (brošēts).

6.

Oxford Handbook of Nephrology and Hypertension / edited by Simon Steddon, Neil Ashman, Alistair Chesser and John Cunningham. Oxford ;New York : Oxford University Press, 2006. xiv, 657 lpp. : ilustrācijas ; 19 cm. Oxford medical publications . Oxford handbooks . ISBN 9780198520696 (flexicover) (brošēts).

7.

Interneta resursi