Socioloģijas teorijas
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie zina un izprot socioloģijas teoriju vēsturisko attīstību un pēctecību, zina galvenos teorētiskos virzienus, autorus un viņu radītās teorijas.
Prasmes
1.Prot atšķirt socioloģijas klasiķus un teorētiskos virzienus vienu no otra, prot salīdzināt teorētiskos virzienus un mūsdienu autoru teorijas. Studējošie korekti lieto jēdzienus, argumentēti veic teorētisko pieeju salīdzinājumu un kritisku izvērtējumu.
Kompetences
1.Spēj pielietot socioloģijas teorijas mūsdienu sabiedrības analīzē, kā arī izvēlēties atbilstošu teorētisko pieeju noteiktu sociālu procesu un problēmu izpētē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Obligātās literatūras apguve, kopsavilkumu un prezentāciju sagatavošana semināriem. Referāts par promocijas darba teorētisko pamatojumu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktivitāte semināros un semināru darbi 30%, eksāmena tests 30%, referāts 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jēdziens „sociālās teorijas.” Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji: O.Konta un H.Spensera socioloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
K.Markss. Kapitālisma raksturojums. Vēsturiskais materiālisms. K.Marksa mācība par šķiru cīņu un ekspluatāciju. Atsvešināšanās jēdziens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
E.Dirkheims. Mehāniskā un organiskā solidaritāte. Pašnāvību socioloģiska analīze. Reliģijas koncepcija. Socioloģijas metode. F.Tennīsa socioloģija, kopiena un sabiedrība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
M.Vēbers. Sociālās darbības teorija un izpratnes socioloģija. Sociālo zinātņu metodoloģija. Reliģijas socioloģija. Politiskā teorija. G.Zimmels. Sabiedrības uzbūve, sociālā diferencēšanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par klasisko teoriju nozīmi mūsdienās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu socioloģiskās teorijas, to klasifikācijas principi. ASV socioloģijas attīstība. Čikāgas skola. Strukturālais funkcionālisms: Tolkots Pārsonss, Roberts Mērtons. Modernizācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu socioloģiskās teorijas, to klasifikācijas principi. ASV socioloģijas attīstība. Čikāgas skola. Strukturālais funkcionālisms: Tolkots Pārsonss, Roberts Mērtons. Modernizācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā teorija: Frankfurtes skola. Neomarksisms. Konflikta teorija. Čārlza Raita Milsa radikālā socioloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā teorija: Frankfurtes skola. Neomarksisms. Konflikta teorija. Čārlza Raita Milsa radikālā socioloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apmaiņas un racionālās izvēles teorija – Dž.Homanss, P.Blaus, Dž. Kolmens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simboliskais interakcionisms: Džordžs Herberts Mīds, Herberts Blūmers. Fenomenoloģijas ietekme. Etnometodoloģija: Harolds Garfinkels. Sociālās realitātes veidošana. E.Gofmanis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simboliskais interakcionisms: Džordžs Herberts Mīds, Herberts Blūmers. Fenomenoloģijas ietekme. Etnometodoloģija: Harolds Garfinkels. Sociālās realitātes veidošana. E.Gofmanis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
J.Hābermāsa komunikatīvās darbības teorija. P.Burdjē socioloģijas teorija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
J.Hābermāsa komunikatīvās darbības teorija. P.Burdjē socioloģijas teorija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūras un darbības nošķīrums. Gidensa strukturācijas teorija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Poststrukturālisms. Postmodernisms: Bodrijārs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
E.Gidensa, U.Beka, Z.Baumana modernitātes analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
E.Gidensa, U.Beka, Z.Baumana modernitātes analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Racionalitāte mūsdienu sabiedrībā: Dž.Ricers.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
21.gs. socioloģijas teorijas: galvenās problēmas un tendences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Modernizācijas teorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Promocijas darba teorētiskā pamatojuma sagatavošana un prezentēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Promocijas darba teorētiskā pamatojuma sagatavošana un prezentēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Promocijas darba teorētiskā pamatojuma sagatavošana un prezentēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bauman Z., Liquid Modernity. Cambridge: Polity, 2000
Beck U., World Risk Society. Cambridge: Polity, 1999, rep.2008
Bourdieu P., Distinction: a Social Critique of the Judgment of Taste, Harvard University Press, 1984
Castells M., The rise of the Network Society, Oxford: Blackwell, 2000.
Giddens A., Runaway World: How Globalisation is Reshaping our Lives, Routledge, 2002
Giddens A., The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity, 1990.
Gidenss E., Sabiedrības veidošanās. AGB, 1999.
Ritzer G., Modern Sociological Theory. McGraw-Hill Higher Education, 2000.
Ritzer G., The McDonaldization of Society, Pine Forge Press, 2004
Webster F., Theories of the Information Society. Routledge, 2002.
Papildu literatūra
Key Sociological Thinkers. Ed. by Rob Stones. Macmillan Press Ltd., 1998,
Profiles in Contemporary Social Theory. Ed.by Anthony Elliott & Bryan S. Turner, Sage Publications, 2001.
Полякова, H. ХХ век в социологических теориях общества. М. Логос., 2004.
Citi informācijas avoti
http://www.sociosite.net, Sage Journals Datebase