Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ambulatorā reimatoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RBR_020
Zinātnes nozare
Anatomija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
13,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

1. Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, atbilstoši Latvijā pieņemtajām Bērnu reimatologa specialitātes nolikuma prasībām un Eiropas Savienības prasībām šai specialitātei (programma atbilst prasībām Eiropas izglītībai bērnu reimatoloģijas nozarē, kuras izstrādājusi Eiropas pediatru reimatologu asociācija (PRES) un apstiprinājusi Eiropas Savienības medicīnas speciālistu (UEMS) pediatrijas sekcija), lai ārstu sagatavotu sertifikācijai pediatra reimatologa specialitātē, atbilstīgi Latvijas Republikas normatīvajiem dokumentiem. 2. Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu bērnu reimatoloģijā ambulatorā praksē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Demonstrē padziļinātas un paplašinātas zināšanas par bērnu balsta un kustību (saistaudu) sistēmas un autoimūno saistaudu sistēmas slimību etioloģiju, patoģenēzi, diagnostiku, ārstēšanu un rehabilitāciju, kas nodrošina pamatu radošai domāšanai klīniskajā praksē un arī pētniecībā, kā arī spēju darboties starpdisciplinārā saskarē. 2. Par bērnu reimatoloģisko slimību diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstēšanas specifiku ambulatoros apstākļos, pārvaldīt reimatoloģisko slimību primāro un sekundāro profilaksi.

Prasmes

1.1. Ārsts izprot konkrētās problēmas būtību, diagnostikas algoritmus un spēj sniegt profesionālu specializētu neatliekamu palīdzību, kā arī praktiski realizē diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus, spēj veikt tālāku darbu, mācīšanos vai pētniecību sarežģītos un neprognozējamos apstākļos un, ja nepieciešams, tos pārveidot, lietojot jaunas pieejas. Ārstam ir spējas patstāvīgai attīstībai, prot labi komunicēt ar dažādiem pacientiem, viņu vecākiem, kolēģiem, ir prasmes pedagoģiskā un pētniecības darbā, ir darba organizācijas iemaņas 2. Pastāvīgi formulēt problēmas konkrētās medicīniskās klīniskās vai organizatoriskās situācijās un plānot adekvātus problēmu risinājumus, prast komunicēt ar kolēģiem, pacientiem un viņu piederīgajiem ambulatoros apstākļos.

Kompetences

1.1. Ārsts strādā atbilstoši savam pilnvaru lokam augstākajā zināšanu, prasmju, attieksmju apguves un lietošanas līmenī, veicot bērnu balsta un kustību (saistaudu) sistēmas un autoimūno saistaudu sistēmas slimību diagnostiku, ārstēšanu, rehabilitāciju un profilaksi, patstāvīgi plāno un organizē savu ārsta speciālista profesionālās kompetences pilnveidi un attīstību, uzņemas atbildību par personāla grupu darbu un spēj veikt inovācijas un uzņēmējdarbību. 2. Spēs izstrādāt savas tūlītējas darbības plānu un tālejošu rīcības taktiku attiecībā uz pacienta veselības problēmām un saskaņot to ar citu veselības aprūpes darbinieku darbību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Rezidents sagatavo semināru prezentācijas, padziļināti iepazīstoties un izmantojot pēdējo 5- 10 gadu literatūru. 2. Sagatvo 2 klīnisko gadījumu prezentācijas. 3. Patstāvīgi iemācās veikt klīniski praktiskos izmeklējumus un manipulācijas. 4. Rotācijas disciplīnas rezidenta teorētiskās un praktiskās zināšanas 10 ballu sistēmā novērtē attiecīgā rotācijas disciplīnas rezidenta vadītājs, par to izdarot ierakstu rezidentu grāmatā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Rotācijas cikla gala novērtējums ietver: 1. 50%- teorētiskais novērtējums semināru prezentāciju sagatavošana 2. 25% - klīnisko gadījumu prezentāciju sagatavošana 3. 25% - manipulāciju apguve

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

FCAS, MWS, CINCA
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bioloģiskā terapija bērnu reimatoloģijā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Ambulatora reimatoloģisku pacientu novērošana
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bērnu reimatoloģijas tiesiskie pamati. Sociālā palīdzība. Psihosociālas problēmas bērnu reimatoloģijā – ārsta kompetence, reakcija uz saslimšanu dažādos vecumos, vecāku reakcijas, ģimenes problēmas. Piekrišana terapijai, grūtības ārstēšanas laikā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Rehabilitācijas pasākumu nozīme un ordinēšanas indikācijas, ņemot vērā Latvijas VM noteikumus, bērniem ar reimatoloģiskām saslimšanām.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bērnu un jauniešu ar reimatoloģiskām saslimšanām pārejas process uz pieaugušo reimatologu aprūpi, t.sk., medikamentu ordiēšanas kārtība pēc NVD likumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
13,00
Semināru skaits:
6
Ilgums (nedēļās):
10
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

P. Ross E., MD, PhD. Textbook of Pediatric Rheumatology. Published Elsewier, 2021.

2.

Robert M. Kliegman, MD, Bonita M.D. Stanton, MD, Joseph St. Geme, Nina Schor and Richard E. Behrman, M.D. Nelson Textbook of Pediatrics. W. B. Saunders Company, 2020.

Papildu literatūra

1.

Žurnāli:

2.

Pediatric Rheumatology, ACR

3.

The EULAR Journal: Annals of Rheumatis diseases

4.

Oxford Jounals of Rheumatology

Citi informācijas avoti

1.

Interneta informācijas avoti:

2.

PEDINFO, Medscape, E medicine, PubMed, EndoText u.c.