Sporta medicīna
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Spēs orientēties bērnu un jauniešu veselības aprūpe sporta medicīnas jomā un jauno sportistu medicīniskās pārbaudēs, atbilstoši MK noteikumiem Nr. 594. 2. Pārzinās bērnu un jauniešu stājas un ķermeņa somatotipa noteikšanu un novērtēšanu sportistiem. 3. Spēs noteikt bērnu un jauniešu kāju un pēdu stāvokli un pārzinās novērtēšanas metodes sportistiem. 4. Zinās antropometrijas metodes bērnu un jauno sportistu fiziskās attīstības noteikšanā. 5. Zinās EIROFIT metode bērnu un jauniešu fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā. 6. Pārzinās antidopinga noteikumus, dopinga līdzekļus un metodes kontroli sportā.
Prasmes
1.7. Studējošie spēj patstāvīgi noteikt un novērtēt stāju un ķermeņa somatotipu. 8. Studējošie spēj patstāvīgi noteikt un novērtēt kāju un pēdu stāvokli ar somatoskopijas un plantogrāfijas metodēm. 9. Studējošie spēj patstāvīgi noteikt un analizēt fizisko attīstību ar antropometrijas metodēm. 10. Studējošie iegūst prasmes patstāvīgi noteikt, analizēt un novērtēt bērnu un jauno sportistu un nesportistu fizisko sagatavotību ar EIROFIT metodi.
Kompetences
1.11.Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt un novērtēt stāju un ķermeņa somatotipu bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. 12. Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt un novērtēt kāju un pēdu stāvokli bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. 13. Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt, analizēt un novērtēt fizisko attīstību bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem ar antropometrijas metodēm, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. 14. Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt, analizēt un novērtēt bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem fizisko sagatavotību ar EIROFIT metodi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi iegūt fiziskās attīstības un sagatavotības mērījumus praktiskajās nodarbībās, veikt datu apstrādi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un izstrādāt rekomendācijas, noformēt protokolus.
Patstāvīgi gatavoties semināriem, 2 kolokvijiem un pārbaudījumam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju rezultātu vērtēšana
1. Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, darbs semināros (10%).
2. Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%).
3. Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%)
Studiju rezultātu kopvērtējumā tiek pielietota summatīvā metode.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta medicīnas priekšmets, saturs, uzdevumi, organizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un sportistu medicīniskās pārbaudes, to veidi, saturs (MK noteikumi Nr.594).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportista anamnēze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Somatoskopija-1. Stājas un somatotipa noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Somatoskopija-2. Kāju un pēdu stāvokļa noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Somatoskopija. Fiziskās attīstības noteikšana. 1.kolokvijs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dopinga kontrole sportā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās sagatavotības noteikšana un vērtēšana. 2. kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta medicīnas priekšmets, saturs, uzdevumi, organizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Somatoskopija-1. Stājas un somatotipa noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Somatoskopija-2. Kāju un pēdu stāvokļa noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Somatoskopija. Fiziskās attīstības noteikšana. 1.kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās sagatavotības noteikšana un vērtēšana. 2. kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lāriņš V. Sporta medicīna. Teorija un prakse. Rīga: Jumava, 2022, - 312 lpp.
ACSM’s Exercise Testing and Prescription. (American College of Sports Medicine, sen. Ed. Madeline Podenostro Bayles). 2nd Ed., Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2024, -490 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Potteiger J. ACSM's Introduction to Exercise Science. American College of Sports Medicine. 4th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2023, -568.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Priedīte I.S., Sauka M., Kalniņa L., Lāriņš V. Vispārizglītojošo skolu skolēnu fiziskās sagatavotības izvērtēšana. Rīga: LSMA, 2015.- 53 lpp.
Trenera rokasgrāmata. Rīga: Jumava; LTTC, 2022.
Feito Y., Magal M. ACSM's Fitness Assessment Manual (American College of Sports Medicine). 6th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai
Hoffman J.R. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 2nd ed. Human Kinetics, 2014.- 520 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Antidopinga metodiskie materiāli/Anti-doping methodological materialsPiemērots angļu valodas plūsmai
Kaminsky L.A. (ed.) ACSM's Health-Related Physical Fitness Assessment Manual. American College of Sports Medicine. 4th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014.- 174 p.Piemērots angļu valodas plūsmai