Tautas sporta aktivitātes/pamati un didaktika (nūjošana, orientēšanās)
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Attīstīt sporta treneru profesionālās kompetences, apgūstot tautas sporta veidu orientēšanās un nūjošana- tehnikas pamatus un mācīšanas specifiku mācību un treniņu procesā.
Priekšzināšanas
Svešvalodu zināšanas pietiekamā līmenī lai izprastu speciālo literatūru, angļu un tai skaitā latviešu valodā. Studiju kursa "Cilvēka funkcionēšana" paralēla apguve.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais pārzina orientēšanās un nūjošanas pamatterminus (t.sk. speciālos terminus latviešu un angļu valodā), tehnikas pamatprincipus un didaktikas teorijas.
Savas dzīvesvietas orientēšanās sporta karšu apzināšana, izpēte apvidū • Teorētiskā ieskaite nūjošanā un orientēšanās • Nūjošanas aktivitātes izstrāde
2.Izprot mācīšanas stratēģijas, vērtēšanas pamatus un tehnoloģiju (GPS/mobilās aplikācijas) lomu snieguma analīzē.
Prasmes
1.Spēj demonstrēt un analizēt nūjošanas un orientēšanās tehniku; izstrādāt individuālas pilnveides programmas.
Orientēšanās tehnikas izvērtējums • Orientēšanās distancē
2.Prot sagatavot nodarbības plānus un vadīt praktiskas nodarbības, izmantojot piemērotas metodes un mācību līdzekļus.
Laboratorijas darbs nūjošanā
3.Spēj analizēt sniegumu, lietojot GPS datus un citus rīkus, izveidot atgriezenisko saikni.
Kompetences
1.Spēj kritiski izvērtēt un pielāgot mācību procesu dažādām mērķgrupām, integrējot teoriju, praksi, tehnoloģijas un izstrādāt mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. Spēj profesionāli plānot, vadīt un novērtēt aktivitātes,
Orientēšanās tehnikas izvērtējums • Teorētiskā ieskaite nūjošanā un orientēšanās • Laboratorijas darbs nūjošanā
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Savas dzīvesvietas orientēšanās sporta karšu apzināšana, izpēte apvidū |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Atrast savas dzīves vietas tuvumā orientēšanās sporta karti, kuru vēlāk var izmantot savā profesionālajā darbā |
||
|
2.
Nūjošanas aktivitātes izstrāde |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādāt nūjošanas aktivitāti ar nūjošanas pamatiemaņām, tai skaitā izmantojot modernās tehnoloģijas - mobilās aplikācijas un, vai GPS reģistrēšanas ierīces. Aktivitātes aprakstu iesniedz e-studiju vidē. |
||
|
3.
Laboratorijas darbs nūjošanā |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Nūjošanas laboratorijas darba izstrāde – individuālo prasmju, tehnikas novērtēšana, izstrādājot sev atbilstošas tehnikas pilnveides metodiku (vingrinājumi, dozējums). Termini latviešu un angļu valodā. |
||
|
4.
Orientēšanās distancē |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Patstāvīga Orientēšanās distances veikšana reģistrējot GPS kādā no OS tautas sacensībām vai tamlīdzīgas aktivitātes”. Sava ceļa varianta izvēles analīze izmantojot GPS |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Orientēšanās tehnikas izvērtējums |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Orientēšanās aktivitātes laikā pielietoto tehniski - taktisko prasmju izvērtējums vadoties pēc etapa laikiem un GPS, datus apstrādājot specializētās datorprogrammās. |
||
|
2.
Teorētiskā ieskaite nūjošanā un orientēšanās |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests par nūjošanas un orientēšanās inventāra izvēli, mācīšanas metodiku, drošību āra aktivitiāšu laikā |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.
Apraksts
Ieskaites prasības. Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.
Apraksts
Ieskaites prasības. Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās raksturojums.
Apraksts
Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas.
Apraksts
Sporta kartes zīmju grupas, mērogs, kartes saturs |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika
Apraksts
Kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas metodika
Apraksts
Mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas metodika
Apraksts
Mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās aktivitāte
Apraksts
Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās aktivitāte
Apraksts
Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
Apraksts
Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi.
Apraksts
Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi, inentāra izvēle |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanas metodika
Apraksts
Stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs - saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanas metodika
Apraksts
Stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs - saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanas metodika
Apraksts
Stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs - saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nūjošanas tehnikas mācīšanas specifika
Apraksts
Nūjošanas tehnikas mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde
Apraksts
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana vidusskolai. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām tēmām. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde
Apraksts
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana vidusskolai. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām tēmām. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde
Apraksts
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana vidusskolai. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām tēmām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.
Apraksts
Ieskaites prasības. Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās raksturojums.
Apraksts
Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas.
Apraksts
Sporta kartes zīmju grupas, mērogs, kartes saturs |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas.
Apraksts
Sporta kartes zīmju grupas, mērogs, kartes saturs |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika
Apraksts
Kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas metodika
Apraksts
Mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās aktivitāte
Apraksts
Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
Apraksts
Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi.
Apraksts
Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi, inentāra izvēle |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi.
Apraksts
Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi, inentāra izvēle |
|
Mācīšanas metodika
Apraksts
Stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs - saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. |
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nūjošanas tehnikas mācīšanas specifika
Apraksts
Nūjošanas tehnikas mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem |
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde
Apraksts
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana vidusskolai. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām tēmām. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Carol McNeill. Orienteering : skills - techniques - training. 2022Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Nūjošanas nodarbību ietekme uz sieviešu ķermeņa kompozīciju: sistemātiskais pārskats = Effect of nordic walking activities on women body composition: a critical review / Irena Upeniece, Una Veseta, Indra Vinberga, Voldemars Arnis. Sabiedrība, integrācija, izglītība : starptautiskās zinātniskās konferences materiāli = Society, integration, education : proceedings of the international scientific conference (Rēzekne, 2020.g. 22.-23.maijs) /
The Complete Guide to Nordic Walking. 2nd edition by Gill Stewar, 2025.Piemērots angļu valodas plūsmai
The Urban Poling Ultimate Guide to Nordic Walking For Instructors: For beginner, intermediate & advanced instructors by Barb Gormley, 2023.Piemērots angļu valodas plūsmai
NORDIC WALKING THERAPY: Revitalize Your Body And Mind, A Comprehensive Guide To Harnessing Nature's Cure For Fitness, Stress Relief, And Total Well-Being by DR. WANDA MENDENHALL, 2024.Piemērots angļu valodas plūsmai
Pirmo reizi ar nūjām : [par nūjošanu] / Almants Poikāns ; pēc Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas profesores, nūjošanas instruktores, sporta treneres "Medicīnas centrā 8" Baibas Smilas informācijas. 36,6°C Veselīgāk. Saskanīgāk. Gudrāk Nr.11 (2012, novembris), [68.]-70.lpp.
Orientēšanās tehnika : metod. līdz. LSPA stud. / Baiba Smila ; Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija. Slēpošanas katedra, 1999
Orientēšanās 2.d. [māc. līdz. LSPA stud.] Ligita Indriksone, Baiba Smila ; Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija. Slēpošanas katedra, 2002