Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Tautas sporta aktivitātes/pamati un didaktika (nūjošana, orientēšanās)

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_448
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Sporta teorija un vēsture; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt sporta treneru profesionālās kompetences, apgūstot tautas sporta veidu orientēšanās un nūjošana- tehnikas pamatus un mācīšanas specifiku mācību un treniņu procesā.

Priekšzināšanas

Svešvalodu zināšanas pietiekamā līmenī lai izprastu speciālo literatūru, angļu un tai skaitā latviešu valodā. Studiju kursa "Cilvēka funkcionēšana" paralēla apguve.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais pārzina orientēšanās un nūjošanas pamatterminus (t.sk. speciālos terminus latviešu un angļu valodā), tehnikas pamatprincipus un didaktikas teorijas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Savas dzīvesvietas orientēšanās sporta karšu apzināšana, izpēte apvidū Teorētiskā ieskaite nūjošanā un orientēšanās Nūjošanas aktivitātes izstrāde

2.Izprot mācīšanas stratēģijas, vērtēšanas pamatus un tehnoloģiju (GPS/mobilās aplikācijas) lomu snieguma analīzē.

Prasmes

1.Spēj demonstrēt un analizēt nūjošanas un orientēšanās tehniku; izstrādāt individuālas pilnveides programmas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Orientēšanās tehnikas izvērtējums Orientēšanās distancē

2.Prot sagatavot nodarbības plānus un vadīt praktiskas nodarbības, izmantojot piemērotas metodes un mācību līdzekļus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Laboratorijas darbs nūjošanā

3.Spēj analizēt sniegumu, lietojot GPS datus un citus rīkus, izveidot atgriezenisko saikni.

Kompetences

1.Spēj kritiski izvērtēt un pielāgot mācību procesu dažādām mērķgrupām, integrējot teoriju, praksi, tehnoloģijas un izstrādāt mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. Spēj profesionāli plānot, vadīt un novērtēt aktivitātes,

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Orientēšanās tehnikas izvērtējums Teorētiskā ieskaite nūjošanā un orientēšanās Laboratorijas darbs nūjošanā

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Savas dzīvesvietas orientēšanās sporta karšu apzināšana, izpēte apvidū

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Atrast savas dzīves vietas tuvumā orientēšanās sporta karti, kuru vēlāk var izmantot savā profesionālajā darbā

2.

Nūjošanas aktivitātes izstrāde

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Izstrādāt nūjošanas aktivitāti ar nūjošanas pamatiemaņām, tai skaitā izmantojot modernās tehnoloģijas - mobilās aplikācijas un, vai GPS reģistrēšanas ierīces. Aktivitātes aprakstu iesniedz e-studiju vidē.

3.

Laboratorijas darbs nūjošanā

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Nūjošanas laboratorijas darba izstrāde – individuālo prasmju, tehnikas novērtēšana, izstrādājot sev atbilstošas tehnikas pilnveides metodiku (vingrinājumi, dozējums). Termini latviešu un angļu valodā.

4.

Orientēšanās distancē

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Patstāvīga Orientēšanās distances veikšana reģistrējot GPS kādā no OS tautas sacensībām vai tamlīdzīgas aktivitātes”. Sava ceļa varianta izvēles analīze izmantojot GPS

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Orientēšanās tehnikas izvērtējums

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Orientēšanās aktivitātes laikā pielietoto tehniski - taktisko prasmju izvērtējums vadoties pēc etapa laikiem un GPS, datus apstrādājot specializētās datorprogrammās.

2.

Teorētiskā ieskaite nūjošanā un orientēšanās

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tests par nūjošanas un orientēšanās inventāra izvēli, mācīšanas metodiku, drošību āra aktivitiāšu laikā

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.
Apraksts

Ieskaites prasības. Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.
Apraksts

Ieskaites prasības. Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās raksturojums.
Apraksts

Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē

Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas.
Apraksts

Sporta kartes zīmju grupas, mērogs, kartes saturs

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās tehnika
Apraksts

Kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās mācīšanas metodika
Apraksts

Mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās mācīšanas metodika
Apraksts

Mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās aktivitāte
Apraksts

Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās aktivitāte
Apraksts

Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
Apraksts

Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi.
Apraksts

Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi, inentāra izvēle

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācīšanas metodika
Apraksts

Stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs - saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācīšanas metodika
Apraksts

Stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs - saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācīšanas metodika
Apraksts

Stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs - saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nūjošanas tehnikas mācīšanas specifika
Apraksts

Nūjošanas tehnikas mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācību stundas plāna izstrāde
Apraksts

Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana vidusskolai. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām tēmām.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācību stundas plāna izstrāde
Apraksts

Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana vidusskolai. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām tēmām.

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācību stundas plāna izstrāde
Apraksts

Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana vidusskolai. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām tēmām.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
34 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.
Apraksts

Ieskaites prasības. Mācību saturs, mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās raksturojums.
Apraksts

Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē

Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas.
Apraksts

Sporta kartes zīmju grupas, mērogs, kartes saturs

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas.
Apraksts

Sporta kartes zīmju grupas, mērogs, kartes saturs

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās tehnika
Apraksts

Kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās mācīšanas metodika
Apraksts

Mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās aktivitāte
Apraksts

Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
Apraksts

Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi.
Apraksts

Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi, inentāra izvēle

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi.
Apraksts

Nūjošanas raksturojums, tehnikas veidi, inentāra izvēle

Mācīšanas metodika
Apraksts

Stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs - saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem.

  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nūjošanas tehnikas mācīšanas specifika
Apraksts

Nūjošanas tehnikas mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem

  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācību stundas plāna izstrāde
Apraksts

Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana vidusskolai. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām tēmām.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gill Stewart. The Complete Guide to Nordic Walking. 2025Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Carol McNeill. Orienteering : skills - techniques - training. 2022Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Nūjošanas nodarbību ietekme uz sieviešu ķermeņa kompozīciju: sistemātiskais pārskats = Effect of nordic walking activities on women body composition: a critical review / Irena Upeniece, Una Veseta, Indra Vinberga, Voldemars Arnis. Sabiedrība, integrācija, izglītība : starptautiskās zinātniskās konferences materiāli = Society, integration, education : proceedings of the international scientific conference (Rēzekne, 2020.g. 22.-23.maijs) /

2.

The Complete Guide to Nordic Walking. 2nd edition by Gill Stewar, 2025.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

The Urban Poling Ultimate Guide to Nordic Walking For Instructors: For beginner, intermediate & advanced instructors by Barb Gormley, 2023.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

NORDIC WALKING THERAPY: Revitalize Your Body And Mind, A Comprehensive Guide To Harnessing Nature's Cure For Fitness, Stress Relief, And Total Well-Being by DR. WANDA MENDENHALL, 2024.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Pirmo reizi ar nūjām : [par nūjošanu] / Almants Poikāns ; pēc Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas profesores, nūjošanas instruktores, sporta treneres "Medicīnas centrā 8" Baibas Smilas informācijas. 36,6°C Veselīgāk. Saskanīgāk. Gudrāk Nr.11 (2012, novembris), [68.]-70.lpp.

6.

Orientēšanās tehnika : metod. līdz. LSPA stud. / Baiba Smila ; Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija. Slēpošanas katedra, 1999

7.

Orientēšanās 2.d. [māc. līdz. LSPA stud.] Ligita Indriksone, Baiba Smila ; Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija. Slēpošanas katedra, 2002

8.

Orientēšanās / Ligita Indriksone, Baiba Smila. Latvijas Sporta pedagoģijas akad. Slēpošanas katedra. 2000-2002