Ievads pētnieciskā darbībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, mf@rsu.lv, +371 67409125 +371 67409255
Par studiju kursu
Mērķis
Veidot pētnieciskās domāšanas un darbības prasmes, kā arī sadarbības un līdzatbildības prasmes studiju programmas "Medicīna" studentiem.
Priekšzināšanas
Vispārējā vidējā izglītībā obligātais saturs (apgūtas caurviju prasmes: kritiskā domāšana un problēmrisināšana; jaunrade un uzņēmējspēja; pašvadīta mācīšanās; sadarbība un digitālā pratība).
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izprot zinātniskās metodes būtību; salīdzina dažādus veselības pētījumu veidus un dizainus; atšķir aprakstošo no analītiskā pētījuma; zina, kā formulēt pētījuma jautājumu, izmantojot PICO formātu un FINER ietvarus; raksturo saistību starp pētījuma jautājumu, pētījuma mērķiem, uzdevumu un pētījuma hipotēzi; raksturo Pub Med struktūru; zina PubMed pieejamos rīkus, lai veiktu zinātnisko publikāciju meklēšanu; zina, kā nosaka galvenos mainīgos lielumus zinātniskā pētījumā; atšķir neatkarīgo un atkarīgo mainīgo; zina, kas ir NOIR mērīšanas skalas; atšķir mērījumu skalas saistībā ar pētījuma mainīgajiem; atšķir mērījumu precizitāti un derīgumu; analizē galvenos nejaušības kļūdu un neobjektivitātes avotus veselības pētījumos; identificē zinātniski pētnieciskā darba struktūru; analizē zinātniski pētnieciskā darba struktūru; zina, kā plānot zinātnisku manuskriptu; zina stratēģijas, kā efektīvi lasīt zinātniskās publikācijas; zina zinātniskās rakstīšanas pamatprincipus.
Prasmes
1.Sadarbojas grupā; formulē pētījuma mērķi, uzdevumus, analizē teorētisko literatūru, izmantojot atslēgvārdus, veic PubMed meklēšanu, izmantojot MeSH un/vai atslēgvārdus; lieto PubMed meklēšanas filtrus; izvēlās pētījuma mērķim atbilstošas metodes; veic aprakstošās statistikas aprēķinus kvantitatīvajiem un kvalitatīvajiem mainīgajiem (vidējais, mediāna, standarta novirze, proporcijas, koeficienti), izmantojot statistiskās apstrādes programmu; ievāc un/vai analizē datus; prezentē rezultātus, izvērtē grupas biedru darbu, iesaka priekšlikumus darba pilnveidei, veic savstarpējo vērtēšanu un pārvērtēšanu.
Kompetences
1.Teorētiskās zināšanas, apvienojot ar prasmēm, spēs integrēt turpmākajā studiju procesā un profesionālajā darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
5.semestrī: Pētniecības tēmas izvēle un pienākumu apspriešana grupā; tēmas izpratnes prezentēšana darba vadītajam; pētnieciskā darba mērķa un uzdevumu formulēšana. Ievada melnraksta/pētījuma plāna izveide. Teorētiskās daļas izstrāde. Atsauču noformēšana automātisko rīku izmantošana. |
||
|
2.
Ievada melnraksts/pētnieciskā darba plāns |
1,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
5.semestrī: Isi pamatota pētījuma aktulalitāte; formulēts pētījuma mērķis un uzdevumi; 5-7 atslēgvārdi; atrastas galveno atslēgvārdu definīcijas un atsauces. Iesniegts Ievada melnraksts/pētījuma plāns e-studijās. |
||
|
3.
Pētījuma teorētiskā daļa |
3,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
5.semestrī: Iesniegts pētījuma teorētiskās daļas melnraksts. Pirms iesniegšanas, veikta paškontrole. Veikta studentu savstarpējā vērtēšana. |
||
|
4.
Studentu savstarpējais vērtējums |
7,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
5.semestrī: Studenti veic savstarpējā vērtēšanā un iesniedz e-studijās, grupas biedri apmeklēja grupas sanāksmes, kā piedalījās grupas diskusijās ar idejām, kā paveica dotos uzdevumus, kā sadarbojās ar grupu, kā ņēma vērā ieteikumus gan darba vadītāja, gan grupas biedru, kādā kvalitātē paveica dotos uzdevumus.
|
||
|
5.
Darbs grupā, attieksme, sadarbības kultūra |
1,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
5.semestrī: Darba vadītājs vērtē studenta attieksmi, darba grupas sanāksmju apmeklēšau, dalību grupu diskusijās, paveikto uzdevumu kvalitāti un termiņu ievērošanu, koleģiālu attieksmi pret grupas biedru un darba vadītāja ieteikumiem. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Recenzenta vērtējums |
35,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums par sekmīga kursa apguvi un to veido: darba recenzenta vērtējums (35% no gala vērtējuma) |
||
|
2.
Darba vadītāja vērtējum |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
6.semestrī: Darba vadītāja vērtējums (25% no gala vērtējuma) |
||
|
3.
Aizstāvēšanas |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Aizstāvēšanas komisijas vērtējums (20% no gala vērtējuma) |
||
|
4.
Savstarpējā vērtēšana |
8,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
6.semestrī: Studējošo savstarpējā vērtēšana (8% no gala vērtējuma). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Ievads veselības zinātņu pētniecībā
|
|
Pētījuma idejas definēšana
|
|
Temata izvēle un pieteikšana e-studiju vidē
|
|
Individuāla sagatavošanās darba grupas sapulcei
|
|
Grupas pirmā tikšanās ar darba vadītāju. Temata analīze, vienota redzējuma par tematu izveide, pienākumu un atbildības sadale.
|
|
Pētījuma ievada izstrāde.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Zinātniskā literatūra
|
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma plāna izveide un apspriešana ar darba vadītāju.
|
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma izstrāde, literatūras analīze, atsauču veidošana.
|
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma iesniegšana darba vadītajam.
|
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma prezentēšana darba vadītājam.
|
|
Pētījuma praktiskās daļas plāna izstrāde (metožu izvēle un pamatojums).
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Ievads veselības zinātņu pētniecībā
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma idejas definēšana
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Temata izvēle un pieteikšana e-studiju vidē
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Individuāla sagatavošanās darba grupas sapulcei
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Grupas pirmā tikšanās ar darba vadītāju. Temata analīze, vienota redzējuma par tematu izveide, pienākumu un atbildības sadale.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Zinātniskā literatūra
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma mainīgie lielumi
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Aprakstošā statistika
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Zinātniskā rakstīšana
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada izstrāde.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada apspriešana darba grupā.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada iesniegšana darba vadītajam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada prezentācija darba vadītajam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada pilnveide.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma plāna izveide un apspriešana ar darba vadītāju.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma izstrāde, literatūras analīze, atsauču veidošana.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma iesniegšana darba vadītajam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma prezentēšana darba vadītājam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma pilnveide.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas plāna izstrāde (metožu izvēle un pamatojums).
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas izstrāde.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas iesniegšana darba vadītājam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas prezentēšana darba vadītājam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas pilnveide.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma secinājumu, kopsavilkuma, literatūras saraksts, pielikumu izstrāde.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma secinājumu, kopsavilkuma, literatūras saraksts, pielikumu izstrāde, iesniegšana darba vadītājam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma secinājumu, kopsavilkuma, prezentēšana darba vadītajam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Darba sagatavošana iesniegšanai, ieteikumu iestrāde.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Darba iesniegšana Moodle sistēmā.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Prezentācijas sagatavošana.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Darba aizstāvēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dhir, S. K., & Gupta, P. 2021. Formulation of Research Question and Composing Study Outcomes and Objectives. Indian pediatrics, 58(6), 584–588.Piemērots angļu valodas plūsmai
Gemayel R. 2016. How to write a scientific paper. The FEBS journal, 283(21), 3882–3885.Piemērots angļu valodas plūsmai
Medical Library of Florida International University. [video] Evidence-Based Medicine: Searching with PubMed.Piemērots angļu valodas plūsmai
Medical Library of Florida International University. [video] Understanding Results and Refining your Search.Piemērots angļu valodas plūsmai
Medical Library of Florida International University. [video] PubMed: Searching with MeSH.Piemērots angļu valodas plūsmai
Medical Library of Florida International University. [video] Evidence Based Medicine: Using Limits and Retrieving Full Text Articles.Piemērots angļu valodas plūsmai
Medical Library of Florida International University. [video] Evidence Based Medicine: Using Limits and Retrieving Full Text Articles.Piemērots angļu valodas plūsmai
Medical Library of Florida International University. [video] Evidence-Based Medicine: Point of Care Resources.Piemērots angļu valodas plūsmai
Portney, L. Gross., & Watkins, M. P. 2020. Principles of Measurement. In: Portney, L. Gross., & Watkins, M. P. Foundations of clinical research: applications to practice / Leslie Gross Portney, Mary P. Watkins. (2nd ed.). Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall Health. P 46-60Piemērots angļu valodas plūsmai
Voit E. O. 2019. Perspective: Dimensions of the scientific method. PLoS computational biology, 15(9), e1007279.Piemērots angļu valodas plūsmai
Whitley, E., & Ball, J. 2002. (pēdējais izdevums) Statistics review 1: presenting and summarising data. Critical care (London, England), 6(1), 66–71.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Alexandrov A. V. 2004. How to write a research paper. Cerebrovascular diseases (Basel, Switzerland), 18(2), 135–138.Piemērots angļu valodas plūsmai
Aslam, S., & Emmanuel, P. 2010. Formulating a researchable question: A critical step for facilitating good clinical research. Indian journal of sexually transmitted diseases and AIDS, 31(1), 47–50.Piemērots angļu valodas plūsmai
Cummings S.R., Browner W.S., Hulley S.B. 2013. Conceiving the research question and developing the study plan. In: Hulley S.B., Cummings S.R., et al. Designing Clinical Research. 4th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins. P 14-22Piemērots angļu valodas plūsmai
Duquia, R. P., González-Chica, D. A., Bastos, J. L., Martínez-Mesa, J., & Bonamigo, R. R. 2017. Describing numerical variables: which are the most appropriate parameters to describe the data?. Anais brasileiros de dermatologia, 92(6), 841–843.Piemērots angļu valodas plūsmai
Farrugia, P., Petrisor, B. A., Farrokhyar, F., & Bhandari, M. 2010. Practical tips for surgical research: Research questions, hypotheses and objectives. Canadian journal of surgery. Journal canadien de chirurgie, 53(4), 278–281.Piemērots angļu valodas plūsmai
Grimes, D. A., & Schulz, K. F. 2002. An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet (London, England), 359(9300), 57–61.Piemērots angļu valodas plūsmai
Grimes, D. A., & Schulz, K. F. 2008. Making sense of odds and odds ratios. Obstetrics and gynecology, 111(2 Pt 1), 423–426.Piemērots angļu valodas plūsmai
Iskander, J. K., Wolicki, S. B., Leeb, R. T., & Siegel, P. Z. 2018. Successful Scientific Writing and Publishing: A Step-by-Step Approach. Preventing chronic disease, 15, E79.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kaliyadan, F., & Kulkarni, V. 2019. Types of Variables, Descriptive Statistics, and Sample Size. Indian dermatology online journal, 10(1), 82–86.Piemērots angļu valodas plūsmai
Röhrig, B., du Prel, J. B., Wachtlin, D., & Blettner, M. 2009. Types of study in medical research: part 3 of a series on evaluation of scientific publications. Deutsches Arzteblatt international, 106(15), 262–268.Piemērots angļu valodas plūsmai
World Health Organization. 2000. Association and Causation. In: World Health Organization. R.O.F.T. Health research methodology : A guide for training in research methods : who pacific regional office, education in action series, number 5. WHO Regional Office for the Western Pacific. P. 125-128Piemērots angļu valodas plūsmai