Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ergoterapija sabiedrības veselībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_287
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība
Kredītpunkti (ECTS)
7,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas un izpratni par sabiedrības veselības jautājumiem un apzināt ergoterapijas kā veselības un sociālās aprūpes specialitātes potenciālu būt veselību veicinošai profesijai. Apgūt iemaņas plānot un realizēt ergoterapeitisko iejaukšanos sabiedrības veselības līmeņa paaugstināšanai, vienlīdzīgu tiesību ievērošanai un realizācijai.

Priekšzināšanas

Ergoterapijas pamati, konceptuālie prakses modeļi, funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija, nodarbe un kultūrvide, pētniecības metodes, ergonomika/ darbs, somatiskās saslimšanas, psihiatrija ergoterapijā, vispārējā rehabilitācija, klīniskā prakse somatiskajā medicīnā I.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • izskaidrot veselības jēdzienu, funkcionēšanu un nespēju; • raksturot veselības un nodarbes mijiedarbību; • raksturot veselību ietekmējošos faktorus un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumus; • izskaidrot slimību biežuma radītājus (incidence, prevalence); • izskaidrot nodarbes atsavināšanas jēdzienu, nosaukt riska populācijas un raksturot nodarbes atsavināšanas ietekmējošos faktorus; • nosaukt un raksturot veselības veicināšanas pamatprincipus ergoterapijā; • nosaukt un raksturot profilakses līmeņus; • nosaukt un raksturot nodarbes vajadzību novērtēšanas metodes; • raksturot stratēģiju 'rehabilitācija klienta dzīvesvietā'; • izskaidrot jēdzienu 'dzīves kvalitāte' un 'ar veselību saistītā dzīves kvalitāte'.

Prasmes

1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • atlasīt, apkopot un izmantot būtiskāko informāciju par sabiedrības veselību un iedzīvotāju veselības paradumiem Latvijā; • atlasīt un apkopot nacionālo un lokālo likumdošanu saistībā ar veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu nodrošināšanu personām ar invaliditāti un citām riska grupām; • pielietot slimību biežuma aprēķinus un sabiedrības veselības statistiku; • identificēt nodarbes atsavināšanas pazīmes un riskus; • novērtēt, aprakstīt un analizēt mērķa grupas nodarbes vajadzības; • noformulēt ergoterapijas iejaukšanās mērķi un uzdevumus, saskaņā ar identificētajām sabiedrības veselības problēmām; • identificēt ergoterapijas metodes un rehabilitācijas stratēģijas; • realizēt ergoterapijas iejaukšanos lokālā kontekstā; • veidot prezentāciju par ergoterapijas iejaukšanos lokālā kontekstā.

Kompetences

1.• analizēt un interpretēt informāciju par sabiedrības veselības situāciju un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumiem; • analizēt un interpretēt informāciju par veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu nodrošināšanu personām ar invaliditāti un citām riska grupām; • interpretēt slimību biežuma aprēķinu datus; • demonstrēt prasmes patstāvīgā informācijas meklēšanā (zinātniskā literatūra, likumdošana, statistikas dati u.c.), kritiskajā domāšanā un analīzē; • students pratīs aprakstīt mērķa grupas nodarbes vajadzības un pārzinās nodarbes vajadzību novērtēšanas metodes; • students pratīs noformulēt projekta mērķi un uzdevumus, saskaņā ar identificētajām nodarbes vajadzības problēmām; • students pratīs veidot partnerattiecības ar mērķa grupu iejaukšanās realizēšanai, lai novērstu identificētās problēmas; • identificēs ergoterapijas metodes un rehabilitācijas stratēģijas/ iejaukšanos lokālā kontekstā; • pratīs plānot ergoterapijas projekta realizāciju riska populācijām lokālā kontekstā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Studiju kursa laikā studenti veic literatūras studijas, mācību/praktiskos uzdevumus (gadījumu analīze, vajadzību novērtēšana, fokusgrupu interviju analīze, testi u.tml.) un izstrādā kursa darbu/ projektu (grupās). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Studiju kursa laikā individuāli veiktie mācību uzdevumi, grupas darba prezentācija, atbilstoši kursa darba tēmai. • Aktīva un rezultatīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; • aktīva dalība semināros; • sekmīgi uzrakstīti pārbaudes testi kursa laikā; • kursa beigās eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Veselība un funkcionēšana. Veselība nodarbes perspektīvas skatījumā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
  1. Nodarbes atsavināšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
  1. Vajadzību novērtēšana ergoterapijā. Fokusgrupas intervijas metodoloģija.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
  1. Sabiedrības veselība un veselību ietekmējošie faktori.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
  1. Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas. Slimību biežuma aprēķini un veselības statistika.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
  1. Veselības aprūpes sistēma Latvijā. Pacientu tiesības Latvijā. Ergoterapeita profesionālais reglaments.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
  1. Rehabilitācija klienta dzīvesvietā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
  1. Ergoterapijas projekts lokālā kontekstā: partnerattiecību veidošana un nodarbes vajadzību novērtēšana, ergoterapijas iejaukšanās stratēģijas plānošana un realizēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
4
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
4
  1. Veselības veicināšana un ergoterapija.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
  1. Veselības komunikācija ergoterapeita praksē: terapeitiskā pacientu izglītošana darbā ar indivīdiem, grupu un sabiedrību.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
  1. Dzīves kvalitāte un dzīves kvalitātes pētījumi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4
Kopā kredītpunkti (ECTS):
7,00
Kontaktstundas:
80 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Kursa darbs)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.– 2020.gadam, Ministru kabineta 2014.gada 14.oktobra rīkojums Nr.589.

2.

PVO, Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai (SPKC tulkojums latviešu valodā 2013.gadā), pieejams internetā.

3.

Baltiņš M., Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, Lietišķā epidemioloģija, “Zinātne”, 2003., lpp.48 – 66. (akceptējams izdevums)

4.

Baltiņš M., Slimību biežuma aprēķini, Lietišķā epidemioloģija, “Zinātne”, 2003., lpp.68 – 106. (akceptējams izdevums)

5.

World Federation of Occupational Therapists (WFOT) (2004). Position Paper on Community Based Rehabilitation (CBR). (akceptējams izdevums)

6.

World Federation of Occupational Therapists (WFOT) (2006). Position Statement on Human Rights. (akceptējams izdevums)

7.

World Health Organisation, CBR: A Strategy for Rehabilitation, Equalization of Opportunities, Poverty Reduction and Social Inclusion of People with Disabilities.

8.

Van Bruggen H. Working towards inclusive communities, Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment, 2017. Ch. 21, 297 – 312.

9.

Pizzi A.M. Health Promotion and Prevention from Occupational Therapy Perspective, In: Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Ch. 19, 376 – 396. 2010. (akceptējams izdevums)

10.

Wagman et al, Occupational balance as used in occupational therapy: A concept analysis, Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 2011; Early Online, 1–6. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Latvijas iedzīvotāju (15-64 gadu vecumā) veselību ietekmējošo paradumu pētījums.

2.

Health component Community Based Rehabilitation: CBR guidelines, WHO, 2010, Pieejams internetā

Citi informācijas avoti

1.

Pasaules Ergoterapeitu federācija

2.

Eiropas Ergoterapeitu padome

3.

Slimību profilakses un kontroles centrs

;