Praktiskie pedagoģiski psiholoģiskie aspekti sporta speciālistiem
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt studējošiem zināšanu apgūšanu par psiholoģijas būtību, problemātiku un tās izpausmēm mūsdienu sporta jomas speciālistu darbībā, sekmējot izpratnes veidošanos par pedagoģiskās psiholoģijas atziņu pielietošanas iespējām mūsdienās praktiskā sporta speciālista darbībā ar dažāda vecuma, dzimuma, motivācijas, sporta veida un sporta sagatavotības līmeņa sportistiem un kustību aktivitāšu nodarbību audzēkņiem.
Priekšzināšanas
Apgūts 1. studiju gads īsā cikla augstākās izglītības līmenī sporta zinātnē, vai arī apgūti studiju kursi vispārīgā, attīstības psiholoģijā un vispārīgā pedagoģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izpratne par pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu, galvenām paradigmām, mācīšanas un mācīšanās metodoloģiskajiem principiem un problemātiku sporta jomā.
2 pedagoģisko paradigmu vai metodoloģisko principu salīdzinošais izvērtējums.
Prasmes
1.Izpratne par motivāciju, individualizāciju un diferenciāciju sporta pedagoģijā un sporta speciālista darbībā.
Personības mācīšanās motivācija un tās efektivitātes analīze 2 dažāda līmeņa sportistiem atšķirīgu sporta veidu kontekstā. • Individualizētā un personalizētā uztvere mācīšanās procesā – kognitīvais, afektīvais un psihomotorais kritēriji.
2.Prasme analizēt pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vides nozīmi sporta speciālista darbībā.
Kompetences
1.Prot analizēt un diskutēt par mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pieejām un modernām mācīšanās iespējām dažāda vecuma un sagatavotības līmeņa audzēkņiem.
STEAM un TECH pieejas iespējas dažāda vecuma un sagatavotības līmeņa audzēkņiem sporta nodarbībās • Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā
2.Prot modelēt problēmu risināšanas taktiku izvēli sporta speciālista profesionālajās situācijās sportā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
2 pedagoģisko paradigmu vai metodoloģisko principu salīdzinošais izvērtējums. |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Esejās saturā tiek salīdzinoši izvērtētas 2 pedagoģiskās paradigmas vai metodoloģiskie principi, sniedzot teorētisko pamatojumu un projektīvās vai pieredzē balstītas piemēru iespējas to pielietot praksē. |
||
|
2.
Personības mācīšanās motivācija un tās efektivitātes analīze 2 dažāda līmeņa sportistiem atšķirīgu sporta veidu kontekstā. |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Analizēt sportista vai sporta aktivitāšu dalībnieka personības mācīšanās motivāciju un izvērtēt tās noturīgumu un efektivitāti rezultātu sasniegšanas kontekstā 2 dažāda līmeņa sportistiem vai sporta aktivitāšu dalībniekiem atšķirīgu sporta veidu kontekstā. |
||
|
3.
Individualizētā un personalizētā uztvere mācīšanās procesā – kognitīvais, afektīvais un psihomotorais kritēriji. |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Veikt analīzi par 2 pedagogiskās vai psiholoģiskās informācijas avotiem par individualizētu vai personalizētu uztveri mācīšanās procesā, aprakstot katru no kritērijiem - kognitīvais, afektīvais un psihomotorais kritēriji. |
||
|
4.
STEAM un TECH pieejas iespējas dažāda vecuma un sagatavotības līmeņa audzēkņiem sporta nodarbībās |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Atlasīt un veikt divu - trīs pedagoģisko situāciju analīzi, parādot izpratni par STEAM un TECH pieeju iespējām dažāda vecuma un sagatavotības līmeņa audzēkņiem sporta vai kustību aktivitāšu nodarbībās. |
||
|
5.
Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādāt patstāvīgo darbs ar prezentāciju, balstoties uz vismaz 3 informācijas avotiem un aprakstot to pielietošanu konkrētā izvēlētā sporta veidā noteiktas sagatavotības sportistiem vai kustību aktivitāšu dalībniekiem. Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās psiholoģijas paradigmas, metodoloģiskie principi un pedagoģiskās pieejas.
Apraksts
Teorijas izklāsts par dažādām pedagoģiskās psiholoģijas paradigmām, metodoloģiskiem principiem un pedagoģiskām pieejām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanas un mācīšanās problemātikas īpatnības sporta jomā.
Apraksts
Teorētiskie pamati un praktisko situāciju analīze par mācīšanas un mācīšanās problemātiku un tās īpatnībām sporta jomā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija, individualizācija, diferenciācija un personalizācija sporta speciālistiem pedagoģiskajā procesā.
Apraksts
Būtības un galveno teoriju izklāsts par jēdzieniem - motivācija, individualizācija, diferenciācija un personalizācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individualizētā un personalizētā uztvere, STEAM un TECH pieejas sporta vidē.
Apraksts
Izklāsts par individualizētās un personalizētās uztveres būtību, kā arī STEAM un TECH pieejām un to pielietošanas iespējām sporta vidē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individualizētā un personalizētā uztvere, STEAM un TECH pieejas sporta vidē.
Apraksts
Izklāsts par individualizētās un personalizētās uztveres būtību, kā arī STEAM un TECH pieejām un to pielietošanas iespējām sporta vidē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vide un tās veidošanas iespējas sporta nodarbībās.
Apraksts
Emocionālā inteliģence un COMPASS modelis pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vides veidošanas iespējās sporta nodarbībās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vide un tās veidošanas iespējas sporta nodarbībās.
Apraksts
Emocionālā inteliģence un COMPASS modelis pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vides veidošanas iespējās sporta nodarbībās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā.
Apraksts
Studentu prezentācijas par tēmu - Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā.
Apraksts
Studentu prezentācijas par tēmu - Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā.
Apraksts
Studentu prezentācijas par tēmu - Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Šteinberga A. Pedagoģiskā psiholoģija. RaKa, 2013. (pēdējais jaunākais izdevums)
Špona, A. Pedagoģija: pārdomas, atziņas. Rīga: RaKa, 2022.
Goulmens D. Tava emocionālā inteliģence. Izd.: Jumava, 2021.
Ābele A. Sporta psiholoģija. R: RaKa, 2018.
Papildu literatūra
Svence, G. Psiholoģija jaunajam skolotājam. LU Akadēmiskais apgāds, 2020.
Rutka, L. Pedagoga psiholoģiskā kompetence. Rīga: RaKa, 2012. (pēdējais jaunākais izdevums)
Geidžs N.L., Berliners. Pedagoģiskā psiholoģija. R: Zvaigzne ABC, 1999.
Leiendekers A. Konfliktu vadība. SIA J.L.V., 2016.