Alternatīvās komunikācijas palīgtehnoloģiju sistēma
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt un aprakstīt APS sistēmas būtību, mācēs aprakstīt alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. Zinās un mācēs aprakstīt saziņas apmācības metodes. Iegūs zināšanas par APS praktisko pielietojamību darbā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā pratīs izvēlēties nepieciešamo alternatīvo palīglīdzekļu sistēmu saistībā ar runas traucējuma smaguma pakāpi. Apgūs palīglīdzekļu darbības principus, veidus un iespējas darbā ar personām, kurām ir saziņas, saskarsmes, komunikācijas grūtības.
Kompetences
1.Pratīs pielietot praktiski saziņas apmācības sistēmas un metodes: priekšmetu sistēmu, attēlus, fotogrāfijas, runas tāfeles.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuālais darbs – literatūras pārskats. Darba plānu sastādīšana darbam ar bērnu ar saziņas grūtībām un tā saskaņošana ar pasniedzēju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās;
• patstāvīgā darba prezentācijas;
• kursa beigās ieskaite.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Runu un valodu aizvietojošie tehniskie palīglīdzekļi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
APS daļas, alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. APS tehniskie līmeņi, apmācības veidi un metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
„Go talk” runas tāfeles un alternatīvās komunikācijas datorprogrammas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
APS pie autisma un AST (autiskā spektra traucējumiem). Bliss sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Zīmju valoda un tās elementi APS.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
TEACCH sistēma (Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
PECS metode (Pictures Exchange Communication System). Sociālie stāsti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Glenna Domana terapijas metode.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
AKO- info „Rasa ABC” No.1, 2, 3, 4., 2001.
Autisms un autiska spektra traucējumi, RSU, ESF, 2008.
Čerstina Falka, Piktogrammu praktiskais pielietojums, Velku fonds, 2003.
Vaclava V., Aldenrūda U., Ilsteds S. „Bērni, kuriem ir autisms un Aspergera sindroms”, 2003.
Papildu literatūra
П. Питерс, Аутизм. От теоретического понимания к педагогическому воздеиствию, Владос, Москва, 2003.
Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J (1997) Developmental Apraxia of Speech: I Descriptive and Theoretical Perspectives, JSLHR, 40, 273 – 285
Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J (1997) Developmental Apraxia of Speech: III, JSLHR, 40