Kvalitatīvo pētījumu metodoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.par zinātnisko pieeju un zinātnes mērķiem sociālajās zinātnēs; kvalitatīvo metodoloģiju sociālajā pētījumā; kvalitatīvā pētījuma loģisko struktūru un dizainu; par kvalitatīvajām pētījuma metodēm, īpaši par biogrāfisko pieeju.
Prasmes
1.identificēt un pielietot praksē svarīgākās teorijas, jēdzienus, biogrāfisko metodi, un citas kvalitatīvās pētījuma metodes. Studenti pilnveidos kritiskās domāšanas un informācijas vākšanas prasmes, attīstīs patstāvīgā darba un grupu darba prasmes.
Kompetences
1.veikt kvalitatīvo pētījumu atbilstoši kvalitatīvās metodoloģijas nosacījumiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Līdzdalība praktiskajās nodarbībās ir obligāta (nepiedalīšanās gadījumā patstāvīgi jāizstrādā praktiskie darbi) un praktisko darbu izstrāde.
Zināšanu pārbaude: tests
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
praktiskās nodarbības/ patstāvīgais darbs 60%, tests 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā un kvantitatīvā pieejas - divas paradigmas socioloģiskajos pētījumos. Kvalitatīvās pieejas galvenie teorētiskie avoti: fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms, M.Vēbera izpratīgā socioloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā un kvantitatīvā pieejas - divas paradigmas socioloģiskajos pētījumos. Kvalitatīvās pieejas galvenie teorētiskie avoti: fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms, M.Vēbera izpratīgā socioloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija (grounded theory), gadījuma izpēte (case study). Kvalitatīvā pētījuma raksturīgās iezīmes un posmi. Pētniecības ētika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija (grounded theory), gadījuma izpēte (case study). Kvalitatīvā pētījuma raksturīgās iezīmes un posmi. Pētniecības ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīva pētījuma projekta izstrāde un apspriešana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu ieguves metodes: dziļā intervija kā kvalitatīvās metodes Dziļās intervijas posmi un norise specifika. Dziļo interviju analīze un dziļo interviju pētījuma atskaite.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu ieguves metodes: dziļā intervija kā kvalitatīvās metodes Dziļās intervijas posmi un norise specifika. Dziļo interviju analīze un dziļo interviju pētījuma atskaite.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu ieguves metodes: dziļā intervija kā kvalitatīvās metodes Dziļās intervijas posmi un norise specifika. Dziļo interviju analīze un dziļo interviju pētījuma atskaite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dziļās intervijas posmi un norise. Studentu novadīto dziļo (mācību ) interviju apspriešana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fokusgrupas kā kvalitatīvo pētījumu metode. Metodes raksturīgās iezīmes. Fokusgrupu plānošana un pielietojums. Fokusgrupu vadīšana, moderatora loma, grupas darbības principi. Fokusgrupu datu analīze. Metodes priekšrocības un trūkumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fokusgrupas kā kvalitatīvo pētījumu metode. Metodes raksturīgās iezīmes. Fokusgrupu plānošana un pielietojums. Fokusgrupu vadīšana, moderatora loma, grupas darbības principi. Fokusgrupu datu analīze. Metodes priekšrocības un trūkumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu diskusijas kā kvalitatīvā pētījuma metode. Fokusgrupu tēmas izvēle un vadlīniju sagatavošana grupu diskusijai. Organizatoriskie jautājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ietvertā novērošana (līdzdalības novērojums). Novērojumu piezīmes, kodēšana un analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ietvertā novērošana (līdzdalības novērojums). Novērojumu piezīmes, kodēšana un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fokusgrupas novadīšana pēc studentu izstrādātām vadlīnijām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fokusgrupas novadīšana pēc studentu izstrādātām vadlīnijām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atsevišķu gadījumu (case study) pētījumi, biogrāfiskā metode, mutvārdu vēsture. Praktiskā pielietojamība, datu interpretācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo pētījumu datu analīzes specifika. Datu analīze. Pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa noslēgums
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Creswell John W., Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Approaches, 2nd edition, 2007, Sage Publications
Miller. R.L. Researching Life Stories and Family Histories. GB: Sage Publications, 2000
Roberts. B. Biographical Research. GB: Open University Press, 2000
Briggs. C.L. Learning how to Ask. A Sociolinguistic Appraisal of the Role of the Interview in Social Science Research. USA:Cambridge University Press, 1986
Riessman. K.K.Narrative Analysis. GB: Sage Publications, 1993
Skultans. V.Testimonies of Lives. GB: Routledge, 1998
Ragin Ch.C. Constructing Social Research. Pine Forge Press, 1994
Kvale S. Interviews. AnIntroduction to Oualitative Research Interviewing. Sage Publ.
Morgan D.L. Focus Groups as Qualitative Research. Sage. 1988.
Glaser B.G., Strauss A. The Discovery of Grounded Theory. Aldine De Gruynter, 1967.
Silverman D. Interpreting Qualitative Data. Sage. 1993
Papildu literatūra
Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Raka, 2004.
Citi informācijas avoti
Raksti zinātniskajos žurnālos: Qualitative Research, Qualitative Inquiryu.c.