Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kvalitatīvo pētījumu metodoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_043
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs; Socioloģijas teorija un vēsture
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Socioloģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināti apgūt kvalitatīvo pētījumu datu ieguves un analīzes metodes, īpašu uzmanību pievēršot biogrāfiskai pieejai: apskatīt jaunākās teorijas biogrāfiskajā pieejā un padziļināti skatīt biogrāfiskās intervijas veikšanas un analīzes pamatnostādnes, sagatavojot studentus patstāvīgam darbam biogrāfiskajā socioloģijā.

Priekšzināšanas

Kvantitatīvā pētījumu metodoloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.par zinātnisko pieeju un zinātnes mērķiem sociālajās zinātnēs; kvalitatīvo metodoloģiju sociālajā pētījumā; kvalitatīvā pētījuma loģisko struktūru un dizainu; par kvalitatīvajām pētījuma metodēm, īpaši par biogrāfisko pieeju.

Prasmes

1.identificēt un pielietot praksē svarīgākās teorijas, jēdzienus, biogrāfisko metodi, un citas kvalitatīvās pētījuma metodes. Studenti pilnveidos kritiskās domāšanas un informācijas vākšanas prasmes, attīstīs patstāvīgā darba un grupu darba prasmes.

Kompetences

1.veikt kvalitatīvo pētījumu atbilstoši kvalitatīvās metodoloģijas nosacījumiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Līdzdalība praktiskajās nodarbībās ir obligāta (nepiedalīšanās gadījumā patstāvīgi jāizstrādā praktiskie darbi) un praktisko darbu izstrāde. Zināšanu pārbaude: tests

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
praktiskās nodarbības/ patstāvīgais darbs 60%, tests 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā un kvantitatīvā pieejas - divas paradigmas socioloģiskajos pētījumos. Kvalitatīvās pieejas galvenie teorētiskie avoti: fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms, M.Vēbera izpratīgā socioloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā un kvantitatīvā pieejas - divas paradigmas socioloģiskajos pētījumos. Kvalitatīvās pieejas galvenie teorētiskie avoti: fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms, M.Vēbera izpratīgā socioloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija (grounded theory), gadījuma izpēte (case study). Kvalitatīvā pētījuma raksturīgās iezīmes un posmi. Pētniecības ētika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija (grounded theory), gadījuma izpēte (case study). Kvalitatīvā pētījuma raksturīgās iezīmes un posmi. Pētniecības ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīva pētījuma projekta izstrāde un apspriešana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu ieguves metodes: dziļā intervija kā kvalitatīvās metodes Dziļās intervijas posmi un norise specifika. Dziļo interviju analīze un dziļo interviju pētījuma atskaite.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu ieguves metodes: dziļā intervija kā kvalitatīvās metodes Dziļās intervijas posmi un norise specifika. Dziļo interviju analīze un dziļo interviju pētījuma atskaite.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu ieguves metodes: dziļā intervija kā kvalitatīvās metodes Dziļās intervijas posmi un norise specifika. Dziļo interviju analīze un dziļo interviju pētījuma atskaite.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dziļās intervijas posmi un norise. Studentu novadīto dziļo (mācību ) interviju apspriešana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fokusgrupas kā kvalitatīvo pētījumu metode. Metodes raksturīgās iezīmes. Fokusgrupu plānošana un pielietojums. Fokusgrupu vadīšana, moderatora loma, grupas darbības principi. Fokusgrupu datu analīze. Metodes priekšrocības un trūkumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fokusgrupas kā kvalitatīvo pētījumu metode. Metodes raksturīgās iezīmes. Fokusgrupu plānošana un pielietojums. Fokusgrupu vadīšana, moderatora loma, grupas darbības principi. Fokusgrupu datu analīze. Metodes priekšrocības un trūkumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupu diskusijas kā kvalitatīvā pētījuma metode. Fokusgrupu tēmas izvēle un vadlīniju sagatavošana grupu diskusijai. Organizatoriskie jautājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ietvertā novērošana (līdzdalības novērojums). Novērojumu piezīmes, kodēšana un analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ietvertā novērošana (līdzdalības novērojums). Novērojumu piezīmes, kodēšana un analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fokusgrupas novadīšana pēc studentu izstrādātām vadlīnijām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fokusgrupas novadīšana pēc studentu izstrādātām vadlīnijām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atsevišķu gadījumu (case study) pētījumi, biogrāfiskā metode, mutvārdu vēsture. Praktiskā pielietojamība, datu interpretācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvo pētījumu datu analīzes specifika. Datu analīze. Pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kursa noslēgums
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Creswell John W., Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Approaches, 2nd edition, 2007, Sage Publications

2.

Miller. R.L. Researching Life Stories and Family Histories. GB: Sage Publications, 2000

3.

Roberts. B. Biographical Research. GB: Open University Press, 2000

4.

Briggs. C.L. Learning how to Ask. A Sociolinguistic Appraisal of the Role of the Interview in Social Science Research. USA:Cambridge University Press, 1986

5.

Riessman. K.K.Narrative Analysis. GB: Sage Publications, 1993

6.

Skultans. V.Testimonies of Lives. GB: Routledge, 1998

7.

Ragin Ch.C. Constructing Social Research. Pine Forge Press, 1994

8.

Kvale S. Interviews. AnIntroduction to Oualitative Research Interviewing. Sage Publ.

9.

Morgan D.L. Focus Groups as Qualitative Research. Sage. 1988.

10.

Glaser B.G., Strauss A. The Discovery of Grounded Theory. Aldine De Gruynter, 1967.

11.

Silverman D. Interpreting Qualitative Data. Sage. 1993

Papildu literatūra

1.

Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Raka, 2004.

Citi informācijas avoti

1.

Raksti zinātniskajos žurnālos: Qualitative Research, Qualitative Inquiryu.c.