Biznesa komunikācija un ētika
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006, renate.cane@gmail.com
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas un attīstīt kompetences par komunikācijas būtību un veidiem, organizācijas (uzņēmuma, iestādes) iekšējo un ārējo komunikāciju, tās veidošanas un vadīšanas principiem biznesā, par ētikas pamatnostādnēm, kas nosaka komunikāciju biznesā starp personām, organizācijām un sabiedrībā kopumā. Kursa apguve palīdz studentiem iegūt zināšanas un praktiskas iemaņas ētiskas biznesa komunikācijas veidošanā un vadīšanā uzņēmumos.
Priekšzināšanas
Biznesa vides, organizāciju vadības un komunikācijas teorijas pamati.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izprot mūsdienu lietišķās komunikācijas procesu, tā likumsakarības un ietekmi uz organizācijas darbību, pārzina organizācijas iekšējās un ārējās komunikācijas veidošanas un vadīšanas principus un metodes, izprot ētikas pamatnostādnes, individuālās un profesionālās ētikas principus un ētisko standartu ievērošanas nepieciešamību biznesa vidē.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs izmantot teorētiskās zināšanas par biznesa komunikāciju un ētiku, veicot biznesa vides analīzi, pratīs izvērtēt un noteikt atbilstošas metodes iekšējās un ārējās komunikācijas īstenošanai organizācijā, spēs kritiski izvērtēt uzņēmējdarbības situācijas no biznesa ētikas viedokļa, identificēt un analizēt problēmas, ko izraisa ētisko principu neievērošana biznesā un biznesa komunikācijā.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs analizēt un interpretēt organizācijas iekšējās un ārējās komunikācijas kodus, kanālus un instrumentus, noteikt komunikācijas un ētiskas darbības uzlabošanas virzienus organizācijā, novērtēt profesionālo saskarsmi no ētikas viedokļa un veidot to saskaņā ar individuālās un profesionālās ētikas principiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Attiecīgās tēmas literatūras analīze; komunikācijas praktisko izpausmju izpētes uzdevumu izpilde; individuālais (vai grupu - 2 studenti grupā) darbs – konkrētu organizāciju (uzņēmumu, iestāžu) komunikācijas un tās ētikas izpēte, analīze un prezentāciju sagatavošana semināriemm un praktiskajām nodarbībām. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Praktisku situāciju izpēte un analīze (komunikācijas process, veidi, barjeras organizācijās), to prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija. |
||
|
2.
Pārbaudījums |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Praktisku situāciju izpēte un analīze (komunikācijas kodi, to lietojums organizācijās), to prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija. |
||
|
3.
Pārbaudījums |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Praktisku situāciju izpēte un analīze (iekšējā un ārējā komunikācija organizācijās), to prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija. |
||
|
4.
Pārbaudījums |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Praktisku situāciju izpēte un analīze (ētiska un neētiska komunikācija organizācijās), to prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju kursa ievads (informācija par kursa saturu un prasībām, veicamajiem darbiem studiju kursā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kas ir komunikācija (jēdziens un būtība).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas nozīme indivīda, organizācijas un sabiedrības dzīvē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija un personīgā/korporatīvā attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas process, tā elementi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas barjeras (jēdziens, būtība un veidi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas barjeru piemēri Latvijas uzņēmumu praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kā mazināt komunikācijas barjeras biznesa vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas kodi. Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas kodu lietojums Latvijas uzņēmumu praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Iekšējā komunikācija organizācijā. Iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vertikālā, horizontālā un diagonālā iekšējā komunikācija uzņēmumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konkrētu Latvijas uzņēmumu iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ārējā komunikācija organizācijā. Ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
|
|
Tiešā, attālinātā un digitālā ārējā komunikācija uzņēmumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konkrēta Latvijas uzņēmuma ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas jēdziens. Ētika kā filosofiska disciplīna. Pielietojamās ētikas jēdziens, tā saistība ar biznesa jomu.
|
|
Ētika uzņēmumā. Ētiskas izvēles kritēriji biznesā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētika uzņēmumā. Ētiskas izvēles kritēriji biznesā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētika uzņēmumā. Ētiskas izvēles kritēriji biznesā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Korporatīvā sociālā atbildība kā ētiska biznesa un ilgtspējības kategorija uzņēmumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
|
|
Neētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas kodekss kā instruments ētikas normu ieviešanā uzņēmumā. Tā izstrādes principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju kursa ievads (informācija par kursa saturu un prasībām, veicamajiem darbiem studiju kursā).
|
|
Kas ir komunikācija (jēdziens un būtība).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas nozīme indivīda, organizācijas un sabiedrības dzīvē.
|
|
Komunikācija un personīgā/korporatīvā attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas process, tā elementi.
|
|
Komunikācijas barjeras (jēdziens, būtība un veidi).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas barjeru piemēri Latvijas uzņēmumu praksē.
|
|
Kā mazināt komunikācijas barjeras biznesa vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas veidi.
|
|
Komunikācijas kodi. Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
|
|
Komunikācijas kodu lietojums Latvijas uzņēmumu praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Iekšējā komunikācija organizācijā. Iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
|
|
Vertikālā, horizontālā un diagonālā iekšējā komunikācija uzņēmumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konkrētu Latvijas uzņēmumu iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
|
|
Ārējā komunikācija organizācijā. Ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tiešā, attālinātā un digitālā ārējā komunikācija uzņēmumos.
|
|
Konkrēta Latvijas uzņēmuma ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas jēdziens. Ētika kā filosofiska disciplīna. Pielietojamās ētikas jēdziens, tā saistība ar biznesa jomu.
|
|
Ētika uzņēmumā. Ētiskas izvēles kritēriji biznesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Korporatīvā sociālā atbildība kā ētiska biznesa un ilgtspējības kategorija uzņēmumā.
|
|
Ētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
|
|
Ētikas kodekss kā instruments ētikas normu ieviešanā uzņēmumā. Tā izstrādes principi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Gillis, T., IABC. (2011). The IABC Handbook of Organizational Communication: A Guide to Internal Communication, Public Relations, Marketing, and Leadership. John Wiley & Sons, Inc. (jaunāks izdevums nav izdots).
Lasmane, S. (2012). Komunikācijas ētika. Rīga: LU akadēmiskais apgāds, 304 lpp. (jaunāks izdevums nav izdots).
Communication and Media Ethics. Edited by Patrick Lee Plaisance. (2018). Boston; Berlin: De Gruyter Mouton.
Papildu literatūra
Mautner, G., Rainer, F. (2017). Handbook of Business Communication: Linguistic Approaches. De Gruyter, Inc.
Kazaka, O. (2019). Pirmā PR grāmata. Rīga, 182 lpp.
Jones, B., Tench, R., & Sun, W. (2014). Communicating Corporate Social Responsibility: Perspectives and Practice. Emerald Publishing Limited.
Conaway, R. N., & Laasch, O. (2012). Communication in Responsible Business: Strategies, Concepts, and Cases. Business Expert Press.
Machado, C., Starr-Glass, D., Davim, J. C., Bràs, F. A., Sanz, G. C., et.al. (2018). Micro MBA: Theory and Practice. De Gruyter, Inc.