Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Biznesa komunikācija un ētika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_508
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Sporta teorija un vēsture; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris; Tirgzinības un reklāma
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006, renate.cane@gmail.com

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas un attīstīt kompetences par komunikācijas būtību un veidiem, organizācijas (uzņēmuma, iestādes) iekšējo un ārējo komunikāciju, tās veidošanas un vadīšanas principiem biznesā, par ētikas pamatnostādnēm, kas nosaka komunikāciju biznesā starp personām, organizācijām un sabiedrībā kopumā. Kursa apguve palīdz studentiem iegūt zināšanas un praktiskas iemaņas ētiskas biznesa komunikācijas veidošanā un vadīšanā uzņēmumos.

Priekšzināšanas

Biznesa vides, organizāciju vadības un komunikācijas teorijas pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izprot mūsdienu lietišķās komunikācijas procesu, tā likumsakarības un ietekmi uz organizācijas darbību, pārzina organizācijas iekšējās un ārējās komunikācijas veidošanas un vadīšanas principus un metodes, izprot ētikas pamatnostādnes, individuālās un profesionālās ētikas principus un ētisko standartu ievērošanas nepieciešamību biznesa vidē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs izmantot teorētiskās zināšanas par biznesa komunikāciju un ētiku, veicot biznesa vides analīzi, pratīs izvērtēt un noteikt atbilstošas metodes iekšējās un ārējās komunikācijas īstenošanai organizācijā, spēs kritiski izvērtēt uzņēmējdarbības situācijas no biznesa ētikas viedokļa, identificēt un analizēt problēmas, ko izraisa ētisko principu neievērošana biznesā un biznesa komunikācijā.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs analizēt un interpretēt organizācijas iekšējās un ārējās komunikācijas kodus, kanālus un instrumentus, noteikt komunikācijas un ētiskas darbības uzlabošanas virzienus organizācijā, novērtēt profesionālo saskarsmi no ētikas viedokļa un veidot to saskaņā ar individuālās un profesionālās ētikas principiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Attiecīgās tēmas literatūras analīze; komunikācijas praktisko izpausmju izpētes uzdevumu izpilde; individuālais (vai grupu - 2 studenti grupā) darbs – konkrētu organizāciju (uzņēmumu, iestāžu) komunikācijas un tās ētikas izpēte, analīze un prezentāciju sagatavošana semināriemm un praktiskajām nodarbībām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Praktisku situāciju izpēte un analīze (komunikācijas process, veidi, barjeras organizācijās), to prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija.

2.

Pārbaudījums

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Praktisku situāciju izpēte un analīze (komunikācijas kodi, to lietojums organizācijās), to prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija.

3.

Pārbaudījums

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Praktisku situāciju izpēte un analīze (iekšējā un ārējā komunikācija organizācijās), to prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija.

4.

Pārbaudījums

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Praktisku situāciju izpēte un analīze (ētiska un neētiska komunikācija organizācijās), to prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa ievads (informācija par kursa saturu un prasībām, veicamajiem darbiem studiju kursā).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kas ir komunikācija (jēdziens un būtība).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas nozīme indivīda, organizācijas un sabiedrības dzīvē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācija un personīgā/korporatīvā attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas process, tā elementi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas barjeras (jēdziens, būtība un veidi).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas barjeru piemēri Latvijas uzņēmumu praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kā mazināt komunikācijas barjeras biznesa vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas kodi. Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas kodu lietojums Latvijas uzņēmumu praksē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Iekšējā komunikācija organizācijā. Iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vertikālā, horizontālā un diagonālā iekšējā komunikācija uzņēmumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konkrētu Latvijas uzņēmumu iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ārējā komunikācija organizācijā. Ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
Tiešā, attālinātā un digitālā ārējā komunikācija uzņēmumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konkrēta Latvijas uzņēmuma ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētikas jēdziens. Ētika kā filosofiska disciplīna. Pielietojamās ētikas jēdziens, tā saistība ar biznesa jomu.
Ētika uzņēmumā. Ētiskas izvēles kritēriji biznesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētika uzņēmumā. Ētiskas izvēles kritēriji biznesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētika uzņēmumā. Ētiskas izvēles kritēriji biznesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Korporatīvā sociālā atbildība kā ētiska biznesa un ilgtspējības kategorija uzņēmumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
Neētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Neētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētikas kodekss kā instruments ētikas normu ieviešanā uzņēmumā. Tā izstrādes principi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa ievads (informācija par kursa saturu un prasībām, veicamajiem darbiem studiju kursā).
Kas ir komunikācija (jēdziens un būtība).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas nozīme indivīda, organizācijas un sabiedrības dzīvē.
Komunikācija un personīgā/korporatīvā attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas process, tā elementi.
Komunikācijas barjeras (jēdziens, būtība un veidi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas barjeru piemēri Latvijas uzņēmumu praksē.
Kā mazināt komunikācijas barjeras biznesa vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas veidi.
Komunikācijas kodi. Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
Komunikācijas kodu lietojums Latvijas uzņēmumu praksē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Iekšējā komunikācija organizācijā. Iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
Vertikālā, horizontālā un diagonālā iekšējā komunikācija uzņēmumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konkrētu Latvijas uzņēmumu iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
Ārējā komunikācija organizācijā. Ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tiešā, attālinātā un digitālā ārējā komunikācija uzņēmumos.
Konkrēta Latvijas uzņēmuma ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētikas jēdziens. Ētika kā filosofiska disciplīna. Pielietojamās ētikas jēdziens, tā saistība ar biznesa jomu.
Ētika uzņēmumā. Ētiskas izvēles kritēriji biznesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Korporatīvā sociālā atbildība kā ētiska biznesa un ilgtspējības kategorija uzņēmumā.
Ētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Neētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
Ētikas kodekss kā instruments ētikas normu ieviešanā uzņēmumā. Tā izstrādes principi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Veinberga, S. (2019). Komunikācija. Teorija un prakse. Rīga: Sava grāmata, 331 lpp.

2.

Hannawa, A. F., & Spitzberg, B. H. (2015). Communication Competence. De Gruyter, Inc.

3.

Gillis, T., IABC. (2011). The IABC Handbook of Organizational Communication: A Guide to Internal Communication, Public Relations, Marketing, and Leadership. John Wiley & Sons, Inc. (jaunāks izdevums nav izdots).

4.

Lasmane, S. (2012). Komunikācijas ētika. Rīga: LU akadēmiskais apgāds, 304 lpp. (jaunāks izdevums nav izdots).

5.

Meyer-Galow, E. (2018). Business Ethics 3. 0: The New Integral Ethics. Walter de Gruyter GmbH.

6.

Communication and Media Ethics. Edited by Patrick Lee Plaisance. (2018). Boston; Berlin: De Gruyter Mouton.

Papildu literatūra

1.

Mautner, G., Rainer, F. (2017). Handbook of Business Communication: Linguistic Approaches. De Gruyter, Inc.

2.

Kazaka, O. (2019). Pirmā PR grāmata. Rīga, 182 lpp.

3.

Jones, B., Tench, R., & Sun, W. (2014). Communicating Corporate Social Responsibility: Perspectives and Practice. Emerald Publishing Limited.

4.

Conaway, R. N., & Laasch, O. (2012). Communication in Responsible Business: Strategies, Concepts, and Cases. Business Expert Press.

5.

Machado, C., Starr-Glass, D., Davim, J. C., Bràs, F. A., Sanz, G. C., et.al. (2018). Micro MBA: Theory and Practice. De Gruyter, Inc.

6.

Rocci, A., & de Saussure, L. (2016). Verbal Communication. De Gruyter, Inc.

7.

DiMarco, J. (2017). Commmunications Writing and Design: The Integrated Manual for Marketing, Advertising, and Public Relations. John Wiley & Sons, Incorporated.