Somatiskā labsajūta un atjaunošanās
Studiju kursa īstenotājs
Karīna Irita Jenaki, karinairita.jenaki@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas par ikdienas stresa ietekmi uz ķermeņa labsajūtu, veidot izpratni par ieradumu veidošanos un uzturēšanu. Izprast un spēt pielietot dažādas somatiskās atjaunošanās un stresa atbrīvošanas metodes.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zina kā ikdienas stress ietekmē somatisko labsajūtu.
Ķermeņa labsajūtas izvērtējums
2.Zina ieradumu veidošanās un to uzturēšanas mehānismus.
Situāciju analīze
3.Zina dažādas somatiskās atjaunošanās un stresa atbrīvošanas metodes.
Situāciju analīze
Prasmes
1.Prot identificēt somatiskā saspringuma pazīmes.
Ķermeņa labsajūtas izvērtējums
2.Prot izmantot ieradumu veidošanās un uzturēšanas teorijas uzvedības maiņas ieviešanā.
Situāciju analīze
3.Prot izvēlēties un pielietot situācijai piemērotas somatiskās atjaunošanās un stresa izvades metodes.
Situāciju analīze
Kompetences
1.Spēja pielietot somatiskās atjaunošanās un stresa mazināšanas tehnikas savā ikdienas labbūtības praksē.
Situāciju analīze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Ķermeņa labsajūtas izvērtējums |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Situāciju analīze |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Rakstisks uzdevums - balstoties uz aprakstīto situāciju, students identificē somatiskā saspringuma pazīmes, izvēlas un pielieto atbilstošas somatiskās atjaunošanās tehnikas, kā arī sniedz ieteikumus jauna ieraduma izveidei un ilgtermiņa uzturēšanai. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa jēdziens un veidi. Veidošanās mehānisms. Stresa cikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa jēdziens un veidi. Veidošanās mehānisms. Stresa cikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Somatika un nervu sistēma: kā iekšējie un ārējie stresori ietekmē ķermeņa labsajūtu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Somatika un nervu sistēma: kā iekšējie un ārējie stresori ietekmē ķermeņa labsajūtu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais: ķermeņa labsajūtas izvērtējums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ieradumi: veidošanās process un svarīgākie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ieradumi: veidošanās process un svarīgākie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ieradumi: uzturēšana un traucējošie faktori
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ieradumi: uzturēšana un traucējošie faktori
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais: jauna ieraduma izveide
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Somatiskās atjaunošanās un stresa atbrīvošanas metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Somatiskās atjaunošanās un stresa atbrīvošanas metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Somatiskās atjaunošanās un stresa atbrīvošanas metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Somatiskās atjaunošanās un stresa atbrīvošanas metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Teorijas pielietojums praksē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Teorijas pielietojums praksē
|
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Teorijas pielietojums praksē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa jēdziens un veidi. Veidošanās mehānisms. Stresa cikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Somatika un nervu sistēma: kā iekšējie un ārējie stresori ietekmē ķermeņa labsajūtu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais: ķermeņa labsajūtas izvērtējums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ieradumi: veidošanās process un svarīgākie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ieradumi: uzturēšana un traucējošie faktori
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais: jauna ieraduma izveide
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Somatiskās atjaunošanās un stresa atbrīvošanas metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Teorijas pielietojums praksē
|
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Teorijas pielietojums praksē
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Harrington, R. (2012). Stress, health & well-being : thriving in the 21st century. In Medical Entomology and Zoology. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB16651938Piemērots angļu valodas plūsmai
Hagger, M., Cameron, L. D., Hamilton, K. C. 2. J., Hankonen, N., & Lintunen, T. C. 2. J. (2020). The Handbook of Behavior Change. In Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/9781108677318Piemērots angļu valodas plūsmai
LaDyne, R. (2020). The Mind-Body Stress reset: Somatic Practices to Reduce Overwhelm and Increase Well-Being.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Maté, G., MD. (2004). When the body says no: The Cost of Hidden Stress. National Geographic Books.Piemērots angļu valodas plūsmai
Nagoski, E., PhD, & Dma, A. N. (2019). Burnout: The Secret to Unlocking the Stress Cycle. Ballantine Books.Piemērots angļu valodas plūsmai
Caldwell, C. (2018). Bodyfulness: somatic practices for presence, empowerment, and waking up in this life. https://www.goodreads.com/work/editions/63328077-bodyfulness-somatic-practices-for-presence-empowerment-and-waking-upPiemērots angļu valodas plūsmai
Verplanken, B., & Orbell, S. (2021). Attitudes, habits, and behavior change. Annual Review of Psychology, 73(1), 327–352. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-020821-011744Piemērots angļu valodas plūsmai
Pelka, M., Kölling, S., Ferrauti, A., Meyer, T., Pfeiffer, M., & Kellmann, M. (2016). Acute effects of psychological relaxation techniques between two physical tasks. Journal of Sports Sciences, 35(3), 216–223. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1161208Piemērots angļu valodas plūsmai