Psiholoģiskās iespējas sportistu kustību tehnikas apguves sekmēšanai
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt studējošiem sportistu kustību tehnikas apguvei un to pilnveidei nepieciešamo zināšanu, izpratnes, psiholoģisko prasmju un kompetenču izaugsmi dažādu sporta veidu sportistu tehnisko elementu efektīvākai apgūšanai un pilnveidei, padziļinot izpratni ar individualizētu sporta speciālistu darbību sportistu integratīvajā sagatavošanā.
Priekšzināšanas
Vispārīgās un attīstības psiholoģijas priekšzināšanas, mācīšanās un mācīšanas teoriju izpratne, padziļināta kāda sporta veida speciālizācija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti definē, zina un izprot sportistu psiholoģisko un integratīvo sagatavošanu, definē psiholoģiskās prasmes, atpazīst psiholoģisko prasmju pielietošanu sportistu tehnisko elementu mācīšanās un individualizēšanas procesā.
Izvēlētā sporta veida sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums
Prasmes
1.Studenti izprot kustību tehnikas mācīšanas procesa norisi, tā iespējamo individualizēšanu, spēj analizēt sportistu nepieciešamās psiholoģiskās prasmes dažādu sporta veidu elementu tehnikas efektīvākai apgūšanai un pilnveidei.
Tehnisko elementu apguves posmu raksturojums un būtiskāko psiholoģisko prasmju pielietošanas lietderības analīze
Kompetences
1.Studējošie spēj izstrādāt un modulēt sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanu konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un, izvērtējot apguves procesa norisi, izstrādāt apguves psiholoģiski pedagoģiskos ieteikumus šī procesa uzlabošanai.
Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguvei
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Izvēlētā sporta veida sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izvēlētā sporta veida sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums un nepieciešamo psiholoģisko prasmju analīze. |
||
|
2.
Tehnisko elementu apguves posmu raksturojums un būtiskāko psiholoģisko prasmju pielietošanas lietderības analīze |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tehnisko elementu apguves posmu raksturojums un būtiskāko psiholoģisko prasmju pielietošanas lietderības analīze, lai sekmīgi realizētu kustību apguvi un pilnveidi izvēlētā sporta veidā. |
||
|
3.
Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguvei |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana. Ar prezentāciju |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Sportistu sagatavotības veidi un integratīvās sagatavošanas būtība.
Apraksts
Ievads, kursa struktūras izklāsts. Sportistu sagatavotības veidi un integratīvās sagatavošanas būtība. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu tehnisko elementu mācīšanās un pilnveides procesa posmi un katra posma būtiskākie uzdevumi un izaicinājumi praksē.
Apraksts
Tiek sniegta izpratne par sportistu tehnisko elementu mācīšanās un pilnveides procesu pa posmiem un par katra posma būtiskākiem uzdevumiem un izaicinājumiem ar piemēriem no dažādu sporta veidu prakses. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Dažādu sporta veidu atšķirīga vecuma posma sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums būtiskāko psiholoģisko prasmju kontekstā
Apraksts
Tiek sniegts dažādu sporta veida sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums un teorētiski definētas būtiskākās psiholoģiskās prasmes dažādu tehnisko elementu apguvē atšķirīgos vecuma posmos |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Uzmanības fokusa vadīšana).
Apraksts
Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Uzmanības fokusa vadīšana) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Mērķa izvirzīšana)
Apraksts
Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Mērķa izvirzīšana) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Vizualizēšana)
Apraksts
Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Vizualizēšana) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Perceptīvo priekšstatu un dominējošo sajūtu apzināšana)
Apraksts
Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Perceptīvo priekšstatu un dominējošo sajūtu apzināšana) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Pozitivās afirmācijas)
Apraksts
Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Pozitivās afirmācijas) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana.
Apraksts
Tiek veikta individuālā prezentācija - Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana.
Apraksts
Tiek veikta individuālā prezentācija - Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ābele A. Sporta psiholoģija. Teorija un prakse. R: RaKa, 2018.
Weinberg, R. S. & Gould, D. Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics, 2024.
Vazne Ž, Eikena D, Simoņenkova I, Ulme G. Metodiskie ieteikumi sporta psihologa darbam. Rīga: LSPA, 2022.
International Journal of Sport and Exercise Psychology
Papildu literatūra
Mangal, S. K., & Mangal, S. (2023). Sports Psychology: Concepts and Applications (1st ed.). Routledge India.
Deleon D.J. High Performance Sport Skill Instruction, Training and Coaching: 9 Principles for Athletes to Flow and Get in the Zone. DDJ publishing, 2022.
Burton D., Raedeke T.D. Sport Psychology for Coaches, Human kinetics, 2008. (akceptējams izdevums)
Journal of Applied Sport Psychology