Mūsdienu sporta psiholoģijas aktualitātes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Stiprināt treneru spēju ietekmēt sportistu motivāciju un izpratni par četrposmu karjeras ciklu – talantu atlasi, treniņiem, sacensībām un karjeras noslēgumu. Ņemot vērā pārmaiņas sporta psiholoģijā un profesionāļu kvalifikācijās, kur treneru loma mentālajā sagatavošanā pakāpeniski papildināta ar psihologu holistisku skatījumu, kurss piedāvā izpratnes un intervenču pamatprincipus, kas balstīti uz sportista un viņa vides mijiedarbību.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi "Veselības uzvedība sportā" un "Trenera psiholoģiskā kompetence un līderība sportā".
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti zina, kā sporta psiholoģiju definēt kā zinātnisku disciplīnu un kā uzskaitīt tās galvenās tēmas, kas saistītas ar snieguma uzlabošanu un neatlaidības veicināšanu treniņos.
2.Studenti zina, kā apzināt un aprakstīt faktorus un apstākļus, kas var ietekmēt sportista mentālo veselību.
3.Studenti zina sportista karjeras galvenos mirkļus pēc četrdaļīga laika grafika.
4.Studenti spēj izmantot dažādus teorētiskos ietvarus, lai izprastu situācijas un ieviestu risinājumus vai optimizētu sistēmas.
Prasmes
1.Studenti prot pieņemt ilgtermiņa perspektīvu, kas neaprobežojas tikai ar pirmskonkurences periodu. Viņi arī māk mudināt vērsties pēc palīdzības pie attiecīgajiem speciālistiem, ja jautājumi pārsniedz viņu kompetences jomas
2.Studenti spēj pieņemt ilgtermiņa perspektīvu, kas sniedzas tālāk par pirmskonkurences periodu.
3.Studenti spēj diskutēt par psiholoģijas nozīmi sporta kontekstā un trenera darbā un izzināt robežas starp trenera un psihologa prasmēm.
4.Plāno sportista karjeras dažādos posmus ilgtermiņā, ārpus pirmskonkurences periodiem.
5.Studenti spēj demonstrēt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā, balstoties uz daudzveidīgām teorētiskām pieejām, kuras viņiem jāparāda, ka ir spējuši apvienot, lai izprastu gan jautājumus, gan iespējamos risinājumus.
6.Studenti demonstrē paškritiku vai meklē supervīziju, lai pielāgotu savu pieeju.
Kompetences
1.Priekšlikumu vai pasākumu ietekmes analīze un prognozēšana: Spēja kritiski novērtēt ierosināto lēmumu vai darbību iespējamās sekas, nosakot tiešu un netiešu ietekmi uz ieinteresētajām personām un attiecīgo vidi.
2.Problēmu analīze un risināšanas spēja mobilizēt un apvienot dažādus teorētiskos ietvarus, lai analizētu sarežģītas situācijas, piedāvātu inovatīvus risinājumus un optimizētu esošās sistēmas.
3.Sarežģītu sistēmu analīze un optimizācija spēja izmantot un apvienot vairākus teorētiskos ietvarus, lai analizētu situācijas, piedāvātu inovatīvus risinājumus un optimizētu esošās sistēmas. Spēja sintezēt dažādas pieejas, lai pienācīgi un efektīvi reaģētu uz problēmām, ar kurām nācies saskarties.
4.Integrēt un apvienot citos moduļos iegūtās zināšanas un prasmes, lai risinātu sarežģītus jautājumus sporta psiholoģijā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Zinātniskās literatūras pētīšana un analizēšana par sporta psiholoģijas tēmām |
20,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Zinātnisko pētījumu analīze par fiziskās aktivitātes ietekmi uz mentālo veselību. Šī daļa ir jāsaista ar veselības uzvedību sporta kursā |
||
|
2.
Pašpārbaudes testi |
20,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Atbildiet uz kursa jautājumu, kas saistīts ar praktisku ilustrāciju studenta izvēlētā sportiskā aktivitātē. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Gadījuma analīze |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prasme izskatīt dažādus teorētiskos ietvarus, lai pētītu lietu, identificētu jautājumus un piedāvātu iespējamos risinājumus |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, studiju kursa plāns un prasības. Treneru un sporta psihologu robežu izpēte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: fizisko aktivitāšu un sporta pozitīvā un negatīvā ietekme uz veselību un labsajūtu. Atšķirības starp sportu un fiziskajām aktivitātēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Pašnoteikšanās teorija, iesaistīšanās un uzvedības noturība. Attiecības ar veselību fizisko aktivitāšu jomā. Mijiedarbība indivīds/vide
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Duālistisks aizraušanās un motivācijas modelis. Mijiedarbība indivīds/vide
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Duālistisks aizraušanās un motivācijas modelis. Mijiedarbība indivīds/vide
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mērķu teorija, pašatdeve un plūsmas teorija jomā. Mijiedarbība indivīds/vide
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mērķu teorija, pašatdeve un plūsmas teorija jomā. Mijiedarbība indivīds/vide
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Optimisms kā pozitīva prognoze nākotnē un veids, kā sniegt atgriezenisko saiti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Optimisms kā pozitīva prognoze nākotnē un veids, kā sniegt atgriezenisko saiti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Darba pieprasījuma un resursu modelis, ko piemēro fiziskām aktivitātēm un sportam: sociālais atbalsts un pašatdeve. Mijiedarbība indivīds/vide. Perspektīvas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Darba pieprasījuma un resursu modelis, ko piemēro fiziskām aktivitātēm un sportam: sociālais atbalsts un pašatdeve. Mijiedarbība indivīds/vide. Perspektīvas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Uz spēku balstīta koučinga pieeja un iepazīšanās ar četrkāršo temporalitātes modeli (ilgtermiņā pirms, īsi pirms, laikā un pēc)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Uz spēku balstīta koučinga pieeja un iepazīšanās ar četrkāršo temporalitātes modeli (ilgtermiņā pirms, īsi pirms, laikā un pēc)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Uz spēku balstīta koučinga pieeja un iepazīšanās ar četrkāršo temporalitātes modeli (ilgtermiņā pirms, īsi pirms, laikā un pēc)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Gadījumu izpēte un pašrefleksija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Gadījumu izpēte un pašrefleksija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: iegūto zināšanu kopsavilkums un to sasaiste ar atšķirīgu saturu, domājot par integrējošu pieeju. Sniegums sportā kā simptoms: profilakse jomā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Miglianico, M., Dubreuil, P., Miquelon, P., Bakker, A., & Martin-Krumm, C. (2024). Appreciative Inquiry in the workplace: A review and comparative analysis of (quasi) experimental studies. Journal of Positive Psychology.Piemērots angļu valodas plūsmai
Martin-Krumm, C., Claverie, D., Jimenez, A. Duffaud, A., Belrose, C., Baudé, M., Postic, R., Lauga-Cami, H., Trousselard, M., & Plantade-Gipch, A. (2024). Positive Psychology and Resources Protection/Development in Armed Forces. Journal of Military Social Work and Behavioral Health Services.Piemērots angļu valodas plūsmai
Martin-Krumm, C., Lefranc, B., Meolo, A., Poupon, C., Pontis, C., Vanier, A., & Trousselard, M. (2021). Is regular sport practice over a submarine patrol an efficient coping strategy? Frontiers in Psychiatry.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kern, L., Mattar, L., Kotbagi, Romo, L., & Morvan, Y. (2024). Is Problematic Physical Activity (PPA) a Uni- or Multi-Dimensional Concept? A Bifactor Analysis of the Exercise Dependence Scale-Revised (EDS-R). Perceptual and Motor Skills, 131(1), 106-134.Piemērots angļu valodas plūsmai
Oger, M., Martin-Krumm, C., Fenouillet, F., Müller, A., Le Roux, F., Tarquinio, C., & Broc, G. (2022). Quality of life at school: between vulnerability and robustness of students. Psychology in The Schools.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Martin-Krumm, C., & Tarquinio, C. (2024). Psychologie Positive des activités physiques : Corps, santé mentale et bien-être. Dunod.
Gauld, C., Francou, C., Millet, G., Kern, L., & Gergelé, L. (2023). A symptom network analysis of exercise addiction and personality on ultra-marathon runners with serious complications. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 22(7), 1625–1639.Piemērots angļu valodas plūsmai
Maudais – Coulomb, E., Martin-Krumm, C., Tarquinio, C., & Mino, J.-C. (2024). Adapted physical activity interventions and motivational levers: what benefits for type 2 diabetics? A systematic review. Health Science Reports.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Journal of Applied Sport PsychologyPiemērots angļu valodas plūsmai
International Journal of Sport and Exercise PsychologyPiemērots angļu valodas plūsmai