Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Mūsdienu sporta psiholoģijas aktualitātes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_409
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Stiprināt treneru spēju ietekmēt sportistu motivāciju un izpratni par četrposmu karjeras ciklu – talantu atlasi, treniņiem, sacensībām un karjeras noslēgumu. Ņemot vērā pārmaiņas sporta psiholoģijā un profesionāļu kvalifikācijās, kur treneru loma mentālajā sagatavošanā pakāpeniski papildināta ar psihologu holistisku skatījumu, kurss piedāvā izpratnes un intervenču pamatprincipus, kas balstīti uz sportista un viņa vides mijiedarbību.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi "Veselības uzvedība sportā" un "Trenera psiholoģiskā kompetence un līderība sportā".

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti zina, kā sporta psiholoģiju definēt kā zinātnisku disciplīnu un kā uzskaitīt tās galvenās tēmas, kas saistītas ar snieguma uzlabošanu un neatlaidības veicināšanu treniņos.

2.Studenti zina, kā apzināt un aprakstīt faktorus un apstākļus, kas var ietekmēt sportista mentālo veselību.

3.Studenti zina sportista karjeras galvenos mirkļus pēc četrdaļīga laika grafika.

4.Studenti spēj izmantot dažādus teorētiskos ietvarus, lai izprastu situācijas un ieviestu risinājumus vai optimizētu sistēmas.

Prasmes

1.Studenti prot pieņemt ilgtermiņa perspektīvu, kas neaprobežojas tikai ar pirmskonkurences periodu. Viņi arī māk mudināt vērsties pēc palīdzības pie attiecīgajiem speciālistiem, ja jautājumi pārsniedz viņu kompetences jomas

2.Studenti spēj pieņemt ilgtermiņa perspektīvu, kas sniedzas tālāk par pirmskonkurences periodu.

3.Studenti spēj diskutēt par psiholoģijas nozīmi sporta kontekstā un trenera darbā un izzināt robežas starp trenera un psihologa prasmēm.

4.Plāno sportista karjeras dažādos posmus ilgtermiņā, ārpus pirmskonkurences periodiem.

5.Studenti spēj demonstrēt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā, balstoties uz daudzveidīgām teorētiskām pieejām, kuras viņiem jāparāda, ka ir spējuši apvienot, lai izprastu gan jautājumus, gan iespējamos risinājumus.

6.Studenti demonstrē paškritiku vai meklē supervīziju, lai pielāgotu savu pieeju.

Kompetences

1.Priekšlikumu vai pasākumu ietekmes analīze un prognozēšana: Spēja kritiski novērtēt ierosināto lēmumu vai darbību iespējamās sekas, nosakot tiešu un netiešu ietekmi uz ieinteresētajām personām un attiecīgo vidi.

2.Problēmu analīze un risināšanas spēja mobilizēt un apvienot dažādus teorētiskos ietvarus, lai analizētu sarežģītas situācijas, piedāvātu inovatīvus risinājumus un optimizētu esošās sistēmas.

3.Sarežģītu sistēmu analīze un optimizācija spēja izmantot un apvienot vairākus teorētiskos ietvarus, lai analizētu situācijas, piedāvātu inovatīvus risinājumus un optimizētu esošās sistēmas. Spēja sintezēt dažādas pieejas, lai pienācīgi un efektīvi reaģētu uz problēmām, ar kurām nācies saskarties.

4.Integrēt un apvienot citos moduļos iegūtās zināšanas un prasmes, lai risinātu sarežģītus jautājumus sporta psiholoģijā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Zinātniskās literatūras pētīšana un analizēšana par sporta psiholoģijas tēmām

20,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Zinātnisko pētījumu analīze par fiziskās aktivitātes ietekmi uz mentālo veselību. Šī daļa ir jāsaista ar veselības uzvedību sporta kursā

2.

Pašpārbaudes testi

20,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Atbildiet uz kursa jautājumu, kas saistīts ar praktisku ilustrāciju studenta izvēlētā sportiskā aktivitātē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Gadījuma analīze

60,00% no gala vērtējuma
10 balles

Prasme izskatīt dažādus teorētiskos ietvarus, lai pētītu lietu, identificētu jautājumus un piedāvātu iespējamos risinājumus

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Ievadlekcija, studiju kursa plāns un prasības. Treneru un sporta psihologu robežu izpēte.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Seminārs: fizisko aktivitāšu un sporta pozitīvā un negatīvā ietekme uz veselību un labsajūtu. Atšķirības starp sportu un fiziskajām aktivitātēm.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Pašnoteikšanās teorija, iesaistīšanās un uzvedības noturība. Attiecības ar veselību fizisko aktivitāšu jomā. Mijiedarbība indivīds/vide
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Duālistisks aizraušanās un motivācijas modelis. Mijiedarbība indivīds/vide
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Duālistisks aizraušanās un motivācijas modelis. Mijiedarbība indivīds/vide
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Mērķu teorija, pašatdeve un plūsmas teorija jomā. Mijiedarbība indivīds/vide
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Mērķu teorija, pašatdeve un plūsmas teorija jomā. Mijiedarbība indivīds/vide
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Optimisms kā pozitīva prognoze nākotnē un veids, kā sniegt atgriezenisko saiti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Optimisms kā pozitīva prognoze nākotnē un veids, kā sniegt atgriezenisko saiti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Darba pieprasījuma un resursu modelis, ko piemēro fiziskām aktivitātēm un sportam: sociālais atbalsts un pašatdeve. Mijiedarbība indivīds/vide. Perspektīvas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Darba pieprasījuma un resursu modelis, ko piemēro fiziskām aktivitātēm un sportam: sociālais atbalsts un pašatdeve. Mijiedarbība indivīds/vide. Perspektīvas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Uz spēku balstīta koučinga pieeja un iepazīšanās ar četrkāršo temporalitātes modeli (ilgtermiņā pirms, īsi pirms, laikā un pēc)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Uz spēku balstīta koučinga pieeja un iepazīšanās ar četrkāršo temporalitātes modeli (ilgtermiņā pirms, īsi pirms, laikā un pēc)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Uz spēku balstīta koučinga pieeja un iepazīšanās ar četrkāršo temporalitātes modeli (ilgtermiņā pirms, īsi pirms, laikā un pēc)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Gadījumu izpēte un pašrefleksija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Gadījumu izpēte un pašrefleksija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Seminārs: iegūto zināšanu kopsavilkums un to sasaiste ar atšķirīgu saturu, domājot par integrējošu pieeju. Sniegums sportā kā simptoms: profilakse jomā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
34 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Miglianico, M., Dubreuil, P., Miquelon, P., Bakker, A., & Martin-Krumm, C. (2024). Appreciative Inquiry in the workplace: A review and comparative analysis of (quasi) experimental studies. Journal of Positive Psychology.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Martin-Krumm, C., Claverie, D., Jimenez, A. Duffaud, A., Belrose, C., Baudé, M., Postic, R., Lauga-Cami, H., Trousselard, M., & Plantade-Gipch, A. (2024). Positive Psychology and Resources Protection/Development in Armed Forces. Journal of Military Social Work and Behavioral Health Services.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Martin-Krumm, C., Lefranc, B., Meolo, A., Poupon, C., Pontis, C., Vanier, A., & Trousselard, M. (2021). Is regular sport practice over a submarine patrol an efficient coping strategy? Frontiers in Psychiatry.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Kern, L., Mattar, L., Kotbagi, Romo, L., & Morvan, Y. (2024). Is Problematic Physical Activity (PPA) a Uni- or Multi-Dimensional Concept? A Bifactor Analysis of the Exercise Dependence Scale-Revised (EDS-R). Perceptual and Motor Skills, 131(1), 106-134.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Oger, M., Martin-Krumm, C., Fenouillet, F., Müller, A., Le Roux, F., Tarquinio, C., & Broc, G. (2022). Quality of life at school: between vulnerability and robustness of students. Psychology in The Schools.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Martin-Krumm, C., & Tarquinio, C. (2024). Psychologie Positive des activités physiques : Corps, santé mentale et bien-être. Dunod.

2.

Gauld, C., Francou, C., Millet, G., Kern, L., & Gergelé, L. (2023). A symptom network analysis of exercise addiction and personality on ultra-marathon runners with serious complications. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 22(7), 1625–1639.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Maudais – Coulomb, E., Martin-Krumm, C., Tarquinio, C., & Mino, J.-C. (2024). Adapted physical activity interventions and motivational levers: what benefits for type 2 diabetics? A systematic review. Health Science Reports.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Applied Sport PsychologyPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

International Journal of Sport and Exercise PsychologyPiemērots angļu valodas plūsmai