Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kustību fizioloģija un motorā kontrole

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_305
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Paplašināt zināšanas par fizioloģisku procesu norisi fiziskas aktivitātes un traumas rašanās brīdī, kā arī par uz pierādījumiem balstīto rehabilitācijas tehniku pielietošanu fiziski aktīvo cilvēku veselības stāvokļa veicināšanai.

Priekšzināšanas

Pamata zināšanas cilvēka anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, rehabilitācijas procesu pamatprincipos.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Demonstrē zināšanas par notiekošajiem fizioloģiskajiem procesiem galvenajās organisma sistēmās, izprot audu funkcijas, prasības fiziskas slodzes laikā orgānu un to sistēmu līmenī, kā arī pienskābes utt. nozīmi fiziskas aktivitātes laikā, iegūst zināšanas par aerobu, anaerobu, HIIT u.c. vingrinājumu ietekmi uz veselību, izprot procesus, kas saistīti ar motorās kontroles fizioloģiskiem mehānismiem pie jaunas kustību apguves, kā arī pie kustību apguves pēc imobilizācijas periodā. Students iegūst zināšanas par pozas un līdzsvara attīstības, kontroles un darbības mehānismu pamatprincipiem, kā arī to novērtēšanu un rehabilitāciju sportā, par funkcionāli pareizu lokomociju izveides pamatnosacījumiem un muskuļu aktivizācijas paterniem, kā arī nepareizu kustību stereotipu izveides ietekmējošiem faktoriem.

Prasmes

1.Students iegūst prasmes pielietot specifiskus rehabilitācijas paņēmienus propriorecepcijas trenēšanai, kā arī specifiskus manuālās terapijās mobilizācijas paņēmienus pie stājas izmaiņām. Iegūst prasmes pielietot attiecīgas intensitātes vingrinājumus pie noteiktas problēmsituācijas. Demonstrē prasmes izpildīt dažādas muskuļu vārpstiņu un Goldži cīpslas orgānu provocēšanas tehnikas. Students iegūst prasmes veikt „Core” muskulatūras sinhronizācijas mācīšanās paņēmienus pacientiem pie dažādām stājas asimetrijām. Spēj kritiski analizēt zinātniskas literatūras avotus, lai piemeklēt optimālus paņēmienus noteikta klīniska gadījuma risināšanai

Kompetences

1.Students apgūst kompetences, lai spētu kvalitatīvi darboties ar sportistiem kā arī ikdienas darba darītājiem uzlabojot to veselības un fiziskās sagatavotības rādītājus., kompetents strādāt ar sportistiem rehabilitācijas periodā pēc traumas iegūšanas, sacensību un treniņu periodā, lai atgrieztu, uzlabotu un pilnveidotu sportista fizisko sagatavotību, izmantojot uz pierādījumiem balstīto praksi.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem - jāgatavojas diskusijai-semināram par uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā – prezentācija, literatūras analīze; - jāgatavojas diskusijai-semināram par neirofizioloģiskiem rehabilitācijas aspektiem – prezentācija, literatūras analīze; - jāsagatavo prezentāciju – gadījuma analīze – kustību fizioloģijas kontekstā; - jāsagatavojas gala eksāmenam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā – maksimāli 5 punkti no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (neirofizioloģiskiem rehabilitācijas aspektiem) – 5 punkti no gala vērtējuma. - Prezentācijas par klīnisko gadījumu – kustību fizioloģijas kontektā – 10 punkti no gala vērtējuma. - Eksāmens - teorētiskais tests (par studiju kurs saturu) - slēgta un atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze – 10 punkti no gala vērtējuma. Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) Gala vērtējuma kopsumma kumulatīvais vērtējums. Studiju kurss ir ieskaitīts, ja galā vērtējumā ir iegūtas kā minimums 4 balles. Studiju kurss nav ieskaitīts, ja apmeklējums ir zemāks par 65%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā, motorās kontroles teorijas, motorās mācīšanas teorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles neirofizioloģija. Rehabilitācijas paņēmieni kortikospinālo ceļu funkcionālā stāvokļa uzlabošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles neirofizioloģija. Rehabilitācijas paņēmieni kortikospinālo ceļu funkcionālā stāvokļa uzlabošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles noteikšanas iespējas, to pielietojums praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prefrontālā pieres smadzeņu daļa, kognitīvisms, kontūzijas sekas sportā. Kognitīvie vingrinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prefrontālā pieres smadzeņu daļa, kognitīvisms, kontūzijas sekas sportā. Kognitīvie vingrinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs – diskusija I
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Proprioreceptori un to nozīme rehabilitācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Proprioreceptori un to nozīme rehabilitācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Elektrisko impulsu pārvades mehānisms.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motoro vienību sinhronizācija un „Core” muskulatūra.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

„Core” muskulatūras novērtēšanas un terapijas iespējas sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

„Core” muskulatūras novērtēšanas un terapijas iespējas sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs – diskusija II
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fiziskā aktivitāte un bērna attīstība – mijiedarbība, iespējas un riski.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fiziskās aktivitātes vadlīnijas veselības uzturēšanā, novērtēšanas iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jauno un klasisko vingrinājumu veidu priekšrocības un izaicinājumi - HIIT, pretestības vingrinājumi, izturības utt. Pienskābes nozīme sportā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Miokarda infarkts sportā, riska noteikšanas iespējas, profilakses iespējas rehabilitācijas specialistā darba jomā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Adipozitāte un sports, mūsdienu pieeja, uz pierādījumiem balstīti paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neoptimālie kustību paterni, rehabilitācijas iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sāpes, mūsdienu koncepts, rehabilitācijas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sāpes, mūsdienu koncepts, rehabilitācijas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksāmens
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Magill, R A and Anderson, D. (2021). Motor learning and control: concepts and applications, 12th edn, McGraw-Hill, New York

2.

2. McArdle, W., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2023). Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance (Ninth, North American Edition, Revised Reprint). LWW.

3.

3. Neumann, D. A. (2016). Kinesiology of the Musculoskeletal System: Foundations for Rehabilitation (3rd ed.). Mosby.

Papildu literatūra

1.

1. Shumway-Cook, A., Woollacott, M. H., Rachwani, J. (2023). Motor Control: Translating Research into Clinical Practice (Sixth, North American Edition, Revised Reprint). LWW.

2.

2. ACSM. (2023). ACSM's Exercise Testing and Prescription (Second Edition). LWW.

3.

3. Lundy-Ekman, L. (2022). Neuroscience (6th ed.). Saunders.

4.

4. Reese, N. B. (2020). Muscle and Sensory Testing (4th ed.). Elsevier.

5.

5. Latash, M. L., & Singh, T. (2022). Neurophysiological Basis of Motor Control (3rd ed.). Human Kinetics.

Citi informācijas avoti

1.

Core Training: Evidence Translating to Better Performance and Injury Prevention

2.

NIH NLM

3.

BMJ Journals