Kustību fizioloģija un motorā kontrole
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Demonstrē zināšanas par notiekošajiem fizioloģiskajiem procesiem galvenajās organisma sistēmās, izprot audu funkcijas, prasības fiziskas slodzes laikā orgānu un to sistēmu līmenī, kā arī pienskābes utt. nozīmi fiziskas aktivitātes laikā, iegūst zināšanas par aerobu, anaerobu, HIIT u.c. vingrinājumu ietekmi uz veselību, izprot procesus, kas saistīti ar motorās kontroles fizioloģiskiem mehānismiem pie jaunas kustību apguves, kā arī pie kustību apguves pēc imobilizācijas periodā. Students iegūst zināšanas par pozas un līdzsvara attīstības, kontroles un darbības mehānismu pamatprincipiem, kā arī to novērtēšanu un rehabilitāciju sportā, par funkcionāli pareizu lokomociju izveides pamatnosacījumiem un muskuļu aktivizācijas paterniem, kā arī nepareizu kustību stereotipu izveides ietekmējošiem faktoriem.
Prasmes
1.Students iegūst prasmes pielietot specifiskus rehabilitācijas paņēmienus propriorecepcijas trenēšanai, kā arī specifiskus manuālās terapijās mobilizācijas paņēmienus pie stājas izmaiņām. Iegūst prasmes pielietot attiecīgas intensitātes vingrinājumus pie noteiktas problēmsituācijas. Demonstrē prasmes izpildīt dažādas muskuļu vārpstiņu un Goldži cīpslas orgānu provocēšanas tehnikas. Students iegūst prasmes veikt „Core” muskulatūras sinhronizācijas mācīšanās paņēmienus pacientiem pie dažādām stājas asimetrijām. Spēj kritiski analizēt zinātniskas literatūras avotus, lai piemeklēt optimālus paņēmienus noteikta klīniska gadījuma risināšanai
Kompetences
1.Students apgūst kompetences, lai spētu kvalitatīvi darboties ar sportistiem kā arī ikdienas darba darītājiem uzlabojot to veselības un fiziskās sagatavotības rādītājus., kompetents strādāt ar sportistiem rehabilitācijas periodā pēc traumas iegūšanas, sacensību un treniņu periodā, lai atgrieztu, uzlabotu un pilnveidotu sportista fizisko sagatavotību, izmantojot uz pierādījumiem balstīto praksi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu.
Studentiem
- jāgatavojas diskusijai-semināram par uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā – prezentācija, literatūras analīze;
- jāgatavojas diskusijai-semināram par neirofizioloģiskiem rehabilitācijas aspektiem – prezentācija, literatūras analīze;
- jāsagatavo prezentāciju – gadījuma analīze – kustību fizioloģijas kontekstā;
- jāsagatavojas gala eksāmenam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem.
- Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā – maksimāli 5 punkti no gala vērtējuma.
- Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (neirofizioloģiskiem rehabilitācijas aspektiem) – 5 punkti no gala vērtējuma.
- Prezentācijas par klīnisko gadījumu – kustību fizioloģijas kontektā – 10 punkti no gala vērtējuma.
- Eksāmens - teorētiskais tests (par studiju kurs saturu) - slēgta un atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze – 10 punkti no gala vērtējuma.
Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā.
Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)
Gala vērtējuma kopsumma kumulatīvais vērtējums.
Studiju kurss ir ieskaitīts, ja galā vērtējumā ir iegūtas kā minimums 4 balles.
Studiju kurss nav ieskaitīts, ja apmeklējums ir zemāks par 65%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā, motorās kontroles teorijas, motorās mācīšanas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motorās kontroles neirofizioloģija.
Rehabilitācijas paņēmieni kortikospinālo ceļu funkcionālā stāvokļa uzlabošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motorās kontroles neirofizioloģija.
Rehabilitācijas paņēmieni kortikospinālo ceļu funkcionālā stāvokļa uzlabošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motorās kontroles noteikšanas iespējas, to pielietojums praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prefrontālā pieres smadzeņu daļa, kognitīvisms, kontūzijas sekas sportā.
Kognitīvie vingrinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prefrontālā pieres smadzeņu daļa, kognitīvisms, kontūzijas sekas sportā.
Kognitīvie vingrinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs – diskusija I
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Proprioreceptori un to nozīme rehabilitācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Proprioreceptori un to nozīme rehabilitācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elektrisko impulsu pārvades mehānisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motoro vienību sinhronizācija un „Core” muskulatūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
„Core” muskulatūras novērtēšanas un terapijas iespējas sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
„Core” muskulatūras novērtēšanas un terapijas iespējas sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs – diskusija II
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskā aktivitāte un bērna attīstība – mijiedarbība, iespējas un riski.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes vadlīnijas veselības uzturēšanā, novērtēšanas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jauno un klasisko vingrinājumu veidu priekšrocības un izaicinājumi - HIIT, pretestības vingrinājumi, izturības utt. Pienskābes nozīme sportā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Miokarda infarkts sportā, riska noteikšanas iespējas, profilakses iespējas rehabilitācijas specialistā darba jomā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Adipozitāte un sports, mūsdienu pieeja, uz pierādījumiem balstīti paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neoptimālie kustību paterni, rehabilitācijas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sāpes, mūsdienu koncepts, rehabilitācijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sāpes, mūsdienu koncepts, rehabilitācijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Magill, R A and Anderson, D. (2021). Motor learning and control: concepts and applications, 12th edn, McGraw-Hill, New York
2. McArdle, W., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2023). Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance (Ninth, North American Edition, Revised Reprint). LWW.
3. Neumann, D. A. (2016). Kinesiology of the Musculoskeletal System: Foundations for Rehabilitation (3rd ed.). Mosby.
Papildu literatūra
1. Shumway-Cook, A., Woollacott, M. H., Rachwani, J. (2023). Motor Control: Translating Research into Clinical Practice (Sixth, North American Edition, Revised Reprint). LWW.
2. ACSM. (2023). ACSM's Exercise Testing and Prescription (Second Edition). LWW.
3. Lundy-Ekman, L. (2022). Neuroscience (6th ed.). Saunders.
4. Reese, N. B. (2020). Muscle and Sensory Testing (4th ed.). Elsevier.
5. Latash, M. L., & Singh, T. (2022). Neurophysiological Basis of Motor Control (3rd ed.). Human Kinetics.